Leggings på män, och avarterna av detta.

Jag har haft kollegor som använt det som maktmedel på arbetsplatsen.
Och det funkar.
Ett maktmedel är något man kan använda som påtryckning tex utpressning, våld eller sanktioner https://svenska.se/so/?id=149487&pz=5. För jag antar att du inte menar att de använt sin klädsel för att tvinga sig fram till det de vill ha? Det är snarare någon form av vänskaps/attraktivitetskorruption, men det hamnar ju på chefens ansvar. Dvs att den inte ska dela ut fördelar baserat på vem hen attraheras av/ har en relation med.

Klart det funkar, sex säljer och så har det alltid varit.
Klart det funkar, alla har vi väl sett reklam med "sälj grej med tjej" och inte är det verktyget blickarna först fastnar på hos potentiella kunderna, jag har ju själv varit i reklambranschen en tid och det finns mycket sånt i arkiven kan jag lova som inte gick att använda men som reklammakarna satte ihop.

• Gilla
Reactions: ptr
Ett maktmedel är något man kan använda som påtryckning tex utpressning, våld eller sanktioner https://svenska.se/so/?id=149487&pz=5. För jag antar att du inte menar att de använt sin klädsel för att tvinga sig fram till det de vill ha? Det är snarare någon form av vänskaps/attraktivitetskorruption, men det hamnar ju på chefens ansvar. Dvs att den inte ska dela ut fördelar baserat på vem hen attraheras av/ har en relation med.
De har lockat till saker som de sedan har kunnat använda som utpressning.
Så du har helt rätt där.
Jag utelämnade några led.

Jag har haft kollegor som använt det som maktmedel på arbetsplatsen.
Och det funkar.
Ah, trist, på mitt jobb är det inte den grejen tänker jag. Mina fördomar säger mig att det är en annan stil på det för makt. Har mer lagt det i facket fritidsbetonad klädsel./kort spegel hemma. Alltså jag ser inget fel alls i urringning faktiskt där delar av bysten osv syns, eller kort kjol med täckande strumpbyxor under. Och egentligen spelar det ju kanske ingen roll om folk har hemmapyjamasen på jobbet heller.

Ah, trist, på mitt jobb är det inte den grejen tänker jag. Mina fördomar säger mig att det är en annan stil på det för makt. Har mer lagt det i facket fritidsbetonad klädsel./kort spegel hemma. Alltså jag ser inget fel alls i urringning faktiskt där delar av bysten osv syns, eller kort kjol med täckande strumpbyxor under. Och egentligen spelar det ju kanske ingen roll om folk har hemmapyjamasen på jobbet heller.
På ett företag där jag känner en i personalen använder alla som känner för det leggings men så var det inte från början, då det är ett produktionsföretag var det några tjejer som började, ett par gamla gubbar hade åsikter och slängde sexistiska kommentarer och slutade inte trots tillsägelse och det fick dom äta upp med råge, när fredagen kom och chefen ledsnat reste han sig vid lunchen och meddelade att "på måndag börjar en ny klädkod som varar en vecka, alla ska ha leggings eller tights oavsett arbetsuppgifter och den som det inte passar kan hämta sista lönechecken på mitt kontor vid dagens slut." Dom sexistiska gamla gubbarna höll på att få en hjärtattack, resten av personalen jublade och leggings var det hela veckan och vissa fortsatte med det sen veckan var slut. Tänk så det kan bli när chefen sätter ner foten. :D

Hur det gick för gubbarna, den ena valde att gå, dom var inte fast anställda utan bara inhyrda från bemanningsföretag och den gubben fick inga flera uppdrag från bemanningsföretaget heller.;)

Min kille är jättesnygg i sina ridbyxor från Maya Delorez, den i cargomodell med flera fickor. Tycker inte alls det är konstigt med tajta byxor på killar men jag kanske är "hästskadad" av alla ryttarkillar? :p
Cykelbyxor är väl ganska vanligt att man ser i mataffären ibland också, utan att tänka extra på det, och dom är nog snäppet tajtare än ridbyxor.

Riktigt smart med tumstocksfickan!! Blev lite avis.

Min kille är jättesnygg i sina ridbyxor från Maya Delorez, den i cargomodell med flera fickor. Tycker inte alls det är konstigt med tajta byxor på killar men jag kanske är "hästskadad" av alla ryttarkillar? :p
Cykelbyxor är väl ganska vanligt att man ser i mataffären ibland också, utan att tänka extra på det, och dom är nog snäppet tajtare än ridbyxor.

Riktigt smart med tumstocksfickan!! Blev lite avis.
På andra benet är det en rejäl mobilficka, fickorna är placerade så dom varken är ivägen på framsidan eller att man sätter sig på det som finns i dom när man hoppar i och ur bilar eller maskiner. När jag skulle hämta paket i butiken trodde jag att jag glömt mobilen i bilen men kom på att den satt på benet, så lite märks den och likadant med tumstocken. :D
Här är andra sidan, plånbok i fickan och mobilen i benfickan.

20240420_144322.webp

Men bärs inte utmanande kläder med ett syfte?

Men bärs inte utmanande kläder med ett syfte?
Va? nej det tror jag inte de behöver göra. Det kan väl lika gärna handla om att man tycker ett plagg är fint eller bekvämt? Iofs är väl gränsen lite olika för utmanande. Om jag har V-ringad topp så är det för att jag gillar V-ringning. (har jag superkorta avklippta jeans och en spagettistraptopp är det för att jag har semester och vill ha sol när jag gräver i landet) Kollegan med ofta kort rak klänning tyckte väl det var fina klänningar och tänkte inte på hur oroande korta de var. Och en batikfärgad hemmapyjamas som bara täcker det nödvändigaste är väl mer tanklöst än fullt av syfte.

Kläder som inte täcker mycket antar jag nog bara bärs med "syfte" om de kommer tillsammans med en viss stil i övrigt. Annars tänker jag nog att personen vill vara sval eller ha sol, men att just de båda ibland passar bättre hemma i trädgården än inne på ett kontor som ofta är svalt och solbefriat.

Sedan tex en balklänning kan ju ha mycket urringning men det är ju sannolikt inte för att "dra mäns/möjliga partners blickar" utan för att det är sjukt snyggt med urringning och åtsittande midja på en balklänning. Rent estetiskt.

Men så lider jag ju av illusionen att flertalet kvinnor klär sig för att känna sig fina själva, eller för att deras polare ska tycka att de är fina, inte för att random män ska se det. (alltså om de klär sig "fint" annars klär man sig väl bekvämt och praktiskt och typ ok)

Senast ändrad:
På andra benet är det en rejäl mobilficka, fickorna är placerade så dom varken är ivägen på framsidan eller att man sätter sig på det som finns i dom när man hoppar i och ur bilar eller maskiner. När jag skulle hämta paket i butiken trodde jag att jag glömt mobilen i bilen men kom på att den satt på benet, så lite märks den och likadant med tumstocken.
:D

Det tycker jag är en av fördelarna med tights framför tex vandringsbyxor med benfickor; på tights kan man placera fickorna så att saker sitter exakt där de inte stör rörelser.

De ser väldigt väl genomtänkta ut! Var fick du tag på tyg som både är stretchigt och så slittåligt?

Jag menade på en arbetsplats och de flesta är nog medvetna om vad som är brukligt i klädväg. Det är liksom inte utmanande att gå naken på ett nakenbad eller i privata miljöer som hemma i sitt hus för att man tycker det är skönt men det skulle definitivt vara det i nästan alla andra sammanhang.

Det här med att "jag klär mig fint enbart för min egen skull" tror jag få gör, modeindustrin och reklam spelar väldigt mycket på attraktionsattribut och inte utan anledning utan för att det fungerar. Ser man till kvinnliga influencers vilken bild de försöker ge och vad de gör reklam för är det tydligt och det finns väldigt mycket pengar att göra, t.ex. Bianca Ingrosso som tjänat hundratals miljoner på smink och kläder.

Dagens mode är långt från sextio- och sjuttiotalets unisex.

Jag menade på en arbetsplats och de flesta är nog medvetna om vad som är brukligt i klädväg. Det är liksom inte utmanande att gå naken på ett nakenbad eller i privata miljöer som hemma i sitt hus för att man tycker det är skönt men det skulle definitivt vara det i nästan alla andra sammanhang.

Det här med att "jag klär mig fint enbart för min egen skull" tror jag få gör, modeindustrin och reklam spelar väldigt mycket på attraktionsattribut och inte utan anledning utan för att det fungerar. Ser man till kvinnliga influencers vilken bild de försöker ge och vad de gör reklam för är det tydligt och det finns väldigt mycket pengar att göra, t.ex. Bianca Ingrosso som tjänat hundratals miljoner på smink och kläder.

Dagens mode är långt från sextio- och sjuttiotalets unisex.
Jag menade också på en arbetsplats och det jobbar väldigt få influencers på min. Dvs inga, och ingen ser ut som en.
Självklart påverkar modet vad folk tycker är fint.

Jag är totalt och helt övertygad om att flertalet klär sig för sin egen eller för sina polares skull. Tror det är minoriteten som klär sig för "random mäns" skull.

Jisses om jag har en ny klänning på en fest räknar jag iskallt med att mina väninnor kommenterar den och att män inte märkt att den är ny, fördomsfullt kanske. Tänker att män säkert ser om andra män har en ny klädsel på sig.

Så i de fall, som sagt på min arbetsplats, som folk dykt upp i tex klänning som inte helt tryggt alltid kommer räcka över trosorna så har det varit "strandklädselfaktor" inte "vampfaktor" och inte 20+ vampinflucenser utan vanligenvälklädd 50+ eller ojvardetpyjamasparty 45+. Dvs det skulle jag då verkligen inte lägga på något slags sexighetsuttryck.

Senast ändrad:
När resonemanget kommer in på lämplig klädsel tänker jag alltid på tv-reklamen med tjejen som kommer in i butiken helt sömnig, och iklädd pyjamas med kanintofflor på fötterna, så jäkla underbart. :laugh:

På fredagsträffarna i församlingsgården går alla i strumplästen, har tofflor eller helt enkelt barfota och det gör både barn och vuxna och ingen ser nåt konstigt med det så snacka om att känna sig som hemma hos sig själv, dom flesta har förresten leggings av mammorna också och "avspänt" är bara förnamnet, deltagarantalet brukar vara upp till 70 stycken en vanlig vecka och mer när det är nåt lov.

Jag menade också på en arbetsplats och det jobbar väldigt få influencers på min. Dvs inga, och ingen ser ut som en.
Självklart påverkar modet vad folk tycker är fint.

Jag är totalt och helt övertygad om att flertalet klär sig för sin egen eller för sina polares skull. Tror det är minoriteten som klär sig för "random mäns" skull.

Jisses om jag har en ny klänning på en fest räknar jag iskallt med att mina väninnor kommenterar den och att män inte märkt att den är ny, fördomsfullt kanske. Tänker att män säkert ser om andra män har en ny klädsel på sig.
Klär man sig utmanande har man normalt ett syfte med det, det ligger i ordet i sig självt. Kvinnliga influencers har stor påverkan, det är liksom det de lever på.

Varför skriver du upprepat "random män"?

Skillnaden mellan män och kvinnor när det kommer till kläder och mode har blivit mindre men är fortfarande stor, det är ingen slump att de modeinfluencers i huvudsak är kvinnor.

Klär man sig utmanande har man normalt ett syfte med det, det ligger i ordet i sig självt. Kvinnliga influencers har stor påverkan, det är liksom det de lever på.

Varför skriver du upprepat "random män"?

Skillnaden mellan män och kvinnor när det kommer till kläder och mode har blivit mindre men är fortfarande stor, det är ingen slump att de modeinfluencers i huvudsak är kvinnor.
Men varför svarar du då på mina poster som inte handlar om din typ av tydligt utmanande i så fall?

Jag trodde du menade att allting som inte var väldigt klätt var utmanande.

Men du menar helt enkelt när människor medvetet klätt sig utmanande/vampigt?

Jag har hela tiden varit tydlig med att jag pratar om personer som inte reflekterat över den aspekten eller tänkt igenom strandaspekten innan de gick till jobbet.

Om random män, tänkte du mer att dina influencers klädde sig på ett visst sätt för mer specifika män? Snarare än ospecifika män? jag förstår inte. Själv tycker jag att influerarna verkar ha en absolut majoritet kvinnliga följare, vilket talar för att det är kvinnor de tilltalar med sitt utseende och sin klädsel. Men med det sagt vet jag väldigt lite om dessa influcensers och deras motivation eftersom jag inte följer några och inte känner några.'

Själv tycker jag skillnaderna mellan kvinnors och mäns fokus på mode verkar öka stadigt. Speciellt om man jämför med 1700 -talet. Trist ändå. Speciellt för män. Synd att bli nekad ett möjligt intresse. (dock såklart så är det skönt nu för alla som inte är så fascinerade)

Senast ändrad:
Men varför svarar du då på mina poster som inte handlar om din typ av tydligt utmanande i så fall?

Jag trodde du menade att allting som inte var väldigt klätt var utmanande.

Men du menar helt enkelt när människor medvetet klätt sig utmanande/vampigt?

Medan jag menar fall där folk inte reflekterat över den aspekten eller tänkt igenom strandaspekten innan de gick till jobbet.

Om random män, tänkte du mer att dina influencers klädde sig på ett visst sätt för mer specifika män? jag förstår inte. Själv tycker jag att influerarna verkar ha en absolut majoritet kvinnliga följare, vilket talar för att det är kvinnor de tilltalar med sitt utseende och sin klädsel.
Det var ju du som svarade på mitt inlägg?

Utmanande är liksom vad det säger: utmanande ... självklart kan det finnas desom har noll koll på hur deras kläder uppfattas men de allra flesta är hyggligt medvetna om klädkoderna på en arbetsplats, det är min tror åtminstone.

Det var ju du som svarade på mitt inlägg?

Utmanande är liksom vad det säger: utmanande ... självklart kan det finnas desom har noll koll på hur deras kläder uppfattas men de allra flesta är hyggligt medvetna om klädkoderna på en arbetsplats, det är min tror åtminstone.
Jag svarade på @Inte_Ung varpå du svarade på det inlägget, varpå jag svarade på dig. Varpå du skrev ett inlägg som verkade riktat till mig i den konversationen men utan direkt citat, så jag varade på det. Voila.
citat Vilde: Men bärs inte utmanande kläder med ett syfte?

Jag svarade på @Inte_Ung varpå du svarade på det inlägget, varpå jag svarade på dig. Varpå du skrev ett inlägg som verkade riktat till mig i den konversationen men utan direkt citat, så jag varade på det. Voila.
Det vet jag men som du såg så valde jag sen att ge ett mera allmänt svar istället för citera och svara direkt till dig

Skit samma, jag har skrivit om avsiktligt utmanade klädsel så vi talar nog om olika fenomen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Vinthund som gårdshund?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka