Fler barn eller ej?

Sv: Fler barn eller ej?

Är ni sugen på en till så är det väl bara att köra på. ;) Som någon annan skrev, du kommer ju aldrig att ångra att du skaffade en 3.a om ni nu gör det, men du kommer säkert att ångra dig i framtiden om ni inte gjorde det. ;)

Jag är snart 32 år och fick mitt första barn ifjol. Vi vill ha många barn, iaf ett par stycken till, minst :D Det är ju så underbart med dessa småknoddar. :love:

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i barn & alltid sagt att jag inte ska ha...men nu, som jag ändrat mig. Kan ju bero mkt på att jag inte varit tillsammans med någon innan som velat ha barn osv. Inte känt mig mogen förräns nu faktiskt. Men för drygt 1 år sedan träffade jag min nuvarande underbara sambo och jag blev gravid i princip direkt. :D

Nu känner jag som så att det är bara synd att jag inte träffade honom 10 år tidigare. ;) För om vi vill ha många barn så kan vi ju inte dra ut på det alltför länge iom min ålder. Visst, vi har säkert 10-15 år på oss ännu, men det vet man ju aldrig heller när kroppen tänkte sluta att vara fertil...

Nej, det är klart att man aldrig ångrar ett barn som finns . Men nu har jag ju möjligheten att välja om h*n ska födas eller inte. Det känns som lite för stor "makt" åt mig. Jag är ju snart 34 år, och har alltid sagt att jag ska ha alla barn innan jag är 35, så det börjar bli brådis.... Det är inte fertiliteten jag oroar mig för, utan sjukdomar, missfall (sena sådana), plötslig spädbarnsdöd och kromosomrubbningar. Hm, vilken olyckskorp jag låter som...

Det är iofs väldigt skönt att veta om att man har lätt för att bli gravid men att hoppas att slumpen ska ge vägledning går liksom inte.

Nä, precis. Jag fattar inte när folk säger "Jag råkade bli gravid". Hur då? I sömnen?!?

Skulle vara skönt att råka bli gravid, så kan jag liksom skylla ifrån mig när allt kör ihop sig; "Det är inte vårt fel, det var ju inte meningen "... :smirk:

*ha ha* Jag kör ju med det! :D Vi råkade faktiskt bli gravida efter 4 års avbrutet/säkra perioder :angel: Jag brukar säga att visst vet vi hur barn blir till, men det var inte planerat. Men gör man så medvetet under så lång tid så är det väl egentligen så att man bara försvårar processen lite som man vet till slut kan hända. Ett par andra bekanta klarade sig i SJU år!! :p

Det är rätt lätt att råka bli gravid om man är väldigt fertil. Tydligen.
Jag kallar det verkligen råkade när det gäller vår son, eftersom jag blev gravid på p-piller, utan att ha missat ett enda. Det är ungefär så oplanerat och inte mitt fel som det kan bli känns det som.

Blir det någonsin ett barn till ska det vara PLANERAT i alla fall. Det saknade jag sist.

Det är rätt lätt att råka bli gravid om man är väldigt fertil. Tydligen.
Jag kallar det verkligen råkade när det gäller vår son, eftersom jag blev gravid på p-piller, utan att ha missat ett enda. Det är ungefär så oplanerat och inte mitt fel som det kan bli känns det som.

Blir det någonsin ett barn till ska det vara PLANERAT i alla fall. Det saknade jag sist.

Ja, men det är ju verkligen att råka bli gravid. Brandguls sätt däremot... :angel: ;)

Tyvärr är jag alldeles för analytisk för att köra den metoden. Kondom är ju så praktiskt! :o

VA? Det fungerade jättebra ju :D Jag tror att resultatet blev det vi egentligen ville men inte tordes planera för ;)

Jag håller med om att kondom är superpraktiskt och tidigare har jag/vi använt det i flera år och jag skulle gladeligen fortsatt. Men i nya förhållandet så fungerade det helt enkelt inte. Så...

Vi kommer nog inte skaffa ett barn nr 2. Vi känner att vi abolut INTE vill/orkar gå igenom ett bebisstadie igen. Nu är ju våran bara 2 månader än så länge, men det räcker gott och väl anser vi. Dessutom är jag snart 38 år...fast min mamma var ju 43 när lillebror kom ;), men då hade hon ju inte mig och syrran i småbarnålder hemma heller, villket vi kommer ha. En kanske 2-3 åring + en bebis = Nej tack, den orken har inte vi, inte lust heller. Sen OM vi mot förmodan ändrar oss så vill jag för allt i mitt liv INTE genomgå en vaginal förlossning. Får jag inte planerat snitt så får det helt enkelt vara. Det lilla jag fick känna på räckte för att avskräcka mig rejält.

*KL*

Har två som är tätt emellan (1,5 år) 1 planerad & en som kom till av slarv.
Så småbarnstiden har varit INTENSIV. Nu är trollen ifråga 4,5 & 3 år.

Just nu vacklar jag.. OM jag ska ha fler så vore det idealiskt om 2-3 år. Då har jag hunnit plugga klart, jobba osv.
Men då är ju mina 7-8 år..
Att börja om då känns mindre lockande. Då räknar jag med att kunna rida mer, ägna mer tid åt vänner osv.

Men att säga ALDRIG fler.. det kan jag inte. Tydligen tycker maken dock att han kan det..

*GAMMAL TRÅD*

När den här tråden var aktuell så var jag tydligen gravid med min lilla gosse som nu är 2,5 år. Och nu har jag tydligen hamnat in denial totalt och börjat känna mig sugen på en trea! Men samtidigt vet jag inte om jag orkar, det har varit otroligt intensivt och bitvis väldigt tungt hittills, men nu känns det ju iofs som båda barnen (4,5 och 2,5) är ganska stora och skulle vara ännu större innan trean var på plats. Hur har det gått för er som skrev i tråden, tex TS, skaffade ni en trea???

När jag skrev i tråden hade jag precis fått min första som är snart 3½ år! Och har ett syskon som är 1 år.

Min man vill inte ha fler, men det vill jag. Jag hoppas vi kommer skaffa en till när de kommer upp i skolåldern, när spiralen ändå ska plockas ut om 5 år ;)
Då är jag 30 år så jag kanske hinner med en 4a oxå!

Hej!

Tja, än så länge så har vi inte "skaffat" en trea. Bestämt oss har vi dock inte ännu. Lite intressant att denna tråden kom upp nu, för jag och maken pratade om detta senast igår kväll... Han har varit HELT emot en trea länge. Men nu kröp det fram att han faktiskt är lite sugen han också. För nu blir det en sladdis. Våra barn är 8 och 5 år nu. De är stora och småbarnsåren slut.

MEN jag är ju också äldre... 37 år i år. Är det inte att utmana ödet?

MEN jag är ju också äldre... 37 år i år. Är det inte att utmana ödet?
Varför då?

Jag var 34 när jag fick mitt första barn och hade fyllt 40 när jag fick mitt fjäde och sista. Det var inga problem med det...

ameo, hur blir livet med fyra barn? Jag har fått för mig att du inte jobbar så mycket, är det det som är nyckeln till att överhuvudtaget få ihop det hela??

Vi bestämde oss för att skaffa en liten "trea" till för ungefär ett år sedan, fick en mindre chock på ultraljudet... Tvillingar :crazy: Nu har allt gått bra och de är så mysiga :love::love: men det var ju ändå inte riktigt vad man hade planerat. Tydligen ökar sannolikheten med ålder, jag var 33 när jag blev gravid. Kan ju vara värt att ta med i planeringen :)

Jag jobbar inte så mycket, fast det är nog mest för att jag redan efter ettan var så lyckligt lottad att vi kunde omprioritera så att jag kunde vara hemma med barnen tills de blivit stora nog att börja skolan. Jag tror ärligt talat att det hade gått att få ihop det med jobb och barn på dagis också, förutsatt att man har ett förhållande där båda tar ansvar för att saker och ting blir gjorda.
Men jag är nog ett dåligt exempel eftersom jag inte riktigt lever som normen tycker att man ska göra. :p

Tillägger - mycket beror ju på vad man har för åldrar på barnen, hur mycket de kan hjälpa till och-/eller roa varandra.

Varför då?

Jag var 34 när jag fick mitt första barn och hade fyllt 40 när jag fick mitt fjäde och sista. Det var inga problem med det...

Nej, jag vet att det inte behöver vara ett problem; men risken för genetiska defekter ökar väl drastikst efter 35 års ålder?

Men det känns som om det är många som får barn efter 35, jag har flera kompisar som börjat då. Jag känner nog mer att man helst ska vara under 40.

Hur tänker du om ett tredje barn, vad är det som gör att ni inte kört på det?
Jag tänker mycket på att jag kanske förstör den harmoni och ordning vi äntligen lyckats uppnå nu när barnen är så pass stora. Sen är jag rädd för att inte hinna med att se alla barn att inte kunna prata med dem och hinna göra saker med dem en och en. Vi har det ju bra nu, ska man verkligen röra upp det?

Precis så tänkte jag; men nu har det varit harmoniskt och stabilt ganska länge, och det känns om barnen är så stora så de skulle uppskatta ett litet syskon, som inte direkt konkurerar om samma uppmärksamhet. Alltså; jag skulle ju fortfarande hänga med på barnens aktiviteter, det skulle bara sitta en liten knodd på tutten, liksom. ;)

Ju äldre barnen blir, ju roligare blir det också att umgås med dem, och då känner jag; tänk om det finns en till unge som vill vara med i gemenskapen...

Äh, jag vet inte, ena halvan av mig längtar efter en bebis, den andra vill bara ha en stabil och trygg (och frisk!) familj och vill inte utmana ödet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 230
Senast: Emtherlia
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 318
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar