Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Hur tänker du att den som anlagt leden får information om vilka djur, om det byts djurslag, om det finns djur eller inte och hur det hålls aktuellt på en skylt? Informationen "det kan finnas djur i de hagar som leden passerar igenom" blir ju ganska intetsägande och det är ju ungefär det enda som skulle kunna stå på en skylt.

Alltså, de som anlagt leden underhåller ju den, ser till att den är utmärkt med färgpluppar på träd, stenar eller stolpar. Och jag tar för givet att de som anlagt leden har haft nån form av konversation med markägaren innan de drog en led över dennes mark.
 
Alltså, de som anlagt leden underhåller ju den, ser till att den är utmärkt med färgpluppar på träd, stenar eller stolpar. Och jag tar för givet att de som anlagt leden har haft nån form av konversation med markägaren innan de drog en led över dennes mark.
Att aktivt hålla sig underrättad om sådant som är föränderligt tar väldigt mycket tid i anspråk. Löpande.
 
Om det blir en tidig vår så man släpper innan? Eller om man ett år väljer att ha vinterbete? Eller så byter man djurslag? Hur sker kommunikation mellan djurägare och "led-hållare" då?

Det får ju markägare och den som anlagt leden prata om och avtala om när leden ska dras.
 
Vem ska stå för det extraarbetet? Och hur uppdateras skyltarna rent praktiskt?

Jag tänker ju att man sätter upp skyltar och sen sitter de där året runt. Man vet ju vilken tid på året korna går på bete och vilket tid de inte gör det. Några enkla meningar hade räckt: "Mellan X-datum och Y-datum går det kor längst den östra delen av den blå leden. Övriga leder går det aldrig betesdjur. Var vänlig och håll avstånd till korna och håll hundarna kopplade".
 
Vem ska stå för det extraarbetet? Och hur uppdateras skyltarna rent praktiskt?

Sen är det ju enkelt för djurägaren som kör ut djuren att ta med en häftpistol och häfta upp ett laminerat papper på grinden med info samtidigt som hen kört ut djuren till beteshagen.
 
Jag tycker att det är väldigt mycket otroligt otrevlig nedlåtande raljerande i den här tråden bara att vi är några stycken som anser att officiella vandringsleder ska komma med viss information så att var och en kan välja om det är lämpligt att gå där.

Inofficiella stigar är en helt annan sak och upp till var och en att ta reda på den info de anser sig behöva. Men det är inte det minsta överdrivet att förvänta sig viss information om officiella vandringsleder.

Nu lägger jag ner det härr för alldeles för många i tråden finner alldeles för stort nöje i att förlöjliga andra.
 
Nä, man hade ju släppt hela flocken i en annan hage. Som djurägare har man ett ansvar att se till att om allmänheten bjudits in att gå in i hagen att inte släppa djur man vet är farliga i den hagen. Precis som hundägare har en skyldighet att inte släppa sin aggressiva hund i hundgård med andra hundar.

Sen kan det ju ändå hända saker som inte hänt innan. Men i de fall man vet om det så anser jag att man har en skyldighet att inte utsätta andra för det.

Nej, nej och åter nej. Här är från Naturvårdsverket och man går alltid in i en hage på egen risk.

Screenshot_20240626_121005_Chrome.jpg
 
Jag har inte krävt dag till dag info. Bara grundläggande info. T.ex. den här meningen på samma ställen där det redan finns info om leden: "Mellan 15 maj och 15 september kan det befinna sig kor längst den östra delen av den blå leden. Längst de andra leder befinner det sig aldrig några betesdjur".
Det funkar bra om man kan lova att det är så. Kan man inte lova så är det svårt att ge den typen av info. Och angående nedan, det fetade upplever jag som krav.


"Jag tycker att det är den som anlade vandringsleden som har skyldighet att informera om vandringsleden."

Jag noterar att du fortfarande bara ställer krav, att någon behöver betala verkar du ignorera. Andra ska fixa gratis verkar det som.
 
Nä, man hade ju släppt hela flocken i en annan hage. Som djurägare har man ett ansvar att se till att om allmänheten bjudits in att gå in i hagen att inte släppa djur man vet är farliga i den hagen. Precis som hundägare har en skyldighet att inte släppa sin aggressiva hund i hundgård med andra hundar.

Sen kan det ju ändå hända saker som inte hänt innan. Men i de fall man vet om det så anser jag att man har en skyldighet att inte utsätta andra för det.

Så det kommer snart inte finnas någon led eftersom marken växer igen. Ja, det verkar ju himla vettigt :cautious:
Och nej, för hundar ser lagen annorlunda ut.
 
Jag tycker att det är väldigt mycket otroligt otrevlig nedlåtande raljerande i den här tråden bara att vi är några stycken som anser att officiella vandringsleder ska komma med viss information så att var och en kan välja om det är lämpligt att gå där.

Inofficiella stigar är en helt annan sak och upp till var och en att ta reda på den info de anser sig behöva. Men det är inte det minsta överdrivet att förvänta sig viss information om officiella vandringsleder.

Nu lägger jag ner det härr för alldeles för många i tråden finner alldeles för stort nöje i att förlöjliga andra.
Här har det ju uppenbarligt redan gjorts det. I övrigt anser jag nog att går man in i en hage så förstår man väll att där kan finnas djur, varför skulle där annars vara ett staket?
Allemansrätten som ju är grunden för att leder ska anläggas överhuvudtaget bygger på hänsyn från den som beträder marken, det är alltså du som besökare som har ansvaret när du går på en led oavsett om det är en älg, en ko, en björn eller en häst du träffar på. Inte störa inte förstöra är grunden. Själva lederna är ju bara en formalisering där man ser till att tillskapa tillgänglighet till de här platserna genom att göra marken möjlig att gå på och se till att där finns grindar, färistar eller att man på andra sätt kan ta sig igenom staket. Markeringarna är för att hjälpa till med orienteringen så man hittar. I övrigt är det allemansrätten som gäller för dig som besökare. Alternativet är att inte ha leder, de är ju bara där för att som en bonus vägleda människor se de kan besöka platser med olika värden, att tillskapa närhet till natur. Betesdjuren är alltså den viktigaste delen av reservatet, förutsättningen för naturvärdena, leden är bara ett extra tillskott för att människor ska kunna uppleva det som betesdjuren skapar.
 
Sen är det ju enkelt för djurägaren som kör ut djuren att ta med en häftpistol och häfta upp ett laminerat papper på grinden med info samtidigt som hen kört ut djuren till beteshagen.
Det är alltid enkelt att kräva att andra ska utföra, jag tror säkert de är villiga att fixa det i mån av tid eller mot marknadsmässig lön. Sen ska de även skaffa en skrivare- (några tusenlappar), en laminator- (några hundralappar), papper och material till laminering, en dator och kunskaper i något lämpligt program och ta sig till alla grindar + kontrollera då och då att infon finns. Kanske på de 25 passager som berörs.
 
T.ex. på den STORA skylten som redan är utsatt vid den största parkeringen där leden går förbi. Där står det t.ex. hur lång leden är men inte ett ord om att den går igenom en betesmark eller vilket djurslag som går där vid vilken tid på året. Där står också om MTB-leden som finns där och på annan plats finns det info om ridleden som också finns där. Där finns alltså redan rätt mycket information om de olika lederna i området både på plats på skyltar och på sida på nätet.

Eller på hemsidan där de redan skriver om var leden finns, hur man hittar dit, vart man kan parkera, hur lång den etc.

P.g.a. hur den aktuella betesmarken ser ut så är det enda sättet för mig att själv ta reda på om det går djur där vid en spricifk dag (utan att gå in där) att alltid ha med mig en drönare och skicka ut den så att den kan filma hela betesmarken innan jag går in. Det känns lite orimligt faktiskt. Mycket enklare för den som anlagt leden och underhåller den att informera då jag tar för givet att de är medvetna om att det går djur på marken.
Men snälla du, vilka djur som går vart och när VARIERAR ju enormt bara över en säsong. Och det är inte något som står hugget i sten vid säsonsstart, det anpassas efter behov och tillväxt.
 
Jag har inte krävt dag till dag info. Bara grundläggande info. T.ex. den här meningen på samma ställen där det redan finns info om leden: "Mellan 15 maj och 15 september kan det befinna sig kor längst den östra delen av den blå leden. Längst de andra leder befinner det sig aldrig några betesdjur".
Tror du att hagar är något som sätts upp och sen aldrig ändras? Ska markägare inte kunna bruka sin mark för att folk vill rasta sina barn utan hänsyn?
 
En sak som kanske skulle hjälpa är en obligatorisk kurs på en dag eller två till självkostnadspris med information om allemansrätten och hur man passerar hagar och så ett grönt kort om man passerar sluttestet och sen får man rätt att vistas på vandringsleder. Det kan kombineras med en avgift som går till att informera om var djuren befinner sig och uppsättning av information.

Eller så kan vi fortsätta att ha den fantastiska möjligheten att gratis bevista fina uppmärkta leder i vår vackra natur och acceptera att inte få 100% information.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp