Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Fast jag antar att dina hagar inte har en allmänt anlagd led igenom. Det är där jag tycker skillnaden ligger. Om det offentliga (kommun etc) anlägger en led så tycker jag att de är skyldiga att informera om det. Om du hade valt att anlägga en led genom dina hagar och gjort färist eller liknande samt skyltat om att det finns en led så tycker jag att du också har en skyldighet att informera om vad det är för djur som går där och om det går djur för tillfället. Men så länge du inte anlagt en led i dina hagar så får folk ta hela ansvaret själva om de går in där.
Naturen är inte en nöjespark.
 
Jag ser ingen som tycker att det inte ska finnas djur längst med såna leder. Jag ser däremot en massa som vill ha information om de eventuella djuren. Man vill veta om det går djur där och man vill veta vilket djurslag som går där. Jag tycker även att det ligger i djurägarens intresse att informera om hur man bör bete sig när man går igenom hagen eftersom många människor inte kan läsa djur eller har djurvana.

OBS! Jag pratar här bara om officiellt anlagda leder som t.ex. kommuner informerar om på sin hemsida eller på en stor skylt i anslutning till ledens början. Jag pratar alltså INTE om alla hagar som INTE har en led genom men som folk ändå har rätt att gå igenom pga Allemansrätten.
Vänd på det. Vill man vistas ute i naturen så får man ta reda på hur man ska agera i naturen. Det är inte djurägarens jobb att upplysa turister om saker.
 
Men visst finns det skyldigheter som vandrare också att ta reda på tänker jag? Varför är det alltid någon annans ansvar?

Jag tycker det är fantastiskt när det finns information, det är en enkel försäkring för vederbörande att se till att du förstått att dina beslut kan ha konsekvenser men är det en skyldighet?
Min erfarenhet är att folk inte läser skyltarna ändå. Vi hade en liten turstig (ej led, bara populär bland boende i området) genom fårhagen vid gården jag hade, och trots att det var kanske ett tjugotal personer som nyttjade den hade vi problem med lösa hundar, grindar som inte stängdes, tjuvridning på hästarna, sönderklippta stängsel mm.

Allemansrätten innebär en massa skyldigheter också.
 
Min erfarenhet är att folk inte läser skyltarna ändå. Vi hade en liten turstig (ej led, bara populär bland boende i området) genom fårhagen vid gården jag hade, och trots att det var kanske ett tjugotal personer som nyttjade den hade vi problem med lösa hundar, grindar som inte stängdes, tjuvridning på hästarna, sönderklippta stängsel mm.

Allemansrätten innebär en massa skyldigheter också.

Jag är egentligen inte förvånad att sådant händer men blir förbannad. Vi är så stolta över allemansrätten men tycker det är vår förbannade rätt att behandla andras mark/djur/egendom som skit.
 
Vänd på det. Vill man vistas ute i naturen så får man ta reda på hur man ska agera i naturen. Det är inte djurägarens jobb att upplysa turister om saker.

Jag tycker att det är den som anlade vandringsleden som har skyldighet att informera om vandringsleden. T.ex. längd, om den är tillgänglighetsanpassad, svårighetsgrad (speciellt viktigt om det är svår terräng eller t.ex. i fjällvärlden) och eventuella betesdjur längst leden.
 
Jag tycker att det är den som anlade vandringsleden som har skyldighet att informera om vandringsleden. T.ex. längd, om den är tillgänglighetsanpassad, svårighetsgrad (speciellt viktigt om det är svår terräng eller t.ex. i fjällvärlden) och eventuella betesdjur längst leden.

Menar du allvar? Var ska det informeras? På en skylt utanför, på sociala media eller var? Vad har du som vandrare för skyldigheter? Inte skräpa ner bara?

Det låter som i USA där alla måste ha allt serverat på fat så man slipper tänka själv.
 
Vänd på det. Vill man vistas ute i naturen så får man ta reda på hur man ska agera i naturen. Det är inte djurägarens jobb att upplysa turister om saker.
Spinner vidare. Jag tänker att det är lite darwinism över det hela med. Ska man behöva upplysa om ALLT? Ska vi börja med varningstext när man beställer kaffe på kafé också? Eller är det bättre att folk får öva på att använda sin egna hjärna när de gör riskbedömningar?

Är det en hage under betestillväxtens säsong så förutsätter jag att det kan finnas djur där. Däremot så tycker jag att det är fullt rimligt att informationstext om leden på hemsidor osv nämner att leden går genom hagar. Det handlar om att lägga till en mening bara, så det är inte så mycket begärt. Men jag tycker inte att det ligger på markägaren.
 
Menar du allvar? Var ska det informeras? På en skylt utanför, på sociala media eller var? Vad har du som vandrare för skyldigheter? Inte skräpa ner bara?

Det låter som i USA där alla måste ha allt serverat på fat så man slipper tänka själv.

T.ex. på den STORA skylten som redan är utsatt vid den största parkeringen där leden går förbi. Där står det t.ex. hur lång leden är men inte ett ord om att den går igenom en betesmark eller vilket djurslag som går där vid vilken tid på året. Där står också om MTB-leden som finns där och på annan plats finns det info om ridleden som också finns där. Där finns alltså redan rätt mycket information om de olika lederna i området både på plats på skyltar och på sida på nätet.

Eller på hemsidan där de redan skriver om var leden finns, hur man hittar dit, vart man kan parkera, hur lång den etc.

P.g.a. hur den aktuella betesmarken ser ut så är det enda sättet för mig att själv ta reda på om det går djur där vid en spricifk dag (utan att gå in där) att alltid ha med mig en drönare och skicka ut den så att den kan filma hela betesmarken innan jag går in. Det känns lite orimligt faktiskt. Mycket enklare för den som anlagt leden och underhåller den att informera då jag tar för givet att de är medvetna om att det går djur på marken.
 
T.ex. på den STORA skylten som redan är utsatt vid den största parkeringen där leden går förbi. Där står det t.ex. hur lång leden är men inte ett ord om att den går igenom en betesmark eller vilket djurslag som går där vid vilken tid på året. Där står också om MTB-leden som finns där och på annan plats finns det info om ridleden som också finns där. Där finns alltså redan rätt mycket information om de olika lederna i området både på plats på skyltar och på sida på nätet.

Eller på hemsidan där de redan skriver om var leden finns, hur man hittar dit, vart man kan parkera, hur lång den etc.

P.g.a. hur den aktuella betesmarken ser ut så är det enda sättet för mig att själv ta reda på om det går djur där vid en spricifk dag (utan att gå in där) att alltid ha med mig en drönare och skicka ut den så att den kan filma hela betesmarken innan jag går in. Det känns lite orimligt faktiskt. Mycket enklare för den som anlagt leden och underhåller den att informera då jag tar för givet att de är medvetna om att det går djur på marken.
Enklare för dig, ja. Inte för någon annan. Sånt kan ändra sig fort, från dag till dag. Och ägare till djuren och anläggare av leden är sällan samma person. Så det blir väldigt mycket merjobb både för lantbrukare och för den kommunanställda.
 
Enklare för dig, ja. Inte för någon annan. Sånt kan ändra sig fort, från dag till dag. Och ägare till djuren och anläggare av leden är sällan samma person. Så det blir väldigt mycket merjobb både för lantbrukare och för den kommunanställda.

Så svårt är det inte att skriva på en skylt som redan finns där att mellan maj och september går det kor längst en del av vandringsleden. Speciellt inte när detta bara gäller 1 av 6 leder i området. Då kan folk med lätthet välja en annan led under den perioden.
 
Så svårt är det inte att skriva på en skylt som redan finns där att mellan maj och september går det kor längst en del av vandringsleden. Speciellt inte när detta bara gäller 1 av 6 leder i området. Då kan folk med lätthet välja en annan led under den perioden.
Som sagt. Hurvida det finns djur där eller inte kan ändras från dag till dag. Det är enklare om man bara antar att det finns djur i hagen om det är betestillväxt.
 
Vad anser du vara att släppa 100% kontroll?

Agera i nya miljöer och på egen hand lösa problem sätter jag 12 år på.
Det finns forskning på när hjärnan är mogen för olika uppgifter.

https://ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-trafiken/pa-egen-hand/nar-ar-barn-trafikmogna/

Ingen av oss vet om det var en ny miljö, men det verkade vara hemmavid eller i vart fall ganska nära mamman (och bilen). Jag tvivlar på att någon forskning stödjer att ha koll på en 10-11 åring hela tiden. De börjar bli stora och behöver lära sig att ta hand om sig själv. I den åldern så gick jag själv i okända skogar med karta och kompass. Visst de letade efter oss om vi gick vilse och inte kom fram som förväntat och vi gick i grupp (utan vuxna).


Du skrev själv en definition, att ha kontroll hela tiden är väl att jämföra med 100% kontroll

"Jag hade koll på mina 3 barn hela tiden.
Och nu är det samma koll på barnet 11 år."
 
Jag vill bara inflika att detta är....
Screenshot_20240625_171313_Messenger.jpg
 
Som sagt. Hurvida det finns djur där eller inte kan ändras från dag till dag. Det är enklare om man bara antar att det finns djur i hagen om det är betestillväxt.

Jag tror inte att det gör det när det t.ex. gäller köttkor med kalvar på bete med tjur i flocken. Just här finns inget annat bete dit de kan flyttas utan att lastas och köras dit. Ändå står det inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp