Finns det "falsk" avkoppling?

Sv: Finns det "falsk" avkoppling?

Nä, men strängen på bågen kan få
:grin:

Man kan vara nöjd- på det stora hela, även om det för en utomstående kan verka som katastrof.

Ringmastern:D tyckte iallafall att det var tävlingsdagens finaste häst:banana::grin:, så några av kvalitérna kom dock fram:angel:

Följdfråga från södern, både till dig och Fio (och andra!):

Tänker ni att hästen ska bjuda på samma engagemang/bjudning/energi även under inlärningsfas?

Jag tycker mig nämligen märka en skillnad då jag och hästen tillsammans lär oss något "nytt" (det kan vara så enkelt som att reglera balansen i bogarna, behöver alltså inte vara en ny skola eller liknande) - då behöver hästen mer tid för återhämtning. Systemet blir slött liksom, under tiden den koordinerar om och funderar över de nya sensationerna (hrm, så heter det på engelska "Sensations", men på svenska låter det som löpsedelsspråk.). I dessa lägen känner jag inte att jag närhelst skulle kunna sätta iväg i en frisk och fin medeltrav. (Eh... Då heller...)

Tack för ett jätte-välformulerat inlägg, som väcker många funderingar och följdfrågor. Men jag måste låta det sjunka lite först.

Vad har du gjort med ditt språk, C_L? Jag tycker det är sådan skillnad, det känns som om du tagit många långa kliv? Har du gått skrivarkurs, mött någon inspirerande person, eller har något annat intressant hänt i din hjärna? (Nu menar jag detta som en komplimang, vi utvecklas förstås hela tiden - men det känns som att du hittat en katalysator i din utvecklingsprocess, och far ifrån oss andra i en rasande fart?)

Själv tycker jag att alla som utsätter sig för den press det är att tävla borde få rosett varje tävling!

Nja "vinsten" ligger i att rida bättre nästa gång o att hästen vänjer sig vid olika saker- miljöträning.

att kunna rida- oavsett förutsättningar.
man måste ha överséende med de små liven- alla har de SINA nojor:grin:

Även hästar mår bra- när de har klarat av en svårighet- det märks:banana: lite modigare varje gång.

förtroendet mellan ryttare o häst stärks ju oxå.

Tänker ni att hästen ska bjuda på samma engagemang/bjudning/energi även under inlärningsfas?

Ja jag prioriterar det framför det andra, börjar den sluta bjuda går jag hellre tillbaka ett snäpp

Tack för ett jätte-välformulerat inlägg, som väcker många funderingar och följdfrågor. Men jag måste låta det sjunka lite först.

Vad har du gjort med ditt språk, C_L? Jag tycker det är sådan skillnad, det känns som om du tagit många långa kliv? Har du gått skrivarkurs, mött någon inspirerande person, eller har något annat intressant hänt i din hjärna? (Nu menar jag detta som en komplimang, vi utvecklas förstås hela tiden - men det känns som att du hittat en katalysator i din utvecklingsprocess, och far ifrån oss andra i en rasande fart?)

:o

Tack snälla!

Jag skriver bok just nu som snart är klar, så jag är mitt i en skrivarprocess :laugh: och eftersom ämnet är något jag älskar så är det klart det färgar sig.

Tack igen!

Vet att många rider i en lägre form då hästarna upplevs som om de kommer till lugn och ro då. Jag har känt samma sak själv, då jag fått till det, och fick efter tråden "rund och djup" en ny fundering.

Om man lägger ner hästen i en rundare och/eller djupare och/eller lägre form direkt man känner att något blivit "spänt" eller "mothåll:igt", kan det finnas en risk att hästen går över falsk avslappning? Finns det?!

Givetvis

jag är inte säker på om jag begriper dig rätt.

Carola skrev ju i ngn tråd att hästen kan SE avslappnad ut, men inte vara det.

Det finns ju vissa tecken på att hästen är mer avspänd.

Sedan ramlar ju jag ned på en specifik nivå.

En häst kan gå med hög muskeltonus- men med få stresshormoner.

Och den kan se "avspänd" ut, men vara fullpumpad med stresshormoner.

Kroppspråket i övrigt avslöjar det.

Sedan tror jag du och fio pratar om olika saker.

Jag tror att du pratar om inlärning av koordination spec.

Och fio kanske talar om ridning rent allmänt

Egentligen så menar vi samma sak.

det finns lika många sätt att tolka häst som det finns människor.

Eftersom jag läst psykologi så vet jag att vi projicerar egna sinnestillsånd på andra. Dvs är vi själva nöjda trro vi våra djur är det också. Är vi själva arga tror vi andra är arga.

Mänskligt, men det visar ju tydligt på att ingen människan kan tolka bättre än ngn annan eg. Vi har också olika bagage

Därför är det bra tycker jag att det finns nedskrivet hur en avspänd häst ser ut i sitt kropsspråk. Det är en mer objektiv mall än enskilda männsiskors uppfattningar.

Sedan så går det ju att mäta.

Centrala nervsystemet är ju ständigt i dialog med omgivningen.

Det är ju uppdelat i två system ett som strävar mot jämnvikt - balans harmoni. Medan det andra är fight or flight respponsen.
Där det skickas ut oliak streshormoner i blodet för att vi eller hästen skall kunna fly eller slåss som svar på stressoren.

Vilket som är igång kan ju mätas i blodet

Här var ju Jacko inne på sensationer( varseblivning) och perceptioner (upplevelse)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det finns flera olika sätt att närma sig ridningen.

Dels på ett konkret plan som en idrottare - ta upp en rörelse till medvetandet skapa nya nervbanor och därmed nya rörelsemönsteer.

och sedan en annan variant att rida i hästen sneda naturliga rörelse mönster och sedan flytta det gradvis mot mer rätt.

Eller inget av ovanstående

Så du accepterar aldrig en temposänkning ens om du tränar grundläggande teknik?

Jag tycker skillnaderna i hur vi gör är jättefascinerande - och jag är ju mil från där du och många andra är. För mig känns det logiskt att hästen kan behöva gå ner i tempo då den lär sig något helt nytt. Lite som jag antar att Susanna Kallur inte springer det fortaste hon kan hela tiden, utan övar på komponenter i häcklöpningen hela tiden. Även i slow motion. Men så är jag feldenkrais"förstörd" och vill att hästen ser min ridning som en feldenkraisbehandling också. :D

Men som sagt - jag håller ju på med grundskolning av mig själv först och främst, därför tycker jag det är så spännande att höra hur ni andra gör!

Vänta - skåningen har tänkt! (Och det går trögt)

Tempo är ju inte samma som bjudning! :idea:

Tror jag? Nu är jag förvirrad, men jag gillar inte den förvirrade smileyn som är så ledsen. Den ser ut som om man tilltalar en hästplågare eller en kille som precis gjort slut med en.

Vänta - skåningen har tänkt! (Och det går trögt)

Tempo är ju inte samma som bjudning! :idea:

Tror jag? Nu är jag förvirrad, men jag gillar inte den förvirrade smileyn som är så ledsen. Den ser ut som om man tilltalar en hästplågare eller en kille som precis gjort slut med en.

Precis.

nu kan jag inte svara för Fio, men ex. med Kallur rimmar inte.
fio menar inte full fart, utan att den ska vara vaken till att göra det- vid minsta lilla begäran.

Man ska helst ha sån aktivitet- om än förkortad- att det nästan känns som den går lika som i den ökade gångarten. Den ska vilja sätta iväg.

Jag tycker mig nämligen märka en skillnad då jag och hästen tillsammans lär oss något "nytt" (det kan vara så enkelt som att reglera balansen i bogarna, behöver alltså inte vara en ny skola eller liknande) - då behöver hästen mer tid för återhämtning. Systemet blir slött liksom, under tiden den koordinerar om och funderar över de nya sensationerna (hrm, så heter det på engelska "Sensations", men på svenska låter det som löpsedelsspråk.). I dessa lägen känner jag inte att jag närhelst skulle kunna sätta iväg i en frisk och fin medeltrav. (Eh... Då heller...)

Jag vill ha samma bjudning hela tiden. Är något krångligt eller inte blir bra eller hästen inte förstår då går jag ner i gångart istället. Övar alltid in nya saker i skritt så att hästen är med på vad jag menar.

Jag använder det också senare. Går jag in i en skänkelvikning och något inte blir bra så går jag ner till skritt men fortsätter med skänkelvikningen och sen går jag upp i trav igen fortfarande på samma linje. Det är viktigt att vara konsekvent och om något strular ändå fortsätta på det man håller på med.

Det är ju ändå oftast jag som ryttare som är problemet så då kan det vara bra att gå ner till skritt och fundera en stund, rätta in delarna och fortsätta igen ;-)

Jo, oftast är det ryttaren som inte får till det
och då kan man ta ned det i skritt tex och tränar på _sin_ koordination

samma sak med rakriktning av hästen och det var det som jag tror jacko egentligen var ute efter.

Att skall man be hästen göra tvärtom sin snedhet så måste den få hitta koordinationen i lugn och ro - så den hittar sin känsla upplevelse att man kan göra på flera sätt.

tex kan man i höger varv låta bli att ramla på höger bogen, man kan använda vä bak mer istället.

och jag antar att det är här som det måset få gå långsamt för hästen i början så den lär sig nya sätt att hålla reda på sina ben

Det har med perception att göra

Nej, jag fattade det sent omsider! Men det tar lite tid! :D

Nja "vinsten" ligger i att rida bättre nästa gång o att hästen vänjer sig vid olika saker- miljöträning.

att kunna rida- oavsett förutsättningar.
man måste ha överséende med de små liven- alla har de SINA nojor:grin:

Även hästar mår bra- när de har klarat av en svårighet- det märks:banana: lite modigare varje gång.

förtroendet mellan ryttare o häst stärks ju oxå.

Hi hi, kommer osökt att tänka på en gång när jag skulle tävla första gången på en fyraåring. Han var alltid jätteduktig och inte särskilt tittig hemma så jag brydde mig inte om att åka bort och träna.
När vi väl skulle tävla var allt farligt.
Jag fick rida mitt program på 10x10 meter för han vägrade gå ut till väggarna och jag vägrade att avbryta.

Domaren skrev att jag var tapper som red mitt program på så liten yta, slutresultat 36%:rofl:
Hm, hem och träna, eller rättare sagt bort och träna, ytterligare några bottenresultat och sen en vacker dag så gick han LA på 73% som 5-åring. :love:

Ja, jag kom på att tempo och bjudning är två olika begrepp. Det är inte lätt det här med ridning och att prata om det! :)

I många år "nötte" jag, och fattade aldrig riktigt devisen "det som inte funkar i skritt, funkar inte i trav heller". :o Jag hade hört att när något blir vajsing saktar man ner och tar det i lägre gångart (halt om det behövs t o m?), men jag fattade liksom aldrig riktigt att det gick att applicera på mig också...
idiot2.gif
Fasen vad många dåliga "skolor" jag gjort.

Det var väl Kyra som myntade begreppet: Om du gör 10.000 dåliga skänkelvikningar - vad blir du bra på då? Dåliga skänkelvikningar... :D

Ang din tävling på 10x10 meter - DET är väl dressyr på hög nivå om något? Nu börjar vi väl närma oss den klassiska ridbanans mått? (Vad är det den heter? Picadero?) :)

Men du har inte fel - för du pratar om att lära in koordination tidigare i tråden.
och innan de nervbanorna finsn så kan du inte ha samma framåtbjduning

Ett annat exempel - man har inte full framåtbjudning i "lilla snurren"

Syftet med lilla snurren är ju inte träning - utan att presentera en ide för hästen som det är meningen att den själv skall få lösa genom att skapa nya nervabonor. Eller väcka upp inslumrade (stavn)

jaha - det går att göra på det här sättet. (idea)

Det finns ju många sådana ridövningar också - där man inte har hsäten fram till bettet på det "vanliga viset" utan fokuserar på att hästen skall hantera sin kropp- ben och bål.

Kyras skritt på medlelinjen till exempel.

Hästen alternativt ryttaren måste då få tid att hinna med att hitta hur den skall placera sina ben. (sittben)

Vi pratar nu antingen utbildning av ryttare, unghästar, eller felridna hästar. Som lär in - eller oftare lär om

det är ju exakt det som Fendenkreis går ut på - att hitta att det GÅR - det är tom meningen att använda hela kroppen.

Vad säger Mosel att anledningen är att man kopplar ur vissa rörelsemönster?

Hm, fast då måste jag ändra mitt svar.

För när det gäller mer "grundläggande" ridning brukar jag jobba mig igenom i den gångart det gäller - om man går ner i skritt eller stannar för mycket så lär sig snart hästen det och man tappar bjudning.

Jag tänkte mer i inlärningsfas av nya saker.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V