Finns det "falsk" avkoppling?

Sv: Finns det "falsk" avkoppling?

I många år "nötte" jag, och fattade aldrig riktigt devisen "det som inte funkar i skritt, funkar inte i trav heller". :o Jag hade hört att när något blir vajsing saktar man ner och tar det i lägre gångart (halt om det behövs t o m?), men jag fattade liksom aldrig riktigt att det gick att applicera på mig också...

Ang din tävling på 10x10 meter - DET är väl dressyr på hög nivå om något? Nu börjar vi väl närma oss den klassiska ridbanans mått? (Vad är det den heter? Picadero?) :)

Fast är det inte så ganska ofta? Man hör saker hela tiden - tränare pratar och man tror man förstår men SEN en dag DÅ först har man förstått.
Tränaren himlar med ögonen och säger "det har jag sagt typ 100 ggr", man har hört det men inte tagit det till sig. ;)

Ja, den tävlingen var synnerligen intressant. Man tror man är på väg uppför långsidan men oj, hästen kastar sig åt sidan så då får man tänka om och "tja, jag gör väl en volt här då". Jag har aldrig varit så svett i hela mitt liv som efter den ritten.
Roligaste kommentaren var "fin ökning - men Stopp - springer bakåt".Hon hade satt en 7:a, strukit över till en 3:a:D
Ha ha, han laddade för galoppökning, kom på något farligt, tvärnitade och jag lovar, galopperade baklänges.:rofl:
Jag roade både en och annan denna dagen.
Nåvål, sorry OT:o

Jag tänkte mer i inlärningsfas av nya saker.

Ja men att gå ur sin naturliga snedhet och försöka åt andra hållet är ju en ny sak för hästen

Ingen häst är ju liksidig. de är ju fån början böjda åt något håll.

och särskilt för unghästar är det ju nytt att gå korrekt i "tvärtom böjning"

det kan ju tom vara otäckt.

Så sånt gör man ju i skritt innan högre gångarter.
Man formar ju inte hästen ( korrekt böjning och ställning) i trav och galopp det första man gör - utan de får ju först lära sig att hantera tyngden av ryttaren - sedan kan manju börja be om mer korrekt

Eftersom jag läst psykologi så vet jag att vi projicerar egna sinnestillsånd på andra. Dvs är vi själva nöjda trro vi våra djur är det också. Är vi själva arga tror vi andra är arga.

:) Eftersom jag har några psykologipoäng ;) så kan jag ju lägga till att det inte är riktigt så enkelt utan mänskligt är det mer komplicerat när och varför människor gör så, ju mer problem en person har (enkelt uttryckt:angel:) ju större tendens att lägga sitt eget på andra.....Rent automatiskt fungerar vi så att vi utgår från oss själva ja, men de flesta har förmågan att tänka och ha distans nog att inte direkt projicera, trots allt.

Så även i ridning:idea: Människor kan, tro det eller ej, lära sig att läsa av och kommunicera med hästar och andra djur och lära sig läsa av hästens sinnestillstånd, särskilt om man känner hästen.
Har man haft mycket kontakt med hästar så är det inte något märkligt eller något man behöver en lista för att pricka av. Det kan vara intressant att få bekräftat de tecken man ser, att det enligt någon undersökning har visat sig vara det en nöjd häst visar.
Men jag blir lite betryckt av tanken att man inte kan känna igen när ens den egna hästen är tillfreds med en situation, utan en pricka av lista:crazy:

Nu säger jag inte att alla kan läsa av eller att alla bryr sig och har känslan för hästen. Så är det nog inte.
Du påstår att i stort sett ingen kan rida i ena tråden och nu kan ingen heller känna igen en nöjd häst:rofl:

Sorry jag vill verkligen inte tajfsa med dej men det är bara för mycket. Du kanske projicerar ditt eget på oss:rofl:

Jaha, pratar vi om unghästar?
Fast dem rakriktar jag iofs i trav - det är lättast för dem om de har lite fart faktiskt. Jag är dock gärna utefter en vägg då och har framdelen på spåret och bakdelen innanför, rider snett framåt.

Unga hästar rider jag inte så mycket på i skritt, om jag inte rider ut. Tycker det är superviktigt att de lär sig korrekt bjudning genom kroppen de första gångerna och det fixar i alla fall inte jag i skritt.

Men du har inte fel - för du pratar om att lära in koordination tidigare i tråden.
och innan de nervbanorna finsn så kan du inte ha samma framåtbjduning

Ett annat exempel - man har inte full framåtbjudning i "lilla snurren"

Framåtbjudning är det graderat? Vad är det om det är "full framåtbjudning":confused: Eller halv? Antingen tänker hästen framåt och rör sig villigt framåt eller inte.

Blir den tveksam pga nya saker den inte förstår eller har kontroll över, så tappar den bjudningen helt enkelt, den slutar tänka framåt för den är osäker och lite förvirrad.

Det är då man får backa och ta det så att den KAN känna sig säker nog att vilja gå fram,dvs gå med bjudning.

Det blir så komplicerat ibalnd:cool:

Ja men att gå ur sin naturliga snedhet och försöka åt andra hållet är ju en ny sak för hästen

Ingen häst är ju liksidig. de är ju fån början böjda åt något håll.

och särskilt för unghästar är det ju nytt att gå korrekt i "tvärtom böjning"

det kan ju tom vara otäckt.

Så sånt gör man ju i skritt innan högre gångarter.
Man formar ju inte hästen ( korrekt böjning och ställning) i trav och galopp det första man gör - utan de får ju först lära sig att hantera tyngden av ryttaren - sedan kan manju börja be om mer korrekt

Jobbar du en ung häst i skritt:cool: Böjning och ställning dvs med kortare tygel:confused:

Det gör inte jag. Bara skritt på lång tygel och låta den skritta genom kroppen framåt, inte störa där...

När den först vänjer sig vid tyngden av ryttaren sitter inte jag och tänker böja och ställa........hur får du ihop det?

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte väl det;):rofl:
Hm, fast då måste jag ändra mitt svar.

För när det gäller mer "grundläggande" ridning brukar jag jobba mig igenom i den gångart det gäller - om man går ner i skritt eller stannar för mycket så lär sig snart hästen det och man tappar bjudning.

Jag tänkte mer i inlärningsfas av nya saker.
Ändrat iom att jag missade sista sidan:angel:

Jobbar du en ung häst i skritt:cool: Böjning och ställning dvs med kortare tygel:confused:

Det gör inte jag. Bara skritt på lång tygel och låta den skritta genom kroppen framåt, inte störa där...

När den först vänjer sig vid tyngden av ryttaren sitter inte jag och tänker böja och ställa........hur får du ihop det?
Gör likadant.

De flesta nyss inridna hästarna går inte i skritt- rakt fram - av sig själv. Lite osäkra på vad man vill.
tvekar
De fattar heller inte skänkelns betydelse. så den går bort..
det är ju därför som en draghäst är bra på osäkra hästar. Man vill ju inte behöva driva dem- ngt som dem inte förstår- ännu.

bjudningen kommer med större styrka o förståelse för vilken uppgift den ska utföra.
Då kan oxå testandet komma:bump:

Det är ju nästan märkligt
det är helt okey att gång på gång hoppa på mig som person.

Men när jag skriver rent allmänt att det finns mycket kvar att lära och uppleva

Då går det igång.:o

Varje gång jag skriver att mänskligheten är dödlig - och inte är fullkomlig. Hoppla hoppla.

En stunds eftertanke är aldrig fel någonsin. Att ha lite självinsikt och inte se sig som världsmästare är väl en del av den ödmjukhet som du efterlyst tidigare.

Tage Danielssom har skrivit en bok

Utan tvivel är man inte riktigt klok.
och det kan ju tolkas att han anser sig inte riktigt klok.

Eller så menar han Utan tvivel - Är man inte riktigt klok

Det där tvivlet är nog rätt sunt tror jag

Sedan läser ju du som du vill - och går igång på vad du vill gå igång på. Och uppfattar världen som du vill

Rocka loss

men märk väl - den här ständiga otveksamheten till att din privata tolkning är den enda möjliga ...........

Alla projicerar............

Ingen är odödlig

Sorry

och ärligt

är detta ett diskussionsforum där vi diskuterar Dressyr

eller där man får utlopp för sitt dåliga mående.

ständigt

Nu var det längesen jag läste Moshes bok, men för mig är det inget konstigt att en levande varelse slår på och av olika rörelsemönster (och det är alltså min tolkning av världen, inte Moshe Feldenkrais). Det behöver inte vara något "fel", för komplicerade däggdjur (säker flercelliga djur öht) är sällan symmetriska.

Man härmar ju sina föräldrars rörelsemönster t ex och hjärnans bild av hur man ska röra sig blir så småningom en fysisk sanning. Man "stelnar" i vissa rörelsemönster helt enkelt.

De flesta hästar är inte lösgjorda naturligt, precis som vi inte är det. Tror jag i varje fall!

Försöka prata dej ur kan du ju. :D

Jag hoppar inte på dej som person utan det du skriver. Du vill gärna få det till person, men nej, det är att du påstår dej kunna allt och antyda att du har den enda sannningen, vilket du sannerligen inte har, och det framgår - ofta. Det är det du skriver jag invänder mot och lustigt nog svarar du sällan på det. :cool: Du tjatar om att det handlar om dej som person. Den är tyvärr rätt ointressant för mej.

Som sagt, projicera inte ditt eget..

Jag inser att det inte platsar i tråden, just detta inlägg, sorry alla andra. :o

och ärligt

är detta ett diskussionsforum där vi diskuterar Dressyr

eller där man får utlopp för sitt dåliga mående.

ständigt

I vissa fall har jag länge misstänkt det senare.....:o

Nu är jag inte en duktig ryttare på något vis och har hur mycket som helst kvar att lära mig. (Eller "kvar" och "kvar", då låter det som om man kan bli färdig, och det kan man ju inte). Men jag tycker nog ändå det är bra att det finns vissa hjälpmedel att checka av en del saker inom hästutbildning.

På "min" nivå ser jag ryttare som jag upplever rider sina hästar i en "avknäppt" eller "avstängd" form, men de tycker själva att de är helt rätt ute. Om det bara skulle finnas den egna upplevelsen av ridning, då hade det kunnat bli hur mycket fel som helst? (Och jag menar absolut inte att det jag ser är det rätta, jag förstår att det finns mängder av parallelluniversum i ridningen...)

Men visst, bara checklistor hjälper ju inte! Det en annan sak att förstå utbildningsskalan (t ex), än att tro sig förstå den. Jag är övertygad om att alla som har hästar vill det allra bästa för sina hästar, och inte med en gnutta "dumhet" rider "fel" eller "slitsamt"! Men ridning kan inte bara vara baserat på egen erfarenhet, tycker jag. Ridning är en sport som andra, men med en väldigt rik historisk källa. Vi har ju t o m nedtecknat ända sen Xenofon hur man tänkte på den tiden. Vilken skatt!

Men visst, bara checklistor hjälper ju inte! Det en annan sak att förstå utbildningsskalan (t ex), än att tro sig förstå den. Jag är övertygad om att alla som har hästar vill det allra bästa för sina hästar, och inte med en gnutta "dumhet" rider "fel" eller "slitsamt"! Men ridning kan inte bara vara baserat på egen erfarenhet, tycker jag. Ridning är en sport som andra, men med en väldigt rik historisk källa. Vi har ju t o m nedtecknat ända sen Xenofon hur man tänkte på den tiden. Vilken skatt!

Jag håller med. Det behövs båda. Men checklistor är inget utan känsla när det gäller hästens välbefinnande (dvs känna hur ens häst uppfattar det man håller på med.) Visst är det annars som du säger och jag skrev ju också att alla inte har känslan osv.

Men jag tror att även de som man ser rida så, egentligen känner att det inte är ok, om de känner sina hästar.
Men alla vet vi ju hur det är när det inte blir bra, man hittar inte rätt, det är ju inte lätt att rida:cool: Man vet att det inte är bra men lyckas inte få till det.

MEn just det här att känna på hästen tror jag inte handlar om nivå, utan förmåga att läsa av hästen och var öppen för det. Man måste inte rida GP för det:D Det handlar inte om det.

Det är ju dock inte lätt att veta om man inte fått hjälp att hitta hur det kan vara och där kommer återigen tränare in. :idea:
Man behöver hjälp som ryttare, ofta. ÄVen med unga hästar, (vilket ifrågasattes nån gång tidigare)

En tränare kan ju få ryttaren att förstå och känna. I bästa fall.

Nu måste jag fråga igen!

Är det då bara unghästar som går i sin naturliga snedhet? Har ni inte suttit på "vuxna" hästar som också har kvar sina snedheter?

Observera att jag inte pratar om sned i bemärkelsen att hästen nästan trillar omkull och liknande grava snedheter (även om sådana också kan förekomma), utan hästens naturliga uppfattning om hur rörelser ska utföras. Den ena bogen tar något mer vikt, det ena bakbenet är lite mer skruvande, osv osv.

Nu vet jag att vi är på väldigt olika nivå, men jag har nog inte känt en helt rak häst, men kanske är hästar på hög nivå starka och raka redan från sekund ett man sitter upp?

För mig är rakhet så mkt mer än spårning, kanske det också kan spela in?

Det finns t ex inte en chans att jag hade klarat av att verkligen rakrikta i trav innan jag gjort det i skritt, men det har ju förstås med mig att göra. :)

Nej, det är svårt som poker att rida, tycker jag. Och ibland är man en "liten" människa och fortsätter harva på, fastän man vet att felet är större än man egentligen klarar av att lösa. Men man vet inte ens var man ska nysta...

Och sen måste man ju våga nysta också. Det är inte så himla lätt att utvärdera sig själv och sin ridning kritiskt, tror jag. Mycket av ens identitet sitter i hobbyn och i hur man upplever sig själv. (Eller rättare sagt: JAG identifierar mig mkt med min hobby!)

För ca 10 år sedan red jag på ridskola. Jag tyckte faktiskt att jag red ganska bra (även om jag aldrig skulle sagt det högt!!!) och även sen när jag började rida privathäst tyckte jag att jag var rätt duktig. För mig var det ganska jobbigt när jag skulle börja omvärdera vad det var jag kunde. Jag tyckte det var på gränsen till deprimerande att "börja om". Om jag hade varit lite mer "stelnad" i min personlighet (äldre?) vetesören om jag hade orkat. För det ingår ett visst mått av självförebråelse. För mig var det så i varje fall.

Den mindre starka sidan kan växla, men om man har förmågan att hela tiden rida med !rakriktad !häst - känna var den inte är med riktigt så blir det bättre.

Om man tränar sällan eller om hästen varit sjuk, kan man kanske få börja om.

det är en av anledningarna till att jag vill att tränaren sitter upp o känner- om jag ute o cyklar med min känsla, känner inte alls eller få det bekräftat.

sen kan man självklart rida hästen ännu mer sned - än vad den egentligen är:crazy:

Senast ändrad:

En följdfråga till, till er som är längre komna:

Kommer hästens naturliga snedhet (eller vad vi ska kalla den) alltid tillbaka t ex då man ska lära den nya rörelser?

För mig var det ganska jobbigt när jag skulle börja omvärdera vad det var jag kunde. Jag tyckte det var på gränsen till deprimerande att "börja om". Om jag hade varit lite mer "stelnad" i min personlighet (äldre?) vetesören om jag hade orkat. För det ingår ett visst mått av självförebråelse. För mig var det så i varje fall.

Det tror jag väldigt många gått igenom, bla jag, fast jag red inte på ridskola innan utan hade egen häst/ar. Ridskolan ligger jättelångt bakåt. Nästan ännu värre, när man ridit så länge som jag att det inte är bättre:crazy:
Det har hänt mycket under åren, förr var man (jag) mer omedveten och fattade inte hälften av vad jag gör idag. Man utvecklas hela tiden:idea: Pratade och funderade mycket (då¨hoppade jag i o f s mer) med andra och tränare men ändå inte kommit längre.

Har massor av gånger tänkt att man borde ha alla träningar nånsin inspelade, så mycket som jag insett efteråt så är det rent sorgligt att jag inte kan gå tillbaka och få ut mer för pengarna man lagt ner:crazy::cool:

Nåja det finns ursäkter, som barn och annat, som gjort att man inte kan fokusera¨på ridningen men jag tror många uppplevt samma sak i alla fall.....:idea:

det tror jag inte. Mer att vi ryttare Kan göra det svårt.
Men ofta TROR JAG att det har har göra med VÅR höger eller vänstersidiga styrka.

hur noga är vi med vår egen rakriktning:angel:

hur många går på gym o kollar styrkan?

De som ni rider som proffs o rider många hästar o ofta för tränare tror jag har en helt annan upplärd känsla.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar