Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Just ordet allemansrätten ställer till det i folks huvud.
Hur rätten att gå på annans mark omvandlats till markägarens skyldighet att serva folk med perfekta naturupplevelser är helt absurt.

Nu tänker jag inte bara på denna tråden utan överlag med tanke på vad man läser om titt som tätt att folk kräver. O_o
 
Och du tror att en mening extra på skylten som redan finns kostar mycket pengar? Eller ett Facebook-inlägg?
Trodde du ville ha mer specifikt om när det går djur där och vilka. Men en text med som
"Grön, blå och röd led går helt eller delvis genom betesmark där betsdjur kan finnas" På samma tavla som visar längd och annan info.
Samma info tycker jag mycket väl kan finnas på Hemsidan precis som det står vilken natur som kan upplevas.
 
Trodde du ville ha mer specifikt om när det går djur där och vilka. Men en text med som
"Grön, blå och röd led går helt eller delvis genom betesmark där betsdjur kan finnas" På samma tavla som visar längd och annan info.
Samma info tycker jag mycket väl kan finnas på Hemsidan precis som det står vilken natur som kan upplevas.
Det är en rimlig nivå. Jag har en ridslinga i ett välbesökt friluftsområde en bit bort. Både vandringsleder och ridslingan går en bit genom hagmark där det ibland, men inte alltid, går betande djur. I höstas blev jag och min häst omringad av nyfikna ungtjurar. Vi fick jobba lite för att komma förbi och komma fram till grinden, öppna den och rida ut utan att några tjurar följde med. Jag får ta det, jag har ju tillgång till en jättefin utmärkt ridslinga alldeles gratis.
Att det kan finnas djur där märker jag genom att jag måste öppna (och stänga) en grind för att ta mig in och en för att ta mig ut. Jag vet aldrig om det går djur där eller inte, och de kan vara där både sommar och vinter.
 
Största problemet jag har/har haft med att folk passerar genom hagar på är alla dessa jävla idioter som öppnar hagarna utan att stänga efter sig. Jag vet inte hur många gånger som jag har fått jaga efter kor som kommit lösa för att någon jäkla typ inte klarat av att a) stänga efter sig eller b) inte orkat böja sig och passera mellan slanorna i ledet utan att öppna.

Nu är korna borta och alla fina stigar har vuxit igen. Skogen har återtagit all öppen mark och det finns inga hagar att stänga mer, å andra sidan är det nog inga som vandrar där längre heller. :meh:
 
Största problemet jag har/har haft med att folk passerar genom hagar på är alla dessa jävla idioter som öppnar hagarna utan att stänga efter sig. Jag vet inte hur många gånger som jag har fått jaga efter kor som kommit lösa för att någon jäkla typ inte klarat av att a) stänga efter sig eller b) inte orkat böja sig och passera mellan slanorna i ledet utan att öppna.

Nu är korna borta och alla fina stigar har vuxit igen. Skogen har återtagit all öppen mark och det finns inga hagar att stänga mer, å andra sidan är det nog inga som vandrar där längre heller. :meh:
Här är det rätt vanligt med självstängande grindar - grinden lutar lite så den stängs av sig själv. Om den är bra anpassad så den inte är för tung att öppna från hästryggen är det ett bra system!
 
Här är det rätt vanligt med självstängande grindar - grinden lutar lite så den stängs av sig själv. Om den är bra anpassad så den inte är för tung att öppna från hästryggen är det ett bra system!
Fanns inga ryttare utan bara fotvandrare som inte klarade av att stänga efter sig. Borde vara självklart att går man i en hage så lämnar man inte öppet om det är stängt.
 
Nä, man hade ju släppt hela flocken i en annan hage. Som djurägare har man ett ansvar att se till att om allmänheten bjudits in att gå in i hagen att inte släppa djur man vet är farliga i den hagen. Precis som hundägare har en skyldighet att inte släppa sin aggressiva hund i hundgård med andra hundar.
Det är en otrolig skillnad på det.
På en vandringsled så är vandraren gäst och besökare i djurens hage.
I en hundgård, jag antar här att du menar en kommunal sådan, så är platsen avsedd för hundar och skattebetalarna står för kostnaden av mark och skötsel.

Djurens hage är inte avsedd för besökare utan för djuren.
 
Går du ute i naturen, inklusive på anlagda vandringsleder, så kan det förekomma tama och vilda djur. Dessa har ett oftast hyfsat förutsägbart beteende, men inte kan du lita på en älg för det? Detsamma gäller övriga djur. Har du en grind att öppna så får du med vanligt sunt förnuft ta det som en varning på att det kan förekomma en större mängd tama djur innanför stängslet. Det är inte någon annans ansvar (undantag barn då de har sina vårdnadshavare) att du har koll på hur du bör agera runt varken en älg eller nötkreatur. Jag tycker att detta tordes vara ganska uppenbart.

Vill ni ha skyltar så får ni väl fråga runt hos markägaren/djurhållaren/ansvarige för leden och själva, med tillåtelse, sätta upp skyltar.

Trodde förresten att det var mycket värre när de skrev att barnet var illa biten. Klart att det var ett rejält sår, men väldigt milt ändå för att vara från en häst. Min egen unghingst hade mycket väl kunnat åstadkomma någon sådant, ingen aggressivitet överhuvudtaget utan helt enkelt en något brötig unghingst. Dessa förekommer, vill man vara säker på vad det råkar vara för djur i hagen just för tillfället får man väl fråga.
 
Håller helt med här. Vi kan ju bara spekulera i vad som hände. Men jag som har barn i samma ålder, och bor på ett ställe med mycket hagmark som används som promenadstråk (dvs inte officiella vandringsleder) så tänker mig att barnen gått/cyklat till den här leden/hagen själva, inte för att vandra utan för att leka. Helt omöjligt att som förälder ha stenkoll på ett barn i den åldern, och dessutom inte heller rimligt att ha det. Någon form av frihet måste de ändå få.
Och då blir ansvaret för barnens säkerhet plötsligt omgivningens?

Så att djurägaren skall lösa problemet menar du?

Eller hur tänker du här?
Vem bär ansvaret för olyckan?
 
Jag måste ha missuppfattat något Lingon för du kan väl inte på allvar tycka att denna hypotetiska situation är rimlig? :confused:

Kommun: Vilken fin mark du har till dinabetesdjur, får vi dra en vandringsled genom den?
Bonde: Javisst
Kommun: Toppen! Då behöver vi veta vilka djurslag som går där och när du släpper dom där.
Bonde: Det beror helt på säsongen, det kan jag inte säga i förväg
Kommun: Och om du behöver flytta djuren så behöver du säga till oss så vi kan uppdatera våran hemsida i god tid så informationen stämmer.
Bonde: Varför behöver ni ens den här informationen?
Kommun: Jo våra vandrare behöver veta när det är djurfritt i dina hagar så de kan gå där istället för att välja en led som inte går genom hagar.

För det är i praktiken vad du efterfrågar, jag vill då inte att mina skattepengar ska gå till att informera folk om att det går betesdjur, i beteshagar, på sommaren och betar... :banghead:

Att på skylten vid ledens start eller på hemsidan meddela att leden kommer passera hagar DET kan jag hålla med om är rimligt och bara en frågan om att "skriva dit en mening till".

Men att djurhållaren ska behöva medela kommun hur och när hen nyttjar SINA hagar till SINA djur bara för att du vill ha nöjet att gå i djurfria hagar är väl ändå att ta i? :confused:

Om det nu är så väldigt viktigt för dig, så går det nog att ringa runt och själv ta reda på ungefär när de kommer gå i hagen just i år?
 
Fattar ärligt talat inte alls hur det kan vara sånt tjafs om att accepera att det går djur i hagar och själv ta ansvar för att se till att ta reda på hur det är på olika ställen om man vill ut i naturen. Vill man inte riskera möta djur får man väl hålla sig där de inte finns - garanterat.
I en hage kan finnas djur. Man kan aldrig garantera att olyckor inte händer vid djur, vilda som tama.
Det blir så mycket ”jag, min, mitt” , ”mina rättigheter” etc och inga skyldigheter.
Vi har det ju fantastiskt som får möjlighet att nyttja andras mark och dessutom lyx med utmärkta leder, ibland papperskorgar/toa/grillplatser etc.
Det är ju helt orimligt att markägare, kommun etc ska curla och kasta tid och pengar på andras nöje/fritid in absurdum.

Minns att jag och en kompis smet iväg in i en kohage längs en led och blev livrädda när korna kom mot oss. Vi satt på ett klippblock/stor sten i typ 2-3 timmar innan vi vågade ta oss ner och ut ur hagen. Kan väl säga att våra föräldrar delade inte den här mammans åsikt. Det var vi som fick skällning för att inte varit försiktiga och gått in i kohagen. Vi hade fått veta att vi inte fick gå in själva i djurhagar. Sen kunde det så klart bli så att man som barn tror man kan göra saker iaf. Men inte blev det kommunens eller bondens fel.
 
Jag upplever nog att det här med farliga djur på vandringsleder på det stora hela inte är något större problem i verkligheten. De allra flesta betesdjur är ju rätt harmlösa om man håller sig på avstånd och inte stör dem. Sen upplever jag att de allra flesta bönder är normalvettiga personer som vill inte utsätta andra människor för livsfara. Har de en tjur/häst/krokodil/whatever som de vet har för vana att söka upp och attackera folk släpper de inte just den djurgruppen där det går mycket folk.

Dvs går jag på en led där det "kan finnas djur" förväntar jag mig att kunna bli störd av en grupp nyfikna kvigor som kan vilja delta i fikapausen, och att jag behöver vara uppmärksam och kan behöva gå omvägar om flocken står ivägen. Men är jag uppmärksam och försiktig ska det i normalfallet inte ske några större katastrofer
 
På tal om kor och vandringsleder. På de här strandängarna är det fritt fram att promenera (det finns flera bra passager in). Jag ville fotografera, men den här kossan gillade inte mitt sällskap så jag fick gå. Jag tar inte fighten om rätten att ligga och spana på kossor. Jag har ett starkt tele, jag är inte alls nära men när ett par kalvar fattar tycke för mig och vill kolla vad jag gör och då är jag inte längre välkommen. Det är hennes hage och hälsa på kalvar får jag inte, även om det är de som vill - inte jag- hon blev riktigt hotfull. Jag kan tänka mig att mindre djurvana kunnat råka illa ut, nu var det ingen fara, jag fattade vinken och gick under kossans överinseende.

1G6A9682.jpg
 
Om det blir en tidig vår så man släpper innan? Eller om man ett år väljer att ha vinterbete? Eller så byter man djurslag? Hur sker kommunikation mellan djurägare och "led-hållare" då?
Vad svårt ni verkar göra det. Räcker väl att det står på nätet om leden (vilket jag tolkat det i tråden att det på vissa ställen inte står) att "Leden går igenom en hage mellan X och Y, där från ca maj till september beroende på väder går kor, hästar eller får."

Om jag kollar upp en led på nätet vill jag gärna veta om just den jag ska gå går igenom en hage. Det är inte så att jag inte tycker att leder inte ska gå igenom hagar, att jag inte vill ha öppna leder osv som folk raljerar om här, det är bara bra info att få innan man går leden flera km. Hoppla en hage, och man kan inte gå runt.

Att man sedan har en massa eget ansvar när man går in och att det inte behöver skyltas på tusen olika sätt är en helt annan sak, men på online där man helt enkelt kollar ledernas etapper vore det ju bra att nämna "leden går igenom en hage". Bra, då vet jag det och kan göra ett avvägt beslut huruvida jag ska gå där med min hund eller låta bli. Troligen inte, i mitt fall.
 
Ibland kan aven jatte snalla kor eller hastar bli arga utan synlig anledning. Min kompis hade varldens snallaste (och lataste) hast, som en dag kom i rasande fart tvars igenom hagen for att trampa och sparka en hundvalp ... som gick snallt i koppel vid sin husses sida. Det fans tva hundar pa garden som ibland badade i vatten traget och det var tydligen okay. De andra hastarna var nara, men brydde sig inte, det var nara hobalen ... varfor han fick fnatt vet vi inte, men fort kom han. Det blev tursamt nog inga skador pa valpen.

Jag gar inte in i en hage med nagonting med hund, kanske ensammen efter att jag studerat djuren en stund. Jag har lart mig att aldrig lita pa att det ar en snall/lungn/val "behaved" art.
 
Ibland kan aven jatte snalla kor eller hastar bli arga utan synlig anledning. Min kompis hade varldens snallaste (och lataste) hast, som en dag kom i rasande fart tvars igenom hagen for att trampa och sparka en hundvalp ... som gick snallt i koppel vid sin husses sida. Det fans tva hundar pa garden som ibland badade i vatten traget och det var tydligen okay. De andra hastarna var nara, men brydde sig inte, det var nara hobalen ... varfor han fick fnatt vet vi inte, men fort kom han. Det blev tursamt nog inga skador pa valpen.

Jag gar inte in i en hage med nagonting med hund, kanske ensammen efter att jag studerat djuren en stund. Jag har lart mig att aldrig lita pa att det ar en snall/lungn/val "behaved" art.
Exet blev jagad av en flock hästar när han med familjen var i en hage, hade det inte varit en träddunge som försvårade jakten hade de aldrig hunnit ut. Läste en gång när Ulla Håkansson råkade ut för samma sak, dräktig tik som sökte sig till matte så det höll på gå illa.

Jag och ett annat ex var på fågelskådning på Öland när vi upptäckte en flock kor med kalvar och en tjur bakom en stenmur. Upptäckte även att den muren var öppen längre fram och tjuren kom gående emot oss för att kolla upp oss. När en lada kom emellan så sprang vi snabbt därifrån innan han skulle få syn på hunden.
 
Vad svårt ni verkar göra det. Räcker väl att det står på nätet om leden (vilket jag tolkat det i tråden att det på vissa ställen inte står) att "Leden går igenom en hage mellan X och Y, där från ca maj till september beroende på väder går kor, hästar eller får."

Om jag kollar upp en led på nätet vill jag gärna veta om just den jag ska gå går igenom en hage. Det är inte så att jag inte tycker att leder inte ska gå igenom hagar, att jag inte vill ha öppna leder osv som folk raljerar om här, det är bara bra info att få innan man går leden flera km. Hoppla en hage, och man kan inte gå runt.

Att man sedan har en massa eget ansvar när man går in och att det inte behöver skyltas på tusen olika sätt är en helt annan sak, men på online där man helt enkelt kollar ledernas etapper vore det ju bra att nämna "leden går igenom en hage". Bra, då vet jag det och kan göra ett avvägt beslut huruvida jag ska gå där med min hund eller låta bli. Troligen inte, i mitt fall.
Att skriva att leden går genom en hage där det kan förekomma djur har jag ju skrivit tidigare är en lagom nivå, och det behöver inte uppdateras. Att sätta datum eller ens vaga tidsangivelser skapar en begränsning. "Det står faktiskt ungefär maj till september, men jag gick där 2 november och det fanns djur i hagen"
 
Det jag skulle vilja veta innan jag kör, säg, 5 mil för att vandra är om en utmärkt vandringsled överhuvudtaget går genom beteshagar. Jag skulle alltså vilja ha den här infon på samma internetsida där jag hittar övrig info om vandringsleden. Jag behöver inte veta vad det är för sorts djur, eller exakta datum, bara om de har dragit leden genom hagar. I så fall vill jag inte gå där med min hund. Det är bara så himla trist att åka flera mil, vandra en bit och sedan upptäcka att, oj hoppsan här kommer vi visst att vandra genom en hage med djur. För uppenbarligen blir en del djur störda av en kopplad hund som vare sig skäller, morrar eller ens tittar åt djuren. Helt förståeligt, men jag vill väldigt gärna undvika den konfrontationen!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp