Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Det finns rörlighet men väldigt svag sådan, och som du skriver så är det ffa halsen och till vis del ländryggen det gäller. Så när man pratar om böjning pratar iaf jag om ställning nacke/höft och längning i yttersidans muskulatur + kortande av insidans muskulatur vilket i sin tur förstärker intrycket av böjningen i ryggraden.
Visst kan hästryggen böja sig lite, men samtidigt är det många som verkar ha övertolkat det och rider hästen "rak" även på böjda spår! :p Rent visuellt kan man böja ganska mycket även om det inte sker så mycket böjning i ryggraden, sen är det rätt svårt att få till en bra böjning där rygglinjen är jämn.

Tack för ditt svar, ungefär så ser jag det också.

*kl*
Rent anatomiskt så är ju inte ryggkotorna (eller eg. bröskotorna) sammanväxta och helt stumma, det finns såklart en viss mån av rörlighet, men mycket liten, så liten så att man eg. inte borde prata om "böjning i ryggraden".

Men, anatomi är absolut intressant och jag ska spåna vidare med kiropraktorn vid nästa besök och verkligen nogsamt studera ryggraden när hon behandlar min häst.:)

Nej, varje ryggkota kan inte röra sig så mkt i förhållande till sina grannar.

Men sett på hela ryggraden blir det ändå böjning.

Även om varje kota bara kan avvika 3-5 grader i förhållande med sina grannar, blir det ett utslag när man lägger ihop alla dessa kotor.

Men det vet jag inte hur många gånger jag skrivit, så jag är väl världens tjatmoster. :o

Håller med. Kiropraktorn har visat en ryggstretch på min vid stillastående där ryggen är REJÄLT böjd. Denna är vesserligen ganska överrörlig, men även bröstryggen blir böjd ordentligt..
Sedan är det MÅNGA hästar som lider av så kraftiga spänningar och låsningar så de knappt går att böja alls i ryggen, men har man känt på många friska och stela hästar känner man skillnaden på frinormal o onormal rörlighet, oavsett grundrörlighet. En del är ju mer "lealösa" än andra fastare typer av häst.

Hur menar ni? Hästen kan väl inte böja sig i ryggraden?

hur kommer den då runt i stallgången?

Det sitter för många revben ivägen som "håller fast" ryggraden har jag fått lära mig. Dom enda "kotorna" som hästen kan "böja" är halskotorna och svanskotorna och det man egentligen menar med "att böja hästen i sidan" är när hästen böjer/ställer halsen/nacken och vinklar höften.

Den enda "rörliga" delen av själva ryggkotorna är dom kotor som börjar vid sista revbenet och slutar där bäckenet är fastsatt, den delen (ländkotorna 6 st) är ungefär en "handsbredd" långt och "hålls uppe" av muskulatur och ger endast möjlighet till vinkling av bäckenet.

Men den som har lärt dig detta har fel - big time:devil:

Påsåendet kommer från längesedan då man ställde upp en häst i stallgången - flyttade huvudet i sidled och fotograferade

Nu har man andra mätmetoder och om istället kolalr "Physical therapy for the horse" så får du en helt annan inblick i biomekanik

Man skall alldrig köpa vd en tränare säger ang biomekanik - det skall man ta reda på från en vet eller liknande

Det är nämligen tvärtom det du skriver på häst - den är mer böjlig i bröstryggen än länden pga av de enorma sidliga tornutskotten i länden

Hästen är mest rörlig ungefär där vi sitter

och den sidböjande förmågan ökar med rotation och kortare underlinje

just! om man inte får till pilbåge uppsuttet så upplever man hästen stel

Men den som har lärt dig detta har fel - big time:devil:

Man skall alldrig köpa vd en tränare säger ang biomekanik - det skall man ta reda på från en vet eller liknande

Enligt Veterinär Gerd Heuschmann, Tyskland (tidigare arbetat åt både FN och på Warendorf) så stämmer det vad Fiador skriver. Tydligen kan veterinärer i så fall ha helt olika åsikter:crazy:
(www.gerdheuschmann.com)

Kan du länka till någon bra sida som stödjer din teori? Intresserad av att läsa mer!

Hästen är mest rörlig ungefär där vi sitter
Det var ju det som jag sa ang. skolorna.

Att axlar o bäcken inte ska ha så stor skillnad. Det blir även korrekt när man har skänklarna på rätt ställe- per automatik.

Hmm, "hör vad du säger" men jag håller mig nog till min "lära" tills jag blivit mer övertygad, det finns väldigt många moderna läror som är direkt vilseledande också.

Allt som står skrivet i böcker behöver inte vara sant, vetenskapliga skrifter är inte heller nödvändigtvis sanna, min gamla fysiklärare för sådär 20 år sedan lärde mig att allting är relativt, i synnerhet vetenskap eftersom vetenskap bygger på ett antagande, man utgår ifrån något som man sedan testar sig fram till om det är sant, men skulle nu antagandet vara osant så faller hela teorin som ett korthus.........:angel:

Skämt åsido, det man kan se med blotta ögat borde ju vara sant, så jag avvaktar tills kiropraktorn kommer nästa gång (troligtvis inom några veckor) och ska då studera ryggraden mycket nogsamt....plus att jag kommer att fråga vad hennes teori/erfarenhet är........

Enligt Veterinär Gerd Heuschmann, Tyskland (tidigare arbetat åt både FN och på Warendorf) så stämmer det vad Fiador skriver. Tydligen kan veterinärer i så fall ha helt olika åsikter:crazy:
(www.gerdheuschmann.com)

Kan du länka till någon bra sida som stödjer din teori? Intresserad av att läsa mer!

Jätteintressant länk, bra och beskrivande bilder också.....

Skulle också tycka det var intressant att läsa om den "andra" teorin. Är inte tillräckligt motiverad att gå och köpa en bok just nu.

Det kommer från en föreläsning av Sveriges ledande ryggforskare, men allt kan läsas bättre i ngt Julnummer av ridsport Kanske 2000 ? fråga redaktionen

Numera har nog USA och forskarlaget i Zürich kommit längst i sin ryggforskning
eller biomekaniska forskning öht

Tyskar är bra på väldigt mycket men inte att ta till sig nya rön - Gerd Heuschman som är mycket hedervärd och vars föreläsning jag bevistat bygger tyvärr sin kunskap på en bok som kom på 30 - talet. Han höll upp den på sin föreläsning och sagda svenska expert reagerade också på felaktigheterna i hur ryggen fungerar. han satt som åhörare

Jag ser det här som ett stort problem - man har en åsikt - och så vill man argumentera för den, så tar man de forskningsresultat man tycker passar in - oavsett om det kommer från 1800 kallt ( fransk forskning som visar att om hästen höjer huvudet så flyttas vikten bakåt tex) Men verkligheten är mer komplicerad än så

Istället för att som seriösa forskare närma sig ämnet förutsättningslöst.

det är snart 80 år sedan..... Udo Bürger skrev sin bok - man har lärt sig en massa mer sedan dess. och har nu andra källor för anatomi och biomekanik

Fö är rörligheten bara ngn grad mellan varje kota,men som någon skrev här så sker samtidigt en rotation ( gäller oss människor också)

Jag har ingen egen teori - utan försöker lägga ett pussel utifrån andras kompetens områden - men jag försöker var källkritisk och vill att flera källor skall hålla med varandra

Skaffa boken jag rekommenderade

edit såg att du inte var motiverad - men artikeln då ?

Senast ändrad:

Hmm, "hör vad du säger" men jag håller mig nog till min "lära" tills jag blivit mer övertygad, det finns väldigt många moderna läror som är direkt vilseledande också.

Allt som står skrivet i böcker behöver inte vara sant, vetenskapliga skrifter är inte heller nödvändigtvis sanna, min gamla fysiklärare för sådär 20 år sedan lärde mig att allting är relativt, i synnerhet vetenskap eftersom vetenskap bygger på ett antagande, man utgår ifrån något som man sedan testar sig fram till om det är sant, men skulle nu antagandet vara osant så faller hela teorin som ett korthus.........:angel:

Absolut rätt inställning

vetenskap är en färskvara - så här tror vi just nu - eller vi har inte kunnat bevisa motsatsen

Bürger studerade döda hästar med blotta ögat om jag förstår rätt och drog därefter sina slutsatser, vilka många håller än idag , men inte alla

PÅ senare år har man haft mer utrustning och kan skicka ström genom muskler och på så sätt få svar på - vad händer eg

Numera finns också höghastighetskameror och rullband och tryckmätare och mycket mer avancerad teknik - så man kan MÄTA i rörelse ( det franska från 1800 - talet var ju stillastående på en vanlig våg) Man får numera flera svar smatidigt - ja vikten flyttas bakåt - men hästens rygg låses...

I en av de böcker om unghästutbildning jag ofta läser i just nu, står det gång på gång att bakåtverkande tygeltag inte får förekomma under utbildningstiden. (Min gissning är att de inte får förekomma efter denna tid heller.)

Jag tror att det som avses är att hästen ska ridas fram till handen, handen ska inte dras tillbaka, för att få den ena eller andra reaktionen hos hästen.

Men jag tänker som du; varje tygeltag går väl bakåt, i alla fall i fysikalisk mening. Om man inte står framför hästen och drar i tyglarna då.

Men att det handlar om tygeltag som hämmar resp inte hämmar hästens bjudning - det här är som sagt en unghästbok, och i unghästridning är ju bjudning en stor grej (att unghästen verkligen vill springa och att ryttaren har lite svårt att hänga med i svängarna tas tex sällan upp) som anses både grundläggande och lite svår att etablera.

Kanske är formuleringen mest ett slags pedagogisk formulering som egentligen handlar om ryttarens hand? Får man inte dra tillbaka handen, kan man ju tex inte medelst upprepade tag i (inner)tygeln kröka ihop hästens hals, och man kan inte heller panikbromsa den med ett hårdhänt dragande.

Men naturligtvis kan man se detta endast som gradskillnader från de tygeltag man åstadkommer genom att krama handen om tygeln lite mer.

Även om man accepterar den här tolkningen om att det mest är en pedagogisk grej, så tycker jag att sådant som att hålla ihop hästens yttersida med hjälp av yttertygel verkar hamna i någon form av gråzon. Eller?

intressant och jag tycker du har rätt i din tolkning. unghästens söknade framåt med näsan är skört skört, minsta fipplande sabbar det. och precis som du skriver så varje bristande balans och följsamhet hos ryttaren kommer att inverka i munnen och sabba söket - och ja det händer ju på vuxna hästar också... att ryttaren sabbar söket - ibland tom för att de inte känner igen det och tror att hästen hänger

men gråzon vet jag inte, har du fått ett sök så sabbar du det om du inte länger utsidan i böjning hästen skall söka även i böjning

yttertygeln begränsar ställning och böjning - så inte hästen kan slinka ur - men den går fortfarande inte bakåt

den går framåt - men med begränsning.

Bok - vilken :D

Det där med yttertygeln tänkte jag egentligen mest på därför att min unghäst har kommit på att man kan springa mot kompisarna med bogen före. :D Jag kan hejda detta just genom att "hålla ihop" yttersidan, med skänkeln för all del, men i väldigt hög grad med yttertygeln. Jag har svårt att tro att de tygeltagen hade passerat nålsögat där varje bakåtverkande tygeltag är bannlyst. Min egen upplevelse är att yttersidan(s ram) blir så trång att skrället måste hålla bogen kvar där jag vill ha den. Men just den där "trångheten" tror jag man kan se som bakåtverkande tygeltag, om man är lite kritisk.

Min häst visar dock inga svårigheter kring att söka sig framåt-nedåt, snarare är hästen "född" i den formen.

Boken är Träna hästen för hoppning, av Anthony Paalman. En bok som jag lusläste som ponnytjej och som nu har kommit till heders igen. Den är rätt gammal, från sjuttiotalet, tror jag.

Det står mycket matnyttigt i den - jag har lånat ut mitt exemplar - till någon :crazy:

Nu bor jag ju i ett land med helt annan ridkultur an i sverige och jag har funderat mkt pa det dar nar jag studerar olikheterna. De riktigt duktiga ryttarna som jag ser har som kan fa varenda hast att ga som en drom de verkar samtliga rida med alldelles for hog hand,sa att tygeln faktiskt verkar uppat istallet for bakat. Resultatet pa hastarna ar enorm.
Som svar pa din fraga..hm....Man kan val aldrig fa tygeln att verka bakat men man kan fa den att verka aningens mindre bakat genom att fora in lite uppat i den...
Bjuder pa en bild fran gardagens fotosession:
http://kanariebloggen.blogg.se/images/2009/chefsberidaren_37781589.jpg
Har verkar hans hand massor bakat sa det ar en dum bild men halva passet reds med hog hand och att se hur den hasten forvandlades fran en stel sak till denna drom var fantastiskt.

Det där var intressant, med skillnaderna menar jag!

Utöver de rent kulturella skillnaderna tycker jag inte att man får glömma skillnaden i att rida halvblod eller liknande raser gentemot PRE/Lusitano. Det är en annan ridning som krävs.

Jag rider min häst(ej spanjor eller portugis) med lite hög hand hela tiden. Jag upplever att han rundar sig mer och kommer upp fram bättre då. Handen får ju på något sätt verka där den behövs. Och att låsa sig med handen i ett läge känns ju dumt iom att den kan få så otroligt annorlunda gensvar genom hästkroppen beroende på var man har den och när.

Vi lär våra hästar att alltid söka sig framåt nedåt, men följa bettet. Då kan vi formge dem ännu mer genom att höja handen. När man då höjer på en häst som söker sig framåt nedåt kan man rida upp manken bättre genom att höja handen något(givetvis rider man resten av hästen också).

Intressant.
Jag har en följdfråga apropå detta.
Har ridit på islandsridskola, och där fick vi, om hästen var spänd, sänka och föra fram händerna och avlasta ryggen för att få renare gång.
<Hur ser ni på detta?

Rent spontant så känns det som att man "med flit" vill länga en annars kortad överlinje (i tölt/pass "måste" i princip överlinjen kortas för att kunna få till gången öht och många travare t ex som har lätt till tölt eller pass har det pga spänningar i överlinjen som gör den konstant mer eller mindre ihopkortad) och på så vis få tillbaka "renheten" i de gångarter som kräver lite längre rygglinje för kvaliténs skull - de "vanliga" tre gångarterna.
Att sänka handen och avlasta ryggen är ju knappast ett optimalt sätt att få till längre överlinje, det kan man inte bara göra med handen och huvudets placering utan det är en helhet, men från det ihopkortade läget får man säkert till längre även om man inte får till lång.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: tessan.g
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar