Finns det harmoni?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Finns det harmoni?

Är sporten i sig verkligen djurvänlig?
Nej! Man får göra det bästa som man kan, och göra det så drägligt för hästen som man kan
Eller är det så att det man inte vet mår man inte dårligt av, att travhästen inte vet bättre utan finner sig i, och är nöjd med sitt liv, så länge vi har bruk för den?
Ja, jag tror att travhästen inte vet bättre, utan "finner sig i" så länge den får mat........"nöjd med sitt liv", ja då får matte anstränga sig lite mer. "så länge vi har bruk för den".... jag tror inte hästarna går omkring och undrar när den ska bli såld, eller slaktad för den inte duger längre. Så för hästarna är det nog lite "det man inte vet mår man inte dåligt av".
Jag tycker att det bli mer och mer sällan jag ser travhästar som VERKLIGEN mår bra och utstrålar detta.
Därför undrar jag om någon annan finner harnomi i detta med att träna hästen till bristningsgränsen och samtidigt kunna känna att det man gör hjälper hästen att leva ett sunt liv...
Svårt det där. Om jag kunde fråga mina hästar på ren svenska -gillar du att tävla så vetetusen om svaret skulle bli ja. Vad för svar skulle du få av dina Rikkan tror du? Jag har liksom valt att hålla på med trav på heltid och tjäna pengar på dom.......mina hästar har inte det valet (inte dina heller) så för dom gäller det bara att gilla läget så att säga. Så jag anser inte att jag hjälper hästarna att "få leva ett sunt liv" genom att travträna dom.
Är det så att drömmen om pengar och rekordtid är drivkraften och går först?Jag förstår inte annat.
Jag tror att ALLA som börjat med trav har en gemensam nämnare........hästen. Sen utvecklas man åt olika håll.För vissa tar drömmen om pengar, rekordtider över och kommer högst på listan MEN........jag tror inte man kan gå över lik för nå sina drömmar, när ens redskap är en levande varelse som man inte kan övertala verbalt.Då får man försöka på annat sätt. Det här har dom flesta som utövar trav insett, och försöker få välmående hästar. Nån nämmde det inte fanns några genvägar.........
Varför håller ni på med trav?
Man måste ha ett levebröd. Vi lever på trav och travhästar
Ingen har med gott samvete svarat att travet "det är verkligen en trelivg sport där hästarna kan leva ett glatt och harmoniskt liv, utan smärta utan plågor".
Nej, och för dom som tycker att det blir olidligt grymmt för hästarna lägger helt av och stöder under inga omständigheter trav. Det är det enda man kan börja göra för att protestera mot en så stor sport. Själv tex avskyr jag boxning och skulle aldrig i livet gynna det (vägrar kalla det sport) genom att gå och betala för att se en match. Skräcken att mina ungar vill börja boxas......

Är det bara vi männisor som enligt vårt tycke och smak avgör vad hästen är skapt till, för vårt eget intresses skull, och samtidigt definierar när harmoni och kontrollerar detta och tillåter det uppstå?
Ja.
Eller är vi så krassa att vi anser att harmoni uppstått och är tillräcklig bara hästen fyller vår funktion?
Krassa vet jag inte, men många anser nog att en häst mår bra när den uppfyller förväntnigarna. Jag gör det i alla fall.
Då har den en anledning att få känna sig betydelsfull och tacksam och bör inte klaga eller visa oss otacksamhet i form av nedsatt prestation eller olydnad?
Dom flesta försöker ta reda på vad problemet kan vara när hästen visar nedsatt prestation/olydnad. Inte alla kan det och det är där det OFTA avgörs hur duktig man är.
Har visst sett några stycken som har det "bra" om man jämför med medel travaren, men mkt. få som har behållit denna form under en längre tidsperiod, tyvärr
Men formtoppar går upp och ner hela tiden. Travare hur god fysik dom än har blir ochså sjuka och kan sätta ner formen.

Det är många som drömmer om pengar, många som vet att det inte är lätt att uppnå sina drömmar men ändå inte kan sluta. Varför?
Jag tycker det är en possitv egenskap att inte ge upp sina drömmar.
hälsningar gulan fd.gulla

Duff skrev:
Inom travet har man lite hårdhänta hjälpmedel, men dom behövs annars använder man dom inte. Vissa hästar behöver lite extra drivning för att ge allt, men vill inte hästen själv så ökar den inte. Dessutom får ju kusken böter om han varit för hårdhänt. Jag har för mej att omkring 6 rapp är max, vet inte säkert, och har hästen sår blir det böter direkt!
Det är förbjudet att slå på hästen med spöt, så några rapp är det inte tal om övht. Blir det sår på hästen, då hamnar man troligen, förutom travets straffsats, inför civil domstol för djurplågeri och blir avstängd möjligtvis på livstid från travsporten för att ha skadat dess anseende.

Rikkan skrev:
Jag tänker då främst på magsår och stressmagar. Hästarna är kanske som oss människor, förr satt folk och rullade tummarna och nu stressas det istället... :angel:

Förr jobbade människor hårt med kroppen och mådde bra i själen.
Inte satt de och rullade tummarna precis.

Stress är en intressant fråga.
En människa som sitter och rullar tummarna anser jag kan vara minst lika stressad som en mycket aktiv människa. Det handlar om vilken personlighet man har och vad som är nyttigt för varje individ.
Det finns hur mycket olika former av stress (positiv och negativ) som helst och det har ingenting med aktivitet att göra.

Detta tror jag även stämmer in på hästarna. Hästar som är skapta för att röra på sig mår bäst av att få göra det. Ett aktivt liv med massor av träning/tävling behöver inte vara lika med stress (negativ). Det gäller att anpassa "stressen" efter individen (svårt).
Ett liv helt utan stress finns inte och ska inte finnas, varken i människovärlden eller djurvärlden.Lagom mycket stress är livsviktigt !

Nu hoppas jag att du inte läser mitt inlägg som kritik eller personligt påhopp utan enbart som ett inlägg om stress och mina åsikter i det ämnet :smirk:

Visst har det mycket med vart man rör sig att göra. Min ambition är ju att utvecklas...och det tycker jag ju att jag gör via att välja tränare som lyckats ganska bra...och se vad de gör för att hålla deras hästar i så fin form som möjligt. det man vinner på att vara i stall där hästarna inte mår bra är ju bara att veta att såhär skall jag absolut inte göra. Då anser jag det är bättre att se på bra exempel, som inspirerar...och inte tar död på ens en gång så positiva motivation. Sen...om man nu ser så mycket hemskt...så kanske man skall fundera på att anmäla för djurplågeri. Man får ju göra det anonymt.

Den jag imponerats mest av är Stig Lindmark. En gammal hästman...men ganska många gamla metoder...som sällan behandlar sina hästar...men ändå klarar av att få dem att gå riktigt bra. Det tror jag MEST beror på att han helt enkelt ÄLSKAR sina hästar. Han ser till varje individs egenskaper...och han har många olika metoder för att hålla sina hästar glada. SÅN strävar jag efter att bli :love:

Sen var det någon som skrev att travet har, om jag inte minns fel, många hårdhänta hjälpmedel. Måste bara få förtydliga att de kanske finns...MEN de FÅR INTE användas utan ses som djurplågeri! De som använder sig av dessa träningsmetoder bör se över sin verksamhet! :mad:

(lånar knapp)

Läste nått om stress och sånt.

Tänkte bara berätta om en travtränare som jag var praoelev hos för 100 år sedan. Han hade en häst som blev väldigt stressad när de ansra skulle selas på och sånt så den hästen fick gå i hagen på förmiddagen när det var som värst i stallet och sen tränades den senare på dagen.

Visst kan det bli lite mer insustri hos en stor travtränare men hästarna har ju skötare och de lägger ner massa tid på att pyssla om ta hand om hästen. I allafall de jag har sett.

jag tror inte hästarna går omkring och undrar när den ska bli såld, eller slaktad för den inte duger längre. Så för hästarna är det nog lite "det man inte vet mår man inte dåligt av".
Men tror du att hästen kan känna när du är missnöjd?
Svårt det där. Om jag kunde fråga mina hästar på ren svenska -gillar du att tävla så vetetusen om svaret skulle bli ja.
Precis. Och det har jag hört av många, enkelt och rakt. Det är liksom inte det allra skoigaste som finns, trots att många accepterar det och somliga gillar det i viss utsträckning.
Vad för svar skulle du få av dina Rikkan tror du?
Att det är tufft, att dom springer för mig, men vid bra dagar så känns det som om dom gör det för att det är något dom kan, något som dom vet gör mig glad. Vid moderata farter för att det är skoj och för att det är skönt att röra på sig.
Sen utvecklas man åt olika håll.
Och det är intressant, tycker jag, att höra vilka värderingar som finns.
Vi lever på trav och travhästar
Är det tillfällen när du skulle vilja göra annat? Lessnar på att vara beroende av deras form?
Krassa vet jag inte, men många anser nog att en häst mår bra när den uppfyller förväntnigarna.
Mår den då dårligt ifall den inte uppfyller förväntningarna? Eller är det förväntningarna som justeras istället för självransakan eller undersöka hästen än mer noggrant?
Dom flesta försöker ta reda på vad problemet kan vara när hästen visar nedsatt prestation/olydnad. Inte alla kan det och det är där det OFTA avgörs hur duktig man är.
Jag förvånas över att höra dom som ger upp före dom börjat att fundera eller inte ens funderar över vad som kan förbättras gällande hästen. Har det med brist på respekt för hästen, ren självgodhet att göra -att hästen inte har högre status, "bara en häst"?
Men formtoppar går upp och ner hela tiden. Travare hur god fysik dom än har blir ochså sjuka och kan sätta ner formen.
Men ändå så hänger vissa individer kvar helt fram till 15 år och andra håller inte mer än ett lopp. Tänkte mer på karriären, inte dagsformen.
Jag tycker det är en possitv egenskap att inte ge upp sina drömmar.
Visst, självklart, men kan det inte lika gärna vara ett tecken på att man vid orealistiska drömmar strävar efter det omöjliga och därför inte ser vad som faktiskt händer framför en...? :banana:

Kan vi inte ta upp travare och stress i en ny tråd?
För det finns mycket att prata om, helt klart! Fördelar och nackdelar, erfarenheter och spekulationer...

Min ambition är ju att utvecklas...
Men tydligen så är det inte alla som kommit till den punkten.
Det tror jag MEST beror på att han helt enkelt ÄLSKAR sina hästar.
Endel kanske behöver få infarkter, vara med om diverse olyckor, samla på sig erfarenheter, före som inser vad det är som faktiskt driver en och vad man inte kan skilja sig från här i livet? Vad som egetlingen betyder något? I hans fall så verkar det nästan så. För när jag var liten så upplevde jag inte honom som lika ödmjuk...

Rikkan skrev:
Kan vi inte ta upp travare och stress i en ny tråd?
För det finns mycket att prata om, helt klart! Fördelar och nackdelar, erfarenheter och spekulationer...

Jo gör det.....då slipper du mig eftersom jag redan skrivit här vad jag har för åsikter..... :p

Trodde att Humlan skulle göra det. Slippa dig? Nä, det tror jag inte, för det måste väl ändå finnas mer än så att säga...;)

Måste ju bara få fråga dig...har du arbetat hos honom? om inte...så undrar jag vad du baserar det på? Jag har arbetat hos många...och även praktiserat hos många stortränare...och INGEN av dem uppskattar sina hästar som stig enligt mig. Det finns många tränare som inte verkar sympatiska...men jag skulle inte uttala mig om den saken innan jag visste hur den personen verkligen är hemma.

Rikkan skrev:
Trodde att Humlan skulle göra det. Slippa dig? Nä, det tror jag inte, för det måste väl ändå finnas mer än så att säga...;)
FÄRDIG!
mpr.gif

Senast ändrad:

Jag menar inte att han inte skulle uppskatta sina hästar. Det tvivlar jag inte på. Men det har varit en hård man, iaf utåtsett på tävligar. Jag har träffat honom på travet, och blev faktsitk skrämd av hans humör. Jag vet dock att det är dom som träffat honom 'före' och 'efter' och nu verkligen diggar honom på grund av numer öppna och ödmjuka framtoning, vilket inte skedde förr i tiden. Men det där mer persnlighet är ju ett kapittel för sig....

Rikkan skrev:

Ja...jag har ju lovat att hålla mig borta förr utan att lyckas hålla fingrarna i styr så jag dyker nog upp där så småningom... :idea:

Men tror du att hästen kan känna när du är missnöjd?
Jag är övertygad om att en häst känner om den är omtyckt eller inte. En häst vill bli sedd. Det är ingen tillfälighet att storstjärnor (hästar) uppskattar uppmärksamhet.
Jag tror inte att en häst kan ha en människas känslotankar och titta under lugg och tänka/undra -är hon missnöjd med in prestation tro?
Är det tillfällen när du skulle vilja göra annat? Lessnar på att vara beroende av deras form?
Ja, fyfan!!! Ibland är jag så trött, fast inte på hästarna, utan i kroppen och att aldrig riktigt kunna slappna av. Vi jobbar alla röda dagar, ledig en dag i veckan, semester kan man aldrig riktgit släppa taget och ge sig hän (få egenföretagare villket yrke det än gäller, som kan det).
Men det är få förunnat som med glädje och förväntingar åker till sitt jobb. Det tänker jag på då min kropp är slut på kvällen.
Mår den då dårligt ifall den inte uppfyller förväntningarna?
Vissa hästar mår dåligt när dom själva känner att dom inte rår på sitvationen. Andra bryr sig inte.
Eller är det förväntningarna som justeras istället för självransakan eller undersöka hästen än mer noggrant?
Kan bara svar för mig själv. Och sjyhöga förväntningar på en häst som inte uppfylls försöker vi ta reda på orsak........om det finns någon. Ibland lyckas vi, ibland inte och accepterar faktum.
Jag förvånas över att höra dom som ger upp före dom börjat att fundera eller inte ens funderar över vad som kan förbättras gällande hästen.
En bra häst med talang, är det inte många som bara skickar iväg .
Har det med brist på respekt för hästen, ren självgodhet att göra -att hästen inte har högre status, "bara en häst"?
Respekt för hästen..........jag vet inte. Man kanske inte orkar slita sitt hår för vissa hästar. "ren självgodhet att göra" (ser lite frågande ut) förstår inte riktigt? -att hästen inte har högre status....Det där uttrycket förekom flitigt i en annan tråd har jag för mig. JAG tycker att travhästen har en hög status. Finns inte många som har råd att behandla travhästarna som " bara en häst".
Men ändå så hänger vissa individer kvar helt fram till 15 år och andra håller inte mer än ett lopp. Tänkte mer på karriären, inte dagsformen.
Självklart!! Det är väl inge konstigt med det?
Visst, självklart, men kan det inte lika gärna vara ett tecken på att man vid orealistiska drömmar strävar efter det omöjliga och därför inte ser vad som faktiskt händer framför en...?
Jo, det sker. Det är synd om dom som inte inser hur odugliga dom är, och man undrar varför dom inte lägger av.........oavsett yrkesgrupp.
hälsningar gulan fd.gulla

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 413
Senast: Palermo
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Soapbubble
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka