Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Vi vet inte hur olyckan gått till (om nu inte du eller någon av alla andra som självklart skyller på barnet, verkligen är vittnen).

Barnet har varit på en vandringsled. Hon har inte gått in i random hage för att leka.
Jag tänker så här, det här är en led som går igenom en stor beteshage. Ett djur som är så aggressivt att det söker upp människor som går på leden och hugger dom eller i övrigt beter sig aggressivt, då skulle det vara fler incidenter på den här leden.

Om man går på en vandringsled och det på stigen och det befinner sig djur på eller i nära anslutning till leden så får man ju runda dom, man kan inte förvänta sig att man kan passera nära eller gå igenom dom. Inte störa inte förstöra är som sagt grunden i allemansrätten som då gäller även på en uppmärkt led, att gå nära är att störa.

Min uppfattning är att barnen varit för nära djuren, de har inte förstått regelverket för allemansrätten och eftersom de inte gjort det borde de inte befunnit sig på den här platsen precis som att barn som inte förstår trafikregler inte bör befinna sig i trafikmiljöer. Att gå igenom en hage är som att passera över en väg, vet man inte hur man säkert gör det så bör man inte tillåtas att röra sig där (när man är barn och därmed har vårdnadshavare som styr över detta).
 
Jag tänker så här, det här är en led som går igenom en stor beteshage. Ett djur som är så aggressivt att det söker upp människor som går på leden och hugger dom eller i övrigt beter sig aggressivt, då skulle det vara fler incidenter på den här leden.

Om man går på en vandringsled och det på stigen och det befinner sig djur på eller i nära anslutning till leden så får man ju runda dom, man kan inte förvänta sig att man kan passera nära eller gå igenom dom. Inte störa inte förstöra är som sagt grunden i allemansrätten som då gäller även på en uppmärkt led, att gå nära är att störa.

Min uppfattning är att barnen varit för nära djuren, de har inte förstått regelverket för allemansrätten och eftersom de inte gjort det borde de inte befunnit sig på den här platsen precis som att barn som inte förstår trafikregler inte bör befinna sig i trafikmiljöer. Att gå igenom en hage är som att passera över en väg, vet man inte hur man säkert gör det så bör man inte tillåtas att röra sig där (när man är barn och därmed har vårdnadshavare som styr över detta).
Vad grundar du din uppfattning på? Vet du hur nära barnen var - eller killgissar du eller anser du att bara det att barnet blev bitet är ett kvitto på att hon gjort fel?

Du liknar det vid trafikmiljö- men du menar väl ändå inte att den som blir påkörd per definition brutit mot trafikreglerna och har befunnit sig på en plats där hen inte borde varit :confused:
 
Det jag skulle vilja veta innan jag kör, säg, 5 mil för att vandra är om en utmärkt vandringsled överhuvudtaget går genom beteshagar. Jag skulle alltså vilja ha den här infon på samma internetsida där jag hittar övrig info om vandringsleden. Jag behöver inte veta vad det är för sorts djur, eller exakta datum, bara om de har dragit leden genom hagar. I så fall vill jag inte gå där med min hund. Det är bara så himla trist att åka flera mil, vandra en bit och sedan upptäcka att, oj hoppsan här kommer vi visst att vandra genom en hage med djur. För uppenbarligen blir en del djur störda av en kopplad hund som vare sig skäller, morrar eller ens tittar åt djuren. Helt förståeligt, men jag vill väldigt gärna undvika den konfrontationen!
Då kanske du ska avstå från att vandra helt genom hagar 5 mil bort.

Det kan funka på områden där exv kommunen hyr ut marken för bete en viss period men när djurägaren har fri tillgång till marken eller kanske äger den så finns ingen inga garantier. Det är för mycket begärt att någon som är schyst och tillåter en vandringsled dessutom ska uppdatera när det går djur i hagen och dessutom aldrig missa.

Sen vill en ha uppdatering på plats, en annan vil veta djurslag och en tredje uppdateringar på nätet. Och som tack så blir det skriverier om något gått snett och anklagelser om att djuren anfallit. Vem vill ha en vandringsled på sin mark utifrån de premisserna?
 
Och då blir ansvaret för barnens säkerhet plötsligt omgivningens?

Så att djurägaren skall lösa problemet menar du?

Eller hur tänker du här?
Vem bär ansvaret för olyckan?
Vi har väl alla ansvar att göra det bästa vi kan för medmänniskor, men att känna specifikt ansvar fr en 10-åring känns lite överdrivet. Barn (och vuxna) i alla åldrar kan göra fel. Det gör knappast djurägare till djur på bete ansvariga om folk går in i hagen. Det är dessutom definitivt uttalat att man går in i hagar med djur på egen risk, inte på djurägarens risk.
 
Det jag skulle vilja veta innan jag kör, säg, 5 mil för att vandra är om en utmärkt vandringsled överhuvudtaget går genom beteshagar. Jag skulle alltså vilja ha den här infon på samma internetsida där jag hittar övrig info om vandringsleden. Jag behöver inte veta vad det är för sorts djur, eller exakta datum, bara om de har dragit leden genom hagar. I så fall vill jag inte gå där med min hund. Det är bara så himla trist att åka flera mil, vandra en bit och sedan upptäcka att, oj hoppsan här kommer vi visst att vandra genom en hage med djur. För uppenbarligen blir en del djur störda av en kopplad hund som vare sig skäller, morrar eller ens tittar åt djuren. Helt förståeligt, men jag vill väldigt gärna undvika den konfrontationen!
This! De varnar till och med för att gå in i hagar med hund. För att djuren kan uppleva dem hotfulla även om hunden inte göra något. Så det är även djurvälfärd.
 
Vad grundar du din uppfattning på? Vet du hur nära barnen var - eller killgissar du eller anser du att bara det att barnet blev bitet är ett kvitto på att hon gjort fel?

Du liknar det vid trafikmiljö- men du menar väl ändå inte att den som blir påkörd per definition brutit mot trafikreglerna och har befunnit sig på en plats där hen inte borde varit :confused:
Jag grundar den på min kunskap om naturvård, betesdrift, djurkunskap och allemansrättsligkunskap.

Jämförelsen med en trafikmiljö handlar om att om du inte kan regelverket är sannolikheten för att du blir påkörd otroligt mycket större än om du kan regelverket.

Det saknas delar i barnets beskrivning av vad som hände, hur kan hästen plötsligt bita henne i ansiktet om de höll sig på rätt avstånd. Det finns inget i berättelsen som beskriver att hästarna sökte upp barnen, det är helt enkelt en lucka där i berättelsen. Hur hamnade hästen och barnet så nära varandra att barnet kunde bli bitet?

Det här kan förstås vara en jätte aggressiv häst som söker upp och biter besökare, men då borde det finnas mer om det någonstans. Med tanke på hur tjänstepersonen svarar i intervjun så gör jag också tolkningen att det i det här fallet inte handlade om ett aggressivt djur, för då brukar man helt enkelt säga att det är olyckligt och djuret kommer att flyttas på eller liknande. För man har helt enkelt inte aggressiva djur i hagar där allmänheten har tillgång, här har man ju gjort bedömningen att det var en olycklig olycka.
 
Jag tycker överlag att många svar här är väldigt underliga om att det är så fullt normalt för en ensam 10 åring ev med vän gå in i okända hästhagar när det låter helt annorlunda när ungar i samma ålder går in i hagar, hanterar och rider hästar dom känner utan hjälm och skydd osv ensam. Folk som tex söker medryttare vill absolut inte ha någon ung person hos sin häst utan föräldrarnas medverkan osv..men här är det helt okej och normalt för en 10 åring att gå in i hagar hur som helst.

En 10 åring är inte mogen eller kunnig nog att gå in i främmande djurs hagar ensam, lockelsen att dessutom interagera med hästarna är förmodligen dessutom enormt stor för en hästintresserad 10 åring som antagligen har en bild av hästar som inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

Tycker inte det går att jämföra med att man som 10 åring gav sig ut på äventyr och klättrade och ramlade och utsatte sig för sådana "faror". Föräldrar kanske inte kan se barnen 100% av tiden men det finns vissa regler som man faktiskt kan ha. Gå på en vandringsled en bit absolut men kommer det en hage så vänd tex. Mammans svar borde ha varit att hon nu lärt sig att man bör vara försiktig med okända djur, att hon borde ha upplyst 10 åringen att inte gått in i hagar hur som helst.
Nog är en 10-åring mogen att följa allemansrätten, men någon måste givetvis förklara den. Och även att passera en hage. Däremot ska de givetvis ha fått lära sig att just bara göra det och inte locka på hästarna eller interagera med dem.
 
Jag hade nog inte tyckt det var konstigt att leka i hage eller att mina barn gjort det. Det konstiga är ju att skylla på djuren och den som äger dem eller hagen de går i.
Det skulle aldrig falla mig in att jag har barn i en hage och sedan tycka att det är fördjäkligt att mina barn eventuellt blir skadade av dem. Det är ju ett väldigt konstigt sätt att se det hela.

Håller med dig.
Min unge blev som 7-åring sparkad i pannan. Den som sparkade var hennes egen B-ponny. Om han sparkade åt en broms eller något annat vet vi inte men det träffade iaf strax ovanför ögonbrynet.

Jag har bara lagt det på kontot "Det är sånt som händer". Samma konto som för övrigt innehåller den häst som bet av mig en bit av ena örat.
Vi blev hopsydda med sju respektive tio stygn och det är därefter spännande historier att berätta om.
 
Det jag skulle vilja veta innan jag kör, säg, 5 mil för att vandra är om en utmärkt vandringsled överhuvudtaget går genom beteshagar. Jag skulle alltså vilja ha den här infon på samma internetsida där jag hittar övrig info om vandringsleden. Jag behöver inte veta vad det är för sorts djur, eller exakta datum, bara om de har dragit leden genom hagar. I så fall vill jag inte gå där med min hund. Det är bara så himla trist att åka flera mil, vandra en bit och sedan upptäcka att, oj hoppsan här kommer vi visst att vandra genom en hage med djur. För uppenbarligen blir en del djur störda av en kopplad hund som vare sig skäller, morrar eller ens tittar åt djuren. Helt förståeligt, men jag vill väldigt gärna undvika den konfrontationen!
Eftersom det ofta är turist eller infocenter i olika organisationer som sköter informationen kring lederna kan du ju skicka önskemål om det till dom om vad du vill ha för info om lederna. Leder drivs ju av många olika föreningar och organisationer, det är inte en och samma och det är inte alltid kommunen. Hos oss har vi en enda person som har hand om all naturvård i kommunen inkl de leder som går igenom. Leder som går i naturreservaten är egentligen länsstyrelsens (dvs reservatsägarens) men halkar ibland över på kommunen eftersom vi är "närmast" vi sköter dom inte och har egentligen inget ansvar mer än att att det är våra kommuninnevånare som berörs och därmed förmedlar vi information och önskemål mellan innevånare och länsstyrelse och lyfter frågor som vi anser att behöver lyftas. I sin tur marknadsförs lederna av många olika aktörer bland annat olika turismsammarbeten som byts ut lite nu och då.

Det står ju dock alla fritt i dag med sociala medier och allt att själva skapa den information de skulle vilja ha tillgång till tex genom att recensera leder. Du skulle tex lätt kunna skapa digital media kring vilka leder som är lämpliga att gå med hund och därmed hjälpa andra med den informationen.

Det som har absolut lägst resurser och budget i kommunalverksamhet är natur, rekreation och kultur. Men det går ju lätt att påverka genom att rösta på de politiker som vill lägga fokus på de frågorna om man nu tycker att det är viktigt.
 
Jag grundar den på min kunskap om naturvård, betesdrift, djurkunskap och allemansrättsligkunskap.

Jämförelsen med en trafikmiljö handlar om att om du inte kan regelverket är sannolikheten för att du blir påkörd otroligt mycket större än om du kan regelverket.

Det saknas delar i barnets beskrivning av vad som hände, hur kan hästen plötsligt bita henne i ansiktet om de höll sig på rätt avstånd. Det finns inget i berättelsen som beskriver att hästarna sökte upp barnen, det är helt enkelt en lucka där i berättelsen. Hur hamnade hästen och barnet så nära varandra att barnet kunde bli bitet?

Det här kan förstås vara en jätte aggressiv häst som söker upp och biter besökare, men då borde det finnas mer om det någonstans. Med tanke på hur tjänstepersonen svarar i intervjun så gör jag också tolkningen att det i det här fallet inte handlade om ett aggressivt djur, för då brukar man helt enkelt säga att det är olyckligt och djuret kommer att flyttas på eller liknande. För man har helt enkelt inte aggressiva djur i hagar där allmänheten har tillgång, här har man ju gjort bedömningen att det var en olycklig olycka.

Det kan vara en häst som är ouppfostrad och som fått godis väldigt mycket och av flera som passerat genom hagen den senaste tiden. Då kan en del individer förvänta sig godis och när de inte får det blir de sura. Speciellt om människan den tigger godiset från inte är en hästmänniska och kan läsa hästen så kan det gå illa. Det finns t.ex. de som tränar hästen att "pussa" dem. Vi vet inte om den här hästen blivit tränad till det och förväntade sig godis. Om flickan dessutom råkade ha något ätbart i fickan eller en lukt av något ätbart så kan det ytterligare ha triggat hästen. Jag känner en häst som blir sur om jag har en morotsbit i fickan som jag inte ger henne. Hon gör inget men hon blir definitivt sur över att jag vägrar ge henne den goda moroten som jag har i fickan.

Något gjorde ju att hästen valde att bita istället för att gå därifrån. Frågan är vad. Några svar på den frågan kan indikera att just den hästen inte borde gå i hage med vandringsled. Andra saker är sånt som flickan/föräldrarna får ta på sig ansvaret för. Vi kommer nog aldrig få veta vad som hände. Hästen hade ju mycket enkelt kunnat gå därifrån. Flickan hade inte haft en chans att komma nära hästen om den inte ville att hon skulle komma nära.
 
Det kan vara en häst som är ouppfostrad och som fått godis väldigt mycket och av flera som passerat genom hagen den senaste tiden. Då kan en del individer förvänta sig godis och när de inte får det blir de sura. Speciellt om människan den tigger godiset från inte är en hästmänniska och kan läsa hästen så kan det gå illa. Det finns t.ex. de som tränar hästen att "pussa" dem. Vi vet inte om den här hästen blivit tränad till det och förväntade sig godis.

Något gjorde ju att hästen valde att bita istället för att gå därifrån. Frågan är vad. Några svar på den frågan kan indikera att just den hästen inte borde gå i hage med vandringsled. Andra saker är sånt som flickan får ta på sig ansvaret för. Vi kommer nog aldrig få veta vad som hände. Hästen hade ju mycket enkelt kunnat gå därifrån. Flickan hade inte haft en chans att komma nära hästen om den inte ville att hon skulle komma nära.
Det är fortfarande så att det inte finns fler historier om att djur i den här hagen varit närgångna mot andra. Det finns heller inget i berättelsen om att så är fallet här. Snarare verkar man trycka på från mammans sida att djuren inte är vana vid människor.
 
Det är fortfarande så att det inte finns fler historier om att djur i den här hagen varit närgångna mot andra. Det finns heller inget i berättelsen om att så är fallet här. Snarare verkar man trycka på från mammans sida att djuren inte är vana vid människor.

Ja, mamman verkar väldigt ovan vid hästar och har nog fått en hel del om bakfoten. Bara för att det är avelshästar så betyder det inte att de inte är välhanterade av människor. Den/de som pratade med mamman efteråt om hästarna har misslyckats med att få henne att förstå hur det ligger till.
 
Ja, mamman verkar väldigt ovan vid hästar och har nog fått en hel del om bakfoten. Bara för att det är avelshästar så betyder det inte att de inte är välhanterade av människor. Den/de som pratade med mamman efteråt om hästarna har misslyckats med att få henne att förstå hur det ligger till.
Sen berättar ju djurägaren att de inte haft några sådana problem med hästarna tidigare.
 
Det är fortfarande så att det inte finns fler historier om att djur i den här hagen varit närgångna mot andra. Det finns heller inget i berättelsen om att så är fallet här. Snarare verkar man trycka på från mammans sida att djuren inte är vana vid människor.

Vet vi hur länge den hästen gått i hagen? Det verkar antydas att det är en avelshingst av ponnyras som bet. Vet vi när han i så fall släpptes ut till stona? Kan han ha känt ett ökat behov av att försvara sina ston de första veckorna? Kan detta ha gjort hans toleransnivå lägre än annars?
 
Vet vi hur länge den hästen gått i hagen? Det verkar antydas att det är en avelshingst av ponnyras som bet. Vet vi när han i så fall släpptes ut till stona? Kan han ha känt ett ökat behov av att försvara sina ston de första veckorna? Kan detta ha gjort hans toleransnivå lägre än annars?
Det kan väll lika gärna vara ett gäng unghästar.
 
Det står i artikeln.

Ok, så inget mer än så.

Sen vet jag inte om jag litar på vad djurägare säger att deras djur gjort eller inte gjort innan. Ägaren till en hund som bet en annan hund rejält sa att den ALDRIG gjort nåt sånt innan. När oberoende hundkunniga personer berättar att den har attackerat en valp rejält innan. Men enligt ägaren så hade den aldrig visat såna tendenser innan...
 
Ok, så inget mer än så.

Sen vet jag inte om jag litar på vad djurägare säger att deras djur gjort eller inte gjort innan. Ägaren till en hund som bet en annan hund rejält sa att den ALDRIG gjort nåt sånt innan. När oberoende hundkunniga personer berättar att den har attackerat en valp rejält innan. Men enligt ägaren så hade den aldrig visat såna tendenser innan...
Jag tycker nog djurägaren är lika trovärdig som mamman och flickan, som ju inte heller gått in på hur olyckan egentligen gick till.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp