Sv: Finns det harmoni?
hälsningar gulan fd.gulla
Nej! Man får göra det bästa som man kan, och göra det så drägligt för hästen som man kanÄr sporten i sig verkligen djurvänlig?
Ja, jag tror att travhästen inte vet bättre, utan "finner sig i" så länge den får mat........"nöjd med sitt liv", ja då får matte anstränga sig lite mer. "så länge vi har bruk för den".... jag tror inte hästarna går omkring och undrar när den ska bli såld, eller slaktad för den inte duger längre. Så för hästarna är det nog lite "det man inte vet mår man inte dåligt av".Eller är det så att det man inte vet mår man inte dårligt av, att travhästen inte vet bättre utan finner sig i, och är nöjd med sitt liv, så länge vi har bruk för den?
Jag tycker att det bli mer och mer sällan jag ser travhästar som VERKLIGEN mår bra och utstrålar detta.
Svårt det där. Om jag kunde fråga mina hästar på ren svenska -gillar du att tävla så vetetusen om svaret skulle bli ja. Vad för svar skulle du få av dina Rikkan tror du? Jag har liksom valt att hålla på med trav på heltid och tjäna pengar på dom.......mina hästar har inte det valet (inte dina heller) så för dom gäller det bara att gilla läget så att säga. Så jag anser inte att jag hjälper hästarna att "få leva ett sunt liv" genom att travträna dom.Därför undrar jag om någon annan finner harnomi i detta med att träna hästen till bristningsgränsen och samtidigt kunna känna att det man gör hjälper hästen att leva ett sunt liv...
Jag tror att ALLA som börjat med trav har en gemensam nämnare........hästen. Sen utvecklas man åt olika håll.För vissa tar drömmen om pengar, rekordtider över och kommer högst på listan MEN........jag tror inte man kan gå över lik för nå sina drömmar, när ens redskap är en levande varelse som man inte kan övertala verbalt.Då får man försöka på annat sätt. Det här har dom flesta som utövar trav insett, och försöker få välmående hästar. Nån nämmde det inte fanns några genvägar.........Är det så att drömmen om pengar och rekordtid är drivkraften och går först?Jag förstår inte annat.
Man måste ha ett levebröd. Vi lever på trav och travhästarVarför håller ni på med trav?
Nej, och för dom som tycker att det blir olidligt grymmt för hästarna lägger helt av och stöder under inga omständigheter trav. Det är det enda man kan börja göra för att protestera mot en så stor sport. Själv tex avskyr jag boxning och skulle aldrig i livet gynna det (vägrar kalla det sport) genom att gå och betala för att se en match. Skräcken att mina ungar vill börja boxas......Ingen har med gott samvete svarat att travet "det är verkligen en trelivg sport där hästarna kan leva ett glatt och harmoniskt liv, utan smärta utan plågor".
Ja.Är det bara vi männisor som enligt vårt tycke och smak avgör vad hästen är skapt till, för vårt eget intresses skull, och samtidigt definierar när harmoni och kontrollerar detta och tillåter det uppstå?
Krassa vet jag inte, men många anser nog att en häst mår bra när den uppfyller förväntnigarna. Jag gör det i alla fall.Eller är vi så krassa att vi anser att harmoni uppstått och är tillräcklig bara hästen fyller vår funktion?
Dom flesta försöker ta reda på vad problemet kan vara när hästen visar nedsatt prestation/olydnad. Inte alla kan det och det är där det OFTA avgörs hur duktig man är.Då har den en anledning att få känna sig betydelsfull och tacksam och bör inte klaga eller visa oss otacksamhet i form av nedsatt prestation eller olydnad?
Men formtoppar går upp och ner hela tiden. Travare hur god fysik dom än har blir ochså sjuka och kan sätta ner formen.Har visst sett några stycken som har det "bra" om man jämför med medel travaren, men mkt. få som har behållit denna form under en längre tidsperiod, tyvärr
Jag tycker det är en possitv egenskap att inte ge upp sina drömmar.Det är många som drömmer om pengar, många som vet att det inte är lätt att uppnå sina drömmar men ändå inte kan sluta. Varför?
hälsningar gulan fd.gulla