***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Min häst bär svansen högt, oavsett om han rids, skrittar eller springer. Han kan vara väldigt avslappnad och ändå bära svansen högt, utan att vara spänd. Visst, han showar lite, men han är fortfarande relativt avspänd, steget förändras inte för det. Går jag in i en mellantrav på en helt avslappnad häst under ridning så går han med samma steg som han gör på filmen, så steget förblir oförändrat. Tro mig, jag har film på det ;)

Titta vid 2:07 - 2:08 så ser du lika högt buren svans på en helt avspänd häst. Han är inte spänd, ellerhur? ;)

Jag tar det som ett nej : P

jag gör det enkelt för mig och snor ett gammalt inlägg från Susan;

Hästen skall jobba med ryggen YES, men den skall jobba med ryggen på rätt sätt.

Oavsett om det är en människa eller hsät som rör sig framåt så rör vi oss med en sida framåt i taget, och det är inte bara benen som går utan både vi och hästen (SKA :angel: ) gå med HELA KROPPEN.

Detta innbär att vi går även med magmusklerna, som vrider kroppen framåt på samma sida som benen sträcks framåt.

Djupa ryggmuskler både hjälper till och stabiliserar dessa vridningar.
Ytliga ryggmuskler måste tillåta dessa rörelser.:cool:

Tänk såhär, Om du skall vrida din kropp åt höger så vrider dina magmuskler dig runt din egen längdaxel.
Dina djupa ryggmuskler stabiliserar ryggraden - medan dina ytliga ryggmuskler måste ge efter och låta vänster axel gå framåt!

Är du stel - eller i dålig hållning i ryggen så kommer du inte särskilt långt i denna vridning :(

Därför är det svårt att gå om man har ont i ryggen.:idea:

Hästen blir vid spänning i ryggen = dålig hållning; en sk. LEGMOVER
Det kallas att den inte arbetar GENOM ryggen

DEN SPRATTLAR BARA MYCKET MED BENEN

DET ÄR INTE ATT ARBETA KORREKT.
Men tyvärr verkar det felaktiga vara så vanligt att det blivit en norm:eek: dvs. Okunniga människor tror att det skall vara så....

En Legmover = är en häst som är för spänd i sin överlinje för att kunna röra sig korrket känns igen på att bakbenen är efter i rörelsen.
----------------------------------------------------------------------
Spänning i ryggen = överlinjen - ses på en svans som är för hög.:angel:
-----------------------------------------------------------------------
(Rumpnissens svans är den enda som är godtagbar här :o )

Svansen på en häst som är lösgjord = losgelssen, hålls LÄtt buren och vickar från sida till sida....

Spänning i ryggen kan ses på många fler tecken med svansen är ju lätt även för ovana att se.

Den huvdsakliga ansträngingen - att i första hand stabilisera ryggkotpelaren - som en del i att hålla balansen - syns på att svansen blir "lätt buren"

När hela svansen lyfts mer så jobbar de ytliga ryggmusklerna fel.... de skall lyfta framdelen - inte svansen:o

(Vart har du lärt dig det där...?)

Men de kan inte lyfta framdelen förrän pilbågen är spänd uppåt:cool:
Och det kan inte ske förrän hästen är avspänd i överlinjen:o

Långt svar, men det var färdigskrivet : P

Då har vi minsann olika syner på hur en häst arbetar korrekt, men om en häst är spänd för att den har svansen högt får det stå för dig. För mig och mycket kunniga personer i min omgivning så beror en lösgjord häst även på andra orsaker. Man kan inte generalisera alla hästar så, än om han showar något på longerfilmen men han är ändå relativt avspänd. Han är inte fullt lika lösgjord som på videon, men han arbetar fortfarande korrekt med en aktiv rygg, relativt avspänt. På ridfilmen rör han sig avspänt, även där korrekt genom ryggen.

Hur förklarar du då detta, är hästen inte korrekt lösgjord och riden för att han inte bär svansen lätt buren med en harmonisk rörelse??
http://www.youtube.com/watch?v=esOpjUc6ymM

Den hästen är ju bland annat extremt kort i halsen, så jag skulle inte påstå att den är korrekt lösgjord.

Sen så håller jag med om att din häst ser spänd ut på filmen du visar och då menar jag inte bara svansen.
Han snorklar ju till och med. ;)

Du har en väldigt trevlig häst, men din häst är spänd och även den på filmen. Den på filmen ser jag ganska ofta och kan skvallra om att den ser helt klart annorlunda ut idag när den gör ett mer avspännt jobb.

En häst som bär svansen så högt måste spänna fel muskler i ryggen för att kunna lyfta den dit. Fysiskt omöjligt att vara helt avslappnad och se ut så helt enkelt.

Svansen ska inte vara mer en svagt lyft, den är ju en fortsättning på ryggraden.

Precis som IronWill säger finns där fler tecken också.

Men du har en fin häst som säkert blir bra med tiden, lycka till!

Jo, på longeringsfilmen showar han, det håller jag med om. Men konstigt vore det väl annars, alla (i hans värd) tittar på honom och självförtroendet är på topp. :grin: Han har mycket lätt för att bli hög i formen, vilket vi tränar mycket på. Jag valde därför att spänna in honom alldeles för löst, jag hade helt enkelt kunna ta bort hjälptyglarna helt och hållet, enligt min tränares åsikt då han istället blir för öppen i formen istället för att sänka sig som jag vill. Nu har jag allafall beställt en sk. trekantstygel från Tyskland som han rekommenderade, så då hoppas jag att det hjälper honom att bli lägre även under longering. Det kan hända att vi skapar oss olika uppfattningar då ni enbart sett filmen på 19 sekunder och det videoklippet var i princip det enda som jag inte filmade marken på, men ska se om jag får fram ett kortare klipp. Han går definitivit inte så spänt hela tiden utan nu den senaste tiden har jag även fått honom i en riktigt låg och rund form när jag travar av honom under ridning, jämfört med tidigare då han bara släppte kontakten. På ridvideon kan jag dock inte påstå något annat än att han är i korrekt form, för att vara fyra år och korrekt lösgjord genom ryggen, än om han bär svansen högt.

Men vad skulle ni säga om denna häst, som konstant slår med svansen som en taktpinne? Bara intressant att höra. http://www.youtube.com/watch?v=esOpjUc6ymM

delvis KL

Jag tänker såhär ang "svansfrågan". På longeringsfilmen ser jag en spänd häst men inte spänd som i "rör sig stelt och spänt" utan en häst som showar lite, blåser upp sig och är lite happy-happy att vara ute och springa.
Ang svansen vid ridning så tänker jag såhär, att på din häst Pommery kanske inte den höga svansföringen kommer av spänning -däremot uppstår en spänning av att han håller svansen såpass högt (för det krävs ju att musklerna håller upp svansen, den hänger/dinglar ju inte avslappnat) och det kan ju vara bra att tänka på. Klart du inte kan be honom ta ner svansen men man kan ju vara uppmärksam så att spänningar inte uppstår i området.

Ang filmen på den andra hästen så ser jag en häst som jobbar hårt, är koncentrerad och kanske ngt irriterad (just för att den jobbar såpass hårt). För hög och kort form för att vara helt igenom men det kan ju vara en samspelsfråga -eftersom det där är en försäljningsvideo från försäljningsstall och ekipaget kanske inte varit ett ekipage så länge.

Det var den hästen som jag tyckte var kort i formen och inte helt lösgjord.

Att den slår med svansen "som en taktpinne" tror jag är för att den får drivning i takt (med sporren) vilket gör att den vevar med svansen.. Tycker INTE att den ser avspänd ut, snarare ihopknyckad ut..

Intressant att höra era åsikter om den hästen, jag håller med om att han ser något irriterad ut. Trots detta går han de högsta MSV B programmen på närmare 70%..

Min ponny fick över 70% i LA P1 av vissa domare trots att hon inte var på tygeln. ;)

Ja, där ser man ;) Nackdelen med dressyr, bedömningssport...

Fast som Waco skriver så ser han helt annorlunda ut idag. Det där är ju en försäljningsfilm. Det är ju en skitfin häst, det kan ju vem som helst se. Däremot rids den i mitt tycker väl tufft på filmen - ihoptryckt och oharmoniskt. Med en ryttare som passar hästen bättre kan det säkert se helt annorlunda ut

*KL

http://www.youtube.com/watch?v=xCnl3XKZymA&feature=youtu.be

Liten film från ridningen igår med Ninya.
Skuttade/hoppade ganska mycket, men red lite normalt/seriöst emellan också. På filmen finns ett hopp, men det kan ni ju bortse från ;) red utan stigbyglar en stund också. Vid ett tillfälle använder jag spöt i en halt, pga hon gärna försöker slita iväg tyglarna för att få börja gå igen :devil: så jag har börjat med att säga till ordentligt så fort hon börjar, annars kan hon hålla på flera minuter innan hon slutar ifall man bara väntar ut henne.

Hon kändes himla trevlig hela passet faktiskt, försökte egentligen inte jobba henne så seriöst utan fokuserade mest på att hon lyssnade på det jag ville.

Intressant att höra era åsikter om den hästen, jag håller med om att han ser något irriterad ut. Trots detta går han de högsta MSV B programmen på närmare 70%..

Ja.. och det är ju det som jag tidigare sagt.. en ihopdragen häst med frambenssprattel premieras tyvärr idag fel på dagens dressyrbanor. Avslappnade hästar ser tråkiga ut uppenbarligen " det händer för lite" är ofta uppfattningen.. läs det är inte flashigt och showigt, fast å andra sidan är det ju få ryttare på medelsvår nivå som kan rida hästarna genom kroppen så att dom kan röra sig symmetriskt.. så det är ju inget lätt jobb domarna här här.. vad är bättre än det andra på något sätt??

Jag tycker fortfarande att det blir för lite skillnad på procenten mellan dom som rider i en bra form och dom som rider i bensprattelform men så länge inte dressyrdomarna håller med så kan 70% se ut såhär. Dressyr är idag en tävling i vem som lyfter benen högst. Inte en utveckling som jag tycker är så hälsosam. Skitsport!!

Senast ändrad:

+ cela + Fenestra + traceys: Tack så hemskt mycket allihopa! :love: :love:

Han är verkligen så fin!:love:

Kikar inte så jätteofta här då man får enorm abstinens. MEN har äntligen en liten filmsnutt att lägga in:D

Kommer hit en liten ponnyflicka om en vecka som barnen ska rida lite på och som ska gå i avel.

Hittade en gammal film på henne där hon inte varit riden så länge ( hon reds in som sjuåring och är född 01)

MEN för en gång skull iaf en film som sagt.:D

Ryttaren känner jag inte så vore trevligt om man inte skriver ngt om henne.:)

http://www.youtube.com/watch?v=l2QEFDsDLw8&list=UUXZekzHPH6nKOzGqyEItAUw&index=9&feature=plcp

Hon har främst gått som hopphäst fram tills nu.

Jättefin ponny! Ska ni betäcka i år? Visst har du fått en ponnyföl i år också? E Verdi var det väl? Vad blev det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 709
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama