Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Det är ju gamla flodhästgaddar;)

Betar- låter det bättre:angel:

jag förstår att du reagerar rent språkligt, men utrycket syftar till att få ryttaren att sluta dra i tygeln.

För den som inte är insatt i systemet så bli det då - hur kan man rida utan att dra i tygeln :confused:

Jo det kan man och måste man för att få ut halsen och upp med manken och få hästen att söka handen. Wanless fiskespö när det nappar

Får man hästen att söka handen - så kommer tygeln inte bli glapp utan hästen fyller ut eftergiften

Du vet liknelsen att tyglarna skall vara som två käppar somman skjuter bettet framför sig - det är ju motsatsen till att dra eftersom det är att skjuta framåt. den ryttaren använder helt andra muskler än de som används vid bakåtverkande tygeltag

det låter som en paradox - men det går om man får till snurret bakifrån

PÅ samma sätt som man kan få den där flärpen att bli stabil med lite luft.

Senast ändrad:

Ryttaren sätter händerna på tygeln och börjar "tugga tygeln" mot sig.

Här är du inne på ngt. Allt handlar ju om den jämna välvningen av halsen som kännetecknar en häst som är korrekt på tygel - till skillnad mot de olika felaktiga förhållningssätten , där den falska knycken är den vanligaste - den beror på "bakåtverkande tygeltag" ryttaren har tuggat in mer än den kan få hästen att välva sig bakifrån, resultatet blir att överlinjen "går av" runt 3.e nackkotan

Det är det som det handlar om man skall rida hästen fram till handen med en jämnt välvd överlinje. Knyck :angel: Bakläxa :devil:

Hur i helvete lyckas man - jo man slutar med bakåtverkande tygeltag och reglera hästen mellan rumpa och mage. För med den falska knycken så leder varje förhållning i tygeln till att förstärka den felaktiga formen. Googla och se hur många felaktiga knyckar finns det i världen egentligen.....

det handlar om att sluta lösa det med handen för att få en ärlig bjudning fram till handen

Få ryttare behärskar detta. Du måste ha en massa snurr bakifrån - som du kan reglera utan att dra i tygeln då slipper man "fulkroken"

Ryttaren sätter händerna på tygeln och börjar "tugga tygeln" mot sig.

Verkar inte kraften bakåt då?

Kraften får inte verka så mycket bakåt att den får hästen att dra ihop halsen.

det är det det handlar om

Om hästen skall vara "igenom" så måste den få räta ut kurvaturen i hals och rygg. För mycket kraft framifrån böjer kurvaturen mera

Byt ut namnet till att det är förbjudet med ihopdragande tygeltag ;)

Då blir det bergipligt tugga in tygeln du - men leder det till att hästen böjer halsen så har du gjort för mycket

För halsen böjer man bakifrån...

Jo, om man vill komma ifrån "dragandet" kan jag förstå semantiken. Absolut.

Jag är helt med på att det "kan" göras - och att det finns tusentals allegorier för det du menar: rid bakifrån, rid den in i handen, ha den mellan skänkel och hand osv.

Jag gjorde mest en filosofisk utsvävning för att pejla läget! :)

Axel> visst är det intressant att en hästtandläkare går ut med sådana rekommendationer?! :crazy:

Nej, hästen måste ju vara skolad så att den vet att en kraft som verkar bakåt i bettet inte betyder dra ihop kotpelaren, utan tvärtom!

det handlar alltså om rätt kontakt med bettet ryttaren måste sluta dra ihop halsen för att hästen skall kunna söka handen = rätt kontakt med bettet

Här

falsk knyck
http://i20.photobucket.com/albums/b208/Freixenet/pessoa/Pessoa012.jpg

falsk knyck hög form

inget sök till handen - ingen jämn välvning
http://i3.tinypic.com/xp7sat.jpg

sök till handen
http://i2.tinypic.com/xp7sc9.jpg

sök till handen
http://i3.tinypic.com/xp7sd5.jpg

sök till handen
http://i2.tinypic.com/xp7sed.jpg

såg inte att du svarat innan jag la in mina bilder

Nej, hästen måste ju vara skolad så att den vet att en kraft som verkar bakåt i bettet inte betyder dra ihop kotpelaren, utan tvärtom!

det handlar inte om skolning - det handlar om korrekt inverkan från ryttaren

Hästen behöver inte lära sig - får ryttaren kläm på det så ordnar det sig även på felridna hästar. Jag har tömkört "holländska importer" och även undervisat vanliga ryttare på dessa.
Konsten är att inte hala in tygeln.

Sedan så kan denna häst försvara sig - genom att dra ihop halsen - men det försvaret uppstår för att ryttaren råkar hamna i dragande och eller annan obalans ofta beroende på brister i följsamhet i sitsen. Utan perfekt följsamhet så hamnar man i ihopdragande vare sig man vill det elllr inte

handen kan inte följa halsen - om inte rumpan kan följa ryggen :idea:

och kan inte handen- så blir det bakåtverkande

Det samma gäller ju vid tömkörning drar man mer framifrån än man har snurr framifrån så kommer reaktionen - men den går att reda ut och få hästen till arbete igen

Rätt kontakt med bettet = är en större nöt för ryttaren /tömköraren än för hästen

Senast ändrad:

det handlar alltså om rätt kontakt med bettet ryttaren måste sluta dra ihop halsen för att hästen skall kunna söka handen = rätt kontakt med bettet

Här

falsk knyck
http://i20.photobucket.com/albums/b208/Freixenet/pessoa/Pessoa012.jpg

falsk knyck hög form

inget sök till handen - ingen jämn välvning
http://i3.tinypic.com/xp7sat.jpg

sök till handen

sök till handen
http://i3.tinypic.com/xp7sd5.jpg

sök till handen

Tycker inte att man kan bedöma om den jobbar rätt- genom att bara se halsen. Så tycker jag inte att en häst ser ut som går fram till bettet.
Ryttarens hand, arm o troligen säte var ju en katastrof på bilderna. Har därför svårt att se att det som sker baktill på hästen är bra.

Jag tycker också det är ganska svårt att se bara halsbilder, men jag är inte så välutbildad än. :laugh:

Sen är jag ju av den konstiga åsikten att en häst kan arbeta bra i vissa delar av kroppen men inte i andra. :o Dvs jag tycker inte det är panik om hästen håller på att lära eller lära om, om ex nosen/halsen inte är optimal.

Men jag ser ju bara utifrån min egen erfarenhet. (Som vanligt). Det har ju att göra med hur "skicklig" jag är och vad jag sett och lärt mig hittills.

Ja vad jag vet har inte halsen ngn egentlig funktion mer än att hålla balansen.

tycker inte heller att formen spelar ngn större roll om den i övrigt jobbar bra. Om man nu rider den bakom lod ibland kan det ha sitt syfte.

Fast en hopdragen hals blockerar ju kraften bakifrån? Så nog har den några fler funktioner än att bara hålla balansen? (I dressyr iaf - i hagen är det något annat!)

Menar du att det känns paradoxalt att "ta i tygeln", eftersom varje kraft åt det hålet med nödvändighet måste innebära en kraft bakåt, så känner jag verkligen igen mig.
Har försökt förstå det som att hästen ska komma upp o igenom av sig själv, och att jag då måste korta tygeln för att bibehålla kontakten med bettet,då hästen blivit 'kortare'.

Jag vet inte riktigt. :grin:

Jag kan känna att jag kommit till slutsatsen att kraften verkar bakåt bara vi lägger handen på tyglarna - och jag har då funderat kring uttrycket som "alla" rör sig med: tygeltaget får inte gå bakåt.

För jag tycker att all kontakt går bakåt. Precis som Axel skriver.

Och som vanligt när man läser dessa kloka inlägg från er "sitsfanatiker" så känner man att hua, bäst jag slutar rida! :rofl:

Så sant, så.

För att ta ner det lite mer på "basicsnivå" (för sitsproblem är ju tyvärr sånt man får ta som ett pussel känns det som - en eller ett par bitar åt gången och när man trodde pusslet var ok hittar man en ny bit eller bitar som passade bättre ihop på ett annat sätt = nästan evighetsprojekt! ;) ) i brist på "supersitsen" men förutsatt att man såklart strävar dit, så känns det som att det ändå finns tygeltag och tygeltag. Och det viktigaste är ju egentligen hur hästen svarar på dom?
Som redan sagts - i vissa lägen kommer hästen bara kunna svara fel på tygeltaget, spelar ingen roll hur/när/vad det verkar bakåt ändå.
Och en av utmaningarna tycker jag är att man egentligen ska kunna göra vad tusan man vill i tygeln och hästen ska fortfarande kunna behålla avslappningen - sen är vissa grejer fortfarande otaktiska att göra för att de sabbar det man ville få ut av form/rörelser! ;) Och vissa grejer som är utmanande av ödet/elakt får iofs gå bort, inga tokryck inte! :p
Jag blir ibland förvånad över att hästarna inte svarar "värre" än de gör ibland på tygeltag som rent logiskt borde vara "fel". Medans man tvärtom kan få ordentliga reaktioner på väldigt lite i vissa lägen - krullar hästen ihop sig när man rider med grimma och ett grimskaft och tar ett fjäderlätt tag i sidled, då vet man liksom att något är fel i kroppen/kommunikationen eller som sagt sitsen! ;)

Lite onödigt inlägg i debatten kanske, men som sagt - har man avslappningen gentemot tygeltagen så tror jag ändå man har mycket gratis. Att hästen inte svarar bakåt så att säga.

Senast ändrad:

Det tycker jag också, det har varit nån diskussion om det tidigare där jag inte kunde förstå hur ett tygeltag ser ut, som inte verkar bakåt:confused: Så länge vi sitter på hästens rygg och inte står framför den..

I det här sammanhanget vill jag påpeka handställningens betydelse igen, för en felaktig handställning kan låsa handen omedvetet och bli bakåtverkande.
Som med sitsen, det finns en anledning att den korrekta handställningen ser ut på ett visst sätt, det är där man kommunicerar mjukast och mest följsamt.

Sen håller jag med Susan (tror jag det var) att det där pinntänket konstigt nog gör mycket för kontakten att det blir ett framåttänk i handen.

(Fast fiskespöet - som jag verkligen gillar som bild - hittade jag i en svensk bok som dessutom var äldre än Wanless - remember:angel: :p)

Öht tycker jag nog att det kan bli ett "bakåttänk" eller "framåttänk" i handen och det syns också tycker jag, vilket det är många gånger, tex på en bild. Eller jag inbillar mej det. :confused:

Den här tex har inte "framåttänk" troligen beroende bla på handställningen bla

Inte denna heller, syns tydligt tycker jag, samt handställningen:crazy:

På den sista ser det mera ut som att om hästen söker sej fram för att få kontakten så kommer det bli statiskt och den får inte kontakten, händerna är dessutom ojämna, dvs den yttre högre o längre bak, samt slapp tygelfattning med hand som pga ställningen inte blir framåttänkande.

Det är vad jag ser, har inte tid just nu att leta bilder som kan illustrera en hand som inte går bakåt, men kom på denna som jag gillar, snor den (tack rumpis) kolla hennes hand:bow: (Och sätet och allt på en gång..)

http://dressagetrainingonline.com/videos/Sample%20Videos/Sample%20Clip,%20warm%20up,%20Catherine%20Haddad%20riding%20Cadilliac,%20Dec.%2006%27.html

Senast ändrad av en moderator:

Sen är jag ju av den konstiga åsikten att en häst kan arbeta bra i vissa delar av kroppen men inte i andra. :o Dvs jag tycker inte det är panik om hästen håller på att lära eller lära om, om ex nosen/halsen inte är optimal.

Jag håller med om den konstiga åsikten för att det är ju inte så att hästen går till en korrekt form överallt direkt utan man måste ju ta små steg i taget annars kommer nog hästen tröttna både fysikt och psykiskt. Det sista och mest svåra är ju att få rätt kontakt med nosen där framme och nacken högst men det ligger ju åratal av arbete bakom för att hästen skall kunna orka gå där på ett korrekt sätt.

Menar du att det känns paradoxalt att "ta i tygeln", eftersom varje kraft åt det hålet med nödvändighet måste innebära en kraft bakåt, så känner jag verkligen igen mig.
Har försökt förstå det som att hästen ska komma upp o igenom av sig själv, och att jag då måste korta tygeln för att bibehålla kontakten med bettet,då hästen blivit 'kortare'.

Hmm fast så mkt kortare där fram behöver den ju inte bli eller det beror väl på utgångspunkten men när hästen kortar upp sig så måste det ju ske bakom sadeln först och främst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: tessan.g
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar