Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Hästen är ingen alien - fysilogi är fysilogi.

Däremot är hästen ännu mer beroende av att rörlesemuskler slappnar av så att den får stöd av nackligamentet, beroende på att halsen står rakt ut istället för mer eller mindre rakt upp

Vill man inte hästen skall bli spänd så måste hållningen skapas naturligt.

Vad jag minns om Carl Hester så var han en djävel på den ena gångarten (trav), men hade samma problem med bristande ryggswing och däremd halsrörelserna i galoppen

Det är mer därför som han har problem med att den blir stel, att ryttaren hindrar de naturliga halsrörelserna

jag vet inte jag . men jag lutar mig nog mer på fysiologin än lösryckta uttalanden

En häst blri stel av för mycket mjölksyra = inte tillräckligt dynamiskt arbete

Visst får man filosofera fritt! Blev ju en intressant diskussion med flera nyttiga påpekanden.

Jag anser nog att för att skapa och hålla kontakt så krävs några gram bakåtverkande kraft i tygeln, givetvis ska kontakten ändå vara följsam. Jag brukar säga till mina elever att varför skulle vi stoppa in skrot i hästens mun om vi inte tänkte änvända det? För kommunikation krävs kontakt och innan ryttaren lär sig att hålla en jämn kontakt så blir det glapp i bettet/kommunikationen. Jag upplever att mina lektionshästar är betydligt nöjdare med en något starkare kontakt från en elev som håller på att lära sig detta, än en slapp kontakt som glappar, bara en rekflektion över kontakt.

Sen brukar jag se det som att vid den optimala kontakten är man vid noll på en skala, hästen söker min hand och min hand finns där, dvs jag håller kontakten. Ger jag efter så hamnar jag på plus och förhåller jag (utan att handen går bakåt ja) så hamnar jag på minus. Vill jag härifrån t.ex. göra halt så ger jag först en eftergift (som hästen förhoppningvis följer lite framåt med nästan, för att sen förhålla tillbaka till noll igen, hoppas det låter begripligt. Hästen gör alltså halt med samma kontakt, ej starkare. Detta sätt att tänka blev för mig en aha-upplevelse. Istället för att tänka "förhållning-eftergift" så tänker jag numera "eftergift-förhållning".

Sen blev jag glad när det nämndes i tråden att ett ledande tygeltag inte kan gå rakt åt sidan om man vill bli kvar i samma kontakt, utan även måste gå lite framåt, som i en halvcirkel. Det tål att nämnas gång på gång eftersom många missar det och hästen tappar balansen/blir framtung i svängen om kontakten blir starkare på innertygel när denna visar vägen.

Frida

Vad jag minns om Carl Hester så var han en djävel på den ena gångarten (trav), men hade samma problem med bristande ryggswing och däremd halsrörelserna i galoppen

Det är mer därför som han har problem med att den blir stel, att ryttaren hindrar de naturliga halsrörelserna
Vad får du allt ifrån:confused:
I galoppen har man sällan problem med ngt ryggswing o definitivt inte HAN.

Nej han red inte till några stelheter.

O halsen blir inte längre ju mer samlad som den är, men nacken kommer upp.
Det orkar inte en häst som inte är färdig ngn längre stund.

Du har tidigare skrivit att hästen även i hög samling ska vara vågrät i kroppen. Så ser westernhästarna ut. Formen varierar efter varje individ.

Du har tidigare skrivit att hästen även i hög samling ska vara vågrät i kroppen. Så ser westernhästarna ut. Formen varierar efter varje individ.

det har jag inte skrivit - mer intressant vad du får somligt ifrån

jag skrev inte bosktavligt att han red till några stelheter

Jag påpekade den förändrarde halsrörelsen i galoppen som blri när handen inte tänker tillräckligt framåt för att ryttaren inte tillräckligt släpper igenom det i sitsen

(och samma gäller Hester som Haddad. Hester är fantastisk - han kan bara inte rå för att han inte är Hubertus eller Heikke)

Sånt får jag från ridhandboken bla.
sedan brukar du tala om att jag har fel...

Minns du alla bäckendiskussionerna. :angel:

jag höll på att dö när Haddad på filmen sa

Brace your back = vinkla om bäckenet :rofl:

Hon och jag verkar i alla fall ha samma källa ;)

Senast ändrad:

glappar, bara en rekflektion över kontakt.

Sen blev jag glad när det nämndes i tråden att ett ledande tygeltag inte kan gå rakt åt sidan om man vill bli kvar i samma kontakt, utan även måste gå lite framåt, som i en halvcirkel. Det tål att nämnas gång på gång eftersom många missar det och hästen tappar balansen/blir framtung i svängen om kontakten blir starkare på innertygel när denna visar vägen.

Frida

Just för bakåtverkande tygeltag i vändningar är en dödssynd :devil:

KL
Här är också anledningen till varför man länger utsidan i en vändning - istälelt för att dra i innrtygeln
- jag läst i en tråd om skolor om man man skulle "stoppa in bogen inne i hästen" - en sådan förklaring tar inte hänsyn till att hästen har en ryggrad - skulle man göra det de föreslog på riktigt skulle hästen få skolios:crazy:
Den tränaren kunde inte biomekanik

Kan man inte förstå konceptet att det är ryggraden som formar siluetten så är det meningslöst att diskutera. Man måste utgå från ryggradens förutsättningar och dess begränsingar

Drar man i innertygeln så påverkas ryggraden hela vägen bakåt

När jag skolades om av min Kyraelev så fick jag vända genom att gå framåt innåt med inner handen - det är ett av trixen till att rida fyrkant = man vänder för vikthjälpen istället för att dra runt i tygeln

eftersom vikthjälpen inte hindrar hästen, genom att den inte påverkar skellettet och msukler negativt - så blir vändningarna bättre och lättare

det är enliten förändring i position - vilket flyttar tyngdpunkten och hästen följer vikthjälpen - alltid

vänd inte genom bakåtverkande tygeltag - vänd med vikten

Senast ändrad:

jag håller med om handpositionen för först närhanden är buren och sluten så kan man hitta sin mittpossition i hållningen i ryggen och vara avslappnad i arm och hand

men allt börjar med ryggswinget - följsamheten

faen vad vi är överens hela tiden då :laugh:

skojjar - för vi har varit överens oftast förut också

Jadå här är vi överens:idea:

Men inte hela tiden:angel:

Här håller jag med axel:

I galoppen har man sällan problem med ngt ryggswing o definitivt inte HAN.

Nej han red inte till några stelheter.

Galoppen upplever jag lättare än traven också. Det har han knappast problem med :cool: Vet inte om jag missförstod dej där?

Glad Påsk allihop förresten, nu måste jag släppa datorn:angel:

- jag läst i en tråd om skolor om man man skulle "stoppa in bogen inne i hästen" - en sådan förklaring tar inte hänsyn till att hästen har en ryggrad - skulle man göra det de föreslog på riktigt skulle hästen få skolios
Den tränaren kunde inte biomekanik

Kan man inte förstå konceptet att det är ryggraden som formar siluetten så är det meningslöst att diskutera. Man måste utgå från ryggradens förutsättningar och dess begränsingar
Först är det bra om man förstår vad citatet innebär- rent ridmässigt.
att den har bogarna på plats o med en korrekt böjning.

Rider man en skola rätt så förstår man troligen även uttrycket, men visst skulle man kanske ha uttryckt sig lite annorlunda.

"stoppa in bogen inne i hästen"

Men menar inte den som skev det att om bogarna pekar åt ett annat håll än linjen man rider på så är hästen "bruten" i ryggraden med? De flesta vet väl att linjen går genom ryggraden och inte utsidan på bogar eller bakdel? Det är väl ingen som menat att man ska trycka in bogen in i hästen på något vis?

Eller missförstod jag något?

Jag pratar givetvis böjd häst. Korrekt böjd med jämn böjning genom ryggrad.

Senast ändrad:

Jag hade kunnat säga det där.

stoppa in bogen inne i hästen, alltså.

Just för att förmedla en känsla. :o

Jag förstår att det inte går rent biomekaniskt.

Det är väl just inne i hästen som kan låta lustigt;)
Stoppa in bogen- låter bättre.

Jag hade kunnat säga det där.

stoppa in bogen inne i hästen, alltså.

Just för att förmedla en känsla. :o

Jag förstår att det inte går rent biomekaniskt.

ja och just därför gör du inte samtidigt något som hindrar hästan att Hålla in bogen

Minns inte den exakta ordväxlingen - men man skulle inte länga utsidan i böjning - utan i stället stoppa in bogen i hästen

Men menar inte den som skev det att om bogarna pekar åt ett annat håll än linjen man rider på så är hästen "bruten" i ryggraden med? De flesta vet väl att linjen går genom ryggraden och inte utsidan på bogar eller bakdel? Det är väl ingen som menat att man ska trycka in bogen in i hästen på något vis?

ja du missförstod

Som sagt så minns jag iten exakt och vill deffinitivt inte peka ut någon stackare, för det var iten ngn av oss som bjäbbar mest:D

men grejjen äratt man likosm ibland bortser från att hästen har en ryggrad som begänsar vad som låter sig göras.

Det är den eviga diskussionen om det går att korta insidan utan att länga utsidan relativt sätt

Inser man att hästen har en ryggrad så kommer kortning av musklerna på insidan få ryggraden att böja sig och därmed länga utsidans muskler

man kan inte inte korta båda sidorna samtidgt då kommer ryggraden att få skolios:eek:. man ber hästen att knyckla ihop sig själv = taskigt

man säger GÖR men GÖR INTE = taskigt :devil:

Sedn går det att få understödsytan att bli kortare - men inte genom att försöka korta in och utsida samtidigt

Utan då får man korta under sidan och det gör man inte med att hålla yttertygeln kort.

Många problem med böjning som man har beror på att man inte tillåter/ underlättar böjning i den egna hjälpgivningen

Lösningen är inte att blåhålla yttertygeln och försöka stoppa in bogen inne i hästen

Lösningen är att ge korrekta hjälper för böjning och tillåta böjning

ja du missförstod

Som sagt så minns jag iten exakt och vill definitivt inte peka ut någon stackare, för det var inte ngn av oss som bjäbbar mest:D

men grejen är att man liksom ibland bortser från att hästen har en ryggrad som begänsar vad som låter sig göras.

Det är den eviga diskussionen om det går att korta insidan utan att länga utsidan relativt sätt

Inser man att hästen har en ryggrad så kommer kortning av musklerna på insidan få ryggraden att böja sig och därmed länga utsidans muskler

man kan inte inte korta båda sidorna samtidigt då kommer ryggraden att få skolios:eek:. man ber hästen att knyckla ihop sig själv = taskigt

Man säger gör - men gör inte = taskigt :devil:

Sedan går det att få understödsytan att bli kortare - men inte genom att försöka korta in och utsida samtidigt

Utan då får man korta under sidan och det gör man inte med att hålla yttertygeln kort.

Många problem med böjning som man har beror på att man inte tillåter/ underlättar böjning i den egna hjälpgivningen

Lösningen är inte att blåhålla yttertygeln och försöka stoppa/knyckla in bogen inne i hästen

Lösningen är att ge korrekta hjälper för böjning och tillåta böjning

Alltså man samlar inte hästen genom att dra i yttertygeln utan att rida bakbenen mera fram till yttertygeln = trådens tema

jag är med på att hästen måste hålla in bogbladet ( med subscapularis, och subclavius :p ) :D ) - för att inte ramla på det frambenet / bogen - men det borde vara fixat före man går in i öppnan - är den inte rak och i en grundhhållning innan så lär man inte lyckas få till det inne i rörelsen

Senast ändrad:

Vad får du allt ifrån:confused:

KL

har ni hört talas om att man skall ha mer häst framför sadeln än bakom. OM man samlar den korrekt

Fio brukar skriva det och jag tycker att det är ett bra sätt att rätt enkelt se om ett ekipage arbetar korrekt

sedan då OM man anser att hästen har en ryggrad - vad händer inne i hästen som gör att det ser ut så

Jo den häste som samlar sig bakifrån blir kortare baktill och längre framtill - summan som helhet blir kortare, men effetersom halsen alltid skall tänka framåt med halsen så blir den realtivt sätt längre - ju mer underlinjen kortas

OM man anser att hästen har en ryggrad

Hm undrar om inte missförstånden beror på vad vi menar med tex "halsen" för mig är dett intressant vad som händer i skelettet, efetrsom det rä hållningen vi vill ändra på

Ju mer hästen samlar sig ju mer kortas underlinjen - beroende på halsens form så kommer det att mer räta ut kurvaturerna = halsen överlinje längs - om den då skall tänka framåt och vara på bettet som det står i alla instruktioner TR osv.

Senast ändrad:

Ja då håller jag med. Samlingen ska göra att hästen kortar sig i där ryggen välvs upp och bakdelen vinklas och kommer in längre under hästen. Halsen ska fortfarande vara utriden med sökning.
Uttrycket att ha mer häst fram blir ju då en bra liknelse iom att hästen ska lätta fram och komma upp ur manken då den samlas.

Och jag håller med om att bogen bör vara på plats innan öppnan. Innan linjen är fixad så är det ingen idé att rida övningar. Och spec iunte samlande övningar då de inte får önskad effekt.
Men att rida genom att med yttertygeln visa en ram för ytterbogen i öppnan räknar inte jag som att trycka in bogen. Bara visa att "den ska du hålla kvar där den är ny". Givetvis i komb med sitsen. Och givetvis utan att påverka bakåt så att hästen inte tillåts böja. Man måste hela tiden tillåta det den andra handen ber om. Man får inte ha mer i den ena än vad man gett i den andra.

Man ska alltid ha mer häst framför sig, men det blir mer tydligt när hästen är mer utbildad o sakta men säkert så får man mer framför sig- högre upp.

Man sitter mer i uppförsbacke.
Men det innebär inte att halsen blir längre- hela hästen blir högre- framtill.

Man får en kortare väg till öronen med blicken- kan se uppåt mer;):rofl:

Hur menar ni? Hästen kan väl inte böja sig i ryggraden?

Det sitter för många revben ivägen som "håller fast" ryggraden har jag fått lära mig. Dom enda "kotorna" som hästen kan "böja" är halskotorna och svanskotorna och det man egentligen menar med "att böja hästen i sidan" är när hästen böjer/ställer halsen/nacken och vinklar höften.

Den enda "rörliga" delen av själva ryggkotorna är dom kotor som börjar vid sista revbenet och slutar där bäckenet är fastsatt, den delen (ländkotorna 6 st) är ungefär en "handsbredd" långt och "hålls uppe" av muskulatur och ger endast möjlighet till vinkling av bäckenet. Det är också här dom flesta "låsningar" uppstår pga att kotorna halkat snett eftersom det inte finns något skellet som "håller fast" dom och hästen upplevs som "stel" i ena sidan när den egentligen har svårt att vinkla sitt bäcken och därmed änvända sin bakdel optimalt.

Har haft just detta problem med min häst och jag ska höra med Kiropraktorn vid nästa besök om det faktiskt är möjligt att hästen kan "böja sig i ryggraden". Eller hur menar ni egentligen?:confused:

*kl*
Till trådskaparens funderingar om bakåtverkande tygeltag så finns det i min träning/utbildning av hästen inga bakåtverkande tygeltag alls.......

Jag brukar dela in tygeltagen i 3 huvudgrupper

1. Tygeltag som bara betyder "böj halsen och slappna av" (one-rain-stop).
2. Tygeltag som endast påverkar huvudet och är frikopplade från hästens ben. (soft feel = sänka huvud och ta in nosen samt ställande tygeltag).
3. Tygeltag som är kopplade till hästens ben (ledande, direkta tygeltag och aktiva, indirekta tygeltag. Dessa verkar endast i kombination med säte, vikt- och benhjälper).

Dessa tygeltag/tygelhjälper lärs från grunden in på stillastående häst. Nu tränar/utbildar jag mina hästar med grimma eller bosal (am. hackamore), inte bett, och dessa verkar antingen framtill på nosryggen och samtidigt under hakan (t ex soft feel som "säger" till hästen "gör dig redo, det kommer mera") eller på sidorna (t ex ledande och ställande tygeltag).

För övrigt tror jag det handlar om vad man lär hästen att förknippa med ett tygeltag, men inga tygeltag bör ju vara så hårda eller statiska så att de med rent fysiskt kraft inverkar på hästen, t ex bakåt, och defenitivt inte om man rider med bett, för det gör väldigt ont i hästens mun och då använder man INTE kommunikation som inlärningssystem utan smärta......

Det finns rörlighet men väldigt svag sådan, och som du skriver så är det ffa halsen och till vis del ländryggen det gäller. Så när man pratar om böjning pratar iaf jag om ställning nacke/höft och längning i yttersidans muskulatur + kortande av insidans muskulatur vilket i sin tur förstärker intrycket av böjningen i ryggraden.
Visst kan hästryggen böja sig lite, men samtidigt är det många som verkar ha övertolkat det och rider hästen "rak" även på böjda spår! :p Rent visuellt kan man böja ganska mycket även om det inte sker så mycket böjning i ryggraden, sen är det rätt svårt att få till en bra böjning där rygglinjen är jämn.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: tessan.g
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar