Fjordhästavel 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pettersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fjordhästavel 2010

Kan så va, men jag har ju ganska nära kontakt med många Rimbo avkommer då jag själv har ett sto med han som far och hennes senaste föl blev grått men med mer svarta ögon än bruna, Rimbo har en dotter med ljusbruna nästan bärnstensfärgade ögon men ingen med blågrå hitils vad jag vet och jag ringde Inge ganska fort och frågade om han viste vad det kom ifrån med han har inte sett det på sina hästar och har ändå hållt på i 30 år med avel, men det grå ligger i Rimbos gener ganska starkt vad jag förstått.
Det är väl bara att anteckna och fortsätta med att samla info om olika stamar och vad som nedärvs.

Hejsan!
Såg att min Tindra 19/5-10 hade samma färg på ögonen som Alvha hade på det översta kortet.Morfar är knast halsnaes.Ska försöka fota idag.

Äntligen är Elvira 20/5-10 pigg igen, har varit orolig att det inte skulle gå nå bra.Hon har fått dropp och pencelin.Hon ville bara ligga ,blev så trött o slö.

Ja det skulle vara spännade att se vad som kommer fram.
Själv blev jag helt yr i huvudet av allt letande.

Hejsan!
Såg att min Tindra 19/5-10 hade samma färg på ögonen som Alvha hade på det översta kortet.Morfar är knast halsnaes.Ska försöka fota idag..

Ja kul att se :)

Äntligen är Elvira 20/5-10 pigg igen, har varit orolig att det inte skulle gå nå bra.Hon har fått dropp och pencelin.Hon ville bara ligga ,blev så trött o slö.

Men usch då, skönt att hon är bättre.

Skit ochså man får inte va glad så länge,elvira är dålig igen,nu får ni hålla tummarna ,hovar för henne.:cry:
Jobbig andning, andas jättefort och har feber.

Nej ! inte lilla viran, önskar er all lycka som går, kämpa lilla tjejen vi tänker på dig ! Hälsningar Tjocka släkten här på berget

Nej :(
Jag som just skulle komma mig för att säga GRATTIS till era föl...

Men tummarna hålls av oss här i norr också!
Hoppas det reder sig.

Ånej! Jag som precis sm Tomten skulle säga grattis!

*här hålls det tummar, tassar och tår*

Tack skogstomten o ljulius och pettersborg!!
Veterinären har varit o tagit nya prover idag .Imorgon har vi tid på Strömsholm för ultraljud.Ska kolla hjärta o lungor.pga hennes andning.:cry:

Skickar styrkekramar och håller tummar och tår för att allt går bra med fölis!
Ska till Bollerups veterinärstation med min "Ester" (Ninni) och fölet Galant då Ester kissar hela tiden, det rinner konstant urin på henne. Det kan inte vara någon UVI då vi nu har behandlat med hippotrim och Quadrisol utan resultat. Måste vara något som kommit efter förlossningen :(

Aspen och Frid.
Vad tråkigt för er, jag håller också tummarna för er.
Hoppas det löser sej.

Hade en stoägare som ringde härom året med samma problematik med urin som rann hela tiden. Det stoet hade fått en bristning/skada i samband med fölningen. Detta var inget som vet kunde åtgärda utan hon fick självläka och efter ca 2 månader så kissade hon normalt igen. Vad jag vet så har hon fått föl igen utan att något hände! Lycka Till

Mykle: Vad roligt att höra att det gick bra för det stoet.
Jag var med Ester och Galant hos Anders på Bollerups hästklinik. Han kunde känna och se ett stort hematom (som en brödlimpa), som satt ner mot bukväggen och troligen då tryckte på urinledarna sa han. Han sa att ibland läker de ganska bra men inte alltid.....Vi skulle avvakta någon månad och se om det går åt rätt håll. Samtidigt ska vi börja lära den lille att äta fölpellets och förbereda sig på ett eventuellt liv utan sin mamma:cry:
Jag var väldigt noga med att klargöra för vet att jag inte vill att hästen ska lida och han svarade då att så länge vi klarar att hålla henne fri från frätskador p g a urinen med hjälp av Vaselin längs benen så ansåg han att hon inte lider. Hon har inte ont i alla fall. Något mer föl i framtiden avrådde han bestämt ifrån då det kunde ev skada henne ännu mer. Nu återstår bara väntan, medicinering med Quadrisol samt daglig tvätt och smörjning av ben, juver och bakdel. Hoppas att det går vägen..:confused:

Vad tråkigt! :( Hoppas verkligen att det kommer att läka o bli bra!

Vi var på Bollerup med Sevi i onsdags för hennes ögonskada så nu är hon hemma igen i väntan på fölning. Vet undrade om hon skulle föla "vilken dag som helst" men det är ändå sex veckor kvar. Hoppas att ögat klarar sig och att inte fölet tar någon skada av behandlingarna. Just nu är det lite jobbigt eftersom Sevi inte lärt sig livet med bara ett öga att använda o går in i det mesta så fort hon kommer utanför hagen känns det som, hoppas hon vänjer sig snart.

Tack!
Hoppas att det går vägen med Sevis öga också. Ja, att bara använda ett öga är nog inte så lätt när de sitter på ena sidan av huvudet. Men jag känner till flera duktiga tävlingshästar som klarat sig med ett öga, det tar bara en tid för dem att vänja sig. Hon får ha "hjälm" på huvudet så hon inte gör illa sig när hon krockar i saker och ting :p
Min lille Galant har det inte lätt som får dia med huvudet i en massa klet och smörja. Han är totalt klibbig i både pannlugg, huvud och man av allt vaselin och silon salva. T o m ögonfransarna sitter ihop på stackaren. :crazy: Men enl vet så ska det inte skada honom att vara så inkletad av detta. Ja, vi får väl kämpa på med våra skadade djur. Lycka till!

Tack alla som hållt tummarna för oss,tror att det hjälpte .:)
Har varit och hämtat hem Bitte o Elvira från strömsholm i värsta åskvädret.
Dom hittade inga fel på henne,utan kom fram till att lungorna inte var riktigt färdigutvecklade på elvira.Så nu får hon ta det lugnt tills lungorna växer ifatt.
Kan ju tala om att hon blev glad o komma hem,race runt i boxen.:DOch nu sover hon som en stock.

Frid jag skickar styrkekramar till dig oxå,hoppas din ester blir bra.

Mumin hoppas sevi vänjer sig snart,lycka till med fölningen.

Härligt att höra! :bump:

Hoppas fortsättningen för övriga blir lika positiv! :D *håller tummarna*

Det glädjer mig att fölis är bättre!
Här finns det i alla fall en liten ljusstråle i allt mörker. Galant smög sig till Venus mjölkbar och tjuvsmakade på hennes mjölk när hon trodde det var Bacchus. Bacchus stod också där då:p:p:p. Efteråt skyndade han sig iväg till Ester igen. :rofl:

Det är ganska vanligt att kalvar gör så med kor, fast då diar de bakifrån liksom. Kul att även hästar kan lösa det så. Jag håller tummen för fortsatt utveckling åt samma håll.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 367
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka