***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Ja, faktiskt så garvar jag själv när jag hör den:D!
"Den ser inte så jätteökad ut" om skritten! Klockren, hon borde bli dressyrdomare!
Btw så gick och känndes det tio ggr bättre igår hos tränaren, brukar ju vara så;)..Får hoppas kännslan överenstämmer med hur det "såg" ut! Kanske dottern får hänga med och filma om jag bara hittar en rulle silvertejp!

Jag är ju egentligen ingen tävlingsmänniska utan har börjat smått nu som vuxen och gjorde mina fyra första starter förra året och hästen är en 6-åring som jag haft sedan hon var föl. Alldeles lysande combo:D!
Men jag älskar henne:love:!

*KL

Liten film från gårdagens ridning :) Överlag bra pass för att vara oss, tyckte mig se att på ovanligt många bilder satt jag hyfsat bra. Tyckte hon kändes stel och springig i höger varv, speciellt i galopp, men på slutet blev det också bättre. Hon är klart piggare nu när det inte är så himla varmt längre :D

http://www.youtube.com/watch?v=LLTd15mPOkA&feature=youtu.be

Sitsen är bättre, än om du fortfarande behöver komma ner i sadeln och slappna av mer.

Men hästen ser lite oren ut tycker jag. Eller är det filmen som hackar? :confused:

Det är jag medveten om :)

Filmen är ganska hackig så jag tror det är det du reagerar på. Sen kan takten bli lite sisådär när hon är taggad. Jag kände åtminstone inte av att nåt kändes fel och jag hade fyra personer på marken som kollade när jag red och ingen reagerade på något då heller.

Laddat upp klippet från igår igen och tror detta ska vara mindre hackigt än det förra:

http://www.youtube.com/watch?v=Y2bAu4CP63w&feature=plcp

Dagens pass:

http://www.youtube.com/watch?v=JD04HQ4kM7o&feature=channel&list=UL

Ninya var på jättetrevligt humör och kändes ovanligt jämn i båda varven. Lyckades genomföra mitt första galoppombyte på Ninya någonsin (eller ja, mitt första öht), har försökt vid tidigare blandade tillfällen men aldrig fått med bakbenen förut. Givetvis finns det varken film eller bild på det :cool: Men ja, alltså det gick väl inte ovanligt bra egentligen under passet, men det var skitkul att rida idag :love:

Jag tycker att du och hästen passar jättebra ihop! Det är en ridskolehäst? Ni är duktiga iaf och du är modig som lägger upp filmer här :) Men jag måste påpeka att jag tycker din sits är bättre när du rider barbacka..
Du hade nån film för ett tag sen när du rider samtidigt som några andra ute i en paddock där du sitter jättefint :)

Åh, ni är ju så fantastiskt fina :love: Hon är så himla fin, Forsythia, och du rider så himla prydligt att jag blir grön av avund :bow: Men vilken blåst ni var tvungna att kämpa mot, herreminje!

Förresten, hade för mig att du skrivit att du är 1.59 lång någonstans. Hur hög är Forsythia? Är själv 1.59 och inbillar mig att jag inte kommer att klara av att rida ihop hästar som är högre än 1.60 :)

Tack så mycket :love:! Haha den vinden var tacksamt underbar i den 20gradiga värmen :D.

Det stämmer, jag är 159cm kort/lång :). Forsythia själv är 165, hennes mamma Frida som jag red var 170 och det gick också bra. Jag har ridit en valack på 173 och såg alldeles lagom ut på honom då han bara bestod av ben, var grund i bålen. Forsythias lillasyster Fjärilsviol och barnbarn Flora Isadora lär hamna mellan 165-170 tror vi.
Det är inte storleken som avgör utan hur ridbar hästen är :). Mamma hade som ung en valack på 160 som var svår att rida ihop och en annan valack på drygt 170 (faktiskt Forsythias mormors bror ^^) som var raka motsatsen, lätt!

Åh vad fina ni är! Tycker det är kul att du (och din mamma?) föder upp era tävlingshästar själv :) Jättefina verkligen.

Vad roligt att höra, tack :D Ja hon är ridskolehäst :)
Jag utgår från att det syns att man inte kan förvänta sig så mycket från mig/oss ;) Men lite läskigt är det allt.
Jo det är lättare att sitta rätt utan sadel tycker jag, men jag vågar inte rida på lika mycket då och jag upplever att ridningen totalt sett brukar gå bättre med sadel (oftast, men har vi en bra dag så går det ju bra oavsett sadel eller inte). Men jag brukar variera just för att jag behöver träna sitsen och balansen och så inbillar jag mig att Ninya kanske tycker det är trevligt med lite variation också^^

Har nu tittat på flera av dina filmer och funderat på ett par saker som kanske kan hjälpa dig med din sits. Den bästa sitsen har du den gången då du ridit ut barbacka innan ridpasset. Jag misstänker att du dels tar för mycket stöd i stigbyglarna när du rider med sadel men även att du spänner insidan på låren och inte öppnar upp din höfter tillräckligt för att komma bak och ner i sadeln. När du i ditt nuvarande läge försöker komma bak, kniper benen åt vilket gör att du trycker dig uppåt istället för att komma ner.

Dels så skulle jag börja med att du får prova att sitta i balanssits för att hitta dina sittben och hur det faktiskt ska kännas när de har kontakt med sadeln. Upp och ut med knäna från hästen så att den enda delen du vidrör hästen med är din rumpa. Man kan även behöva rulla bak bäckenet något för att komma ner ordentligt.

Sen tror jag som sagt att du spänner dig för mycket i benen, dels i låren och kniper åt och trycker upp, samtidigt som du tar lite för mycket stöd i stigbygeln så min rekommendation är att du rider så mycket du bara orkar utan stigbyglar. Helst ska du bli så trött att du inte orkar spänna låren mer ;)

Ta hjälp av handen för att öppna upp höften om det behövs.

Du har en väldigt rak rygg vilket är bra men eftersom du in nuläget är framtippad skulle jag prova att du verkligen slappnar av totalt och kommer ner på hästen nästan så du känner dig överdrivet hopsjunken. Detta bara för att bryta nuvarande mönster rejält och försöka hitta känslan och kontakten med hästen.

Fortsätt kämpa på, du har en fin känsla för din häst det gäller bara att du hittar din egen inre och yttre balans så att du kan slappna av och komma ner vilket i sin tur kommer leda till att du når en högre nivå på din ridning.

Så otroligt eleganta och fina ni är:)!
Roligt att se så fin ridning och ett sådant ekipage!

KL

Igår var jag iväg med 5 åringen på tävlings debut :)
Jag hade ju trott att vi skulle skämt ut oss rejält med tanke på hur hon
var på en pay & Ride i sen hösten. Men icke. Hon skötte sig så bra.
Tom i rihuset på framridningen kunde hon slappna av lite :D Wow liksom.
Och hon väntade på mig :) Super :) Så jat tänkte lägga mer skillnads film för de som är intresserade av att se. Och här är ett ganska tydligt bevis på att träning ger resultat :)

DÅ ! Man ser att det är noll kontroll vid vissa tillfällen.

http://www.youtube.com/watch?v=GKTAJiGzSdI

NU!
http://www.youtube.com/watch?v=6MPuewHS3S4

:) Duktiga lilla bäbis :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 707
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama