Fjordhästavel 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pettersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fjordhästavel 2010

Tack alla!:) Här kommer lite bilder på underverken. Vi börjar med den förstfödde Bacchus Grönkulla:

Och här har vi Galant:

Galant och mamma Ester (Ninni):

Är inget proffs på att ta bilder men man kan se lite i alla fall:p

Ron Rico välkommen till världen !
F. 8 maj 2010
e. Brynje 218
u. Tilja
ue. Alvedon Kry 204
uu. Thelma 3218 :banana: :love:

Jag tror att det är så här:

0 premie = icke godkänd
1 premie= högsta premien (?)
2 premie= "mellersta" premien
3= lägsta premien, men ändå godkänd

Om jag förstått det hela rätt ;)
Jag antar att det har att göra med hur höga bed. poäng de får.

Jag tror att det är så här:

0 premie = icke godkänd
1 premie= högsta premien (?)
2 premie= "mellersta" premien
3= lägsta premien, men ändå godkänd

Om jag förstått det hela rätt ;)
Jag antar att det har att göra med hur höga bed. poäng de får.

Tror du ?
Fick för mej att det är tvärtom ?

Det har inte riktigt bara med bedömningspoängen attt göra, det är lite "godtyckligt" vad domarna tycker om hingsten i fråga och vad den har visat sig prestera i aveln och på tävlingsbanan.
0 premie kan man även ge en hingst som tidigare varit godkänd men inte får fortsatt tillstånd av en eller annan anledning. Tex fick ju en av bruksprovshingstarna för låga poäng för att godkännas vidare i år.

Men vilken härlig upplevelse Nordfjordeid var!!! :bump: Alla som är fjordhästintresserade borde göra den resan minst en gång!

Finns lite bilder på min sida (jag kan inte direktlänka bilderna??), fler kommer när jag orkat sortera ur kameran.... Bilder mm

Grattis till de nya fölen, skönt att höra att allt har gått bra!

Här laddar vi för släpp på fredag, hoppas vädret är lite roligare än just nu (+ 3, regn och blåst...) Inte precis det roligaste vädret att släppa på fribetäckning.... :eek:

I morgon kl 8.01 får jag svaret på blodprovet taget den 3 maj.
Östrogenprov på Belona för att kolla om hon har ett levande eller dött foster i magen. :confused: :cry:För det finns något, men veterinärerna vet inte vad. Har fått nästa hela distriktsveterinärkåren involverade i mitt sto...
Beslut om vidare åtgärder tas efter provsvar...
Jag kan tycka att det kunde vara svart eller vitt någon gång, men jag hjar fått vänja mig vid att det brukar finnas en massa om, men och kanske inblandade också :crazy:

Provsvaret var negativt - dvs inget levande foster. :cry:
Vetr. kommer för ytterligare kontroll; klämm och känna, antingen i morgon ons eller fredag, då hon har stuteribesök åt Norrköpingshållet.
Ut ska innehållet i vilket fall. Har fått ett önskemål om tingat föl efter Lonis :), så jag hoppas att vi får henne OK. Har lite funderingar på att hålla koll på ammajouren och om det passar försöka "ge henne" ett föl iallafall.
För hon är bra tjock, hon har ju fått mat för två, och nu är inte rätta årstiden att banta fjording. Mjölk finns fortfarande och fettet hon har börjat få i mankammen kanske dras ur lite. Eventuellt kanske ett föl gör att hon kommer bättre i brunst om allt det andra fungerar.
Det vi råkat ut för i år är tydligen ovanligt och händer inte så ofta.:crazy:
Men det är ju jag, så det överraskar kanske inte ?!

Men usch så tråkigt! :cry: Hoppas nu att det kommer ut utan problem..

Men bra av er att anmäla till ammajouren, hoppas hon kan hjälpa någon annan liten krabat att leva!

Skickar över en stor kram!

Jag beklagar verkligen... Jättetråkigt! Ni som väntat och väntat.... ♥ Jag hoppas allt blir bra till slut!

Nej vad tråkigt! Tänker på dig. Hoppas allt "efterarbete" löser sig på bästa sätt.

Nej, vad tråkigt :cry: och tråkigt för Grönkulla också :(

Hoppas att ni får ordning på henne och att hon kan bli dräktig igen

*kramar*

Lägger in lite bilder från när vi släppte ut Gandalf med fruar igår för den som vill se :)

30934531.jpg

Vem är vem?
30957426.jpg

Nala och Gandalf (Nala såg till att Gandalf INTE fick gå fram till Bizkaia eller Belizzi )
30957434.jpg

Var tog brudarna vägen?
30957437.jpg

Muska tyckte Gandalf var en riktig liten pojkspoling som bara kunde försvinna ur hennes hage!
30957438.jpg

Visst är hon LÄCKER Muska? Högdräktig och allt...
30957444.jpg

Fler bilder finns HÄR för den som vill se.
Eller HÄR

Ursäkta trådkap! :o

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 370
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka