Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Barn får inte skylla sig själva, vårdnadshavare är ansvariga för att hålla sina barn säkra och att vandra igenom hagar (och annat) kräver kunskap det är inte en säker plats för barn att vistas på utan vuxet sällskap skulle jag säga. Det finns väll ganska mycket saker som inte är lämpliga för barn att göra utan vuxna, gå och bada tex är väll oftast något man gör med en vuxen.
Håller med om detta, vårdnadshavares ansvar att ha koll och med att ha koll menar jag förklara, informera, visa, hålla uppsikt, låta vara ensamma på platser som anses passa barnets ålder, lära ut folkvett mm. Sen kan såklart olyckor hända ändå, tyvärr. Lite halvt ironiskt men ändå, vi har strikt hundägaransvar, upp till en viss ålder borde kanske även finnas strikt barnägaransvar :idea: men då kanske det kan bli problematiskt ist att barn hålls med för korta tyglar. Det är ju nyttigt att få lov att bli släppt lös, innanför rimlighetens gränser.

Tycker det är en tråkig olycka, för det är ju vad det är. Oavsett hur det gick till, synd om flickan och dom runt, även djurägaren. Jag hade tyckt det varit jobbigt om det varit min häst och grubblat mkt på hur det kunde hända/hur det gick till och vad händelseförloppet var.
 
Håller med om detta, vårdnadshavares ansvar att ha koll och med att ha koll menar jag förklara, informera, visa, hålla uppsikt, låta vara ensamma på platser som anses passa barnets ålder, lära ut folkvett mm. Sen kan såklart olyckor hända ändå, tyvärr. Lite halvt ironiskt men ändå, vi har strikt hundägaransvar, upp till en viss ålder borde kanske även finnas strikt barnägaransvar :idea: men då kanske det kan bli problematiskt ist att barn hålls med för korta tyglar. Det är ju nyttigt att få lov att bli släppt lös, innanför rimlighetens gränser.

Tycker det är en tråkig olycka, för det är ju vad det är. Oavsett hur det gick till, synd om flickan och dom runt, även djurägaren. Jag hade tyckt det varit jobbigt om det varit min häst och grubblat mkt på hur det kunde hända/hur det gick till och vad händelseförloppet var.
Tänker att egentligen tycker jag kanske inte att det låter som att varken djurägare eller mamma har fallerat. (Eller barnen, barn fallerar ju aldrig per definition). Det man reagerar mot är väl snarare att mamman går ut och kritiserar djurägaren?/existensen av betande djur? (samtidigt som ju många ändå har en minnesbild av kusiner/barn/vuxna osv som har försökt interagera med de gulliga korna osv och iofs klarat sig alldeles utmärkt, men det ger ju en minnesbild av att det kan hända att människor interagerar med betande djur och då tänker man att det kan kännas som att om en i media anklagar en annan och kanske inte helt säkert har hela historien så blir det lite av, jo men?) Annars är det hela ju mest bara väldigt tråkigt.

(Alltså man kan ju absolut föreställa sig en lekfull ungponny/försvarande uhm hingst eller ngt som galopperar fram och nafsar, snurrar med en luftspark och drar. Men då kanske någon granne skulle kommit fram och yttrat sig och sagt att ja de däringa galna ungponnierna... Och historien hade kanske innehållit ett Och då kom den galopperande. Och man kan föreställa sig att barn tycker att ponnies är ursöta och att 11 åringar inte ofta vandrar dedikerat om det inte typ är en glasskiosk på andra sidan hagen, varvid texten kanske innehållit ngt i stil med -och när de som vanligt gick för att köpa glass.)

Menar att man kan ju föreställa sig massor av olika saker men det enda man vet är att mamman i pressen lägger en helt och total skuld på djurägaren specifikt och kanske betesdjurägare i allmänhet.

Eller något?
 
Senast ändrad:
Nä, allemansrätten ger redan folk tillåtelse att gå igenom. Till det behövs ingen vandringsled. Om man anlägger en vandringsled och informerar allmänheten om att den finns så är det en inbjudan att gå där, inte en tillåtelse eftersom den tillåtelsen redan finns.
Fast det är fortfarande inte någon inbjudan att vistas i hagen, det är ett måste för att kunna gå leden. Är det en inbjudan så är det ju en önskan om att folk ska gå där, och det är det nog aldrig. Det är ett nödvändigt ont för att kunna vandra fritt i sverige. Hade det fungerat att gå lederna utan att passera igenom hagen så hade ju det varit ett bättre alternativ men oftast så funkar ju inte det.
 
Barnen hade ju brutit mot allemansrätten!
De hade stört de betande djuren.
De uppförde sig precis som barn som envisas med att gå fram och klappa främmande hundar.
Och så anser mamman att hästarna skall bort?
Inget eget ansvar där inte.

"Flickorna, som enligt Awas mamma Josefine Almér är riktiga hästtjejer hade gått fram till hingsten för att hälsa. "

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/10-ariga-awa-blev-svart-biten.htm
 
Tänker att egentligen tycker jag kanske inte att det låter som att varken djurägare eller mamma har fallerat. (Eller barnen, barn fallerar ju aldrig per definition). Det man reagerar mot är väl snarare att mamman går ut och kritiserar djurägaren?/existensen av betande djur? (samtidigt som ju många ändå har en minnesbild av kusiner/barn/vuxna osv som har försökt interagera med de gulliga korna osv och iofs klarat sig alldeles utmärkt, men det ger ju en minnesbild av att det kan hända att människor interagerar med betande djur och då tänker man att det kan kännas som att om en i media anklagar en annan och kanske inte helt säkert har hela historien så blir det lite av, jo men?) Annars är det hela ju mest bara väldigt tråkigt.

(Alltså man kan ju absolut föreställa sig en lekfull ungponny/försvarande uhm hingst eller ngt som galopperar fram och nafsar, snurrar med en luftspark och drar. Men då kanske någon granne skulle kommit fram och yttrat sig och sagt att ja de däringa galna ungponnierna... Och historien hade kanske innehållit ett Och då kom den galopperande. Och man kan föreställa sig att barn tycker att ponnies är ursöta och att 11 åringar inte ofta vandrar dedikerat om det inte typ är en glasskiosk på andra sidan hagen, varvid texten kanske innehållit ngt i stil med -och när de som vanligt gick för att köpa glass.)

Menar att man kan ju föreställa sig massor av olika saker men det enda man vet är att mamman i pressen lägger en helt och total skuld på djurägaren specifikt och kanske betesdjurägare i allmänhet.

Eller något?
Håller med, blir en del frågetecken. Det är väl egentligen det jag reagerar mest på att mamman går ut i media och kritiserar, finns i mina ögon inte så mycket att kritisera. Det var en tråkig olycka som kanske kunde undvikas eller kanske inte för att olyckor tyvärr händer och det är det, typ. Ingens fel egentligen liksom förutom att jag iaf känner att föräldrar har ansvar för sina barn inte att en djurägare har ansvar för andras barn ^^
 
Jag stör mig så väldigt på att mamman inte verkar övht poängtera hur viktigt det är att lära barnen att inte hälsa på främmande hästar. Inget som står iallafall. Det är bara en skuld på hästägare och kommun att dom har ansvaret för vad som går i hagen. Låter ju inte som om mamman lärde sig någonting, hon hade ju världens chans där att poängtera hur viktigt det är att låta djuren vara ifred så att andra inte gör om samma misstag.

Huruvida hästarna är vana vid människor eller inte har inte med saken att göra, det är liksom ingen avgörande faktor, man ska oavsett inte gå fram och klappa hur som helst på hästar som man inte känner. Låt hästarna vara så är problemet löst. Det finns liksom ingen rättighet att klappa och umgås med andras djur bara för att dom står i en hage med en vandringsled igenom.
 
Jag kan tycka att det känns märkligt att sätta en hästflock med ett antal föl i en hage där det är tänkt att folk ska passera. För hästarnas skull alltså. Är inte det en väldigt stressig situation för dem?
 
Jag kan tycka att det känns märkligt att sätta en hästflock med ett antal föl i en hage där det är tänkt att folk ska passera. För hästarnas skull alltså. Är inte det en väldigt stressig situation för dem?
Det beror väl på hur stor hagen är, det är enbart en stressfaktor om hästarna blir klämda och inte kan gå undan. Sålänge utrymme finns så är det ingen fara för hästarna.
 
Enligt artikeln i Hippson hade flickan gått fram och hälsat på hingsten, så då har vi fått svar på hur det gick till.
Då blir det ju tydligt att det är mamman som försöker skjuta över sitt föräldraansvar på omgivningen. Barnet har begått en överträdelse och skadats till följd av det. Som hästflickor borde ju barnen veta att de inte får gå fram till andras hästar utan tillåtelse.
 
Det låter som att det är föräldraansvaret som brustit. Man låter inte sina barn leka i en hage med djur i, man lär dem att aldrig gå fram till främmande djur utan tillåtelse.
Man behöver inte vara djurvan för att förstå det, mina föräldrar gjorde de trots att de inte hade någon djurvana alls.
 
Jag kan tycka att det känns märkligt att sätta en hästflock med ett antal föl i en hage där det är tänkt att folk ska passera. För hästarnas skull alltså. Är inte det en väldigt stressig situation för dem?
Vet inte varför det skulle bli det om folk bara går igenom och ignorerar dem. Det man vänjer sig vid är ju inte stressigt utan helt normalt. Jag förstår nog inte alls hur det skulle kunna vara stressande i en stor hage?
 
Jag stör mig så väldigt på att mamman inte verkar övht poängtera hur viktigt det är att lära barnen att inte hälsa på främmande hästar. Inget som står iallafall. Det är bara en skuld på hästägare och kommun att dom har ansvaret för vad som går i hagen. Låter ju inte som om mamman lärde sig någonting, hon hade ju världens chans där att poängtera hur viktigt det är att låta djuren vara ifred så att andra inte gör om samma misstag.

Huruvida hästarna är vana vid människor eller inte har inte med saken att göra, det är liksom ingen avgörande faktor, man ska oavsett inte gå fram och klappa hur som helst på hästar som man inte känner. Låt hästarna vara så är problemet löst. Det finns liksom ingen rättighet att klappa och umgås med andras djur bara för att dom står i en hage med en vandringsled igenom.

Hon sa ju inget innan om att flickan gått fram till hästen. Utan då lät som som att hästens från ingenstans bara plötsligt dök upp och bet.

Jag önskar också att mamman hade poängterat vikten av att aldrig gå fram till en främmande häst om inte ägaren är där och man frågat om lov. Men jag kan förstå om hon inte offentligt vill shame:a sin dotter. Men i det läget hade jag ju inte gått ut i media med det överhuvudtaget!
 
Och mamman försvarar det med att de är hästtjejer 🙈 hoppas att mamman ser vad barnen gjorde fel här.
Ja jag undrar hur hon hade tänkt sig att hästarna skulle vara? Dvs hur mycket interaktion och lek som ska ske innan det är omständigheternas snarare än djurägarens fel att någonting hänt? och hur ofta? Varje dag?

– Det borde finnas en bestämmelse för vilka djur man får ha, alltså hur de ska vara mentalt för att få vara bland människor, säger hon till P4 Kalmar.
– Jag tyckte det var ett litet konstigt resonemang. Jag har varit i kontakt med hästägaren, som berättat att de hästar som befanns sig i hagen inte är vana vid människor. Därför tycker jag det är ännu viktigare att det sitter tydliga skyltar.

Egentligen skulle man ju kunna tycka att det nära nog är en fördel att hästarna är ovana vid människor om det är meningen att de ska hålla sig på avstånd från människor.
 
Hon sa ju inget innan om att flickan gått fram till hästen. Utan då lät som som att hästens från ingenstans bara plötsligt dök upp och bet.

Jag önskar också att mamman hade poängterat vikten av att aldrig gå fram till en främmande häst om inte ägaren är där och man frågat om lov. Men jag kan förstå om hon inte offentligt vill shame:a sin dotter. Men i det läget hade jag ju inte gått ut i media med det överhuvudtaget!
Men precis, känns som om hon helt enkelt vill flytta skulden från både sig själv och dottern till andra. Att dessutom berättiga handlingen med att dottern minsann är "en riktig hästtjej", som om då är det verkligen hästarna det är fel på om detta till och med hände henne..

Förstår inte riktigt varför det är så hemskt att erkänna att man gjorde fel och att nu lärt sig vikten av att låta djuren vara ifred. Det är ju inget konstigt egentligen. Många har nog gjort misstag att gå fram till främmande djur bara att det inte blivit sådana konsekvenser av det.
 
Men precis, känns som om hon helt enkelt vill flytta skulden från både sig själv och dottern till andra. Att dessutom berättiga handlingen med att dottern minsann är "en riktig hästtjej", som om då är det verkligen hästarna det är fel på om detta till och med hände henne..

Förstår inte riktigt varför det är så hemskt att erkänna att man gjorde fel och att nu lärt sig vikten av att låta djuren vara ifred. Det är ju inget konstigt egentligen. Många har nog gjort misstag att gå fram till främmande djur bara att det inte blivit sådana konsekvenser av det.
Och det känns som att det här pratet om "vandringsleden" är helt uppåt väggarna. Barnen vandrade ju inte på leden. Så det känns lite fel att blanda in vandringsleder i det hela. (Förutom kanske iofs att vandringsleden gjorde att det fanns en färist el dyl)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp