Finns det harmoni?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Finns det harmoni?

JAg orkar inte delta här för jag vet att jag blir bara kritiserad..att hålla på med trav innebär att man har ett mål med sin häst, att få den till start...har du haft nån starthäst?? jag känner att det finns inget som kan vara rätt enl dig i den frågan...

f.ö som tror jag inte att det endast är "vi" som feltolkar...utan det verkar som de flesta gör det i din omgivning....du vet precis vart jag står och vad jag har för tankar ang hästar och hur dom sk mår bra...men jag har målet att träna dom för start...och det kan aldrig vara rätt i dina ögon....som jag tolkar det.

Talanglösa hästar är det svårt att få till start och ha dom harmoniska, men såna hästar håller nte jag på med då jag känner av deras frustration o stress...men det FINNS faktiskt hästar som gillar att tävla, och har talang för det...även om kanske inte du har sett dom...jag har sett massor av den sorten, och jag är inte blind.

Rikkan skrev:
Bra, då förstår jag att det jag verkligen ville diskutera inte når fram. Eller är det för att jag söker efter ett svar som inte finns?????????
Men snälla du!
Läs hela tråden igen, alla svarar hur de upplever olika saker, men det är inte som du tycker och då är det tydligen fel... :(
Det är ju omöjligt att diskutera med någon som redan bestämt sig för hur det är! :eek: :crazy:

Harmoni- inre balans- Något de flesta travare har enligt mig! PUNKT!

JAg orkar inte delta här för jag vet att jag blir bara kritiserad..
Det är jäkligt synd att du säger så, för som jag upplever det så har du enormt mycket att bidra med.
att hålla på med trav innebär att man har ett mål med sin häst, att få den till start
Ja, men likväl kan man väl kanske fundera över vad harnomi är. Det ena behöver väl inte utesluta det andra, eller?
...har du haft nån starthäst??
Ja.
jag känner att det finns inget som kan vara rätt enl dig i den frågan...
Det finns inget rätt eller fel, alla gör och tänker väl olika. Jag söker inte efter "rätt" bara efter svar som kan funderas på och utvecklas.
f.ö som tror jag inte att det endast är "vi" som feltolkar...utan det verkar som de flesta gör det i din omgivning
Jasså?
....du vet precis vart jag står och vad jag har för tankar ang hästar och hur dom sk mår bra...
Nej, så mycket känner jag dig inte att jag kan göra den bedömningen till fullo.
men jag har målet att träna dom för start...och det kan aldrig vara rätt i dina ögon....som jag tolkar det.
Åter igen, rätt och rätt? Jag tränar själv för start, så där misstar du dig. Om jag skulle svara så är väl du en av dom som jag skulle anse ha lyckats kombinera lyckan och kunskapen till något positivt.
Talanglösa hästar är det svårt att få till start och ha dom harmoniska, men såna hästar håller nte jag på med då jag känner av deras frustration o stress
Ja, det gör även jag. Och det är en av anledninganrna till att jag frågar om harmoni...
...men det FINNS faktiskt hästar som gillar att tävla, och har talang för det...
Ja, vissa, jag håller med dig.
även om kanske inte du har sett dom...
Jo, jag, har sett dom både i goda tider och i sämre.
och jag är inte blind.
Har jag påstått det?

Ja, du verkar ha din åsikt klar i saken och därutöver är du otrevlig mot människor i tråden. :(

Jag antar att du hittar något mer eller mindre intelligent sätt att vända på detta :o , men min "racer-Dam" var mer harmonisk när hon var i full form än vad hon är nu när hon går och är dräktig och orsaken är att hon inte får träna, och när hon fortfarande gick att köra innan magen blev för stor surade hon för att hon inte fick trava.

Eftersom ingen av oss har en aning om varandras "hemma-miljö" så vad ska man säga utan att allt blir tolkningar och värderingar? Jag borde väl inte ha hästar över huvud taget eftersom jag bor bredvid ett flygfält? "Konstigt nog" har jag lugna och harmoniska hästar utom den nye som inte bott in sig riktigt, men inte ens han är stressad utan har "bara" en massa problem med kroppen.

Ursäkta att det blev en massa egna exempel men de är mina referensramar.

/// ghost

men det är inte som du tycker och då är det tydligen fel...
Nej, nej, nej. Jag är inte ute efter rätt eller fel, utan efter att få höra fler vidareutvecklade funderingar.

Jag har inte startat tråden för att det ska vara som en tipspromenad där man samlar rätt och fel. Ingen vinner.

Harmoni- inre balans- Något de flesta travare har enligt mig! PUNKT!
Fanstastiskt, tack! :bow:

Rikkan skrev:
Till alla som svarat:

Är sporten i sig verkligen djurvänlig?
(jämför inte med några andra grenar eller vildhästar, försök se på travet i sig).

OK, att hästen är framavlad för att springa i snabb trav, men finns det verkligen någon harmoni i det vi ser innom travsporten?

Eller är det så att det man inte vet mår man inte dårligt av, att travhästen inte vet bättre utan finner sig i, och är nöjd med sitt liv, så länge vi har bruk för den?

Går travlopp att sammanlikna med flykt? Finns det harmoni i flykt? Jag anser inte det.

Jag tycker att det bli mer och mer sällan jag ser travhästar som VERKLIGEN mår bra och utstrålar detta. Men kanske har jag aldrig riktigt gjort det, utan tidigare bara sett det jag ville se?
Kanske är det för att mitt öga blivit FÖR känsligt? Och delvis beroende på att jag inte längre tycker att travet är det bästa som finns och sällan träffar hästar som mår helt förträffligt. ;)

Därför undrar jag om någon annan finner harnomi i detta med att träna hästen till bristningsgränsen och samtidigt kunna känna att det man gör hjälper hästen att leva ett sunt liv...

Är det så att drömmen om pengar och rekordtid är drivkraften och går först?Jag förstår inte annat.
Eller vad är det som driver människan att öht hålla på med trav?

Varför håller ni på med trav?

Igen, nu funderar jag endast över trav och travhäst, inte dom andra hästsport grenarna. Det kan jag diskutera respektive forum vid intresse.

Hela detta inlägget är negativt...och det som förvånar mig är att du tycks tro att man tränar hästar till bristnings gränser...det gör man INTE.....jag har då aldrig sett nån som gör det...ex Gooparna kör aldrig fortare än 23 i jobb...och det är med gulddvisonshästar...

man tränar hästen för att den skall klara av att tävla, man sänker dom i tider men kör ALDRIG merän max 80% av kapaciteten..allt annat förstör hästarna, både fysiskt och psykiskt..har du en bra tränad häst...då får du både huvudet och fysiken med....

Rikkan skrev:
Nej, nej, nej. Jag är inte ute efter rätt eller fel, utan efter att få höra fler vidareutvecklade funderingar.

Jag har inte startat tråden för att det ska vara som en tipspromenad där man samlar rätt och fel. Ingen vinner.

Fanstastiskt, tack! :bow:
Om jag har uppfattat saken rätt, vill du att vi ska tänka efter hur det egentligen är inom travet?!
Rätt och fel är individuellt och det som funkar för mig, kanske inte alls funkar för dig och vice versa... Därmed inte sagt att någon gör fel/rätt... Resultaten talar ju för sig, beroende på vilka mål man har...
Mitt mål är att ha glada välmående och friska pållar, resultatet av detta visar ju sig på tävlingsovalen, där de gör sitt bästa och gör de vad de kan på ett bra sätt så är jag nöjd... :love:

Självklart finns det hästar som inte mår bra och är i harmoni, men jag tror inte att det just har med travsporten och att de inte vill vara travare, utan snarare på att de hamnat hos fel person för just individens speciella krav..

Ja, du verkar ha din åsikt klar i saken och därutöver är du otrevlig mot människor i tråden.
Det kan gott att jag smittas av den besynnerliga stämning som råder, men jag lessnar, även jag. Jag försöker få den här tråden att växa över en nivå som liknar pajkastning, -för det är jag less på.
Jag antar att du hittar något mer eller mindre intelligent sätt att vända på detta
Varför?
men min "racer-Dam" var mer harmonisk när hon var i full form än vad hon är nu när hon går och är dräktig och orsaken är att hon inte får träna, och när hon fortfarande gick att köra innan magen blev för stor surade hon för att hon inte fick trava.
Ja, å, kan man få ett tydligare exempel på en häst som trivs med att känna sig behövd, att få ha en uppgift, att få vara tillsammans med människan och att få delta och känna sig duktig, prestera och få utlopp för energi? Jag har en likadan, faktiskt!
Trodde att det där med mammarollen skulle kompensera allt, men visst känner mitt sto sig less och ur form när hon inte tränas.
Jag borde väl inte ha hästar över huvud taget eftersom jag bor bredvid ett flygfält? "Konstigt nog" har jag lugna och harmoniska hästar
Är det så konstigt då? Är inte det ett tecken på att andra faktorer hos dig gör hästarna lugna, så att dom inte är lika mottagliga för yttre stress=flygplan?

Ursäkta att det blev en massa egna exempel men de är mina referensramar.
Du behöver inte ursäkta dig, för det gör att det är lättare att förstå dig, om jag nu gjort det vill säga...

Hela detta inlägget är negativt...
Nog, jag ser det som kritiskt och ifrågasättande till viss del med skepsis.
och det som förvånar mig är att du tycks tro att man tränar hästar till bristnings gränser...
Det är väldigt svårt för var och en att avgöra var gränserna går, eller hur. Den som inte har samma vana sog Goop's har heller inte samma förmåga att göra bedömningarna eller baserar sitt kunnannde på erfarenhet som i sin tur leder till att man sparar på krutet, -antar jag?
det gör man INTE.....
Jag gör inte heller det, aldrig. Men jag är inte alla i min omgivning.
jag har då aldrig sett nån som gör det...
det har jag, tyvärr, och det gör mig förtvivlad!

man tränar hästen för att den skall klara av att tävla, man sänker dom i tider men kör ALDRIG merän max 80%
Jag vet men det är inte vad jag alla gånger ser. Och då kanske det inte är så konstigt att jag ställer dom frågor jag gör, eller hur?
..allt annat förstör hästarna, både fysiskt och psykiskt..
Ja, och då har vi plötsligt NOLL harmoni, eller hur?

utan snarare på att de hamnat hos fel person för just individens speciella krav..
Och hur ska man förklara det för en i travsporten med proppar i öronen?

Rikkan skrev:
Och hur ska man förklara det för en i travsporten med proppar i öronen?

Jag blir glad av att läsa att du nu inte längre generaliserar utan skriver att det är en i travsporten med proppar i öronen och att det är några personer i din omgivning som gör dig bestört.
Då kan jag förstå din kritik.

Tack.
Jag hoppades att bilden skulle klarna, vart eftersom jag skrev. Ta det inte personligt, ta det inte som kritik, bara som en observation gjord av en utomstående....

Dock har det uppstått endel intressant läs/förståelse dialog i denna tråd.
Mycket som går att utveckla och detta kan även det leda till tidernas tråd....;)

Nu ska jag ut ´å natta kusarna!

Rikkan skrev:
Jasså, är det negavit att fråga varför man håller på med trav? Vad drivkraften är? :angel:

Inlägget var något lite längre än den meningen du skrev.....

..förresten spelar det nån roll vad drivkraften är...den är säkert olika för olika folk...för mig är det först o främst hästen.....jag började med hästar långt nnan jag ens visste att trav fanns, sen utvecklas man åt olika håll, i mitt fall var det att man bodde granne med en travtränare, och på den vägen är det

.....varför håller just DU på med trav och vad är DIN drivkraft och hur gör du för att ha harmoni med dina tävlingshästar ....???

lsz skrev:
:love: Jag älskar dig :love:

Skönt att jag inte var en ensam "idiot" ;) .

Du är definitivt ingen idiot!!
Utan en sansad och trevlig prick. :)

Däremot orkar jag inte försvara travsporten för någon som redan från start bestämt hur det är.. :crazy:
Det är...som vi säger hemma..att så på Hälleberget..

Och tillägger att jag är i grund och botten en ridtjej som på senare år sadlat o helt till trav.
Travaren ÄR helt klart mer harmonisk som häst än vad en ridhäst någonsin blir..
Och beviset har vi rakt framför oss...
Hästhanteringsforumet. :eek:

Amen

AM

Inlägget var något lite längre än den meningen du skrev.....
Jo, men nu hade jag som avsikt att ifrågasätta om jag uteslutande var negativ.

..förresten spelar det nån roll vad drivkraften är...
Jo, jag tycker det! För plötsligt så kan en som säger att pengar är drivkraften kanske börja fundera på om det verkligen är sanning, ifall hästen inte ens startat och man bara hör att den "bara kostar pengar", förstår du? <- Det är lätt att säga en sak och faktiskt inte vara klar över att det är något helt annat som i själva verket driver en att kliva upp varje morgon.

och den är säkert olika för olika folk...
Desto mer intressant, anser jag.
för mig är det först o främst hästen.....jag började med hästar långt nnan jag ens visste att trav fanns, sen utvecklas man åt olika håll, i mitt fall var det att man bodde granne med en travtränare, och på den vägen är det
Kul!

.....varför håller just DU på med trav och vad är DIN drivkraft och hur gör du för att ha harmoni med dina tävlingshästar ....???
Kortfattat...
Jag håller inte på med trav just för stunden, eftersom jag har en som "vilar" just denna veckan...
Men annars håller på enbart för att jag vill se om det går att få fram en häst som mår bra, som inte har allt för ont, och tycker att det är kul att springa.
För mig är inte resultatet det viktiga utan vägen till insikt. Dels om hur jag ska kunna träna och hantera en häst så sunt som överhuvudtaget möjligt men även så att jag själv ska utvecklas som människa. Och där är jag. Jag kan lika gärna skola hästen till akademsik ridhäst om det inte känns motivernade att träna längre. Hellre än att göra något som jag finner mindre meningslöst eller skadligt.

Jag lever ärligt och sunt, för att kunna vara ärlig och sund mot hästarna. Sen så håller jag mig själv i form eftersom min egen form påverkar hästarna oerhört mycket mer än vad jag tidigare var klar över. Och vidare så försöker jag att lever efter dom rutiner som vi, jag och hästarna, skapat tillsammans för att upprätthålla en rytm som är harmonisk. Uppskattar att tid tillsammans med hästen, min läromästare. Där jag med fokus alltid strävar efter ett lugn och en avslappning, meditativt. Eller koncentration och fokus under träning.
Försöker utveckla mitt eget kunnande i alla tänkbara häst-kategorier för att inte stagnera. Är noga med att se till att det finns ett konstant flöde av energi i hästarna och även i mig själv.
Låter hästen leva så fritt som det är möjligt. Och jobbar med att få hästen i god balans, både intre och yttre, givetvis.
Låter den utvecka sina personlighetsdrag.
Drivkraften är att jag som människa utvecklas enormt genom självransakan på grund av att hästarna speglar min personlighet. Blir mer lyhörd och känsligare, dels genom min koncentration och närvaro som uppnås i kontakt med hästanra men aldrig på bekostnad av hästens hälsa.

Däremot orkar jag inte försvara travsporten för någon som redan från start bestämt hur det är..
Bestämt och bestämt? Som jag ser det handlar det om att förstå vad det är som driver och motiverar en. Och hur man väljer att tolka en omvärld innom sporten som inte längre fungerar som den en gång gjort (eller som den borde).
Travaren ÄR helt klart mer harmonisk som häst än vad en ridhäst någonsin blir..
Är inte alla individer? Eller är dina ord = lag?
Och beviset har vi rakt framför oss...
Håller med dig om vi står mitt framför hästen, oavsett typ eller ras, så har vi svaret framför oss; ingen häst kan bli dummare än den som hanterar den.
Oavsett vilket forum vi befinner oss i i.

Men annars håller på enbart för att jag vill se om det går att få fram en häst som mår bra, som inte har allt för ont, och tycker att det är kul att springa.

Det går alldeles utmärkt....ingen av mina hästar har varit behandlade de 10 sista åren...och då är det inga nollhästar jag pratar om heller...

f.ö så kan iallafall inte jag vara så fanatisk i min övertygelse som du är..för då skulle jag sluta på mentalsjukhus..jag lever IRL...jag har mina filosofier om holistiskt tänkande, men jag låter dom inte styra mitt liv..likväl som jag följer hästar och lär av dom..likväl får dom följa mig och lära av mig....

Rikkan skrev:
Nog, jag ser det som kritiskt och ifrågasättande till viss del med skepsis.
Det är väldigt svårt för var och en att avgöra var gränserna går, eller hur. Den som inte har samma vana sog Goop's har heller inte samma förmåga att göra bedömningarna eller baserar sitt kunnannde på erfarenhet som i sin tur leder till att man sparar på krutet, -antar jag?
Jag gör inte heller det, aldrig. Men jag är inte alla i min omgivning.
det har jag, tyvärr, och det gör mig förtvivlad!

Jag vet men det är inte vad jag alla gånger ser. Och då kanske det inte är så konstigt att jag ställer dom frågor jag gör, eller hur? Ja, och då har vi plötsligt NOLL harmoni, eller hur?
Att just du har "oförstående" människor i din närhet, behöver ju inte betyda att hela sporten är "infekterad"... :idea:

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 413
Senast: Palermo
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Soapbubble
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka