Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Hästarna kan ha struntat i anvisningar (mina gjorde det definitivt med svampplockarna, eller så var tjejerna för försiktiga i avvisandet, för kraftigt avvisande eller något helt annat.

Själv är jag ganska försiktig med avvisande mot främmande djur då man aldrig vet hur dom tar det.
Allemansrätten säger inte störa djur men inget om när djur söker upp människor självmant.
Det räcker inte med att strunta i avvisandet, de måste genskjuta barnen och komma framifrån och dessutom stoppa dem från att vända och gå i andra riktningen. Vill man inte interagera med hästarna så vänder man och går åt andra hållet innan de kommer fram. Visst om de verkligen anfaller och försöker jaga ut en kan man inte vända ryggen till, men då hade det blivit helt andra skador.
 
För mig är stenkoll att i så gott som varje ögonblick ha nästan punktbevakning. Man kan inte veta vad någon gör annars. Det är en sak vad man säger till barnen att göra och vilka regler man har, en annan vad de verkligen gör. Jag har hittills inte träffat på många om något barn som alltid följt reglerna. Ibland bryter de mot dem av misstag eller utifrån missförstånd, ibland för att de inte tänkte och andra gånger helt medvetet för att de antingen vill testa reglerna eller inte vill följa dem.
Alla kan ju göra misstag.
Men då är det ju just misstag.
Eller missförstånd.
Det gäller även för vuxna.

Men ett barn som verkligen i grunden förstår riskerna aktar sig för faran.
Det barnet litar på att de instruktioner som de har fått verkligen behövs.
Som förälder så gäller det att kontrollera och följa upp så att reglerna inte glider iväg.

Det är ändå ganska få barn som råkar illa ut i det stora hela, så de flesta får liksom till det där.
Men så finns det föräldrar som har andra prioriteringar och då så är det inte lika enkelt.
 
Det räcker inte med att strunta i avvisandet, de måste genskjuta barnen och komma framifrån och dessutom stoppa dem från att vända och gå i andra riktningen. Vill man inte interagera med hästarna så vänder man och går åt andra hållet innan de kommer fram. Visst om de verkligen anfaller och försöker jaga ut en kan man inte vända ryggen till, men då hade det blivit helt andra skador.
Själv ser jag det som en stor skillnad på att locka på hästarna för att få dom att komma som ganska många har skrivit här och att faktiskt bli uppsökt av djur.
Med tanke på hur mina uppförde sig så ser jag inte det som omöjligt. Hade en en fjolåring (älg) som genade hela tiden för att den ville fram till mig när jag var ute och red. Slutade med att fjolåringen följde med tills vi mötte folk till fots då den drog iväg.
 
Själv ser jag det som en stor skillnad på att locka på hästarna för att få dom att komma som ganska många har skrivit här och att faktiskt bli uppsökt av djur.
Med tanke på hur mina uppförde sig så ser jag inte det som omöjligt. Hade en en fjolåring (älg) som genade hela tiden för att den ville fram till mig när jag var ute och red. Slutade med att fjolåringen följde med tills vi mötte folk till fots då den drog iväg.
Nej, jag rekommenderar inte att börja springa ifall ett djur går ikapp, om det inte är nära ett staket. Så ser inte riktigt hur det kan undvikas om ett djur vill hälsa.
 
Själv ser jag det som en stor skillnad på att locka på hästarna för att få dom att komma som ganska många har skrivit här och att faktiskt bli uppsökt av djur.
Med tanke på hur mina uppförde sig så ser jag inte det som omöjligt. Hade en en fjolåring (älg) som genade hela tiden för att den ville fram till mig när jag var ute och red. Slutade med att fjolåringen följde med tills vi mötte folk till fots då den drog iväg.
Och du anser det troligt att ett djur som förföljer en lyckas bita i kinden? Det är där problemet med skadan kommer upp. Inte att de inte kan skada barnen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Och du anser det troligt att ett djur som förföljer en lyckas bita i kinden? Det är där problemet med skadan kommer upp. Inte att de inte kan skada barnen.
Jag håller med, det finns ett jättehål i flickans återberättelse. Att hästen "helt plötsligt" högg tag i kinden från ingenstans, utan att de såg eller hörde hästen komma eller interagerade med den är helt enkelt lite för märkligt.
 
Alla kan ju göra misstag.
Men då är det ju just misstag.
Eller missförstånd.
Det gäller även för vuxna.

Men ett barn som verkligen i grunden förstår riskerna aktar sig för faran.
Det barnet litar på att de instruktioner som de har fått verkligen behövs.
Som förälder så gäller det att kontrollera och följa upp så att reglerna inte glider iväg.

Det är ändå ganska få barn som råkar illa ut i det stora hela, så de flesta får liksom till det där.
Men så finns det föräldrar som har andra prioriteringar och då så är det inte lika enkelt.

Nja en 10-12 åring kanske.

När barnen blir tonåringar (och ibland tidigare) så börjar de processen med att frigöra sig från de vuxna, de vill prova sina vingar och att medvetet bryta mot regler, utsätta sig för fara och testa gränser även om det varierar individuellt. Jag vet inte vad du lever i för värld, men jag har sett många barn och ungdomar som råkat illa ut. Alltifrån droger och brott och till att komma hem försent och sno pengar hemma. För de flesta ordnar det upp sig, men för en del går det via polisregister och/eller sjukhuset. Och en del hamnar i drogträsket och/eller blir kriminella trots att de både vet riskerna och har fått info som de verkligen förstått från föräldrar och skola.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min värld med mina nu vuxna barn.
Det går ju inte att generalisera utifrån ett så pass begränsat urval. Hade båda spårat ut så hade 100% av Sveriges ungdomar spårat ut ;). Sen kan du inte vet vad de faktiskt gjort utan att ha haft stenkoll (min definition - ständig bevakning). Det kanske gått annorlunda om dina barn växt upp i Rinkeby eller någon annan mindre priviligierad miljö med exakt samma regler och kommunikation.
 
Det går ju inte att generalisera utifrån ett så pass begränsat urval. Hade båda spårat ut så hade 100% av Sveriges ungdomar spårat ut ;). Sen kan du inte vet vad de faktiskt gjort utan att ha haft stenkoll (min definition - ständig bevakning). Det kanske gått annorlunda om dina barn växt upp i Rinkeby eller någon annan mindre priviligierad miljö med exakt samma regler och kommunikation.
De är tre stycken.

Och jag tror på engagerade föräldrar.
Oftast så är det det motsatta när det blir dåligt.
Föräldrar som prioriterar annat har inte koll.
De prioriterar karriär, egna nöjen och hobbies eller lugn och ro för egen del.
Då är det ju bekvämt att barnen är någon annanstans och gör något annat.
Roar sig själva utan att störa.
 
De är tre stycken.

Och jag tror på engagerade föräldrar.
Oftast så är det det motsatta när det blir dåligt.
Föräldrar som prioriterar annat har inte koll.
De prioriterar karriär, egna nöjen och hobbies eller lugn och ro för egen del.
Då är det ju bekvämt att barnen är någon annanstans och gör något annat.
Roar sig själva utan att störa.
Poängen var det låga antalet i din referensram (som är högst begränsad) som du skriver om som om det vore en sanning för alla.
 
Jag hade reagerat lika oavsett. Staket, gå in på egen risk, djur.

Jag tycker att det är stor skillnad om det är en vanlig hage eller om det är en hage folk bjuds in till. Och när det går en vandringsled genom så har man bjudit in allmänheten (med all den variation som finns där) i hagen.
 
Jag tycker att tråden är väldigt obehaglig med vuxna människor som basunerar ut att ett barn får skylla sig självt och radar upp det ena felet efter det andra som flickan säkert utsatt de stackars hästarna för.

Jag upplever det inte alls så. För min del ser det ut som de flesta anser att det är mammans fel och hon får skylla sig själv.
Det är jättetragiskt för barnet att detta hänt och självklart för mamman också men man ska veta vad man har för skyldigheter och rättigheter innan man går ut i media.

Sedan är det egentligen löjligt att undra varför det hände eller tänka ut scenarior och ha åsikter om varför det hänt, vilket jag antar att du menar? Det är för mamman och barnet att reda ut och ta ansvar för.
Ja, sedan vill vi förstå och vi antar som i de flesta fall att historien är berättad med både luckor och i tredje hand. Här kan jag hålla med dig men att försöka förstå vad som hänt betyder inte att det är barnets fel bara för att den råkade göra något som inte den skulle göra.
 
Poängen var det låga antalet i din referensram (som är högst begränsad) som du skriver om som om det vore en sanning för alla.
Jag vet ju bara hur det har fungerat på mina barn.
På andras barn har jag ju ingen aning.
Detta eftersom att jag inte kan veta hur deras föräldrar hanterar kontroll och regler.
 
Vi vet inte hur olyckan gått till (om nu inte du eller någon av alla andra som självklart skyller på barnet, verkligen är vittnen).

Barnet har varit på en vandringsled. Hon har inte gått in i random hage för att leka.
Ja barnet har varit på en vandringsled, men om hon gått dit för att leka/hälsa på hästarna vet vi inte. Det kan man göra på en vandringsled likväl som i en slumpmässig hage.

Det som sagts i artiklen tyder på att hon var där utan föräldrarna och själv tog sig hem. Det är inte riktigt klart uttalat det skulle kunna vara så att mamman satt på en rastplats (nära bilen) och barnet utgick därifrån.
 
Jag vet ju bara hur det har fungerat på mina barn.
På andras barn har jag ju ingen aning.
Detta eftersom att jag inte kan veta hur deras föräldrar hanterar kontroll och regler.
Och ändå generaliserar du grovt som här, början till den här delen av diskussionen, det jag reagerade på. Inte hade jag reagerat om du sagt att det bara var dina barn du syftade på när du skrev exemeplvis "Det är ändå ganska få barn som råkar illa ut i det stora hela, så de flesta får liksom till det där."

Rent krasst är det många barn (kanske en stor majoritet) som alltifrån stukar en fot, bryter en arm till börjar med droger eller kriminalitet och i samband med det brutit mot en regel. Det kan det vara att de inte får klättra i trädet, eller på stegen, cykla utan hjälm, galopperar på en äng via att snatta, starta slagsmål och röka till att använda tyngre droger, sälja droger och göra en kariär i den kriminella världen. Och det fast de mycket väl förstår och har fått den förklarad för sig varför de inte får göra så.

Alla kan ju göra misstag.
Men då är det ju just misstag.
Eller missförstånd.
Det gäller även för vuxna.

Men ett barn som verkligen i grunden förstår riskerna aktar sig för faran.
Det barnet litar på att de instruktioner som de har fått verkligen behövs.
Som förälder så gäller det att kontrollera och följa upp så att reglerna inte glider iväg.

Det är ändå ganska få barn som råkar illa ut i det stora hela, så de flesta får liksom till det där.
Men så finns det föräldrar som har andra prioriteringar och då så är det inte lika enkelt.
 
Och ändå generaliserar du grovt som här, början till den här delen av diskussionen, det jag reagerade på. Inte hade jag reagerat om du sagt att det bara var dina barn du syftade på när du skrev exemeplvis "Det är ändå ganska få barn som råkar illa ut i det stora hela, så de flesta får liksom till det där."

Rent krasst är det många barn som alltifrån stukar en fot, bryter en arm till börjar med droger eller kriminalitet och i samband med det brutit mot en regel. Det kan det vara att de inte får klättra i trädet, eller på stegen, cykla utan hjälm, galopperar på en äng via att snatta, starta slagsmål och röka till att använda tyngre droger, sälja droger och göra en kariär i den kriminella världen. Och det fast de mycket väl förstår och har fått den förklarad för sig varför de inte får göra så.
Det är, vad jag kan se och har sett runtomkring mig, alldeles för många föräldrar som inte är intresserade av att ha ordentlig kontroll.
Men då gör jag ju precis som du - pekar på andra.

Och det tycker inte jag att man skall göra utan att ha någon typ av underbyggnad till sina påståenden.

"Sett omkring sig", är ungefär lika anekdotiskt som upplevt för egen del.
Förutom att det dessutom är andrahandsuppgifter.
Du vet ju inte hur de föräldrarna verkligen hanterar saken utan bara hur det ser ut utifrån eller vad de säger om det hela.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp