Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Jag tänker att om det är en avelshingst som går med ston som den ska betäcka så vore det inte så konstigt om den full av hormoner fick för sig något om de två okända människorna i hans hage.

Jag säger inte att man ska mentaltesta alla djur innan man släpper ut dem i en hage med en vandringsled genom den. Men som ägare till dessa djur så kan jag tycka att man bör tänka efter noga, även om det egentligen inte är ägarens ansvar. Det är ju aldrig roligt om ens djur skadar någon, oavsett om det är ens fel eller inte. Har man gjort sitt bästa så kan man inte göra mera än så, men iofs så kanske hästägaren känner att de gjort sitt bästa i detta fall också.

Jag hade också varit försiktig med var jag håller djur som jag ansåg var lite mer lynniga än andra. Utan att säga något alls om hur det var i det här fallet. Vi vet ju egentligen ingenting om hästen, hagen eller situationen. Men för allas skull, både människor och djur så är det ju bra om de får skyddas lite extra.
 
Jag tänker att om det är en avelshingst som går med ston som den ska betäcka så vore det inte så konstigt om den full av hormoner fick för sig något om de två okända människorna i hans hage.

Jag säger inte att man ska mentaltesta alla djur innan man släpper ut dem i en hage med en vandringsled genom den. Men som ägare till dessa djur så kan jag tycka att man bör tänka efter noga, även om det egentligen inte är ägarens ansvar. Det är ju aldrig roligt om ens djur skadar någon, oavsett om det är ens fel eller inte. Har man gjort sitt bästa så kan man inte göra mera än så, men iofs så kanske hästägaren känner att de gjort sitt bästa i detta fall också.

Jag kan tycka att alla inblandade har ett ansvar.

Hästägarens ansvar är att fundera på om de aktuella hästarna är lämpliga att gå i en hage med vandringsled som går igenom den. En häst som man vet är revirhävdande är kanske inte lämplig för det. Jag kan också tycka att hingst som går med avelsston han ska betäcka inte heller är lämplig i en sån hage just för att en massa människor med varierande kunskap kommer gå igenom hagen.

Förädlarnas ansvar är att lära barnen djurvett. Att man inte går fram till eller matar djur man inte känner om inte ägaren är med och man frågat om lov är en sån bra regel att lära sina barn! Gäller för alla djurslag och oavsett hur lite/mycket kunskap man har om djurslaget ifråga så är det är en bra regel!

Barnets ansvar är att faktiskt ha lite vett i skallen oavsett vad föräldrarna sagt. Är man så gammal som 10 år så finns iaf lite vett och självbevarelsedrift.
 
Jag har aldrig sett sån information där jag promenerat, inte förrän man står utanför hagen. Vilket är väldigt synd för jag väljer gärna en väg utan djur när jag har med mig hundarna. Senast kom ett lamm och snusade min hund i rumpan.

Visa bifogad fil 148015
Har du kollat online då? Jag har nog aldrig varit med om att det inte har varit tydligt. Att det inte står längs med vägen upprepade gånger förstår jag.
 
Jag kan tycka att alla inblandade har ett ansvar.

Hästägarens ansvar är att fundera på om de aktuella hästarna är lämpliga att gå i en hage med vandringsled som går igenom den. En häst som man vet är revirhävdande är kanske inte lämplig för det. Jag kan också tycka att hingst som går med avelsston han ska betäcka inte heller är lämplig i en sån hage just för att en massa människor med varierande kunskap kommer gå igenom hagen.

Förädlarnas ansvar är att lära barnen djurvett. Att man inte går fram till eller matar djur man inte känner om inte ägaren är med och man frågat om lov är en sån bra regel att lära sina barn! Gäller för alla djurslag och oavsett hur lite/mycket kunskap man har om djurslaget ifråga så är det är en bra regel!

Barnets ansvar är att faktiskt ha lite vett i skallen oavsett vad föräldrarna sagt. Är man så gammal som 10 år så finns iaf lite vett och självbevarelsedrift.
Jag tycker nog också att det har relevans vad det var för hästar. Jag skulle absolut inte gå in i en hage till en hingst med stoflock, vandringsled eller inte. Så det verkar ju klart olämpligt om någon haft det i en hage som det går en led genom. Det blir ju i praktiken att leden spärras av då.

Vet vi att det var en hingst med ston som gick där?
 
Jag tycker nog också att det har relevans vad det var för hästar. Jag skulle absolut inte gå in i en hage till en hingst med stoflock, vandringsled eller inte. Så det verkar ju klart olämpligt om någon haft det i en hage som det går en led genom. Det blir ju i praktiken att leden spärras av då.

Vet vi att det var en hingst med ston som gick där?
Jag tycker att det är resonemanget är spännande. Hur många som resonerar som du har egen praktisk erfarenhet av hingst i flock med ston?

Jag har det. Hingstarna är jag inte rädd för. Stona däremot, uj uj, där håller jag mig undan. För mig känns det som att stona är betydligt mer aggressiva än hingstarna - så länge det inte kommer dit en annan hingst.

Sen finns det säkert farliga hingstar i flock med, men jag tror inte att det har så mycket med kön att göra som personlighet. Observera här att jag skrev i flock. Hingstar som isoleras helt från sina artfränder är givetvis lite.... speciella.... ehm.
 
Flickorna behöver inte ha gjort något fel alls. Om andra vandrare vant ponnyerna vid att få godis så kan det ju helt enkelt varit så att den blev sur och nafsade om de inte hade något och det tog olyckligt i just ansiktet.
 
Flickorna behöver inte ha gjort något fel alls. Om andra vandrare vant ponnyerna vid att få godis så kan det ju helt enkelt varit så att den blev sur och nafsade om de inte hade något och det tog olyckligt i just ansiktet.
Det var inget nafsande, det var ett ordentligt bett. Det finns bilder på den sydda kinden.
 
Jag tycker att det är resonemanget är spännande. Hur många som resonerar som du har egen praktisk erfarenhet av hingst i flock med ston?

Jag har det. Hingstarna är jag inte rädd för. Stona däremot, uj uj, där håller jag mig undan. För mig känns det som att stona är betydligt mer aggressiva än hingstarna - så länge det inte kommer dit en annan hingst.

Sen finns det säkert farliga hingstar i flock med, men jag tror inte att det har så mycket med kön att göra som personlighet. Observera här att jag skrev i flock. Hingstar som isoleras helt från sina artfränder är givetvis lite.... speciella.... ehm.

Jag tycker inte heller att ston med föl är lämpliga hästar att ha hagar där det går en vandringsled igenom.
 
Har du kollat online då? Jag har nog aldrig varit med om att det inte har varit tydligt. Att det inte står längs med vägen upprepade gånger förstår jag.
Det står väldigt sällan online om man letar platser att vandra på här. Det brukar bli en (oangenäm) överraskning när man kommer dit. Jag vill helst inte gå i hagar med djur när jag har hund med mig. Hunden ignorerar kossor, etc men det har ändå hänt att de har reagerat på honom!
 
Ansiktet är så väldigt mycket känsligare än en arm t ex så det krävs inte mycket för att det ska bli en rejäl skada. Om ponny huggit hade den bitit bort kinden.
För mig är nafsande inget som tar hål på skinnet utom möjligen något skrapsår.

Jag skrev ett ordentligt bett, inte att hästen huggit, dett finns mellanting mellan att nafsa och hugga.
 
Det står väldigt sällan online om man letar platser att vandra på här. Det brukar bli en (oangenäm) överraskning när man kommer dit. Jag vill helst inte gå i hagar med djur när jag har hund med mig. Hunden ignorerar kossor, etc men det har ändå hänt att de har reagerat på honom!
Då vill jag tipsa om vandringsgrupper på fb. Där kan man enkelt fråga hur leden är och få rätt många relevanta svar. Just en sådan sak som hagar med djur tycker jag är superrelevant. Jag har jobbat med både hästar och kor, både köttraskor och mjölkraskor. Jag är trots det inte jättebekväm med att gå i hagar om man måste gå långt där. Ett par hundra meter, fine. Men längre än så, kanske utan bra flyktvägar - nej tack.

Framförallt unga kvigor brukar vara alldeles för nyfikna för sitt (mitt) eget bästa.
 
Det står väldigt sällan online om man letar platser att vandra på här. Det brukar bli en (oangenäm) överraskning när man kommer dit. Jag vill helst inte gå i hagar med djur när jag har hund med mig. Hunden ignorerar kossor, etc men det har ändå hänt att de har reagerat på honom!
Fast det är väl inte konstigt att bytesdjur reagerar på att det är ett rovdjur i deras hage? Sen kan jag förstå att det kan skapa otrygghet och att otrygga situationer kan uppstå, men djuren i hagen reagerar på det som de är programmerade för.
 
Jag tycker nog också att det har relevans vad det var för hästar. Jag skulle absolut inte gå in i en hage till en hingst med stoflock, vandringsled eller inte. Så det verkar ju klart olämpligt om någon haft det i en hage som det går en led genom. Det blir ju i praktiken att leden spärras av då.

Vet vi att det var en hingst med ston som gick där?
Varför skulle det vara olämpligt? Eller är det mer olämpligt med hästar som går så än kor med kalvar och tjur?

Här är det inte ovanligt med avelsdjur på vandringsleder och finns även en poppis strand där folk ligger och solar och badar i en ko hage.
 
Jag håller inte med, visst det är föräldrarnas ansvar men en 10-åring kan man inte tvinga att vara inom syn- och hörhåll 24 timmar/dygn. De borde däremot lärt henne, och kompisens föräldrar lärt sin dotter, att man låter betande djur vara ifred och att man inte går in i okända hagar där det kan finnas djur lösa, i synnerhet om det är skyltat.

Exakt vad som hände får vi aldrig veta, men det känns långsökt att en ponny går fram och biter i ansiktet utan att de lockat på den och kanske matat den. Människor som matar hästar i hagarna är ett otyg och som bäddat för att det ska kunna hända olyckor. Vad vet jag, de kanske inte matat den men andra gjort det och när den inte fick något så bet den?
Räcker ju iofs kanske att någon annan (i kanske liknande ålder/höjd) har haft en vana att gå in och mata hästarna :(
 
Vi vill ha ett öppet landskap, ofta just där vi ska gå. Då krävs det att betesdjur går där hela sommaren. De leder jag har gått på har det alltid funnits skyltar med varningar om betesdjur och att du går in på egen risk. Om jag inte minns fel står det även i allemansrätten, rätta mig gärna om jag har fel.

Sedan tar du som person alltid ett eget ansvar att gå in bland dessa djur. Det är djur. Ibland snälla och ibland händer det något som vi aldrig kan förutse. Därför står skyltarna där.

Alternativet är att lederna stängs av ägarna (om det finns en sådan) eller att allt växer upp till sly.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 968
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp