Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***
Vad tråkigt att läsa era upplevelser, har själv aldrig sett den typen av ridning när det gäller "min" ras men det är antagligen för att jag ända sen jag bytte till islandshäst har hållt till på större ställen med träning- och tävlingsinriktning.
Har aldrig haft dom upplevelserna ni berättar här.
Riktigt tråkigt att höra. Hoppas ni säger åt dom när dom far omkring och förstör för andra!!
Jag håller med dig Michis. Alla islandsfolk jag har runt mig rider som du och jag ungefär!
MEN, jag har ju sett skräckexempel. Visserligen var den människan ett skräckexempel på ALL ridning och hästhantering
Sedan tror jag också att det är väldigt stor skillnad på oss som satsar på att både tävla våra egna hästar på hög nivå, och att kunna ta emot andras hästar och hålla lektioner och få hållbara resultat- jämfört med de som bara hobbyrider och kanske inte heller har någon riktig ridutbildning i grunden.
Inget ont om skogsryttare, MEN, islandshästar kan vara förbaskat svårridna och om man inte är så duktig själv, och inte har de högsta ambitionerna, så kan det lätt bli så att ridningen haltar lite, att hästen får springa in i galoppen eller att man släpper tyglarna för att få trav, t.ex.
Det som är trist att höra är ju att många förstör för andra ryttare, i ridhus och på skogsvägar
Tyvärr har jag ingen bra film att bidra med, jag har bara töltfilmer från grusvägen och det ska jag inte förstöra tråden med
Men, så fort det slutar ösregna här i Skåne ska jag be maken att filma när vi dressyrar i paddocken, så får vi få lite mer marsvins-trav och klimakteriemoppe-galopp
Kan bli kul, eftersom Snorri blivit mer osäker i galopptakten sedan tölten lossnade. Höger är ren och fin men vänster kämpar vi med fyrtakt fortfarande. Vi avhjälper det dock INTE genom att gasa järnet längs fyrkantsspåret