Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?
Tack för ditt svar, ungefär så ser jag det också.
*kl*
Rent anatomiskt så är ju inte ryggkotorna (eller eg. bröskotorna) sammanväxta och helt stumma, det finns såklart en viss mån av rörlighet, men mycket liten, så liten så att man eg. inte borde prata om "böjning i ryggraden".
Men, anatomi är absolut intressant och jag ska spåna vidare med kiropraktorn vid nästa besök och verkligen nogsamt studera ryggraden när hon behandlar min häst.
Det finns rörlighet men väldigt svag sådan, och som du skriver så är det ffa halsen och till vis del ländryggen det gäller. Så när man pratar om böjning pratar iaf jag om ställning nacke/höft och längning i yttersidans muskulatur + kortande av insidans muskulatur vilket i sin tur förstärker intrycket av böjningen i ryggraden.
Visst kan hästryggen böja sig lite, men samtidigt är det många som verkar ha övertolkat det och rider hästen "rak" även på böjda spår! Rent visuellt kan man böja ganska mycket även om det inte sker så mycket böjning i ryggraden, sen är det rätt svårt att få till en bra böjning där rygglinjen är jämn.
Tack för ditt svar, ungefär så ser jag det också.
*kl*
Rent anatomiskt så är ju inte ryggkotorna (eller eg. bröskotorna) sammanväxta och helt stumma, det finns såklart en viss mån av rörlighet, men mycket liten, så liten så att man eg. inte borde prata om "böjning i ryggraden".
Men, anatomi är absolut intressant och jag ska spåna vidare med kiropraktorn vid nästa besök och verkligen nogsamt studera ryggraden när hon behandlar min häst.