Finns det "falsk" avkoppling?

jacko

Trådstartare
Vet att många rider i en lägre form då hästarna upplevs som om de kommer till lugn och ro då. Jag har känt samma sak själv, då jag fått till det, och fick efter tråden "rund och djup" en ny fundering.

Om man lägger ner hästen i en rundare och/eller djupare och/eller lägre form direkt man känner att något blivit "spänt" eller "mothåll:igt", kan det finnas en risk att hästen går över falsk avslappning? Finns det?!

Sv: Finns det "falsk" avkoppling?

Intressant.
För mig är det mer att hästen, genom att känna igen sig och vet vad den kan förvänta sig, som gör att den blir lugn.

Det brukar vara bra att ha en röd tråd i sina ridpass, så kan man alltid gå tillbaka till ruta ett om man stöter på spändhet & problem.

Men en del pratar ju om endorfin vid låg och djup form, själv är jag inte insatt i det.

Just det med igenkänningsfaktorn känner jag igen (tänk vad vitsig man kan vara trots högsommarvärmen).

Hästar är väl djur, brukar det sägas, som tycker om rutiner? Likaså om ryttaren reglerar formen, så att säga "för" hästen i dansen - kan inte det också ge ett lugn hos hästen?

Citerar mig själv bla.

Hästar som har svårt at slappna av och släppa efter generellt blir ju stort hjjälpta av en låg form i träningen, när den uppnås så att hästen är "med" och själv känner sig bekväm.

Att lägga ner hästen i dominans skapar alltid motsats effekt som alltid visar sig någonstans, kanske tom. längre fram i träningen, oftast först mentalt som utvecklas till fysiskt, men det kan "se bra ut" och avslappnat för blotta ögat.

Kan inte säga att jag tycker att Tyskarna generellt är specifikt duktiga på att avgöra vilken form i formen de rider.

Jag ser många ryttare såga ner hästen i djup och rund form, men då missar man ju poängen.

Det är ju en vedertagen vetskap att hästar som självmant sänker huvudet säger: "Jag är med dig, jag litar på dig, jag lägger mitt liv i dina händer" typ..

Medan en häst man trycker på plats (Om än så lite) alltid kommer att ha ett kort i bakfickan för att vifta med senare,.

Rund och djup är för mig personligen mkt mer viktigt att jobba med för att lösa mentala spänninar eller ännu mer korrekt, kolla av var jag har hästen mentalt för att kunna släppa fysiskt.

Det är när man missbrukar vetskapen och gör hyperflexion av det som det gått för långt, även, även om det stretchas bit för bit i små steg så missar man ändå poängen, hästen behöver ju inte bändas vare sig hit eller dit eftersom vi fysiskt till 100% ALDRIG kan behärska hästen, endast mentalt.

Vad man nu får ut av det.

Så, vi kommer väl tillbaks till det viktiga riktigt svenska, Lagom är bäst

En häst i hög form, egentligen hur hög som helst, kan av naturen inte vara helt mentalt avspänd, då den har instinkter som inte ens vi människor kan rå på, som säger "Watch out" Eller ja, kanske inte på engelska dårå, men i alla fall, Se upp! ngt är på g, min ryttare vill att jag ska vara vaken!

Så, rent fysiskt kan den mekaniskt ha genomsläpphet i rörelser för att det är inövat så, men riktigt avslappnad kan inte en häst bli om den inte får komma ner med huvudet.

Fysiskt vill vi skapa en koordinerad häst, med symmetriska rörelser, och det kan vi, mer eller mindre, såklart. Detta kan se hur bra ut som helst men en hög häst kommer ändå alltid att vara en vaken häst medan en låg häst kan dra fördelar från båda håll då en låg häst kan vara både vaken OCH avslappnad.

Ryttare som aldrig tränar hästen i låg form *tror jag* har mer fysiska spänningar i hästen än tvärtom.

Kan en häst ha falsk avkoppling lyder frågan, ovanstående citat är ej direkt svar på det men jag tycker ändå de passade in på nåt vis.

Ja jag tror det. Som svar på ursprungsfrågan alltså. Men..

Det blir alltid vanskligt när man talar om falskt och äkta, vem bedömer det och utifrån vems referensramar mäter vi?

En rörelsekedja bedömd av ett novist öga kan te sig überfantastisk samtidigt som ett analysproffs skulle säga mje...det där var väl inget.

Vad måste vi utgå ifrån?

Funktionella lagar och Regler.

Det är här missförstånd hopar sig.

Helst på ett forum som detta när många vet bäst (Inget negativt i det, mångfald berikar osv)

Vi har alla olika erfarenhet

Vissa har fått den genom att rida först och läsa sen

Vissa har fått den genom att läsa först och rida sen

Vissa har fått den genom att kombinera läsning och ridning

VEM sätter referensramen för äkta och falskt?

Ingen av oss

Faktiskt.

Funktionella lagar och regler däremot, här kan vi hämta fakta.

Frågan lyder fortfarande

Finns det falsk avkoppling?

HUR jag tolkar de funktionella reglerna och lagarna ligger här till grund för mitt svar.

Det är bara det

Att min tolkning kan skilja sig från någon annans då min tolkning bygger på tidigare erfarenheter, läsförståelse, intresse, etc.

Så kommer jag då tillbaka till mina Citat.

Jag tror vi ska dela på mentalt och fysiskt i alla sådana här diskussioner, samt se vikten av att koppla samman dessa för att här se resultatet.

Så.

JAPP

Jag tror att en häst kan ha en falsk avkoppling...

Om avkoppling nu menas avspändhet?

För jag tror att så få ryttare kan känna igen äkta avkoppling att så fort vi får en indikation på avkoppling så tror vi att den existerar - på riktigt.

Medan en äkta avkoppling kommer från hästen själv som en produkt av arbetet ryttaren lagt ner, samspelet som finns mellan ryttare och häst samt hästens egna kroppsmedvetna sökande efter avkoppling...så tror jag att många ryttare får hästen att "STÄNGA AV" Och just detta, en avstängd häst, som har gett med sig, KAN, märk väl att jag skriver KAN, upplevas som avkopplad.

Detta är inget dömmande i sig, detta är vad jag tror och vad jag ser i mitt arbete och jag som alla andra utgår ifrån den erfarenhet jag har.

Jag tror dessutom att du startat en fantastiskt intressant diskussion då den mentala biten är SÅ viktig!!!

:bow:

Medan en äkta avkoppling kommer från hästen själv som en produkt av arbetet ryttaren lagt ner, samspelet som finns mellan ryttare och häst samt hästens egna kroppsmedvetna sökande efter avkoppling...så tror jag att många ryttare får hästen att "STÄNGA AV" Och just detta, en avstängd häst, som har gett med sig, KAN, märk väl att jag skriver KAN, upplevas som avkopplad.

Detta är inget dömmande i sig, detta är vad jag tror och vad jag ser i mitt arbete och jag som alla andra utgår ifrån den erfarenhet jag har.

Jag tror dessutom att du startat en fantastiskt intressant diskussion då den mentala biten är SÅ viktig!!!

Mycket intressant att ta in den mentala biten, som är så viktig, ja! :idea:

KL

Hur vet man om det är "äkta" avkoppling?

Avkoppling blir lite fel ord för mej i sammanhanget, det handlar inte om det, vad det nu är. Det handlar mer om en helhet som känns som en förnöjd häst, som är engagerad i arbetet, som inte störs av annat, som rör sig spänstigt och är mkt känslig för minsta signal och går med egen motor.
Den känns som om den är MED. Den är inte avkopplad. Det är helt olika saker. Svårt att förklara.:cool:

Förnöjdheten märker jag i öronspel, ansikte, känslan av hur den rör sig, spänsten, energin, viljan att gå framåt och lyssna (som att den njuter av röra sej). Svårt att beskriva.

Jag tror nog på det där med endorfiner som kanske påverkar det hela, kanske.

KL.. tror jag :o

:)

Nä, men ang falsk avkoppling. Jag känner ju min häst och märker om han "oärligt" går i en lägre form, eller om han faktiskt slappnar av där. Men kanske han lurar mig där med, men jag tror inte det faktiskt. Däremot kanske det finns olika nivåer på avslappning och harmoni - DÄR kanske finns mer att hämta :idea:

En fråga kring rund och låg form (hoppas det är ok Jacko med lite trådkap)

En häst som är byggd med väldigt hög halsansättning - är låg form på samma "höjd/nivå" som en mer lågställd häst?

Är ni med på vad jag menar?

Ja frågan är vad man menar med "falsk", . Om det är mer "oärligt" arbete eller en häst som bara gett upp, hur det nu märks i så fall och om det är negativt, det beror ju på vad man menar med "gett upp":idea: Om den låsts fast tex eller arbetats stumt och tvingande med tex en hårt hållen graman och bara helt enkelt ger upp och inte orkar kämpa emot, eller om den själv lagt ner tes kontrollerandet och säger, ok jag är med, jag trivs så här.

Det är som när man tex lastar en svårlastad häst med linor och skrikande och kvastar mm och hästen till slut går in eller man helt enkelt lugnt förmedlar det förtroendet som gör att hästen går med den människan in i transporten, för att den litar på att det är ok, inte för att den vill. Vilket faktiskt fungerar utmärkt med de allra flesta hästarna om bara folk låter bli att börja slita och dra:crazy:

Om ni förstår hur jag menar.:D

Ang din fråga så tänker jag att det måste var utifrån hästens förutsättningar, där den kan arbeta bäst, om jag fattade din fråga rätt :o. Den får ju inte hamna så långt ner att den inte klarar balansen vilket en med lägre halsansättning lättare gör.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant.
För mig är det mer att hästen, genom att känna igen sig och vet vad den kan förvänta sig, som gör att den blir lugn.

Det brukar vara bra att ha en röd tråd i sina ridpass, så kan man alltid gå tillbaka till ruta ett om man stöter på spändhet & problem.

Men en del pratar ju om endorfin vid låg och djup form, själv är jag inte insatt i det.

Det håller jag med om!
En häst som helt vet vad den ska göra och känner att den klarar av det är oftast en avslappnad häst.

Visst kan en häst gå lugnt och avslappnat i låg form för att sedan spänna sig om man kräver en högre form men då tror jag snarare att det har att göra med att den känner att kraven blir större än vad hästen för tillfället känner att den klarar av att prestera och inte att den varit "falskt" avslappnad.

Jag är extremt noga med att hästen är "framme i tänket " i varje steg. Framme har ju olika betydelser för olika människor men jag tänker alltid såhär när jag galopperar eller travar oxå för den delen. Jag skall ha det trycket och frammetänket i hästen att jag i trav eller i samlad galopp skulle kunna närsomhelst styra på ett hinder på 1,30 det ger mig en riktlinje med vilken energi som måste finnas i hästen.

Eftersom jag även är hoppryttare så är det ju enklare att få den där känslan givetvis men är inte hästen framme så kommer den stoppa på hindret eller riva grovt

Lustigt nog var det precis så jag tänkte när jag hoppade mer förr, var nån tränare som sagt det:angel:

Min ena som jag hade då kunde faktiskt reagera:eek::eek::mad:
om jag var taskig nog att styra mot ett hinder när jag kände att den började koppla in autopilot och dagdrömma om att komma in och äta kvällsmat......var rätt oengagerad dresyrryttare några år där så hästen blev väl likadan:o

Ang din fråga så tänker jag att det måste var utifrån hästens förutsättningar, där den kan arbeta bäst, om jag fattade din fråga rätt :o. Den får ju inte hamna så långt ner att den inte klarar balansen vilket en med lägre halsansättning lättare gör.

Jag drar naturligtvis paralleller med min egen häst :angel: och andra, tex en frieser som jag såg inte för så länge sedan som såg ut som en sjöhäst i halsansättnignen.

Nu är inte min häst extrem på ngt vis, men han "vill" gå i en hög form naturligt och jag som högst medioker ryttare har svårt att få honom så "djup" som många vill ha honom. Samtidigt så blir ju en djup form mycket djupare för en väldigt högställd häst motför en lågställd.. den högställda måste komma lägre för att vara på samma nivå som en lågställd.

Det är där frågan kommer in, behöver en högställd häst gå i en lika låg form som en lågställd för att det ska vara en "låg form" och vad kan man se på en ögonblicksbild egentligen?

självklart har det att göra med hur och var hästen jobbar bäst, men ibland måste man väl (tycker jag) lägga hästen i en form där den har det lite jobbigt för att stärka även där fast i kortare stunder..

äh, jag vet nog inte vad jag menade när allt kommer till kritan. :cool:

Har svårt att se en avstängd häst som avslappnad:confused:
den går ju inte att påverka nämnvärt- zombie:crazy:

Håller med Malin ifrån Götet;) om att hästar som vet om att dem är duktiga o det är vant arbete- inget nytt- kanske krångligt.

Det är av den anledningen som jag tycker att inlärning av svåra saker ska ske så snabbt o seriöst som möjligt- för att komma över den- stresströskeln.

Har svårt att se en avstängd häst som avslappnad:confused:
den går ju inte att påverka nämnvärt- zombie:crazy:

.

Håller med dig!!

Jag kan också skilja på gurkor och morötter men utan lite mer erfarenhet kan, kan det missförstås, jag har sett det hända, mer än en gång.

För dig och mig och många fler här är det en solklar skillnad.

:)

De enda gångerna som mitt sto har stängt av- kallar det för att- gå in i sig själv;) var- första gången den skulle spola benen:eek:

andra ggn då hon såg domare sitta uppe på ett podium INNE i ridhuset:eek::rofl:

C_L:
Jag tyckte det var klokt skrivet. Visst är det så att man tolkar utifrån vad man känt, sett, upplevt OCH läst sig till.
Inte heller läsningen ger ju enkla entydiga svar, utan även författare tolkar sina intryck på olika sätt och framför sin version. Sanning är svårt. Precis som ridning - komplext!

Men det finns ju indikationer som man kan gå efter. Vissa variabler står fast där de står - som hur muskler funkar. (Även om man inte ens på humansidan är helt ense om exakt alla funktioner och bifunktioner var och en har så vet man iallafall dess huvudriktningar)

Så till frågan:
Jag är övertygad om att en häst, så länge den rids och arbetar i någon form, använder viss muskeltonus. Om den inte gör det skulle den falla ihop som ett korthus, eller, om den upprätthöll sin hållning enbart, så blir det belastning rakt på ligament och leder vilket sliter ut dem på nolltid.

Därför blir det aldrig frågan om total avslappning i hästen. Ens när vi ber om avslappning. Frågan är snarare vilken del man ber hästen spänna respektive slappna av i, vid viss formgivning, eller vissa rörelser. Som vid djup och rund - då spänner hästen ihop sin undersida. Magen slappnar inte av och den är inget vidare på dynamiskt arbete.

Vilken grad av mental avspänning den lägre formen ger är nog högst skiftande. Det kan ju vara skönt för hästen att sänka sig om den blivit ansträngd av att hålla en hög form.
Men det kan också vara frågan om att hästen i en låg rund form blir ytterst svag och inte kan balansera sig eller slå sig fri från ev obehag med sin hals - och därmed "ger upp", en form av avkoppling onekligen, men kanske inte förnöjsamhet precis.
- Obs det behöver inte vara fråga om att ryttaren använder större kraft. På en lydig häst med eftergift i nacken är det sällan svårt att få ner formen med nosen in lite till, men väl där har hästen inte alls samma styrka att lyfta nosen som den har framför lod. Så det kan kännas väldigt bekvämt för ryttaren, hästens ev tidigare protester upphör.

Vad jag ser som korrekt avslappning är både en mental förnöjsamhet och en avspänd överlinje, där hästen söker sig framåt - neråt.

Jag vet att det vid avslappnad låg form är lätt att hamna i framvikt och isåfall ökar genast belastning på och därmed spänning i bogar och underhals, och vips var det inte korrekt då heller. Det kan man ju motverka genom att kräva av hästen att fortsätta balansera sig bakifrån, men då måste den fortsätta spänna sig i viss mån och kan inte anses koppla av muskulärt. Eller så tillåter man den framvikten en stund för att låta hästen vila sina samlingsmuskler en stund, och låta dem slappna av och sänker istället tempot (fri skritt).

Så- tja, gråzoner. Vilken sorts fysisk avkoppling vill man ha i en given stund - belöningsvila, lugnare tempo, lägre samlingsgrad, lätt stretch?
Kanske man inte kan uppnå allt på en gång, utan det räcker att vara medveten om vad man väljer och vilken sorts ansträngning det ger hästen, och skifta mellan sorterna för att inte trötta ut den i någon del.

Vad som är mental förnöjsamhet är ju en upplevelse som antagligen de flesta strävar efter, och jag tror de flesta också upplever det. Men hur "sann" den upplevelsen är - tja, det är lite svårare att veta.
Så ja, jag tror också att det finns "falsk avkoppling" mentalt. Eller delvis avkoppling.
Tycker själv att nöjda frustningar, spelande öron, lätt höjd svans, häst som bjuder friskt, som känns "lösgjord" (taktmässig, inte spänd, rörlig över ryggen och framåtbjudande in i handen utan motstånd) och har lätt att slappna av i pauserna (som Malinigbg beskrev trevligt! :bow: ) är bra indikationer.
Om den dessutom känns lydigt följsam samtidigt som den gärna bjuder till med "det där extra" (på dess nivå - det kan vara allt från försök att lyfta benen eller nacken tjusigt utan att man specifikt ber den, till att riktigt sätta sig) känns det som den trivs extra bra, och har roligt.
Men facit har jag inte - finns inga fakta böcker om just förnöjsamhetssignaler! ;)

Jag är extremt noga med att hästen är "framme i tänket " i varje steg. Framme har ju olika betydelser för olika människor men jag tänker alltid såhär när jag galopperar eller travar oxå för den delen. Jag skall ha det trycket och frammetänket i hästen att jag i trav eller i samlad galopp skulle kunna närsomhelst styra på ett hinder på 1,30 det ger mig en riktlinje med vilken energi som måste finnas i hästen.

Eftersom jag även är hoppryttare så är det ju enklare att få den där känslan givetvis men är inte hästen framme så kommer den stoppa på hindret eller riva grovt

Jag har lite samma tänk fast utan att blanda in de där pinnarna:o

Jag tänker att jag när som helst ska kunna rida iväg i en fin ökning, då är hästen lagom framme.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V