Leggings på män, och avarterna av detta.

Nä, man bär kläder man tycker är snygga. Andra människor applicerar sedan sina känslor på en. Hon vill ju ha uppmärksamheten det är därför hon klär sig så. Det är skitsnack. Man klär sig i något man tycker är snyggt, man tänker inte en sekund på huruvida någon attraheras av det eller ej. Snarare är det åt andra hållet, att man får täcka över för att inte få oönskad uppmärksamhet av män som inte fattar att de ska hålla sina tankar och blickar för sig själva.

Ingen tror ju att barn klär sig för att utmana och attrahera (utom pedofilier då) och de har ofta korta shorts, kjolar och bikini. De vill gärna klä sig som vuxna eller som sina idoler, så är det för alla andra också. Ytterst få människor vill bli sexualiserade av random människor som råkar se dom. SÅ du kan helt lugnt utgå från att nej, den här personen har inte klätt sig "utmanande" för att dra till sig uppmärksamhet från dig. Den har bara klätt sig på ett sätt som hen tycker är fint utifrån sin egen smak och intresse.
Jag tror nog att det finns personer som klär sig för uppmärksamhet. Inte minst artister och kanske bloggare. Men jag är inte lika säker på vems uppmärksamhet, tex att det skulle vara alltid/ofta/i en majoritet av fallen just mäns uppmärksamhet osv. Dvs folk är olika helt enkelt och jag tänker att väldigt många som är fint eller uttrycksfullt klädda inte klätt sig för uppmärksamhet, medan andra kanske gjort det.

kn: Tex en tjej eller kille klädd i full manga lolita klänning och allt har ju sannolikt klätt sig för sin grupp, eller för sig själv, inte för andra. Likaså en medeltidsmänniska/ungdom med alvöron och pilbåge tänker ju inte på att hen ser medeltida ut om hen går till en medeltidsmarknad genom en tågstation.

Konstigt då att det under så väldigt många år förekommit, i stort sett är det ju företag som har riktat sig till den manliga delen av befolkningen som kört med den typen av reklam typ fordons och verktygssektorn, det är dom två som står ut i mängden med mest och flest nästan-naket-reklam.
Ja jag finner det osannolikt att det inte skulle fungera. Men forskarna såg kanske på en aspekt av sex som inte sammanfaller med hur jag ser på sex.

Tex HM badräktssbilder fick nog garanterat tjejer att köpa baddräkter och gav artiklar i Aftonbladet som blev gratisreklam om att killar tittade till. Men det eventuella sexet var ju riktat mot dem som inte köpte varan, framförallt till Aftonbladet, de som eventuellt köpte varan, eller bara kom ihåg märket och köpte en jacka, såg och tyckte tex att det var fint, dvs fin baddräkt på en estetiskt tilltalande figur.

Fast då misslyckades du med poängen när du ifrågasatte. Det finns ju ett spann mellan väldigt klätt och utmanande där lättklätt inte alls behöver vara ett dugg utmanande.
Ja, vilket jag diskuterat i typ alldeles för många inlägg i den här tråden nu... om just det inlägget du svarade på missade att uttrycka det så är det nog för att jag var lat och tänkte att de tidigare på samma område hade lästs.

Ja, vilket jag diskuterat i typ alldeles för många inlägg i den här tråden nu... om just det inlägget du svarade på missade att uttrycka det så är det nog för att jag var lat och tänkte att de tidigare på samma område hade lästs.
Jag tolkade det som att du tog för givet att @vilde tog för givet att allt som inte är väldigt klätt är utmanande och det är ju ett rätt märkligt påstående om någon annan person, oförskämt rent av, med tanke på spannet. Bara för att man tycker att det finns kvinnor som klär sig utmanande för att vara just utmanande betyder inte det att man inte förstår att det finns ett helt spann däremellan mellan utmanande och väldigt klätt.

Jag tolkade det som att du tog för givet att @vilde tog för givet att allt som inte är väldigt klätt är utmanande och det är ju ett rätt märkligt påstående om någon annan person, oförskämt rent av, med tanke på spannet. Bara för att man tycker att det finns kvinnor som klär sig utmanande för att vara just utmanande betyder inte det att man inte förstår att det finns ett helt spann däremellan mellan utmanande och väldigt klätt.
Ja den biten förklarade jag (igen) i en annan post och det beror helt på att @vilde svarade min första post om kläder och jobb och då nämnde just intryck osv när jag bara hade skrivit om typ strand och pyjamas och personlig smak (dvs icke menat utmanande begränsat täckande klädsel.) Utan den kommentaren på min post och kommentarer på mina poster skulle ingen av mina senare poster i ämnet existerat. För ytterligare tydlighet, du kan starta på #84 och sedan läsa #88, och fortsätta därifrån. Jag har enbart svarat utifrån skriven text.

(lika bra vara tydlig, aldrig någon som klickar på länkar osv ändå
Badger #84
Ah, trist, på mitt jobb är det inte den grejen tänker jag. Mina fördomar säger mig att det är en annan stil på det för makt. Har mer lagt det i facket fritidsbetonad klädsel./kort spegel hemma. Alltså jag ser inget fel alls i urringning faktiskt där delar av bysten osv syns, eller kort kjol med täckande strumpbyxor under. Och egentligen spelar det ju kanske ingen roll om folk har hemmapyjamasen på jobbet heller.
Vilde #88
Men bärs inte utmanande kläder med ett syfte?
)
Det vore jättefånigt att ha en pseudodiskussion om detta när @vilde och jag precis kommit överens om att vi är helt överens egentligen.

Senast ändrad:
Jag tror nog att det finns personer som klär sig för uppmärksamhet. Inte minst artister och kanske bloggare. Men jag är inte lika säker på vems uppmärksamhet, tex att det skulle vara alltid/ofta/i en majoritet av fallen just mäns uppmärksamhet osv. Dvs folk är olika helt enkelt och jag tänker att väldigt många som är fint eller uttrycksfullt klädda inte klätt sig för uppmärksamhet, medan andra kanske gjort det.

kn: Tex en tjej eller kille klädd i full manga lolita klänning och allt har ju sannolikt klätt sig för sin grupp, eller för sig själv, inte för andra. Likaså en medeltidsmänniska/ungdom med alvöron och pilbåge tänker ju inte på att hen ser medeltida ut om hen går till en medeltidsmarknad genom en tågstation.
Jo det är klart att det finns men det är ju sällan det är personer man ser ute på stan och rör sig. Att man i vissa sammanhang klär sig för uppmärksamhet (tex när man står på en scen eller gör ett inlägg om klädstilar) är ju inte samma sak som att en person på stan som har något på sig som jag finner utmanande för mig eller drar till sig min uppmärksamhet är inte samma sak som att den här personen har klätt sig för att utmana mig. Men jag tänker att vi nog är överens där, att de flesta av de människor som folk uppfattar som att de klär sig utmanande klär sig för sig själva/sin grupp människor inte för att utmana gemene man.

Själv skulle jag säga att de gånger jag tänker på hur jag ska klä mig utifrån vad andra människor tycker och tänker är när jag är i dålig form och INTE ville ha uppmärksamhet. För när jag klär mig i det jag själv trivs i och gillar är jag väldigt färgglad och lite utstickande. Så de dagar jag vill undvika att synas måste jag aktivt tänka på hur jag klär mig för att smälta in i bakgrunden så att säga.

Som kvinna blir man ju nästan alltid sexualiserad antingen är man en frigid tråkmåns eller en hora, det är en väldigt tunn linje att balansera på där emellan.

Jo det är klart att det finns men det är ju sällan det är personer man ser ute på stan och rör sig. Att man i vissa sammanhang klär sig för uppmärksamhet (tex när man står på en scen eller gör ett inlägg om klädstilar) är ju inte samma sak som att en person på stan som har något på sig som jag finner utmanande för mig eller drar till sig min uppmärksamhet är inte samma sak som att den här personen har klätt sig för att utmana mig. Men jag tänker att vi nog är överens där, att de flesta av de människor som folk uppfattar som att de klär sig utmanande klär sig för sig själva/sin grupp människor inte för att utmana gemene man.

Själv skulle jag säga att de gånger jag tänker på hur jag ska klä mig utifrån vad andra människor tycker och tänker är när jag är i dålig form och INTE ville ha uppmärksamhet. För när jag klär mig i det jag själv trivs i och gillar är jag väldigt färgglad och lite utstickande. Så de dagar jag vill undvika att synas måste jag aktivt tänka på hur jag klär mig för att smälta in i bakgrunden så att säga.

Som kvinna blir man ju nästan alltid sexualiserad antingen är man en frigid tråkmåns eller en hora, det är en väldigt tunn linje att balansera på där emellan.
Ah ja, jag ville bara inte anta om folks intentioner. Tänkte bara att man får förmoda att det finns de som klär sig för uppmärksamhet, eftersom folk är olika. :)

(och att vissa som ser ut som att de klär sig för uppmärksamhet mer verkar råkat göra det när de egentligen menar att det är ett -lämna mig ifred-skal. (spontan, kanske oreflekterad, gissning, om tex tidigare emo stilar och så.)

Ja det är kul att ibland försöka klä sig för tapeten.

Jag har nog generellt sett aldrig känt mig sexualiserad, vilket antagligen beror på att jag kanske hamnar i frigid tråkmåns facket -med en bok i handen isf, vilket inte gjort mig så mycket i så fall. Med det sagt så verkar jag helt klart i så fall balanserat in i tråkmåns facket med lagom korta tighta klänningar och lagom stor urringning som kanske passat bättre med mindre byst, historiskt sett. Numera kan jag nog ha vad som helst (utanför arbetstid) så länge trosorna inte generar, eftersom jag hamnat i mitten av 100 :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka