Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?
Det brukar bli infekterat om man tar levande exempel, men jag fortstätter med Haddad. Det jag skriver är inte för att kritisera - utan för att belysa vilka tekniker det handlar om. Haddad är duktig - hon kan bara inte rå för att hon inte ännu är Hubertus
Jag tänkte skriva det, men såg att jag inte gjorde det, men skriver det nu istället:
Jag gillar filmen för att det går så bra att se på den, bra kvalitet, pedagogisk och dessutom nästan dödlig......
Hon är inte perfekt, kanske just därför, man ser svårigheterna också. Men hon visar även så bra när det är rätt
Jag tycker att videon är bra - för den visar att det går att samla med sitsen mot en passiv hand
=
ej bakåtverkande hand.
Även om tex Fios favorit som sagt rider mycket mer med sätet och med mindre bakåtverkande tygeltag, för hon Haddad - gör ju ett sådan i början i avsaktningen.
Dessutom så behärskar hon inte ryggswinget till 100 % - för då skulle hon
a/inte glappa med sätet
b/ överlivet skulle inte gunga fram och tillbaka och c/hästhalsen skulle inte dippa upp och ned
och d/ den skulle inte komma bakom på "det sättet" dvs den tappar den jämnaböjningen ibland för handen blir bakåtverkande ihopdragande så fort ryggen på ryttaren inte swingar = släpper igenom rörelsen
Ja men väldigt trevlig ridning och just att hon rider och förklarar hur hon använder sätet, sen att det inte blir till 100 procent är så trösterikt på nåt sätt
Däremot så samlar hon ju inte med att inverka i handen - utan att genom att driva bakbenen mot en passiv hand - och se då vad som händer fram - halsen kommer upp och näsan ut.
Ja exakt, det är det jag försökte skriva även i gramantråden på dressyr ang hur alternativet ser ut till graman för att få lydnad och kontroll samt upp ryggen och ner/fram med nacken det blir som ett kvitto, jäkligt svårt och jobbigt, särskilt på en hetsig och sprättig häst.
Men betydligt bättre väg.
(Kanske lite OT just här)
Det syns så tydligt vad hon gör och också hur svårt det är, och hur handen kan behöva hjälpa till men att det även går att fånga upp en stor häst i galopp utan att handen går bakåt.
Det är ju två olika tekniker i samma videoklipp egentligen
Haddad behärskar ryggswinget när den går tillräckligt långsamt
Ja och det är det som är pedagogiskt i klippet, tycker jag.
Jag tycker ju att när hästen är hetsig och villl skjuta iväg är det väldigt svårt, men för mej lättare i galopp än trav faktiskt även om lätt inte är rätt ord i sammanhanget kanske. Det svåraste är nog att bli kvar och inte tappa iväg hästen från sätet inte börja använda tygeln mera, det är precis det jag har gjort under den period jag beskrev i ramtråden, Fokus förskjuts från sätet till handen, där har jag fått gå tillbaka och hitta vad jag gör igen.....
Det ger ju så otroligt mycket mera svar/effekt än ett förhållande tygeltag.
Men det är skitsvårt, och det är skönt att se att det inte är perfekt
Och titta på handställningen....