Finsk lapphund

appilif

Trådstartare
Det är så att jag är inne på att köpa en finsk lapphund valp som är 4 mån, huur sööt som helst!:love: Rasen passar mig perfekt men det enda är storleken!
Har läst att tikar brukar ligga runt 44 cm i mkh men att det kan skilja några cm så min fråga är vad har era finskalapphundar för mankhöjd? om ni har några vill säga..;)

Sv: Finsk lapphund

Hur menar du att storleken är ett problem? Tänker du agility eller vad? Ideal höjden på tik är ju 44cm +-3cm men de kan ju variera mer än så även om de flesta håller sig inom det spannet. Min Ziva är inte officiellt mätt men hon är så pass stor att många tror henne vara en hane vid första ögonkastet, gissningsvis är hon ca 47+ i manke. Storleken på föräldrarna och andra släktingar till valpen ger väl ett hum om hur stor valpen borde bli men när man köper just valp så vet man ju aldrig exakt vad man får när hunden är vuxen, man kan bara gissa ;)

Kibani har gett dig bra tips redan. Min hane ligger runt 49 och han var mätt för ca ett halvår sedan. Du får även tänka på att pälsen gör en hel del, för den varan har dom mycket av!

Med storleken så är det att mina föräldrar satt en gräns på 46 cm då dom inte vill ha alldeles för stora hundar hemma då vi redan har två chihuahor och en mini aussie snart som min syster ska köpa! :) Men tack för svarena iaf! Men ja det har du rätt i att det har med föräldrarna och göra så får kolla på det när jag åker och hälsar på! Annars om ni har lust kan ni inte berätta lite om era finska lapphundar , är ytters nyfiken haha temperament och så, och hur mycket äter era hundar? :D Sen har jag läst av vissa att dom är väldigt skälliga , men andra säger däremot hur är era? :) Men det har ju ioförsig mycket med individer att göra också ^^

Vi har haft två: en tik som bara blev fem månader och nu en tik på fyra månader som vi haft sedan hon var åtta veckor. Jag tycker att det är alerta hundar som älskar att hitta på saker och att vara utomhus. Ingen överdriven jaktinstinkt, men kan dra iväg om en hare hoppar upp framför nosen. Otroligt sociala hundar som vill vara med överallt- den första var därför svår att lämna ensam medan den nuvarande är mer självständig och kan vara ensam rätt länge utan att bli missnöjd.

Angående skälligheten så skäller vår ibland när människor passerar tomten, och ibland när hon leker intensivt med andra hundar. I övrigt ingenting. Har en granne med två som skäller rätt mycket, och på de kennlar vi besökt har det varierat mycket.

Det låter ju jättebra , får väll se om tiken jag ska kolla på är skällig eller inte men det märks väll ,som sagt så har det väll ändå mest med individen att göra ^^

Det är så att jag är inne på att köpa en finsk lapphund valp som är 4 mån, huur sööt som helst!:love: Rasen passar mig perfekt men det enda är storleken!
Har läst att tikar brukar ligga runt 44 cm i mkh men att det kan skilja några cm så min fråga är vad har era finskalapphundar för mankhöjd? om ni har några vill säga..;)

Tycker inte höjden är ett problem om du oroar dig för detta!! Lagom stor hund!! En ras jag kommer ha för resten av mitt liv i alla fall , så mycket gillar jag lappisar:love::love:

Tycker inte höjden är ett problem om du oroar dig för detta!! Lagom stor hund!! En ras jag kommer ha för resten av mitt liv i alla fall , så mycket gillar jag lappisar:love::love:

Dom verkar underbara!! :D Har alltid gillat rasen men har trott den var för stor , men så läste jag och tikarna är inte så jättestora ju ( lite olika) . Så är jätteglad :D:D

Det jag tycker är roligt och väldigt charmigt med denna ras är att den kan/får vara så varierande :D

Min Ziva visste inte vad skälla var innan jag fick för mig att jag skulle lära henne det på kommando. När hon var 9månader var vi på rasutställning och jäklar vad alla skällde överallt utom Ziva, hon satt tyst och undrade varför de andra lät så mkt :rofl: Numer kommer det mkt skall vid lek och tyvärr även träning, med andra ord vid upphetsade situationer. Tyst har hon dock aldrig varit men hon "joddlade" och hade andra ljud för sig istället :p

Koppel på för denna damen tyvärr då hennes jaktinstinkt är stoor. Något jag försöker träna på men det är inte precis lätt när hon är så självständig och vet att beteendet belönar sig ibland. Fåglar och harar får hon ju inte tag på men satan vilken musfångare hon är trots bara 2m koppel:angel:

Söker du på finsk lapphund här på forumet så får du säkert upp fler inlägg jag skrivit om min älskade hund ;)

Sen har jag läst av vissa att dom är väldigt skälliga , men andra säger däremot hur är era? :) Men det har ju ioförsig mycket med individer att göra också ^^

Spetsar är pratglada ;) Men för att vara en spetsras tycker jag inte finska lapphunden är speciellt skällig. Dom har lätt till skall då det är en vakthund. Iaf är min väldigt vaktig, hon varnar direkt men tystnar fort. Dom kan bli lite pratiga när dom är uppspelta, vissa blir det t ex när man tränar men då får man vara noga med att inte belöna skällandet.

Min tik på ett år :)

Raiga_4.jpg

Det jag tycker är roligt och väldigt charmigt med denna ras är att den kan/får vara så varierande :D

Min Ziva visste inte vad skälla var innan jag fick för mig att jag skulle lära henne det på kommando. När hon var 9månader var vi på rasutställning och jäklar vad alla skällde överallt utom Ziva, hon satt tyst och undrade varför de andra lät så mkt :rofl: Numer kommer det mkt skall vid lek och tyvärr även träning, med andra ord vid upphetsade situationer. Tyst har hon dock aldrig varit men hon "joddlade" och hade andra ljud för sig istället :p

Koppel på för denna damen tyvärr då hennes jaktinstinkt är stoor. Något jag försöker träna på men det är inte precis lätt när hon är så självständig och vet att beteendet belönar sig ibland. Fåglar och harar får hon ju inte tag på men satan vilken musfångare hon är trots bara 2m koppel:angel:

Söker du på finsk lapphund här på forumet så får du säkert upp fler inlägg jag skrivit om min älskade hund ;)

Va gulligt med ett joddlande haha :D Får kolla runt lite på lite olika trådar ^^
Tack för svaren , så kul att höra olikas uppfattningar om rasen osv :D

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 206
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 053
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 474
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka