Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Mja, nog ska en unge på tio få vara ute och upptäcka världen utan förälder inom rimliga ramar tycker jag. Självklart ska de få gå på vandringsled! Jösses, vi var ute och cyklade, red och tältade i den åldern.
Och jag hade redan hunnit bli översprungen av en ko, släpad av en ponny när jag som 8-åring var på mitt första ridläger hemifrån, byggt kojor i träden, tillverkat egna pilbågar, gått till fjälls, cyklat till lågstadiet och klättrat bakom avspärrningarna på ett stup mm.
 
Och jag hade redan hunnit bli översprungen av en ko, släpad av en ponny när jag som 8-åring var på mitt första ridläger hemifrån, byggt kojor i träden, tillverkat egna pilbågar, gått till fjälls, cyklat till lågstadiet och klättrat bakom avspärrningarna på ett stup mm.
Jamen ungefär så. Klart det händer saker men man kan inte hålla ungarna i handen tills de fyller arton heller - jag tycker det är helt rimligt att man låter en tioåring traska längsmed en vandringsled på egen hand, även med djur så länge man upplyst ungen om hur man beter sig runt sagda djur.
 
För att en förälder ska saknas så är den i mina ögon död, annars anser jag att han banne mig ska ta sin del av ansvaret.
Många brukar inte göra det, av någon märklig anledning.
Det måste vara någon defekt i Y-kromosomen på de männen.
Men samtidigt så skaffar ju kvinnor barn på egen hand så.
I många fall så blir det ju ingen skillnad.
 
Mja, nog ska en unge på tio få vara ute och upptäcka världen utan förälder inom rimliga ramar tycker jag. Självklart ska de få gå på vandringsled! Jösses, vi var ute och cyklade, red och tältade i den åldern.
Det är de rimliga ramarna som är kontrollen.

Och en vandringsled med lösa djur i är direkt olämplig för ett 10-årigt barn utan vana vid djurslaget.
 
Många brukar inte göra det, av någon märklig anledning.
Det måste vara någon defekt i Y-kromosomen på de männen.
Men samtidigt så skaffar ju kvinnor barn på egen hand så.
I många fall så blir det ju ingen skillnad.
Nej, tyvärr är det ju oftast så men jag tycker ändå att man kan lägga skulden där den hör hemma och det är inte enbart på mamman utan även den frånvarande fadern.
 
Vilken slapp mamma.
Jag hade koll på mina 3 barn hela tiden.
Och nu är det samma koll på barnet 11 år.

Vad är det för föräldrar som ser hela världen som en skyddad lekpark där man kan släppa lös barnen för att sitta och dricka latte med vänninorna?
Mja, nog ska en unge på tio få vara ute och upptäcka världen utan förälder inom rimliga ramar tycker jag. Självklart ska de få gå på vandringsled! Jösses, vi var ute och cyklade, red och tältade i den åldern.

Jag tror också det inte är en orimlig ålder att gå på vandringsled, men jag vill kombinera det med att föräldrar lär sina barn hur man beter sig i naturen, visar hänsyn, osv. Att man inte matar eller klappar främmande djur t.ex., precis som att man inte slänger skräp i naturen. Viktigt att man lägger en god grund så att säga. :D Och inte lägga över allt ansvar på djuren eller någon annan om det var så att de tog kontakt med hästarna när de gick där. Det var väl lite den känslan jag fick när jag läste citaten från mamman med att hästarna skulle vara ohanterade eller mentalt ostabila. Allt ansvar ligger inte på utomstående faktorer.
 
Och jag hade redan hunnit bli översprungen av en ko, släpad av en ponny när jag som 8-åring var på mitt första ridläger hemifrån, byggt kojor i träden, tillverkat egna pilbågar, gått till fjälls, cyklat till lågstadiet och klättrat bakom avspärrningarna på ett stup mm.
Men jag antar att din mamma inte skyllde det på kon, ägaren till kon eller de som ansvarade för avspärrningarna?

Naturligtvis så händer det saker.
Men det är inte staketets fel.
Eller frånvaron av det.
 
Det är de rimliga ramarna som är kontrollen.

Och en vandringsled med lösa djur i är direkt olämplig för ett 10-årigt barn utan vana vid djurslaget.
Fast djur stöter man på hela tiden, både vilda och tama. Det rimliga är att ungen vet att man inte rör främmande djur, punkt. Ibland går dock inte meddelandet fram och då händer olyckor, men lösningen är ju inte att man kontrollerar allas utevistelse.
Det som hände var någonting utanför det vanliga och en olycka helt enkelt, tänker jag. Något som kan hända när en rör sig bland folk och fä.
 
Men jag antar att din mamma inte skyllde det på kon, ägaren till kon eller de som ansvarade för avspärrningarna?

Naturligtvis så händer det saker.
Men det är inte staketets fel.
Eller frånvaron av det.
Nä, jag stod i vägen och kor gör som kor gör, de springer på och inte runt små snorungar. Rena turen att hon bara sprang över och inte trampade på mig för jag tror inte jag ens hade börjat skolan.

Jag klättrade på allt som barn, de högsta träden tills grenarna började knaka och nerför stup, berättade inget förrän i vuxen ålder. Jag var ett mycket livligt och självständigt barn som gick på egna äventyr men aldrig vilse. Att mamma inte fick gråa hår förrän efter hon fyllde 50 är ett under så många gånger som jag försvann när hon tittade bort.
 
Jag tror också det inte är en orimlig ålder att gå på vandringsled, men jag vill kombinera det med att föräldrar lär sina barn hur man beter sig i naturen, visar hänsyn, osv.
Det är ju olika om barnet är tränat i situationen.

En 10-åring som brukar gå sagda vandringsled med sina föräldrar är en helt annan sak än en 10-åring som blir utsläppt utan vana av området.
Barn klarar sin egen miljö bra.
Men behöver bli mognare för att klara av nya miljöer på egen hand och otränade situationer.
Man brukar säga 12 år på det.
 
Man vet ju att dom betar på sommaren iallafall.

Ja, men är de där den 20 april, 2 maj, 16 maj, 25 maj, 6 juni? Är de fortfarande där den 30 augusti? 15 augusti? 3 september? 17 september? 30 september? Jag har ingen aning och om ingen skylt finns så blir det en chansning.
 
Ibland går dock inte meddelandet fram och då händer olyckor, men lösningen är ju inte att man kontrollerar allas utevistelse.
Att sätta regler är också att kontrollera.
Att se till att barn har lärt sig att inte kasta sig över främmande hundar för att klappa dem, är att kontrollera.
Man måste inte vara där personligen för att ha koll.
Däremot så måste man ha koll på att reglerna sitter.
Och ha tränat barnet i att klara av situationen.
 
Det är ju olika om barnet är tränat i situationen.

En 10-åring som brukar gå sagda vandringsled med sina föräldrar är en helt annan sak än en 10-åring som blir utsläppt utan vana av området.
Barn klarar sin egen miljö bra.
Men behöver bli mognare för att klara av nya miljöer på egen hand och otränade situationer.
Man brukar säga 12 år på det.
Precis. Min enda lilla invändning är att jag tror barn kan ta sådant, måttligt, ansvar tidigare, men då måste man ha jobbat på en stabil grund redan från förskolan och känna sitt barn. (Jag har lite bias, för jag har jobbat på Montessoriförskola med några underbara barn, haha. Dom barnen hade klarat det! Väldigt stolt över dom :D).
 
Att sätta regler är också att kontrollera.
Att se till att barn har lärt sig att inte kasta sig över främmande hundar för att klappa dem, är att kontrollera.
Man måste inte vara där personligen för att ha koll.
Däremot så måste man ha koll på att reglerna sitter.
Och ha tränat barnet i att klara av situationen.

Precis, vet man att ens barn kastar sig över hundar utan att fråga ägaren då är barnet inte redo att släppas ut på egen hand. Då får man först lära den hundvett innan man släpper ut det ensamt.
 
I närheten där jag bor var det en tjur som stångade ihjäl en person på promenad. " Vandringsleden" där är så allmän och välbesökt att den numera har gjorts till park (fast då efter att man hade flyttat bort djuren).

På många ställen här har det funnits leder som går genom hagar, med stakettrappor/broar och ingenstans står det när man korsar att det finns djur i hagen och vilken sort.

Är det bara jag som tycker att det är väldigt stor skillnad på att gå in i en hage med hingst, tjur eller fårbock jämfört med hondjur? Ärligt talat så trodde jag inte ens att man kunde få ha tjur i hage med vandringsled. Det är ju som att be att en olycka ska hända så småningom.

Jag har väldigt lite erfarenhet av hingstar, de jag har hanterat har varit like beskedliga som vilken valack som helst, men vad jag har förstått så kan hingstar vara väldigt reaktiva och mera "på". Det kan gå från att man blir nosad på, till att bli illa biten på en halv sekund.

Jag tycker att det är helt orimligt att ha vandringsled i hage för väldigt reaktiva och ibland aggressiva djur. Speciellt när det inte står vad det är för djur man går in till, så man har en chans att tänka om.
Det är ju en jäkla skillnad att gå in i en hage med får jämfört att gå in i en hage med tjur.
Nej jag håller med, jag skulle undvika att gå in i en hage om det stod att det är en tjur eller en bock eller en hingst med ston och föl i (om det inte är typ Lojsta hed och man "hjälper till" att driva in hästarna.) Trots att jag vet att det finns snälla tjurar, bockar är ganska små och jag bara mött vänliga och lite rastlösa hingstar.

Men har alltid föreställt mig att det då står en skylt med "varning för tjuren" och inte är en vandringsled igenom. Är det en hage utan vandringsled går jag inte in och jag undviker djur i hagar med vandringsled.

Jag antar alltid att det är "snälla djur" i hagar med vandringsled men interagerar inte med även "snälla djur" i hagar om jag inte ska fånga in dem. Jag är lite pinsam så att även om jag känner Putte så tänker jag inte lita på honom hur som helst i en hage.
 
När övergår anvsvaret till den som blir utsatt, i allemansrätten? Om du kör ner dig på en grusväg som då får vara på enligt allemansrätten men ägs av en bonde; ger du honom ansvaret för att vägen inte är tillräckligt underhållen?

Vi har både skyldigheter och rättigheter och har vi rättigheter att gå i hagar så har vi skyldigheter att ta ansvar för vad som händer. Det är faktiskt inte svårare än så.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp