Finns den här rasen?

Sv: Finns den här rasen?

Låter som D/S kan vara något för mig. Får kolla upp mer. :)

Är det någon annan som har en annan bild av dem?
Ja, tyvärr. Jag har sett ett ganska stort antal på utställningar, och där har de varit fullkomligt vidriga. Enormt aggressiva gentemot andra hundar, faktiskt det värsta jag någonsin sett:eek: Så efter det går jag inte på snacket om hur "trevliga" de är...

Senast ändrad:

Det har jag hört förut att de ska passa mig. :) Känner mig liiite osäker själv dock. Berätta gärna mer om hur de är att leva med i vardagen. Gosiga? Aktivering? Går att ha lösa? Funkar med andra hundar? Motionsbehov? Pälsvården är väl i alla fall enkel ;)

De whippets jag lärt känna (4 st) samt de whippar som en bekant som är uppfödare har, är allihop gosiga - mot de som de känner. Mot främlingar är de inte lika gosiga, även om de alltid är vänliga. De kräver inte så mycket motion, men går utan problem att ha med på "allt". (Finns whippar som utöver olika racing-varianter tävlar viltspår, agility, lydnad...) För att vara riktigt glada behöver de få springa lösa någon gång ibland och rusa av sig ordentligt, men många whippar har stark jaktinstinkt och kan därför inte vara lösa överallt. De spårar visserligen sällan, men får de syn på någonting de vill jaga så sticker de.
Med andra hundar brukar whippar fungera väldigt bra eftersom de är väldigt signalkänsliga och signalsäkra. Det krävs verkligen inte övertydliga signaler varken från hund eller människa för att en whippet ska uppfatta vad som menas.

Jag har en löwchen och tycker de stämmer bra in på dina kriterier. Det är en lättlärd och tillgänglig hund, ej rädd av sig och vaktar bra utan att vara stridig och jobbig. Frisk och sund ras som ofta lever länge. Utställningsfrisyren är lejonklippning som du enkelt klipper själv med klippmaskin. Min är nedklippt och har då maximalt lättskött päls som inte fäller.

Lätt att ha med sig överallt och väldigt allround i fråga om aktiviteter och träning. Vill vara med. Min hane är 32 cm i manke och väger 6-7 kg. Han är 12 år och fortfarande med på allt även om han inte hör så bra längre.

*skriver upp på min kolla-upp-lista* :) tack för tipset

En kooiker väger ca 9-13kg, är i allmänhet inte skälliga, väldigt intellegenta och lättlärda och pälsen är den mest lättskötta. Smuts faller bara av och man behöver sällan borsta. När det behövs är det en enkel match. Rädslor... Inga speciella vad jag vet. :)

Kooiker är jättefina och jag var faktiskt inne på det innan jag istället köpte golden nr 3. :)

Då (för ca 7 år sen) var rasen ganska ojämn och vad jag förstod när jag pratade med uppfödare skulle den vara reserverad. Berätta gärna din uppfattning av rasen. Den är ju ganska liten i sverige och på 7 år kan det ju hända mycket.

Ja, tyvärr. Jag har sett ett ganska stort antal på utställningar, och där har de varit fullkomligt vidriga. Enormt aggressiva gentemot andra hundar, faktiskt det värsta jag någonsin sett:eek: Så efter det går jag inte på snacket om hur "trevliga" de är...

mm jag har sett båda delar och jag vill verkligen inte ha en aggressiv hund om jag kan undvika det...

De whippets jag lärt känna (4 st) samt de whippar som en bekant som är uppfödare har, är allihop gosiga - mot de som de känner. Mot främlingar är de inte lika gosiga, även om de alltid är vänliga. De kräver inte så mycket motion, men går utan problem att ha med på "allt". (Finns whippar som utöver olika racing-varianter tävlar viltspår, agility, lydnad...) För att vara riktigt glada behöver de få springa lösa någon gång ibland och rusa av sig ordentligt, men många whippar har stark jaktinstinkt och kan därför inte vara lösa överallt. De spårar visserligen sällan, men får de syn på någonting de vill jaga så sticker de.
Med andra hundar brukar whippar fungera väldigt bra eftersom de är väldigt signalkänsliga och signalsäkra. Det krävs verkligen inte övertydliga signaler varken från hund eller människa för att en whippet ska uppfatta vad som menas.

Ja jag har pratat en del med en som är uppfödare och det är ungefär den bilden jag får också. Känns lite osäkert med det där att de drar om de ser något att jaga. Är nog bortskämd. ;) Det är dock väldigt läckert att se en whipp sträcka ut ordentligt. :)

Usch, va tråkigt att höra. Jag har ju inte stor erfarenhet av rasen alls utöver min egen (var inte så duktig att jag kollade upp den noga innan jag bestämde mig...).

