Och modet är medvetet gjort för att vara annorlunda idag, modet måste förändras regelbundet för att fortsätta sälja i mängder och därav fenomen som dagens mikrotrender där modecykeln går otroligt fort för att uppmuntra konsumtion.
Du är själv nästan inne på den enorma skillnaden mellan individens eget motiv och det större sammanhanget. Individernas eget motiv till att välja ett och samma plagg kan vara allt ifrån att tjäna pengar via reklam, att det ser bra ut, är bekvämt, att förebilden hade det och då vill hen också ha det, eller något helt annat.
Det går förstås problematisera trender utifrån sådant som snäva könsroller, sexism, överkonsumtion, kraven på perfektion i sociala medier och så vidare, men det förklarar ju inte individens eget motiv när hen tar på sig plagget. Att individen vill utmana med sin klädsel är oftast en åsikt som kvinnor pådyvlas utifrån av samhället, men det är ett ganska förhastat antagande när samhället samtidigt aktivt uppmanar kvinnor att klä sig på det sättet.
Klart man kan säga att en man som klär sig i en tröja med neutral nyans från herravdelningen upprätthåller en snäv mansroll till exempel, men det betyder ju inte att målet för honom när han valde just den tröjan var att cementera status quo. Det är oftast ganska undermedvetet som folk rättar in sig i ledet, vad man än väljer för plagg, och de flesta har inget utstuderat motiv eller mål bakom sina klädval utan går bara efter vad trenden råkar vara just då inom deras könsroll (och generation, klass, och så vidare). Frågar man då till exempel mannen med den neutrala tröjan så är motivet kanske bara "den såg bra ut och var skön" och inte "jo jag tänkte göra mitt bästa för att behålla patriarkatet, eftersom de flesta andra också gör det".