Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Fast en hopdragen hals blockerar ju kraften bakifrån? Så nog har den några fler funktioner än att bara hålla balansen? (I dressyr iaf - i hagen är det något annat!)

Jag menade att halsformen inte säger ngt egentligen eller tillför ngt- positivt till resten- framlängesridning.

Jag vet inte riktigt. :grin:

Jag kan känna att jag kommit till slutsatsen att kraften verkar bakåt bara vi lägger handen på tyglarna - och jag har då funderat kring uttrycket som "alla" rör sig med: tygeltaget får inte gå bakåt.

För jag tycker att all kontakt går bakåt. Precis som Axel skriver.

På ett "fysikplan" så har du ju rätt i i din fundering, och vi "döper om det" tygeltaget får inte verka ihopdragande, så stämmer det med fysikens lagar också :D Vem vet vad det hette i originlaspråk....:angel:

Det är riktigt att hästen inte orkar gå där framme hela tiden - men om man aldig når dit så kommer den inte att tränas att orka det heller

Och kommer aldrig orka samla sig korrekt med bibehållen losgelssenheit = avspänning och ryggrörelser

För det är denna sträckning framåt som tillåter ryggrörelserna :grin: Den är avgörande för ett dynamiskt arbete. Jag skrev tidigare durchlassigkeit = arbete genom kroppen - det börjar från början...

Utbldningskalan är så logisk och varje pusselbit förankrad i fysiologin

Om man lägger hela första året på att stärka den i grundformen så kommer den orka bära sig med näsan framme och halsen välvd

Styrketräning i intervaller :grin: Men då måste man kunna rida den med framåttänk i öppenform avspänd i alla gångarter.
Kan man inte själv så får man ta hjälp

den fysiologiska förklaringen till "anlehnung" är att hästen balanserar med sina hållningsmuskler vilket rätar ut hals och ryggkotpelare

Hur skall man träna hästen om den inte tillåts det......:confused:

varje steg utan det tränar fel muskler

Därför lägger man in täta skrittpauser på lång tygel när hästen inte orkar

Att rida runt i Co - traktion bryter bara ned

Senast ändrad:

Jag menade att halsformen inte säger ngt egentligen eller tillför ngt- positivt till resten- framlängesridning.

Den möjliggör eller inte

en låst hals leder till en låst rygg - fråga vilken ryggexpert som helst

Hästen kan inta släppa halsen nedåt om den inte vinklat om bäckenet = vinklat bak_delens_ leder.

Välvningen kommer från ligamentet och startat också det bakifrån

På en häst som välver halsen så stöds halsen av ligamnetsystemet det är därför halsen följer bakbenets rörelser

Händer detta inte så är det spänning någonstans - och hästen skulle ju vara fri från spänning enligt den andra kvaliteten i utbildningsskalan

KVITTOT på losgelassenheit är detta sökande framåt med näsan som rätar ut halsen - det händer när hästen är i balans över sina fyra ben - och har börjat vinkla om bakdelen

Allt hänger ihop och är logiskt och förankrat i fysiologin

Senast ändrad:

:rofl::bow:
Dom kan gå MYCKET framåt dessutom! :D

:D

Obs dock att mitt inlägg inte bara var på skoj. Det fanns en bakomliggande filosofi bakom det också, som handlar om tygeln som kanal för tvåvägskommunikation, samt att ett av de viktigaste tygeltagen är det som inte ryttaren tar, nämligen när ryttaren håller still och anger ramen medan hästen tar tygeln för att prova sina gränser.

KL

Det brukar bli infekterat om man tar levande exempel, men jag fortstätter med Haddad. Det jag skriver är inte för att kritisera - utan för att belysa vilka tekniker det handlar om. Haddad är duktig - hon kan bara inte rå för att hon inte ännu är Hubertus :laugh:

Jag tycker att videon är bra - för den visar att det går att samla med sitsen mot en passiv hand:love: = ej bakåtverkande hand.
Även om tex Fios favorit som sagt rider mycket mer med sätet och med mindre bakåtverkande tygeltag, för hon Haddad - gör ju ett sådan i början i avsaktningen.

Dessutom så behärskar hon inte ryggswinget till 100 % - för då skulle hon
a/inte glappa med sätet
b/ överlivet skulle inte gunga fram och tillbaka och
c/hästhalsen skulle inte dippa upp och ned
och
d/ den skulle inte komma bakom på "det sättet" dvs den tappar den jämnaböjningen ibland för handen blir bakåtverkande ihopdragande så fort ryggen på ryttaren inte swingar = släpper igenom rörelsen

Däremot :bow: så samlar hon ju inte med att inverka i handen - utan att genom att driva bakbenen mot en passiv hand - och se då vad som händer fram - halsen kommer upp och näsan ut.

Det blir ju rätt tydligt här att när hon använder handen bakåt, så drar hon ihop hästhalsen :grin: inte mycket men lite, och den röresen skulle ju skett i bäckenet en liten vipp istället. och det hade den ju gjort också om hon inte gjort dödsynden :devil: lutat sigbakåt i tygeln.

Jacko - det är detta man vill få folk att sluta med när man säger att handen inte får verka bakåt....:idea::idea::idea:

När hon driver med sätet = torkar sadeln bakifrån - så kommer halsen upp och ut

När hästen vinklar bäckenet rätas fulkroken ut, eftersom - om hästen rör sig över ryggen - rörelsen fortplantas hela vägen ut till näsan

Det är ju två olika tekniker i samma videoklipp egentligen

Haddad behärskar ryggswinget när den går tillräckligt långsamt

Senast ändrad:

Och som vanligt när man läser dessa kloka inlägg från er "sitsfanatiker" så känner man att hua, bäst jag slutar rida! :rofl:

Bli inspirerad istället. :laugh:Med hur och varför så har man ju plötsligt både karta och kompass

Så sant, så.

För att ta ner det lite mer på "basicsnivå" (för sitsproblem är ju tyvärr sånt man får ta som ett pussel känns det som - en eller ett par bitar åt gången och när man trodde pusslet var ok hittar man en ny bit eller bitar som passade bättre ihop på ett annat sätt = nästan evighetsprojekt! ;) ) i brist på "supersitsen" men förutsatt att man såklart strävar dit, så känns det som att det ändå finns tygeltag och tygeltag. Och det viktigaste är ju egentligen hur hästen svarar på dom?
Som redan sagts - i vissa lägen kommer hästen bara kunna svara fel på tygeltaget, spelar ingen roll hur/när/vad det verkar bakåt ändå.
Och en av utmaningarna tycker jag är att man egentligen ska kunna göra vad tusan man vill i tygeln och hästen ska fortfarande kunna behålla avslappningen

Ju starkare hästen är i sin hållning med hållningsmusklerna så går det ju att göra mer framtill

Men hästen kommer bara bli stark i den hållningen om den rids i den hållningen

med tanke på mitt förra inlägg - så skall jag nog sätta på mig hjälmen, västen - och gå och huka bakom något...

Hmm fast så mkt kortare där fram behöver den ju inte bli eller det beror väl på utgångspunkten men när hästen kortar upp sig så måste det ju ske bakom sadeln först och främst.

Just det!

För när hästen kortar upp sig bakifrån så sträcks halsen ännu längre framåt

Det brukar bli infekterat om man tar levande exempel, men jag fortstätter med Haddad. Det jag skriver är inte för att kritisera - utan för att belysa vilka tekniker det handlar om. Haddad är duktig - hon kan bara inte rå för att hon inte ännu är Hubertus :laugh:

Jag tänkte skriva det, men såg att jag inte gjorde det, men skriver det nu istället:

Jag gillar filmen för att det går så bra att se på den, bra kvalitet, pedagogisk och dessutom nästan dödlig......:idea: Hon är inte perfekt, kanske just därför, man ser svårigheterna också. Men hon visar även så bra när det är rätt

Jag tycker att videon är bra - för den visar att det går att samla med sitsen mot en passiv hand:love: = ej bakåtverkande hand.
Även om tex Fios favorit som sagt rider mycket mer med sätet och med mindre bakåtverkande tygeltag, för hon Haddad - gör ju ett sådan i början i avsaktningen.

Dessutom så behärskar hon inte ryggswinget till 100 % - för då skulle hon
a/inte glappa med sätet
b/ överlivet skulle inte gunga fram och tillbaka och c/hästhalsen skulle inte dippa upp och ned
och d/ den skulle inte komma bakom på "det sättet" dvs den tappar den jämnaböjningen ibland för handen blir bakåtverkande ihopdragande så fort ryggen på ryttaren inte swingar = släpper igenom rörelsen

Ja men väldigt trevlig ridning och just att hon rider och förklarar hur hon använder sätet, sen att det inte blir till 100 procent är så trösterikt på nåt sätt:angel:

Däremot så samlar hon ju inte med att inverka i handen - utan att genom att driva bakbenen mot en passiv hand - och se då vad som händer fram - halsen kommer upp och näsan ut.

Ja exakt, det är det jag försökte skriva även i gramantråden på dressyr ang hur alternativet ser ut till graman för att få lydnad och kontroll samt upp ryggen och ner/fram med nacken det blir som ett kvitto, jäkligt svårt och jobbigt, särskilt på en hetsig och sprättig häst.:cool: Men betydligt bättre väg.
(Kanske lite OT just här)

Det syns så tydligt vad hon gör och också hur svårt det är, och hur handen kan behöva hjälpa till men att det även går att fånga upp en stor häst i galopp utan att handen går bakåt.

Det är ju två olika tekniker i samma videoklipp egentligen

Haddad behärskar ryggswinget när den går tillräckligt långsamt

Ja och det är det som är pedagogiskt i klippet, tycker jag.

Jag tycker ju att när hästen är hetsig och villl skjuta iväg är det väldigt svårt, men för mej lättare i galopp än trav faktiskt även om lätt inte är rätt ord i sammanhanget kanske. Det svåraste är nog att bli kvar och inte tappa iväg hästen från sätet inte börja använda tygeln mera, det är precis det jag har gjort under den period jag beskrev i ramtråden, Fokus förskjuts från sätet till handen, där har jag fått gå tillbaka och hitta vad jag gör igen.....

Det ger ju så otroligt mycket mera svar/effekt än ett förhållande tygeltag.

Men det är skitsvårt, och det är skönt att se att det inte är perfekt:D

Och titta på handställningen....

Senast ändrad av en moderator:

Det är vad jag ser, har inte tid just nu att leta bilder som kan illustrera en hand som inte går bakåt, men kom på denna som jag gillar, snor den (tack rumpis) kolla hennes hand:bow: (Och sätet och allt på en gång..)

http://dressagetrainingonline.com/videos/Sample%20Videos/Sample%20Clip,%20warm%20up,%20Catherine%20Haddad%20riding%20Cadilliac,%20Dec.%2006%27.html

Harmonisk ridning, trevlig sits och jag tror jag är med på vad du menar med framåttänket i handen. :love:
Däremot verkade inte hästen ha lika mycket framåttänk i svaret eller hur man ska uttrycka det, syns ganska tydligt någon gång från början i skritten, mycket mindre tydligt i resten av ridningen.

Ja jag tycker det är viktigt, men glömmer det själv tyvärr, när det blir mycket på en gång. Svårt att beskriva vad det är, men det känns tydligt och har inget med tygellängd att göra tex. Rätt handställning är en förutsättning, dvs rätt väg mellan hand o bett, där det blir bäst flöde, annars uppstår låsningar, som hindrar en riktigt bra fjädrande kontakt, som man vill ha.

(Tur man inte är lärare:angel: dålig på att förklara....)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det var inte meningen att förringa det kloka budskapet men jag såg i huvudet när jag ger en decimeter längre tygel för att tillåta lite längre form och hästen à la ge lillfingret och ta hela handen helt sonika rycker åt sig resten av tygeln och bestämmer att nu är det minsann dags för DEN HÄR formen! :D

Ja, det var inte meningen att förringa det kloka budskapet men jag såg i huvudet när jag ger en decimeter längre tygel för att tillåta lite längre form och hästen à la ge lillfingret och ta hela handen helt sonika rycker åt sig resten av tygeln

Det är där rumpan kommer in Totola :bump: :p

Det är en sån där grej som jag är medveten om är viktigt men som jag tyvärr inte behärskar än och inte "kommit till" förfiningsmässigt (så mycket att jobba på, så lite tid! :o ) att alltid ha en bra vinkel i handen, bra fjädring.
Det är ju lätt (*host* nåja, lättARE iaf) så länge man inte behöver inverka/be om något med handen och man kan ta fina kramningar bara som signal. Behöver man däremot förstärka ett tygeltag eller "måste" bromsa i handen pga obalans, då känns det lätt att låsa hela kroppen dessutom! Men högsta prion i det fallet får bli att jobba förebyggande för att slippa obalans/grova förstärkningar i ridningen som helhet.

Det är där rumpan kommer in Totola :bump: :p

Haha det är nog bara jag som ser det som charmigt när hästen ber om längre tygel mao! :rofl:
Min rumpa är inte stadigare än vad en rejäl kallblodshals och -nacke är stark... Men vill man undvika det är det "bara" att inte länga tygeln precis när hästen ser det som belöning, vila. :idea: Borde ju lärt mig vid det här laget att det inte är någon idé att länga tygeln någon decimeter utan hellre släppa hela isf, det är vad hästen tycker.

Ja o vad har det lett till:mad:

Rakt bett o lågt- ger inget finlir precis.
Håller med. Dessutom har jag träffat på mängder av hästar som är irriterade över att bettet slår i framtänderna. De sätter det alldeles för lågt.
Bättre att de lär ut att bettet ska ligga där det finns plats för det i hästens mun.

jag håller med om handpositionen för först närhanden är buren och sluten så kan man hitta sin mittpossition i hållningen i ryggen och vara avslappnad i arm och hand

men allt börjar med ryggswinget - följsamheten

faen vad vi är överens hela tiden då :laugh:

skojjar - för vi har varit överens oftast förut också

Ja, alla de "tygeltag" ryttaren tar verkar bakåt (enligt fysikens lagar) eftersom handen ger tryck på hästens tunga och underkäke - tygeln pekar bakåt.
Men precis som Svea säger så är det hästen som svarar för tygeltagen som går framåt :)

Den möjliggör eller inte

en låst hals leder till en låst rygg - fråga vilken ryggexpert som helst

Hästen kan inta släppa halsen nedåt om den inte vinklat om bäckenet = vinklat bak_delens_ leder.

Välvningen kommer från ligamentet och startat också det bakifrån

På en häst som välver halsen så stöds halsen av ligamnetsystemet det är därför halsen följer bakbenets rörelser

Händer detta inte så är det spänning någonstans - och hästen skulle ju vara fri från spänning enligt den andra kvaliteten i utbildningsskalan

KVITTOT på losgelassenheit är detta sökande framåt med näsan som rätar ut halsen - det händer när hästen är i balans över sina fyra ben - och har börjat vinkla om bakdelen

Allt hänger ihop och är logiskt och förankrat i fysiologin
Visst var det amerikanen eller britten som vi diskuterade nyligen:confused:

Han menade att man inte skulle rida hästens hals bara rakt fram- för att den blir stel av det. Låter mkt rimligt i mina öron.

Tycker att diskussionen om Haddad blir lite missvisande , då hon visar på en häst med kandar- mer än grundutbildad. Den hästen vet vad det betyder.

Huruvida man alltid ska ha rumpan intakt mot sadeln kan man diskutera. Om man inte gör mer än hon kan man jämföra med Kyras skump inuti rumpans skinn. Hästar verkar inte störas av det, utan kan tvärtom finna måttligt skump som en positiv inverkan.

Vilken amerikan ellr britt?

Hästen blir stel när den håller halsen med sina röresemuskler istället för sin hållningsmuskler - då kan den få nackspärr

Vi människor kan hålla halsen rak - länge - men om vi spänner oss - i vårt fall "drar upp axlarna" (rörelsemuskel börjar hålla upp huvudet) .....

i övrigt :confused:

Carl Hester:idea:
Där var det frågan om att hästen blir stel generellt.

Menar du att du kan jämföra vår hals med en fyrbent långhalsad?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: tessan.g
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar