Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?
Visst är den med i utbildnidngskalan - men den kommer
efter takt och losgelassenheit
Och kontakten skall uppstå
ur - de första två
Det sa ju tom Hubbe på kliniken på You tube att man värmer upp och hittar takt och avspänning, och KVITTOT på att man fått dem är att hästen sticker ut nosen i delfinform - välvd hals
Jag vet att jag är tjatig men det är en käpphäst för mig
Allt för myckett ridning börjar i fel ända
Allt i utbildnindgskalan har en orsak
ALLA ridproblem handlar om att man tappat - inte fått till - de första två kvaliteterna
Ett hus vilar på en grund - alla diskuterar färg på väggar och koppartaket - men utan grund - inget hus värt namnet.
Utan grund ingenstabilitet - man kan tex lära hästen piaff som trick - menman kommer inte kunan gå in i den - eller ut ur den - utan hack - utan grunden
Ja vi håller alla på att lära oss här - just det här är jag övertygad om - jag har kämpat oerhört hårt för att lära mig - den hårda vägen.
Kanske är det så att först när man gjort alla fel som fins
och sedan faktiskt lyckats uppleva Bulls eye
- då blir i alla fall jag sådan att jag vill ta mig dit igen - och undrar - Vad gjorde jag bra? Vad gjorde jag mindre bra? och övar på att göra just det som var bra
- och försöker sluta med det som var mindre bra
Och det är alltid - de bakåtverkande tygeltagen som är mindre bra när man skall skapa grundformen
Det är min erfarenhet och eftersom många tränare gastar det och skriver det - så kanske det har en allmängiltig poäng
Jag tror man föstår när man upplever den där känslan att tyglarna faktiskt är som två pinnar som man skjuter hästens näsa framåt med.
Att man faktiskt kan placera näsan var man vill - gå i och ur böjning utan hack och taktfel som det blir begripligt
Kvittot på de första tre kvaliteterna = att hästen arbetar
korrekt är att du flyttar fram handen en dm, och hästen fyller ut och sträcker själv tygeln genom att föra fram näsan - utan att tappa takten i alle tre gångarter
det gör den bara om den arbetar korrekt
enligt utbildningsskalan
fet stil - för att det är en poäng med själva formuleringen