Finns det "falsk" avkoppling?

Sv: Finns det "falsk" avkoppling?

:) men de flesta har förmågan att tänka och ha distans nog att inte direkt projicera, trots allt.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att (iaf i min närmaste bekantskapskrets) medvetenheten om detta är så stor att de flesta vet var "jag" slutar och "du" börjar. Det jag känner handlar bara om mig och inte om dig.

Tror inte att jag har onormalt upplysta vänner och arbetskollegor - utan det är många som är väl medveten om "fenomenet" och kan hanter det.

Jag tror inte att andra är arga tex för att jag är det. Jag vet att jag är arg och jag frågar i stället för att spekulera och dra förhastade slutsatser. Det funkar inte alltid inom hemmets fyra väggar dock :p

Jag skulle faktiskt vilja påstå att (iaf i min närmaste bekantskapskrets) medvetenheten om detta är så stor att de flesta vet var "jag" slutar och "du" börjar. Det jag känner handlar bara om mig och inte om dig.

Tror inte att jag har onormalt upplysta vänner och arbetskollegor - utan det är många som är väl medveten om "fenomenet" och kan hanter det.

Jag tror inte att andra är arga tex för att jag är det. Jag vet att jag är arg och jag frågar i stället för att spekulera och dra förhastade slutsatser. Det funkar inte alltid inom hemmets fyra väggar dock :p

Jag håller med. Även ang hemmet :D

Det handlar ju om hur pass integrerad personlighet en människa har, att bla kunna skilja ut sig själv från andra, det lär sig redan det lilla barnet, bit för bit. När det blir fel av något slag, så brister det i den förmågan. Man kan inte se sig själv realistiskt som en egen individ och känna igen ens sina egna känslor, och kommer i mer eller mindre grad att blanda ihop sej själv med andra, och bland annat projicera över känslor och även lägga skuld till allt som händer utanför sej själv.
Personer med kraftig personlighetsstörning kommunicerar tex till stor del via "magkänslan",men inte medvetet. Den frustration de känner är så omedveten och stark att andra som talar med den personen bokstavligt kan känna sig osäkra, eftersom den andra förmedlar det så kraftigt, men utan ord. I ord kan personen var mycket kraftfull. Men det man känner när man talar med personen säger hur det är egentligen. Komplicerat, men det är detta bla som är "projektioner".

Man kan kalla det mognad resp omognad känslomässigt, men det lägger en viss värdering i det och det handlar ju inte om bra eller dåligt utan om vad man har fått med sig i sin utveckling, eller inte fått

Tycker vi återgår till trådens ämne:idea:

Senast ändrad av en moderator:

japp, sorry för OT.

Fast kanske mer OT. Svaret på vad som är falsk avkoppling utan att ha med hästar att göra vill jag då säga: alkohol

..nu ska jag sluta med mina OT

axel - Nu har jag börjat gå till massör själv för att även få bukt med mina egna spänningar och snedheter.

Det läggs ned så mycket pengar på hästen, men ofta glömmer man sig själv. :o

japp, sorry för OT.

Fast kanske mer OT. Svaret på vad som är falsk avkoppling utan att ha med hästar att göra vill jag då säga: alkohol

..nu ska jag sluta med mina OT

axel - Nu har jag börjat gå till massör själv för att även få bukt med mina egna spänningar och snedheter.

Det läggs ned så mycket pengar på hästen, men ofta glömmer man sig själv. :o

:rofl: Du är rolig:bow:

Ja håller med om behovet av att se över sig själv. Gymmet ligger nere pga semester, men det har varit mycket bra för att få bättre koll:bow:

Ang Jackos fråga om snedheter, tycker jag det finns kanske kvar till viss del, en tendens åt ena hållet, särskilt om den inte arbetas på ett tag tex. precis som vi har "vår sida". Men mest handlar det om oss själva, tror jag, precis som axel och även du skrev, att vi gör inget åt oss men åt hästen:cool:

Jag kan bara svara på hur jag ser det och hur det är med de hästar jag rider.

Men alla är sneda, mer eller mindre. Och vill spara sig, maska kanske, inte ta i med ett bakben, har kanske till och med bakbenen kvar i stallet;), vill lägga vikt inåt/utåt, inte runda sig runt skänkeln osv osv
Det jobbar jag med hela tiden.

Vissa dagar jobbar man med dessa saker hela passet, vissa dagar är det bra ganska omgående.
Målet är ju olika beroende på vilken häst jag rider. Rom byggs ju inte på en dag så man får heller inte bli för kritisk, man får ta jobbet i etapper.

Vad som är lite svårare med unghästar är ju att man rider med separerade hjälper i början, gas för sig och broms för sig. När de ska lära sig något nytt är det lätt att börja använda alla hjälper i ett virrvarr och då förstår de ingenting och det blir lätt frustrationer.
Däremot kan man ju använda deras obalans till sin egen fördel vilket inte funkar på en äldre häst.

Svammel, svammel:o

Vänta - skåningen har tänkt! (Och det går trögt)

Tempo är ju inte samma som bjudning! :idea:

Tror jag? Nu är jag förvirrad, men jag gillar inte den förvirrade smileyn som är så ledsen. Den ser ut som om man tilltalar en hästplågare eller en kille som precis gjort slut med en.

Nej det är ju inte det, samma sak alltså ;) Hästen kan hamna bakom på olika vis och det gör dom om dom får chansen. Antingen börjar dom gömma sig i en slags svävtrav som ser nog så tjusig ut men du kommer inte ur den och där får man akta sig, där får dom aldrig någonsin hamna, sedan kan dom ju gömma sig genom att springa på framåt oxå och den varianten tar jag hellre för det är enklare att korrigera.

Jag kan bara svara på hur jag ser det och hur det är med de hästar jag rider.

Men alla är sneda, mer eller mindre. Och vill spara sig, maska kanske, inte ta i med ett bakben, har kanske till och med bakbenen kvar i stallet;), vill lägga vikt inåt/utåt, inte runda sig runt skänkeln osv osv
Det jobbar jag med hela tiden.

Vissa dagar jobbar man med dessa saker hela passet, vissa dagar är det bra ganska omgående.
Målet är ju olika beroende på vilken häst jag rider. Rom byggs ju inte på en dag så man får heller inte bli för kritisk, man får ta jobbet i etapper.

Vad som är lite svårare med unghästar är ju att man rider med separerade hjälper i början, gas för sig och broms för sig. När de ska lära sig något nytt är det lätt att börja använda alla hjälper i ett virrvarr och då förstår de ingenting och det blir lätt frustrationer.
Däremot kan man ju använda deras obalans till sin egen fördel vilket inte funkar på en äldre häst.

Svammel, svammel:o

Jag svarar likadant så det är ju enklare att citera dig :D

Svamlar lite jag också då:o

Jag tänker att grundsnedheten har den, men man arbetar medvetet för mer liksidighet på hästen och det gör att den lättare arbetar åt båda hållen så att säga och det (ang jackos fråga) går inte "tillbaka" för att man lär in något nytt.
Men den har alltid en viss olikhet som alltid finns kvar och som kan bli tydligare om den har stått länge tex. Och helt försvinner inte olikheterna i sidorna, det tror jag inte i alla fall, åtminstone inte på min nivå, som jacko brukar säga:D

Men sen att den har olika vägar att smita, det har inte bara med grundsnedheten att göra, jag tycker tex fullbloden är bra på att skjuta ut det som går och passar i situationen:cool:

Men utöver det så är det påfallande tyvärr hur hästar ofta inte har så svårt egentligen, om man ser till sin egen del och rättar till där, troligen beroende på att man trots allt tränar hästen mer för liksidighet än sig själv.:angel:

Ja det blev nog svamligt, ser jag, är alldeles för trött, får nog sluta nu och kanske förklara bättre imorgon.:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån och lite svammel till :)

Jag är fortfarande i stånd att skylla på järnbrist så jag ORKAR inte lusläsa alla inlägg..:o

men...

Sneda är vi allihopa allihopa *sjunger*

Det spelar ingen roll

Det är inte viktigt

Viktigt är att vi kan koordinera oss

balansera oss
och använda vår kropp så symmetriskt och funktionellt som möjligt.

Om vi sen är handikappryttare, lata ryttare, sneda ryttare, fantastiska ryttare eller vad som

så gäller ändå samma sak

Koordinera mera!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V