Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Vi vill ha ett öppet landskap, ofta just där vi ska gå. Då krävs det att betesdjur går där hela sommaren. De leder jag har gått på har det alltid funnits skyltar med varningar om betesdjur och att du går in på egen risk. Om jag inte minns fel står det även i allemansrätten, rätta mig gärna om jag har fel.

Sedan tar du som person alltid ett eget ansvar att gå in bland dessa djur. Det är djur. Ibland snälla och ibland händer det något som vi aldrig kan förutse. Därför står skyltarna där.

Alternativet är att lederna stängs av ägarna (om det finns en sådan) eller att allt växer upp till sly.
Ja kor och kvigor och hästar i hage är lite, kanske inte läskigt, men något man gärna håller ett öga på när man går. Mamma o son har tex varit förföljda av nyfiken ko i runt en km en gång :) och vi hade typ tio kvigor som blåstirrade, på 10 cm avstånd, på oss när vi plockade nässlor en gång. Men om de inte gick där skulle nog inte vi heller kunna göra det.
 
Har du kollat online då? Jag har nog aldrig varit med om att det inte har varit tydligt. Att det inte står längs med vägen upprepade gånger förstår jag.
Det har varit nya leder och de kollar jag alltid upp online innan för att veta var/hur jag ska gå. Den senaste fanns också en informationstavlor med skrift om de olika lederna men inte ett ord om att det kunde finnas djur i hagarna (fanns får och häst).
 
Det har varit nya leder och de kollar jag alltid upp online innan för att veta var/hur jag ska gå. Den senaste fanns också en informationstavlor med skrift om de olika lederna men inte ett ord om att det kunde finnas djur i hagarna (fanns får och häst).
Fanns det några uppgifter om vem eller vilken organisation som var ansvarig för leden? man borde kunna kontakta någon sådan person tänker jag. Lite overkill, ja, men sen lär infon dyka upp på div hemsidor om de märker att folk vill veta.
 
Vi vill ha ett öppet landskap, ofta just där vi ska gå. Då krävs det att betesdjur går där hela sommaren. De leder jag har gått på har det alltid funnits skyltar med varningar om betesdjur och att du går in på egen risk. Om jag inte minns fel står det även i allemansrätten, rätta mig gärna om jag har fel.

Sedan tar du som person alltid ett eget ansvar att gå in bland dessa djur. Det är djur. Ibland snälla och ibland händer det något som vi aldrig kan förutse. Därför står skyltarna där.

Alternativet är att lederna stängs av ägarna (om det finns en sådan) eller att allt växer upp till sly.

Exakt! Men så långt tänker sällan folk!
 
Fanns det några uppgifter om vem eller vilken organisation som var ansvarig för leden? man borde kunna kontakta någon sådan person tänker jag. Lite overkill, ja, men sen lär infon dyka upp på div hemsidor om de märker att folk vill veta.
Det har varit olika leder så olika ansvariga. Men tanken har slagit mig. Det står utanför hagen men det hade ju varit bra att veta innan man vandrat 8 km och det inte finns någon alternativ väg dit man ska.
 
Det har varit olika leder så olika ansvariga. Men tanken har slagit mig. Det står utanför hagen men det hade ju varit bra att veta innan man vandrat 8 km och det inte finns någon alternativ väg dit man ska.
Ja att det är olika ansvariga är självklart. Så vandrar man mycket så blir det många att kontakta såklart. Men kanske värt det i slutändan? För som du säger är det sådär kul att ha vandrat 8 km, kanske är bara någon km kvar och så är det massa djur i vägen...
 
Jag förstår inte hur det kunde ske. Biten i kinden? Om det varit en sparkskada så hade jag förstått mer. Det måste ha varit att barnet försökt pussa hästen på mulen och hästen trodde det var godis. En morot i munnen? Är det någon som förstått historien riktigt och kan beskriva? Det är klart att ha frigående betäckande hingst med föl och ston skulle kännas tokigt vid ett vandringsspår. Var det så?

Fast nu hände ju tydligen något. Vad?
 
Detta påminner mig om när vi var på konferens och skulle ha morgonyoga ute vid Hovs hallar. Då kom 20 nyfikna unga kossor och snusade en i örat och råmade medan man försökte blunda och tänka på andningen 😂
Och jag tänker på den stackars mannen som fick förlovningsringen, som han just tänkt fria till sin flickvän med, uppäten av korna som betar vid Ales Stenar 😂 Även där blev det mycket uppståndelse kring händelsen och jag tror till och med att han försökte kräva kornas ägare på pengar för att ersätta ringen. I det fallet var problemet enligt mig definitivt personer som inte är vana vid den sortens djur och därmed inte riktigt visste vad de gav sig in på när de gick in i hagen. Huruvida det stämmer för incidenten med flickorna låter jag vara osagt.
 
Jag kan tycka att alla inblandade har ett ansvar.

Hästägarens ansvar är att fundera på om de aktuella hästarna är lämpliga att gå i en hage med vandringsled som går igenom den. En häst som man vet är revirhävdande är kanske inte lämplig för det. Jag kan också tycka att hingst som går med avelsston han ska betäcka inte heller är lämplig i en sån hage just för att en massa människor med varierande kunskap kommer gå igenom hagen.

Förädlarnas ansvar är att lära barnen djurvett. Att man inte går fram till eller matar djur man inte känner om inte ägaren är med och man frågat om lov är en sån bra regel att lära sina barn! Gäller för alla djurslag och oavsett hur lite/mycket kunskap man har om djurslaget ifråga så är det är en bra regel!

Barnets ansvar är att faktiskt ha lite vett i skallen oavsett vad föräldrarna sagt. Är man så gammal som 10 år så finns iaf lite vett och självbevarelsedrift.
Angående föräldrarna så tänker jag att det är väl rätt vanligt (hoppas jag!) att lära sina barn det. Men om djuret (som ponnyn i detta fall) går självmant fram till en, jag tror inte att det är så vanligt att lära barnen att man ska undvika dem även om de går själva fram? Jag skulle personligen tänka att isåfall så vill djuret hälsa självmant och så länge man respekterar det så är det okej. Uppenbarligen inte i detta fall, men jag hoppas att du förstår min poäng?
 
Jag förstår inte hur det kunde ske. Biten i kinden? Om det varit en sparkskada så hade jag förstått mer. Det måste ha varit att barnet försökt pussa hästen på mulen och hästen trodde det var godis. En morot i munnen? Är det någon som förstått historien riktigt och kan beskriva? Det är klart att ha frigående betäckande hingst med föl och ston skulle kännas tokigt vid ett vandringsspår. Var det så?

Fast nu hände ju tydligen något. Vad?
Kanske någon annan har lärt ponnyn att man kan få godis genom en puss? 🤔
 
Jag förstår inte hur det kunde ske. Biten i kinden? Om det varit en sparkskada så hade jag förstått mer. Det måste ha varit att barnet försökt pussa hästen på mulen och hästen trodde det var godis. En morot i munnen? Är det någon som förstått historien riktigt och kan beskriva? Det är klart att ha frigående betäckande hingst med föl och ston skulle kännas tokigt vid ett vandringsspår men då framförallt för djurens skull. Var det så?

Fast nu hände ju tydligen något. Vad?
Det låter ju troligast att det varit något sådant. Eller om dom stod och klappade och hästen blev biten av en insekt eller nåt och högg för att få bort vad det än var och att hon då kom ivägen. Det var en liknande händelse på ridskolan jag red på för längesen där en tjej fick kinden bortsliten när dom spände sadelgjorden och hästen högg efter den som spände. Så sådant kan lätt hända.

Oavsett så tror jag inte att hästen gick oprovocerat till attack och bet henne bara sådär.
 
Jag förstår inte hur det kunde ske. Biten i kinden? Om det varit en sparkskada så hade jag förstått mer. Det måste ha varit att barnet försökt pussa hästen på mulen och hästen trodde det var godis. En morot i munnen? Är det någon som förstått historien riktigt och kan beskriva? Det är klart att ha frigående betäckande hingst med föl och ston skulle kännas tokigt vid ett vandringsspår. Var det så?

Fast nu hände ju tydligen något. Vad?
Jag ber om ursäkt om jag bidragit till förvirringen när jag benämnt hästen som hingst, det kan lika gärna ha varit ett sto.
Hämtat från en annan artikel om samma händelse:
– Jag tycker inte att vilka djur som helst får befinna sig på en vandringled. Jag förstår att det är eget ansvar, absolut, jag köper det till en viss del. Men den förklaringen jag har fått är att de här hästarna inte är sällskapsdjur utan till för ren avel. Då tycker jag det blir fel att sätta såna hästar i en sån hage där de kanske inte är fullt ut vana vid människor. Det hade kunnat gått mycket värre, säger hon.
 
Jag förstår inte hur det kunde ske. Biten i kinden? Om det varit en sparkskada så hade jag förstått mer. Det måste ha varit att barnet försökt pussa hästen på mulen och hästen trodde det var godis. En morot i munnen? Är det någon som förstått historien riktigt och kan beskriva? Det är klart att ha frigående betäckande hingst med föl och ston skulle kännas tokigt vid ett vandringsspår. Var det så?

Fast nu hände ju tydligen något. Vad?
Varför skulle fribetäckande hingst med sto och föl vara mer tokigt än tjur + kor, eller får + bagge? Något som är vanligt.
 
Varför skulle fribetäckande hingst med sto och föl vara mer tokigt än tjur + kor, eller får + bagge? Något som är vanligt.
Fast tjurar och hingstar går ju inte helt att jämföra på det sättet. Tjurar är farliga på ett helt annat sätt..jag hade aldrig nånsin gått in i en hage med en tjur i. Hingst däremot hade jag varit försiktig med och sett till att inte tränga eller bli trängd mellan hästarna men jag hade inte varit rädd för dom.

Tjurar verkar ju, av dom dödsolyckorna och andra gånger tjurarna attackerat, ha anfallit väldigt oprovocerat. Inte oprovocerat ur tjurens synpunkt kanske men bonden eller vilka det nu varit som varit i närheten verkar varken trängt eller stressat dom och trots det så har tjuren attackerat.

Hingstar beter sig inte på samma sätt som tjurar gör alls, då hade hingsthållningen blivit omöjlig nästan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 783
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp