Finns det harmoni?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Finns det harmoni?

Rikkan skrev:
Och hur ska man förklara det för en i travsporten med proppar i öronen?
Man får rycka tussarna :idea:
Men frågan är ju vem är du att dömma? Är just din syn korrekt?

Det bästa sättet att få folk att förstå att de kör på fel väg, är att vara ödmjuk och komma med tips och råd om saker de kanske borde testa... Ge dem chansen att ändra...
Fast jag vet ju inte hur du gör?

Humelibumlan skrev:
Det bästa sättet att få folk att förstå att de kör på fel väg, är att vara ödmjuk och komma med tips och råd om saker de kanske borde testa... Ge dem chansen att ändra...

Ja det gäller att rensa öronen ibland :D

Många gånger läser man av hästen och känner att något är fel utan att ha tillräckligt med erfarenhet att klara av att lösa problemet själv och då är det guld värt att ha kunniga människor med ödmjukhet som kommer med tips och råd utan att få en att känna sig som en okunnig idiot.
Folk är bra på olika saker och alla gör fel ibland och just inom travet kryllar det av personer som bjuder på sina kunskaper och delar med sig av sina erfarenheter.

Det är anledningen till att jag går in på "tävla travforumet"........för att lära mig mer och för att få tips och råd.....byta erfarenheter och följa "era" tävlingshästar.......inte för att läsa att trav är skit och hästarna far illa.

Nu kom jag nog ifrån Rikkans ämne :o

Hur ofta ska vi diskutera det här? Mig vetterligen så tar alla som är på detta forum väldigt väl hand om sina hästar, alltså blir det ingen riktigt diskussion...
Om det är så att man ser missförhållanden i sin närhet så får man på olika sätt försöka rätt till dem, i allvarliga fall med en anmälan, i andra fall med att på ett ödmjukt sätt försöka visa andra sätt att hanter situationen eller hålla sig därifrån, sitta och gnälla på nätet gör vare sig människor eller hästar gladare...

Jag är skötare i ett litet travstall. Hästarna är jättepigga o fräscha, vältränade, alltid glada!! Dom tränas varannan dag, både start hästar och unghästar som precis gått kval/premie(? är inte så insatt i det...) När man kommer till banan innan ett lopp nästan springer dom ut och ser sig omkring, gnäggar osv. Redan hemma när man tar ut dom i gången och börjar linda benen sträcker dom på sig lite extra, dom vet att dom ska åka o TÄVLA!! För ett tag sen var en av hästarna, sent tagen valack och tävlade. Han var lite otränad efter sjukdom men ledde hela loppet men kom efter på upploppet och blev 6:a. Han blev så förbannad och stampade i golvet, hoppa runt och var allmänt irriterad. En annan gång när han vann stod han blickstilla när han blev spolad efter loppet. Han visste att han hade vunnit.
Just dom här hästarna kanske är gladare än andra, vad vet jag? men dom gillar helt klart att tävla!! Inom travet har man lite hårdhänta hjälpmedel, men dom behövs annars använder man dom inte. Vissa hästar behöver lite extra drivning för att ge allt, men vill inte hästen själv så ökar den inte. Dessutom får ju kusken böter om han varit för hårdhänt. Jag har för mej att omkring 6 rapp är max, vet inte säkert, och har hästen sår blir det böter direkt!

Rikkan skrev:
Bestämt och bestämt? Som jag ser det handlar det om att förstå vad det är som driver och motiverar en. Och hur man väljer att tolka en omvärld innom sporten som inte längre fungerar som den en gång gjort (eller som den borde). Är inte alla individer? Eller är dina ord = lag?
Håller med dig om vi står mitt framför hästen, oavsett typ eller ras, så har vi svaret framför oss; ingen häst kan bli dummare än den som hanterar den.
Oavsett vilket forum vi befinner oss i i.

När man tränar häst, oavsett gren, så testar man gränser.
Man lägger ner tid för att hästen SKA ha bästa möjlighet vid eventuell start.
Visst finns det avskum på travsidan, men det är inte dom fokus ska på.
I så fall skulle man ju kunna dra alla hopphästar över samma kam eftersom Paul S. barrerade sina med allt från ström till häftstift.
Men jag sågar inte sporten för det. Sitter ofta och tittar på hopptävlingar på t.ex. TV. Jag vet att det ligger en herrans massa jobb för att gå nolla på banan.
En orättvist behandlad häst lägger till slut av.
Hopphästen vägrar..Dressyrhästen springer bakåt i piaff och travisen galoppar eller "stannar"
Enbart dom individerna som har rätt skötsel/träning och fysiska förutsättningar m.m. kan gå vidare.

När det gäller harmoniska hästar så undrar jag ändå över vissa saker.
Bl.a Varför hittar man inte krubbitare/vävare/vandrare i travhästarna??? För en sådan häst ÄR inte harmonisk, eller hur?
Genetiskt betingat?????

AM

Rikkan Det viktigaste bör väl vara att försiktigit kunna vänja hästen och stärka hästen genom träning för dess framtid dess uppgift skrev:
Men de flesta är ju inte så, det finns ju rötägg inom alla sporter, och det är ju ofta de som gör mest väsen av sig också. de flesta förstår nog att till framgångar så finns det inga genvägar :d *känner mig smart*

det har jag försökt bevisa länge...ÄNTLIGEN!!!! :D Harmoni råder i min kropp :angel: :rofl:

Enkel logik Rikkan;En travare som inte mår bra,tävlar inte bra.
Så vad tror du,att vi gör vårt bästa får att hästen ska må bra eller inte?

Det är inte frågan, huruvida ni gör ert bästa för att hästen ska må bra (det tar jag för givet). ;)

Jag vill gå mer i 'djupet'. Hur definierar ni harmoni och vad den faktiskt drivkraften är till att man ö h t håller på med trav?
Det är en fråga som inte liknar dom andra frågorna här, men det behöver inte betyda att den är mindre intressant, anser jag.
För vad är det som får en att inte bara kliva upp varje morgon, utan träna i ur och skur och dessutom resa många mil för att tävla.
Är det pengar, rekord tid, rosetter, segertäcken, bräcka grannen, känslan av att göra ngt tillsammans med hästen eller bara ett levebröd......?
Jag tror ju att hästen är mer än bara ett yrke, iaf så verkar det så för dom flesta. Vad är det då, undrar jag.

En orättvist behandlad häst lägger till slut av.
Men då är du inne på dom som vridits ur till den allra sista droppen, för det är många steg på vägen dit, många försök på att uttrycka sig, variationen är stor. Travarna är ju individer dom oxå.
Enbart dom individerna som har rätt skötsel/träning och fysiska förutsättningar m.m. kan gå vidare.
Ja, men inte ens där så håller alla, tyvärr. Det finns några få, och dom som inte går vidare slussas ut bakvägen, blir pålägg eller får ett nytt liv bortom tävligsbanan.
När det gäller harmoniska hästar så undrar jag ändå över vissa saker. Bl.a Varför hittar man inte krubbitare/vävare/vandrare i travhästarna???
Jo, visst finns det sånna. Jag har sett många, en reaktion på grund av att dom mår dårligt och precis som du säger...
För en sådan häst ÄR inte harmonisk, eller hur?
Men det finns även nyanser, som i allt annat.
Även fast problem som vävning verkar ha blivit mindre vanligt, på grund av kunskap, så har det tillkommit andra problem som är lika tråkiga.
Jag tänker då främst på magsår och stressmagar. Hästarna är kanske som oss människor, förr satt folk och rullade tummarna och nu stressas det istället... :angel:

Det går alldeles utmärkt....ingen av mina hästar har varit behandlade de 10 sista åren...
Jag vet 3 som klarat sig genom hela tävlingskarriären... Och det är väl dessa som håller hoppet uppe, antar jag.
f.ö så kan iallafall inte jag vara så fanatisk i min övertygelse som du är..för då skulle jag sluta på mentalsjukhus..
Det kan du väl inte veta, om du inte provat? Att göra en bedömning på ren spekulation är kanske inte så nyanserat? Jag kan säga att om jag inte levde som jag gjorde så skulle jag inte kunna hålla på med hästar ö h t, för då skulle min kropp inte orka. Så man kan se detta från båda håll. Det håller mig frisk, något som jag värdesätter mycket högt.
jag lever IRL...
Betyder det att jag inte lever här och nu?
jag har mina filosofier om holistiskt tänkande, men jag låter dom inte styra mitt liv..
Intressant, vad är det som styr ditt liv då?
likväl som jag följer hästar och lär av dom..likväl får dom följa mig och lära av mig....
Är det någon skillnad (om man ser att hästen är en spegling av människan)?

För att jag ställer en fråga? Nej, så lätt slipper man inte en undran.
New Age? Är det inte där alla lever i dag, i det fria samhället? ;)

de flesta förstår nog att till framgångar så finns det inga genvägar
Kan det översättas med att: om man flyller sitt liv med mening och visar omsorg (kärlek), ödmjukhet och respekt till dom uppgifter man utför, utan att fuska, så uppstår harmoni? Och det leder till goda resultat?
Om det är så, och ni instämmer, så är svaret givet, eller? :D

Måste bara få fråga...du säger ofta att du sett MÅNGA av en viss sort...exempelvis det här med krubbitare...(även det här med harmoni...då var det många som du talat med) o.s.v., det känns så konstigt att du alltid lyckats se så mycket dåligt...och jag inte lyckats se nån...krubbitare alltså inom travet.(jag har iofs. dålig syn :d ) Inget elakt...men du verkar röra dig väääldigt mycket om du hinner se så många av allt! :o :)

Senast ändrad av en moderator:

Det beror väl på i vilken krets man rör sig?
Jag har jobbat på flera olika ställen där det stått sjuka och problematiska travare, tyvärr. Där antalet problem överskuggar allt som en gång kunnat vara harmoni, helt enkelt.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 413
Senast: Palermo
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Soapbubble
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka