Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Du skrev själv en definition, att ha kontroll hela tiden är väl att jämföra med 100% kontroll

"Jag hade koll på mina 3 barn hela tiden.
Och nu är det samma koll på barnet 11 år."
Du tänker så.

Jag tycker att de åldrar som finns i olika lagar är bra att följa där.
Vid 15 så var kontrollen inte den samma som vid 12.
Utan då räckte det med redovisning av de egna aktiviteterna före samt efter.

Och vid 18 så fick de själva välja hur mycket kontroll som jag skulle ha.
De valde en ganska så stor kontroll då det kändes tryggt och effektivt.

Numera så har de andra som kan ta över kontrollen eller så hör de av sig och slår på den tillfälligt om det behövs och stänger av den när allt är klart.
Man skall berätta sin färdplan för någon innan man ger sig ut på fjället.
 
Här, på kustleden vid Edenryd, avråder man just nu folk från att överhuvdtaget vandra den första sträckan - detta pga en ko som nyss kalvat och är extremt beskyddande av kalven, går till anfall. Så man varnar istället för att avlägsna ko och kalv, vilket är bra.
 
Jag vet att det gör det på många ställen eftersom jag själv har jobbat med köttkor. Och ja, ibland lastar man och kör dessa kor. Det är inget konstigt.

Ibland men det måste väl ändå vara ett ytterst begränsat antal gånger per betessäsong om beteshagen är rejält stor. Man flyttar dem väl inte mellan olika beten varje vecka?
 
Det beror på.

Om hästägaren visste att hästen tidigare bitit i liknande situationer så borde hästägaren inte släppt hästen i en hage med en allmän vandringsled.

Om föräldrarna till flickan visste att hennes omdöme kring djur brister så borde de inte låta henne gå där.

Om flickan fått veta från sina föräldrar att hon inte får gå på leden pga hästarna så borde hon inte gå där.

Osv.

Jag lägger eventuell skuld på antingen barnet eller föräldern. Beroende på vem av dessa som brustit, vilket väl hittills inte har framkommit.
Djur är djur. De finns i naturen, både vilda och tama och de som är någonstans däremellan.
Jag hade inte valt att avskilja en häst från flocken bara för att människor som knatar genom hagen inte kan uppföra sig i naturen.
 
Så svårt är det inte att skriva på en skylt som redan finns där att mellan maj och september går det kor längst en del av vandringsleden. Speciellt inte när detta bara gäller 1 av 6 leder i området. Då kan folk med lätthet välja en annan led under den perioden.
Om markägarna tvingas curla alla besökare längs leden så att det skapar massa extraarbete, utan att de får någon som helst ersättning, så kommer det snart inte finnas några leder kvar. Markägaren ska inte behöva ta hänsyn till besökarna. Det är besökarna som ska visa hänsyn till markägarens verksamhet.

Varför kan man inte bara vara glad att någon upplåter sin mark för en upplevelse och ta ansvar för sig själv och sitt eget handlande och använda sunt förnuft? Varför måste hela tiden någon annan ta ansvar?
 
Jag lägger eventuell skuld på antingen barnet eller föräldern. Beroende på vem av dessa som brustit, vilket väl hittills inte har framkommit.
Djur är djur. De finns i naturen, både vilda och tama och de som är någonstans däremellan.
Jag hade inte valt att avskilja en häst från flocken bara för att människor som knatar genom hagen inte kan uppföra sig i naturen.

Nä, man hade ju släppt hela flocken i en annan hage. Som djurägare har man ett ansvar att se till att om allmänheten bjudits in att gå in i hagen att inte släppa djur man vet är farliga i den hagen. Precis som hundägare har en skyldighet att inte släppa sin aggressiva hund i hundgård med andra hundar.

Sen kan det ju ändå hända saker som inte hänt innan. Men i de fall man vet om det så anser jag att man har en skyldighet att inte utsätta andra för det.
 
Ingen av oss vet om det var en ny miljö, men det verkade vara hemmavid eller i vart fall ganska nära mamman (och bilen). Jag tvivlar på att någon forskning stödjer att ha koll på en 10-11 åring hela tiden. De börjar bli stora och behöver lära sig att ta hand om sig själv. I den åldern så gick jag själv i okända skogar med karta och kompass. Visst de letade efter oss om vi gick vilse och inte kom fram som förväntat och vi gick i grupp (utan vuxna).


Du skrev själv en definition, att ha kontroll hela tiden är väl att jämföra med 100% kontroll

"Jag hade koll på mina 3 barn hela tiden.
Och nu är det samma koll på barnet 11 år."
Håller helt med här. Vi kan ju bara spekulera i vad som hände. Men jag som har barn i samma ålder, och bor på ett ställe med mycket hagmark som används som promenadstråk (dvs inte officiella vandringsleder) så tänker mig att barnen gått/cyklat till den här leden/hagen själva, inte för att vandra utan för att leka. Helt omöjligt att som förälder ha stenkoll på ett barn i den åldern, och dessutom inte heller rimligt att ha det. Någon form av frihet måste de ändå få.
 
Om markägarna tvingas curla alla besökare längs leden så att det skapar massa extraarbete, utan att de får någon som helst ersättning, så kommer det snart inte finnas några leder kvar. Markägaren ska inte behöva ta hänsyn till besökarna. Det är besökarna som ska visa hänsyn till markägarens verksamhet.

Varför kan man inte bara vara glad att någon upplåter sin mark för en upplevelse och ta ansvar för sig själv och sitt eget handlande och använda sunt förnuft? Varför måste hela tiden någon annan ta ansvar?

Hur många gånger ska jag behöva skriva det?!! Jag anser inte att det är markägarens ansvar. Jag anser att det är den som anlagt ledens ansvar! T.ex. om kommunen anlagt en vandringsled över privat mark anser jag att det är kommunens ansvar att informera om vandringsleden, inte den privata markägarens.
 
Håller helt med här. Vi kan ju bara spekulera i vad som hände. Men jag som har barn i samma ålder, och bor på ett ställe med mycket hagmark som används som promenadstråk (dvs inte officiella vandringsleder) så tänker mig att barnen gått/cyklat till den här leden/hagen själva, inte för att vandra utan för att leka. Helt omöjligt att som förälder ha stenkoll på ett barn i den åldern, och dessutom inte heller rimligt att ha det. Någon form av frihet måste de ändå få.

Om man bor nära sån mark så får man ju lära barnen vad som gäller och lära dem det sunda förnuft de behöver för att befinna sig i den miljön. Inte svårare än så. Och så får man känna sitt barn göra en bedömning om barnet är moget det ansvaret.
 
Hur många gånger ska jag behöva skriva det?!! Jag anser inte att det är markägarens ansvar. Jag anser att det är den som anlagt ledens ansvar! T.ex. om kommunen anlagt en vandringsled över privat mark anser jag att det är kommunens ansvar att informera om vandringsleden, inte den privata markägarens.
Jag kan tycka att kommunens pengar kan gå till annat än informera om det för tillfället finns djur i en hage eller inte.
 
Hur många gånger ska jag behöva skriva det?!! Jag anser inte att det är markägarens ansvar. Jag anser att det är den som anlagt ledens ansvar! T.ex. om kommunen anlagt en vandringsled över privat mark anser jag att det är kommunens ansvar att informera om vandringsleden, inte den privata markägarens.
Men det blir ju samma sak, bara ännu besvärligare. Då måste markägaren upplysa kommunen om alla sina förehavanden och i princip vänta på att kommunen kommer ut och uppdaterar informationen innan man kan t.ex. flytta om på djur.
 
Om man bor nära sån mark så får man ju lära barnen vad som gäller och lära dem det sunda förnuft de behöver för att befinna sig i den miljön. Inte svårare än så. Och så får man känna sitt barn göra en bedömning om barnet är moget det ansvaret.
Absolut. Min dotter cyklar ofta runt med kompisar och skulle mycket väl kunna gå in i någon av de hagarna som används som promenadstråk. Men hon skulle gå ut lika snabbt igen om hon såg att det fanns kor eller hästar i hagen.
Själv så lekte jag ofta med kompisar i en av kohagana när jag var liten. En kompis blev rädd och klättrade upp i ett träd när de nyfikna korna kom. Hon fick sitta där ett bra tag innan korna hade kollat klart på den märkliga figuren i trädet :laugh:

Här brukar ofta djurägarna informera i den lokala facebookgruppen när djuren släpps på bete, med lite info om hur man ska bete sig och ett telefonnummer att ringa om man skulle se att något inte verkar stå rätt till. På en del av hagarna sitter det även lappar vid ingångarna med samma info.
 
Jag tycker att det är den som anlade vandringsleden som har skyldighet att informera om vandringsleden. T.ex. längd, om den är tillgänglighetsanpassad, svårighetsgrad (speciellt viktigt om det är svår terräng eller t.ex. i fjällvärlden) och eventuella betesdjur längst leden.
Vill du ha några Vandringsleder alls? Nu finns mycket uppgifter om många leder i och för sig, men knappast upplysnign dag för dag (eller timmar) när djuren är på plats.

Ju större krav dess färre vandringsleder.

Och så tillbaks till frågan, vad är du beredd att betala? Det mesta kan köpas med pengar, men få är villiga att betala. Du svarade inte sist jag frågade.
 
Men det blir ju samma sak, bara ännu besvärligare. Då måste markägaren upplysa kommunen om alla sina förehavanden och i princip vänta på att kommunen kommer ut och uppdaterar informationen innan man kan t.ex. flytta om på djur.

Inte alla förehavanden. Men t.ex. en mening liknande den här: "Mellan 15 maj och 15 september så går det kor längst en del av den blå vandringsleden. På övriga leder går det aldrig några betesdjur.". Sen om korna inte är där precis varje dag är oväsentligt.
 
Men det blir ju samma sak, bara ännu besvärligare. Då måste markägaren upplysa kommunen om alla sina förehavanden och i princip vänta på att kommunen kommer ut och uppdaterar informationen innan man kan t.ex. flytta om på djur.
Det räcker ju med en allmän information om att det kan finnas djur i hagarna . Och lite information om hur man ska bete sig.
 
Vill du ha några Vandringsleder alls? Nu finns mycket uppgifter om många leder i och för sig, men knappast upplysnign dag för dag (eller timmar) när djuren är på plats.

Ju större krav dess färre vandringsleder.

Och så tillbaks till frågan, vad är du beredd att betala? Det mesta kan köpas med pengar, men få är villiga att betala. Du svarade inte sist jag frågade.

Jag har inte krävt dag till dag info. Bara grundläggande info. T.ex. den här meningen på samma ställen där det redan finns info om leden: "Mellan 15 maj och 15 september kan det befinna sig kor längst den östra delen av den blå leden. Längst de andra leder befinner det sig aldrig några betesdjur".
 
Hur många gånger ska jag behöva skriva det?!! Jag anser inte att det är markägarens ansvar. Jag anser att det är den som anlagt ledens ansvar! T.ex. om kommunen anlagt en vandringsled över privat mark anser jag att det är kommunens ansvar att informera om vandringsleden, inte den privata markägarens.
Hur tänker du att den som anlagt leden får information om vilka djur, om det byts djurslag, om det finns djur eller inte och hur det hålls aktuellt på en skylt? Informationen "det kan finnas djur i de hagar som leden passerar igenom" blir ju ganska intetsägande och det är ju ungefär det enda som skulle kunna stå på en skylt.
 
Jag har inte krävt dag till dag info. Bara grundläggande info. T.ex. den här meningen på samma ställen där det redan finns info om leden: "Mellan 15 maj och 15 september kan det befinna sig kor längst en del av den blå leden. Längst de andra leder befinner det sig aldrig några betesdjur".
Om det blir en tidig vår så man släpper innan? Eller om man ett år väljer att ha vinterbete? Eller så byter man djurslag? Hur sker kommunikation mellan djurägare och "led-hållare" då?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp