Fjordhästavel 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pettersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fjordhästavel 2010

Tråkigt när man mister de små !

Har en liten fundering över div saker, hur många fjordföl är det som födds med ljusa ögon ? (gråblå)
Var kommer detta ifrån ?
och är det någon som vet om det påverkar synen ?

Fick en liten kille i går som jag efter ett par timmar upptäcker att ögonen är ljusa och tittar då lite mer och ser att de är gråblå, resterande färg på kroppen är Ljusbrunblack utan tecken.
Vet att Brynjes syster Nina har ljusbruna ögon men de är ändå bruna.
Stoets ögon är bruna och även hennes mor,morfar,mormor,mormors far har bruna ögon.

Någon som sett en fjording med annat än bruna ögon ? :?

de blir inte mörkare då så småningom? Som på kattungar? Kanske du har tur o har fått en sådan sällsynt blåögd som de fick förr i norge då det kombinerades vitblack och vad det nu var? Ska ju ha varit mycket vanligt då... Du kan inte slänga ut en bild? hur ser den ut i övrig?

Tråkigt när man mister de små !

Har en liten fundering över div saker, hur många fjordföl är det som födds med ljusa ögon ? (gråblå)
Var kommer detta ifrån ?
och är det någon som vet om det påverkar synen ?

Fick en liten kille i går som jag efter ett par timmar upptäcker att ögonen är ljusa och tittar då lite mer och ser att de är gråblå, resterande färg på kroppen är Ljusbrunblack utan tecken.
Vet att Brynjes syster Nina har ljusbruna ögon men de är ändå bruna.
Stoets ögon är bruna och även hennes mor,morfar,mormor,mormors far har bruna ögon.

Hittade den här på Norska forumet om blå ögon:

Blå ögon

Gandalf hade grå/blå ögon när han var yngre, ska se om jag hittar ngn bild på det....

Lite kul att du frågar.
För jag hade samma funderingar när Alvha föddes.
Hon hade helt isblå ögon hittat ingen riktigt bra bild men denna får duga.

Som är så här mörkt bruna nu.

Tror inte det har påverkat synen ett dugg.

Bra att du tittade in, jag minns att vi pratade en hel del om det! Det var ju en jättebra bild!

Bilder finns på hemsidan men svårt att fota en liten men yster fölunge som inte vill stå still.

Funderat lite till !

Vart detta kommer ifrån, vad har ditt sto för härstamning??

Min lille kille har Brynje 218 som far Ismo kry som morfar och Lindon som mormors far

Undrar om det kan ligga i någon stam och det vore kul att veta vilken i så fall

Har ingen aning var der kommer ifrån :confused:

Alvha är e: Odin

Thyra är e: Lunbrigg 181
mf Knast Halsnaes 173
mmf Frippe 90

Enda de har gemensamt så långt är att de båda har grått i stamen och att knast finns men olika långt bakom :confused: blir till att studera stamen mer

Enda de har gemensamt så långt är att de båda har grått i stamen och att knast finns men olika långt bakom :confused: blir till att studera stamen mer

Nu när jag skakat om huvudet lite så kommer jag ihåg lite.
Och gjort lite forksning.
Wrangfalk ( hoppas dom ursäktar) hade ju ett föl för några år sedan som föddes med blå ögon och hade en grå mamma.
Så först slog det mej att det kanske hade med det grå att göra.

Sen så kom jag fram till att det finns både hos Brynje och Fyndig, Rimbo 178 i stammen.

Kommer även ihåg att en tjej som min dotter har pratat med visste den här lilla också som fötts med blå ögon (hoppas jag blir ursäktad igen)

http://www.pixbox.se/pic_show_id24912454.html

Där finns också Rimbo med.
Det enda jag ser att dom har gemensamt om jag räknar in Alvha är att låångt bak i stammen så finns Rei Halsnaes med.

Men hur många hästar finns det inte med Knast i stammen ?
Det borde ju vara fler som födds med dessa ögon då tycker man.

Kanske är det bara en ödets nyck som V.h.i.p och tecken ?

Eller så är benägenheten större med grått nära i stammen :confused:

Haha, vi hade ju hur roligt som helst med alla våra bilder fram och tillbaka:rofl:

Hur länge dröjde det innan de mörknade=?

Ja, verkligen.
Jag har säkert 10 ögonbilder på Gandalf någonstans ;)

Först blev dom grå och efter kanske 2 månader kommer inte riktigt ihåg, så var dom bruna.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 369
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka