Finns det harmoni?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Finns det harmoni?

Hur definierar du harmoni ur hästens perspektiv?
Att hästen kan känna sig trygg och säker i människans vård.
Att den kan lita på att vi inte utsätter den för onödigt våld, slitage som ger upphov till kroniska lidanden eller på andra sätt låter den fara illa genom egoism eller bristande kunskap.

Kan en häst befinna sig i harmoni när den stormar fram i en flock på ett fält?
Det kommer väl an på situationen? Är det deras fält som dom är vana vid eller ett okänt fält? Varför stormar dom? På grund av att dom är jagade, skrämda eller för att dom själva vill förlfytta sig?
Om det är ett nytt bete och dom spriger för att tillsmmans utforska markerna så tror jag att det är relativt harmoniskt, dock med en liten smula spänning på grud av omgivningen.

Kan en häst befinna sig i harmoni när den springer om sin kompis i hagen?
Beror på situationen och individerna. Trygghet att vara tillsamamns med komspisen inger en viss del harnoni, anser jag. Och leker dom på sina egna premisser så bör harmoni vara närvarande, anser jag. Men är dom skrämda av en motorcykel, då är det ngt helt annat...
Men jag tror inte att harmoni kan sammankopplas med tävling. Tävling handlar om att vinna, om att jämföra sig med andra.
Att hästar kan visa sig avslappnade, säkra och stolta inför moment som dom är tränade till -hästsport med pengar eller poäng eller tider som mål, är en konstgjord form av där tryggheten många gånger ligger i att känna igen vad man ska utsättas för och acceptera detta. Går inte att sammanliknas med harnoni, anser jag. Kontroll och harmoni är inte helt samma sak. Trygghetskänsla finns i båda begreppen men på helt olika sätt.

Vad tycker du?

Senast ändrad av en moderator:

Vad tror du är det som bidrar till det "rätt harmonska" livet dina hästa lever?

Jag har aldrig trott att vilda mustanger lever speciellt harmoniskt, eftersom det är en kamp om överlevnad i naturen, så det är inte möjligt att jämföra dessa med våra tamdjur.

Varför skulle det inte finnas harmoni? I så fall finns det väl ingen harmoni någon annanstans heller?
Precis. Men vad är det då innom travet som är harmoniskt? Är det allt som inte har med själva tävlingen att göra?
Eller är det hästen, som gestalt av psykoterapeut, som inger oss människor med harmonsika tankar helt utan anledning?

Men jag tycker nog att många hästar inom travet lever ett ganska tillfredsställande liv ändå.
Ja, på många håll så är det ju så. Men menar du att tillfredställelse är harmoni? <-Tja, varför inte? Det kommer ju kanske an på om man har någon erfarenhet som gör situationen jämförbar. Är livet efter principen: Vi vet inte bättre? att leva i harmoni???

Rikkan skrev:
Har funderat på detta, finns det verkligen harmoni i travsport, om man ser det ur hästens perspektiv?

Var, i så fall?

Har frågat ett antal person er under dom senaste dagarna och fått mkt. dystra svar. Hoppas att nån av er kan bryta den trenden... :p

Att jag skriver i "vi" form bertyder väl att jag är en del av travsporten och det är väl den du diskuterar här.
Du frågar här och jag svarar utifrån mina upplevelser och att du inte är det minsta intresserad av mig är ju synd ..........får jag inte representera travfolket :confused:

Är dina värderingar och funderingar viktigare än mina ?.....jag respekterar dina åsikter, men tycker att det är synd att du har en så negativ syn på travet och det som driver mig att alltid svara i dina negativa trådar är just att verka som en motvikt för att få lite balans i "tyckandet" :d

Det finns en del trådar där du har intressanta funderingar och frågor, men i den här tråden och några till verkar det som om du inte vill ha svar på dina frågor utan mer som om du bestämt dig för att trav är nästintill djurplågeri och ingen kan få dig att ändra uppfattning i den frågan trots att du fått många fina svar från seriösa människor här.

Synd.........

Rikkan skrev:
Snälla du, vad är det som driver dig att alltid ta det jag skriver personligt? Jag skriver inte om DIG eller DINA hästar. Varför skulle jag ö h t engagera mig i DIG, som ändå bara blir irriterad så fort jag skriver något här inne?
Jag skriver för att få höra era åsikter, inte för att jag vill JÄMFÖRA mina hästar med dina.

Jag skriver inte detta för att betvivlar er kompetens som hästskötare/ägare/tränare.
Kan du inte försöka fatta det, Isz?
Det handlar inte jämförelse!!!!! Jag ser det som funderingar.

Det handlar om värderingar! Förstår du skillnaden?

Jag skriver detta eftersom jag är förtvilad över att möta människor som inte delar era eller mina åsikter om känsla, välmående och hästens status som individ. Hästar som inte mår bra, som tvingas träna när dom inte vill eller kan osv. Jag kan inte blunda för sånt som sker framför mina ögon. Det jag bevittnar får mig att vilja sluta med trav, NU! Så är det faktiskt. Och när jag då försöker få er att komma med lite positiva inlägg, som kanske kan få mig att tro att det finns något ljust innom travet, då kommer du farande med din personliga irritation, -IGEN!

Det handlar inte om "alla travfolk" utan just i denna tråd så försöker jag fundera över mina värderingar och dom värderingar som jag möter, det är långt ifrån "alla". Dvs. dom människor som jag möter just nu i livet.

Om jag tolkar dina reaktioner så upplevs du som en mycket begränsad person, när det gäller att läsa, förstå och sedan delta i diskussioner.
Så jag ber dig att hellre låta bli, om det är så att du inte begriper vad som skrivs, fär att åter få höra hur irriterad eller förbannad du är är jag faktiskt mycket less på.
Tack för visad förståelse, om du nu förstår det?!

Förtydligar en gång till att jag skriver i VI-form och menar då inte min egna hästar utan vi= vi inom travet.....alltså många många många fler än just jag !!!!!

Snyggt inlägg förresten.....jag kan låta bli att skriva här, men inte för att du begär det :cool:

Rikkan skrev:
Om jag tolkar dina reaktioner så upplevs du som en mycket begränsad person, när det gäller att läsa, förstå och sedan delta i diskussioner.
Så jag ber dig att hellre låta bli, om det är så att du inte begriper vad som skrivs, fär att åter få höra hur irriterad eller förbannad du är är jag faktiskt mycket less på.
Tack för visad förståelse, om du nu förstår det?!

Jag har läst igenom mina inlägg i tråden och tycker inte att jag förtjänar din beskrivning av mig........jag har alltid respekterat dig som person även om jag blivit irriterad över din negativa syn på travsporten. :cry: :( :cry:

Rikkan skrev:
Går inte att citera eftersom du lägger allt i en ruta, orkar därför inte svara dig även om jag skulle vilja, eftersom du verkar vara så rätt/fel i din inställning mot mig och det jag skriver.
Jag är väl smart ;) Nej, helt ärligt så vet jag inte hur man gör annars?
Jag har ingen direkt inställning mot/med vad du skriver... Utan försöker ta upp dina erfarenheter (kommentarer) och se dem från olika håll...
Vi har olika erfarenheter, även om jag inte är någon tillbedjare av de stora industristallen och deras verksamhet... :smirk:
Mina inlägg grundar sig på mina efarenheter, på mina hästar och de andra tränares travare jag träffar med jämna mellanrum :)

Nej, inte för att jag begär utan för att du inte känner dig välkommen längre. Enkelt, va?

Du talar för ett enat trav- sverige, dess språkrör? Ja, jo. Tanken är god!
Om det vore så väl, att du talade för många fler än dig själv så talar du dock inte för alla, tyvärr. Så länge du inte har alla med dig så har du inte full kontroll över allt som sker, och då existerar det jag upplever -men utanför din kontroll, eller hur?
I klar text, det jag ser sker likförbannat, oavsett vad du och "ditt" trav-sverige tycker eller tänker, ser eller ignorerar.

Har du inte förstått det heller?

Humelibumlan skrev:
Vill spinna lite vidare på "Onaturlig stress" ;)
Vad är onaturlig stress och är det något just travhästar utsätts för?

Symtom på hästar utsatta för mycket stress är ju beteenden som vävning, krubbitning osv... Avtrubbade individer oftast...
Något man aldrig/sällan ser i travstall?
Är en pullande häst stressad eller löpglad?
En häst som blir nervös inför start, är den stressad eller förväntasfull?

Lite spinn off...

Angående just krubitning/vävning..
Har också just undrat varför inte travarna får sådanan olater.
AM

Om du kunde låta bli att ta allt jag skriver personligt och uteslutande tolka alla ord som negativa, så har du kommit ett bra steg på vägen mot förståelse.
OK?

Och det är bra att vi ser och upplever olika saker,
men vi hade kunnat använda oss av erfarenheterna mer kostruktivt, upplever jag. Känner liksom att den verkliga diskussionen aldrig kommer till skott på grund av typ nån fjantig detalj eller att något tolkas personligt, fokus tjuvar...
Jämförelserna står som motståndare i strid, istället för att bli utvecklande och "kreativa" -?

Rikkan skrev:
Och det är bra att vi ser och upplever olika saker,
men vi hade kunnat använda oss av erfarenheterna mer kostruktivt, upplever jag. Känner liksom att den verkliga diskussionen aldrig kommer till skott på grund av typ nån fjantig detalj eller att något tolkas personligt, fokus tjuvar...
Jämförelserna står som motståndare i strid, istället för att bli utvecklande och "kreativa" -?
Men? Jag tycker inte att jag varit direkt personlig? :confused: Utan tagit upp de frågor och funderingar du haft och vridit, vänt och funderat över dem...

Om du bara visste hur mycket känsla, tid, pengar och kärlek vi lägger ner på våra hästar........vi är nog minst lika måna om att de ska leva att gott liv som du är när det gäller dina hästar om du har några.
Det TVIVLAR jag inte på. Men det är inte det som är poängen. Alla gör sitt bästa efter bästa förmåga, så enkelt är det.
Varje häst som föds här är en värdefull individ och jag blir faktiskt ganska irriterad på dina negativa inlägg om vårt sätt att "hålla häst".
Ert sätt? Vem har sagt att jag menar dig?
(den är din egen tolkning, där jag upplever att du väljer att dömma mig före du faktiskt vet vad jag menar)
Jag kan ju mena en idiot som bor mitt i den största granskogen, som inte tycker att hästen förtjänar den mat den kräver för att orka tävla, inte längre bryr sig att den ska få gå ute i hagen osv...
DET är inte vad DU representerar, men grunden till varför jag ifrågasätter om det finns harmoni och vad det isåfall vad det är i era ögon. Ser du skillnanden?
där bara ena parten trivs kan aldrig kallas samarbete......då handlar det enbart om tvång.
Precis. Och tvång är väl ganska nära motsatsen av HARMONI eller något i den stilen, eller vad anser du?
Hur vet vi förresten var gränserna går?
tro inte att alla travfolk enbart tänker på pengar och använder sina hästar som maskiner.
Jag VET att alla inte gör det, eftersom jag är en del av den skaran. Men jag är inte ALLA och det finns dom som inte är som mig.

Är jag tydlig nog? Förstår du mig?

Du är välkommen i tråden, så länge du kan uppträda besinnat.

Rikkan skrev:
Om du kunde låta bli att ta allt jag skriver personligt och uteslutande tolka alla ord som negativa, så har du kommit ett bra steg på vägen mot förståelse.
OK?

Jag måste nog säga att du uppfattas nog negativ bland de flesta..t om mig nuförtiden...en perfekt värld finns inte , varken för folk eller fä...man kan göra så gott man kan och jag tycker nog att de som svarat i tråden genomsyrar kärleken för sin travare....du ville ha åskter av OSS...inte alla eller andra......

de svar du får, dom vänder du till nåt negativt istället..och det är irriterande...OM det nu inte skulle vara på det viset så bör du kanske se över din skrivteknik....för ärligt så är det bara skit hela tiden, travarna plågas och ingen förstår nåt... :crazy:

jag respekterar dina åsikter, men tycker att det är synd att du har en så negativ syn på travet och det som driver mig att alltid svara i dina negativa trådar är just att verka som en motvikt för att få lite balans i "tyckandet"
Känner du dig nöjd med din uppgift? Att du upplever allt jag skriver som negativt behöver inte betyda att det är så, utan kan vara ett tecken på att du väljer att tolka allt jag skriver som negativt, alltså, är din uppfattning om mig fördomsfull. Och med en sådan attityd så uppstår knappast någon "balans i tyckandet".

Det finns en del trådar där du har intressanta funderingar och frågor, men i den här tråden och några till verkar det som om du inte vill ha svar på dina frågor utan mer som om du bestämt dig för att trav är nästintill djurplågeri och ingen kan få dig att ändra uppfattning i den frågan trots att du fått många fina svar från seriösa människor här.
Det är DIN tolkning av mig, inte min. Kom i håg det.

Jag måste nog säga att du uppfattas nog negativ bland de flesta..t om mig nuförtiden...
Så oerhört trist. Vilken plåga.
en perfekt värld finns inte , varken för folk eller fä
Och vem påstår det?
...man kan göra så gott man kan och jag tycker nog att de som svarat i tråden genomsyrar kärleken för sin travare
....du ville ha åskter av OSS...inte alla eller andra......
Om harmoni, ja.
de svar du får, dom vänder du till nåt negativt istället
Jasså? Är det negativt att ställa frågor och ha funderingar?
..och det är irriterande...
"det" är irriterande...? Hur skulle du vilja se denna fundering, så att den i dina ögon verkar "ikke irriterande"
OM det nu inte skulle vara på det viset så bör du kanske se över din skrivteknik
Ja, visst eller ditt/ert sätt att tolka?
....för ärligt så är det bara skit hela tiden, travarna plågas och ingen förstår nåt...
Jasså? Är det verkligen så?
Jag upplever inte mig själv som uteslutande negativ. Jag har endel funderingar, och i vissa moment så speglar dom den omgivning jag vistas i, inte helt onormalt, men min generella livssyn är positiv och det försöker jag förklara. Men till vilken nytta?
Vad är det som gör att det endast är här inne, bland er, som det uppstår konflikt?
Beror det på mitt sätt att skriva eller ert sätt att tolka det texten?
Har du funderat på det?????

Å kan du förresten beskriva harmoni eller deltar du bara för att kritisera allt som du uppfattar som negativt? :confused:

Bra, då förstår jag att det jag verkligen ville diskutera inte når fram. Eller är det för att jag söker efter ett svar som inte finns?????????

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 418
Senast: Palermo
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Soapbubble
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 722
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT