Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Långt ifrån alla vandringsleder går genom hagmark, vill man inte, kan man inte, är man inte bekväm med etc att riskera att stöta på bytesdjur väljer man dom.

Går man genom hagar får man oxå acceptera risken med de djur som kanske, kanske inte går där.
 
Platsen jag pratar om är för övrigt ett naturreservat och inte en enskild persons betesmark.
Att det är naturreservat innebär inte att det ägs av staten, utan det kan fortfarande vara en enskild persons betesmark, med särskilda instruktioner gällande skötseln av marken.
(mina får ochhästar betar ett naturreservat här i byn, ägt av grannen men med skötselplan från länsstyrelsen, som också ser till att det finns entreprenörer som sköter om det - utöver den tid så mina djur går där och betar)
 
Som antagligen betats i hundratals år och som betas nu som naturvård för att inte växa igen. Djuren var förmodligen där först och leden och naturreservatet långt senare.

Det är mycket möjligt. Men ändå helt oväsentligt för om information om att bytesdjur för tillfället befinner sig på marken behövs.
 
Det är mycket möjligt. Men ändå helt oväsentligt för om information om att bytesdjur för tillfället befinner sig på marken behövs.
Jag gissar du menar betesdjur, men det spelar ingen roll. Som @ameo skrev så kan marken mycket väl ägas av en bonde även om det är ett naturreservat. Hagar innehåller som regel betande djur, man har ett eget ansvar om man beträder dem oavsett om djuren är där eller inte.
 
Intressant att hon tror att hästar i avel innebär att man inte hanterar hästarna.😅 Undrar hur hon föreställer sig det hela.
Jag tänker att hon förmodligen inte har någon större koll på djur, utan kanske tror att det en slags halvvilda hästar tänk hjorthäng eller likande och att det här med att det är "avelshästar" och inte sällskapshästar fått för stort fokus.
 
Alltså, eftersom jag bor ganska nära där detta hände så kollade jag upp lite. Mamman har ju gått ut med sitt namn och med det var det lätt att hitta var de bor. Det finns en ny vandringsled alldeles i närheten. Och på kommunens websida med information om vandringsleden ifråga stå står det så här:
1719346460208.png

Så, det har ju i alla fall inte varit någon hemlighet att det är djur i hagarna där. Särskilt inte om man bor i närheten.
Och jag hörde intervjun på Tv4, där mamman framhöll att det var avelshästar och inte sällskapshästar. Och håller med om att det är märkligt att hon verkar tro att avelshästar inte är tamdjur.
 
I ett stort naturreservat söder om Linköping har de GPS-trackers på vissa kor så man kan se var de befinner sig. (https://www.linkoping.se/bygga-bo-o...otsel/naturreservat/djur-och-natur-i-tinnero/). Det funkar förstås inte fullt ut förrän åtminstone en i varje flock har tracker, men det är lite roligt ändå. Här går för övrigt även tjurar i hagarna, ihop med kor och kalvar. Finns även hagar med bara ungtjurar. Det rör sig otroligt mycket folk i området, men jag har inte hört om någon incident på flera år (och då var det i regel någon med hund).
 
Vilken slapp mamma.
Jag hade koll på mina 3 barn hela tiden.
Och nu är det samma koll på barnet 11 år.

Vad är det för föräldrar som ser hela världen som en skyddad lekpark där man kan släppa lös barnen för att sitta och dricka latte med vänninorna?
 
Och jag kan tycka att två flickor ska kunna få gå själva på en vandringsled.
Det tycker jag att de är för små för.
De har inte den förmåga att göra korrekta bedömningar vid nya situationer som kan behövas.
Vid 12 så anses barn tillräckligt mogna för att cykla i trafiken, man kan vänta tills dess.
 
Även om man inte kan tvinga en 10 åring att vara där man vill hela tiden så kan man ha tydliga direktiv ändå
Det kan man visst.
Av säkerhetsskäl så skall så små barn ha lärt sig att hålla sig till de vuxna som för tillfället har ansvaret.
Landsbygden är farliga saker.
 
Vilken slapp mamma.
Jag hade koll på mina 3 barn hela tiden.
Och nu är det samma koll på barnet 11 år.

Vad är det för föräldrar som ser hela världen som en skyddad lekpark där man kan släppa lös barnen för att sitta och dricka latte med vänninorna?
Mja, nog ska en unge på tio få vara ute och upptäcka världen utan förälder inom rimliga ramar tycker jag. Självklart ska de få gå på vandringsled! Jösses, vi var ute och cyklade, red och tältade i den åldern.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp