Jag tror nog att det finns personer som klär sig för uppmärksamhet. Inte minst artister och kanske bloggare. Men jag är inte lika säker på vems uppmärksamhet, tex att det skulle vara alltid/ofta/i en majoritet av fallen just mäns uppmärksamhet osv. Dvs folk är olika helt enkelt och jag tänker att väldigt många som är fint eller uttrycksfullt klädda inte klätt sig för uppmärksamhet, medan andra kanske gjort det.Nä, man bär kläder man tycker är snygga. Andra människor applicerar sedan sina känslor på en. Hon vill ju ha uppmärksamheten det är därför hon klär sig så. Det är skitsnack. Man klär sig i något man tycker är snyggt, man tänker inte en sekund på huruvida någon attraheras av det eller ej. Snarare är det åt andra hållet, att man får täcka över för att inte få oönskad uppmärksamhet av män som inte fattar att de ska hålla sina tankar och blickar för sig själva.
Ingen tror ju att barn klär sig för att utmana och attrahera (utom pedofilier då) och de har ofta korta shorts, kjolar och bikini. De vill gärna klä sig som vuxna eller som sina idoler, så är det för alla andra också. Ytterst få människor vill bli sexualiserade av random människor som råkar se dom. SÅ du kan helt lugnt utgå från att nej, den här personen har inte klätt sig "utmanande" för att dra till sig uppmärksamhet från dig. Den har bara klätt sig på ett sätt som hen tycker är fint utifrån sin egen smak och intresse.
kn: Tex en tjej eller kille klädd i full manga lolita klänning och allt har ju sannolikt klätt sig för sin grupp, eller för sig själv, inte för andra. Likaså en medeltidsmänniska/ungdom med alvöron och pilbåge tänker ju inte på att hen ser medeltida ut om hen går till en medeltidsmarknad genom en tågstation.