Känns lite osäkert med det där att de drar om de ser något att jaga. Är nog bortskämd. ;)

Jag tycker att det känns säkrare när de drar på sådant de ser än på sådant som de bara känner med nosen :D Ser de något så finns det ju chans för mig också att se det, men jag har ingen chans i världen att känna lukten av något de upptäcker :p

Jag tycker att det känns säkrare när de drar på sådant de ser än på sådant som de bara känner med nosen :D Ser de något så finns det ju chans för mig också att se det, men jag har ingen chans i världen att känna lukten av något de upptäcker :p

Fast man ser ju när en hund får upp ett spår också. :) Jag är bortskämd med hundar som håller sig nära. Det är så himla skönt att kunna ha sin hund lös utan att behöva ha stenkoll på vad som händer runtikring.

Det är det säkert :p Jag har i stort sett ingen vana av hundar som inte drar iväg på antingen spår eller syn-intryck, så varje gång jag har någon hund lös är jag hela tiden "på" och kollar hela tiden vad hunden pysslar med, vad som finns i omgivningen osv. Det gör jag utan att jag tänker riktigt på det, "det bara blir så" och jag blir skitstressad om jag går med någon vän som släpper sin hund och inte ens försöker hålla koll på omgivningen, även om denna vän har hund med "noll" jaktinstinkt och håller sig nära hela tiden :o

Det har jag hört förut att de ska passa mig. :) Känner mig liiite osäker själv dock. Berätta gärna mer om hur de är att leva med i vardagen. Gosiga? Aktivering? Går att ha lösa? Funkar med andra hundar? Motionsbehov? Pälsvården är väl i alla fall enkel ;)
Jag har ju en galen whippa, som är ca 9,5 månad gammal nu. Vad man kan säga om henne är just att hon är gaaalen, men jäkligt rolig också - en stor personlighet:D Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att jag skulle få en whippet som var så rolig, hon är oerhört "företagsam" (eeh *harkel*) och faktiskt betydligt mer lyhörd än jag trodde att en whippet kunde vara. Jag har henne lös lika mycket som mina jaktgolden och även hon kommer på visselpipan - jag har t o m fått stopp på henne när en hare hoppade upp framför henne!! Många tycker att hon är ovanligt lydig för att vara whippet, men det direkt skulle jag väl knappast kalla henne, vill hon inte så vill hon inte och då pekar hon finger:D Det gäller att vara smartare än hon, vilket inte är så lätt alla gånger eftersom hon är oerhört smart! Kelig är hon också, jättegosig:love: Hon är både snygg och snabb, det är verkligen fascinerade att se henne ösa på för fullt!!

Ja, vad ska jag säga, annat än att jag är väldigt nöjd med min galenpanna... JO - att valp- och unghundstiden med en whippet skaffar en gråa hår, om man inte redan hade det:angel:

För övrigt så vet hon nog inte att hon är en whippet, hon tror ju att hon är en golden, hon också - dyker först ner i skitdikena och letar dummies på sök (och kommer med dom också, för det mesta!)
Kolla lite på henne i hennes blogg, om du vill: http://soleil.bloggagratis.se

Senast ändrad:

är du säker på att de är Dansk/svensk gårdshund:confused: tråkigt
Jag har en som jag ställer, vi var på rasspecialen nu i sommar de va ca 200 hundar och jag upplevde inte det, inte på de andra utställningar jag vart på heller men jag kan tyvärr inte hålla koll på alla andra hundar.. Jätte tråkigt och höra,:(

Till T.S. de bara och doppa de i badbaljan ;)när är för skitiga eller ska på utställning jätte smidigt :D

Älskar min dsg hund :love:

pälsvården på en brabancon ÄR minimal, korthårig. de finns dock som strävhår också (heter då griffon bruxellois eller griffon belge beroende på färg), och det är strävhår jag har = trimmande krävs :) det enda som skiljer mellan de tre raserna är dock hårlaget och färgen, och de föds i samma kullar. en rasgrupp som har något för alla mao! :D

Senast ändrad:

Är det någon annan som har en annan bild av dem?

Jag har träffat flera som är osäkra och det har fått uttryck i aggressivitet. Det samma gäller JRT. Har även träffat trevliga ex av båda, men de är väldigt ojämna.

Tycker du att en border behöver få jaga?

En border måste inte jaga, men vill gärna ha annan aktivering. Det finns linjer med olika mycket jakt i. Alla har jakt i sig men det finns grader av det med. Jag har en som går att ha lös i skogen och den andra jag hade gick inte ha lös för hon drog på allt. Det positiva med dem är att de är glada, trygga och älskar människor.

Cavalier king charles spaniel.

Älskvärda, vänliga, lättlärda. Ingen pälsvård alls utom nån genomkamning ibland. Inte skällig och finns mellan bara några få kilon upp till "bjässar" som min som låg på 11kg.

Kan hålla med. Glada, trevliga hundar. Hälsan har blivit bättre på senare år.

Jag har ju en galen whippa, som är ca 9,5 månad gammal nu. Vad man kan säga om henne är just att hon är gaaalen, men jäkligt rolig också - en stor personlighet:D Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att jag skulle få en whippet som var så rolig, hon är oerhört "företagsam" (eeh *harkel*) och faktiskt betydligt mer lyhörd än jag trodde att en whippet kunde vara. Jag har henne lös lika mycket som mina jaktgolden och även hon kommer på visselpipan - jag har t o m fått stopp på henne när en hare hoppade upp framför henne!! Många tycker att hon är ovanligt lydig för att vara whippet, men det direkt skulle jag väl knappast kalla henne, vill hon inte så vill hon inte och då pekar hon finger:D Det gäller att vara smartare än hon, vilket inte är så lätt alla gånger eftersom hon är oerhört smart! Kelig är hon också, jättegosig:love: Hon är både snygg och snabb, det är verkligen fascinerade att se henne ösa på för fullt!!

Ja, vad ska jag säga, annat än att jag är väldigt nöjd med min galenpanna... JO - att valp- och unghundstiden med en whippet skaffar en gråa hår, om man inte redan hade det:angel:

För övrigt så vet hon nog inte att hon är en whippet, hon tror ju att hon är en golden, hon också - dyker först ner i skitdikena och letar dummies på sök (och kommer med dom också, för det mesta!)
Kolla lite på henne i hennes blogg, om du vill: http://soleil.bloggagratis.se

Kul att höra om whippar från en som också har golden. De verkar som roliga hundar. Har även gått kurs med en uppfödare av whipp och hennes hund var jätteduktig. Det är en uppdelad ras va? Race hundar och utställningshundar eller?

är du säker på att de är Dansk/svensk gårdshund:confused: tråkigt
Jag har en som jag ställer, vi var på rasspecialen nu i sommar de va ca 200 hundar och jag upplevde inte det, inte på de andra utställningar jag vart på heller men jag kan tyvärr inte hålla koll på alla andra hundar.. Jätte tråkigt och höra,:(

Till T.S. de bara och doppa de i badbaljan ;)när är för skitiga eller ska på utställning jätte smidigt :D

Älskar min dsg hund :love:

Det är det här med mentaliteten jag funderar mest över. Jag har ju inte träffat jättemånga på nära håll, men de jag träffat har varit så oerhört olika. Inte nödvändigtvis enbart med agressivitet utan även will-to-please och så... Söta är de och det där med att bara stoppa i badbalja låter ju praktiskt. :)

pälsvården på en brabancon ÄR minimal, korthårig. de finns dock som strävhår också (heter då griffon bruxellois eller griffon belge beroende på färg), och det är strävhår jag har = trimmande krävs :) det enda som skiljer mellan de tre raserna är dock hårlaget och färgen, och de föds i samma kullar. en rasgrupp som har något för alla mao! :D

Aha då förstår jag. :) Min farmor hade ju förreseten en griffon (stavning?:o) som vi hade hand om ett helt år. Den var dock inget trevlig. Den bet alla barn den fick chansen till utom mig.

Jag har träffat flera som är osäkra och det har fått uttryck i aggressivitet. Det samma gäller JRT. Har även träffat trevliga ex av båda, men de är väldigt ojämna.

En border måste inte jaga, men vill gärna ha annan aktivering. Det finns linjer med olika mycket jakt i. Alla har jakt i sig men det finns grader av det med. Jag har en som går att ha lös i skogen och den andra jag hade gick inte ha lös för hon drog på allt. Det positiva med dem är att de är glada, trygga och älskar människor.

Kan hålla med. Glada, trevliga hundar. Hälsan har blivit bättre på senare år.

Tack för svaren. Du har ungefär samma bild på D/S och JRT som jag har. Det känns dock som det kan vara oerhört trevliga och framförallt roliga hundar om man har rätt individ och tränar den rätt från början.

Aktivering är egentligen inget problem som så (har ju golden som jag kör viltspår och agility plus självklart vardagsgrejer och trick). Känns dock som borden kan vara lite för energisk. Eller tänker jag kanske fel?

Ja cavalieren är söt och många är trevliga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 700
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 085
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 515
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 526
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka