***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

tack så mycket :)

*KL

http://www.youtube.com/watch?v=s9_A5t9R6gk&feature=youtu.be

3 minuter från lördagens pass. Vi körde lite kombinerat dressyr och småskuttande. Hade en rätt dålig sits dag (och så kanske inte skuttandet gynnar min dressyrsits heller), Men Ninya kändes väldigt trevlig på slutet ändå, synd att det brukar ta 30-60 minuter för oss att komma dit :cool:

Tycker det går framåt med sitsen iaf:) Försök få ihop händerna och sänk dom lite så att du får en rak linje från din armbåge till hästens mun.

*kl*
Efter ett antal tappskor, hovbölder o sömtryck tror jag att vi ska va på gång igen, här har det väl inte direkt gått framåt, men tyckte iaf jag hade en fin ridkänsla under passet
http://www.youtube.com/watch?v=S1FKV78F8Qc

Hej Miedo! Eftersom du lägger ut film här måste jag väl ha rätt å ha någon åsikt:)
Jag tycker att du inte alls har en så tokig sits men som bara behöver lite mer stadga och det kan du inte få utan att hästen jobbar ordentligt! Jag tycker du ska ägna första 10-15 minutrarna åt att verkligen lösgöra din häst med händerna och se till att den ska böja och ställa åt båda håll, lägg till sidförande skänkel i samband med detta så att du får Ninya att jobba diagonalt. Om du redan anser att du provat detta så tycker jag du ska se om din sadel ligger för mkt på bogarna, att den tippar, eller om hästen faktiskt är lite ihålig vid sidan om manken. Då tycker jag att du ska bygga upp sadeln lite först med en padd, innan du går ut å lösgör. För just nu känns det som om ni inte riktigt kommer till ridninng utan du mest sitter å frågar: "snälla kan du sänka huvudet lite idag". Det ska vara lätt å rida och jag tycker ni har bra förutsättningar, ta gärna till dig av något jag sa. Kanske det hjälper dig. :idea:

Tycker det går framåt med sitsen iaf:) Försök få ihop händerna och sänk dom lite så att du får en rak linje från din armbåge till hästens mun.
Tack! Kollade på en tre månader gammal film och det såg faktiskt klart vingligare ut då, så rätt håll går det ju åt åtminstone ;) Försöker tänka på händerna :)

Hej Miedo! Eftersom du lägger ut film här måste jag väl ha rätt å ha någon åsikt:)
Jag tycker att du inte alls har en så tokig sits men som bara behöver lite mer stadga och det kan du inte få utan att hästen jobbar ordentligt! Jag tycker du ska ägna första 10-15 minutrarna åt att verkligen lösgöra din häst med händerna och se till att den ska böja och ställa åt båda håll, lägg till sidförande skänkel i samband med detta så att du får Ninya att jobba diagonalt. Om du redan anser att du provat detta så tycker jag du ska se om din sadel ligger för mkt på bogarna, att den tippar, eller om hästen faktiskt är lite ihålig vid sidan om manken. Då tycker jag att du ska bygga upp sadeln lite först med en padd, innan du går ut å lösgör. För just nu känns det som om ni inte riktigt kommer till ridninng utan du mest sitter å frågar: "snälla kan du sänka huvudet lite idag". Det ska vara lätt å rida och jag tycker ni har bra förutsättningar, ta gärna till dig av något jag sa. Kanske det hjälper dig. :idea:
Jag brukar alltid börja med stora böjda spår i trav (oftast söker hon sig lite neråt), samt galoppera i lätt sits (utan krav förutom tempo/styrning). Vill ge henne en chans att bli varm först. Men efter det kan jag ju absolut börja jobba mer med sidförande/böjande. Hon protesterar om man jobbar så tidigt i passet (huvudet i vädret oftast), men jag kanske kommer åt henne bättre då så hon accepterar läget efter en stund ;)

Hon är väldigt ihålig vid sidorna av manken och hon har redan padd under sadeln. Tycker den ligger långt fram med och försöker sadla längre bak men den glider fram i alla fall, så det är inte så mycket jag kan göra åt det tyvärr. Lite så är det nog :o

Tack så mycket för dina tankar, ska absolut försöka ta med mig det :)

Knapplån

Äntligen kan även jag visa en liten snutt på när vi rider. Här är en filmsnutt från förra ridlektionen för Dressyrtränaren.
Hästen har för 1 år sedan inte ens kunna galopperat utan var felriden och helt felmusklad. Så jag har arbetat upp musklerna och galoppen blir bara bättre och bättre. Här tränar vi på att få upp formen lite och då blir det genast mycket jobbigare att bära sig i galoppen och när vänsterbog inte är med tappar vi och korsgalopp eller galoppombyte händer som man ser på filmen.
Men att hon gör dessa hopp är verkligen en utveckling, nu gäller de bara att få styrkan så pass att dessa "hopp" blirhela tiden och mer samlade och bäriga och inte som idag att hon kan tappa ryggen när firmen kommer upp lite.

Men så sjukt kul att det går frammåt och vi har verkligen saker att träna på och de är roligt med utmaningar.

Min sits är hämsk jag lider av att se mig själv rida men denna sadel passar inte mig alls utan den skjuter mig fram i en stolsits och jag får förflytta mig bak hela tiden för att inte sitta på framvalvet vilket resulterar i denna underbara vackra sitsen.:crazy:

Har köpt ny sadel som inkommer om några veckor så jag får hålal ut ett liiitet tag till.

Åhh vad det är roligt att rida just nu när allt går så himlans bra bara njuta
http://s6.photobucket.com/albums/y221/Blobas/?action=view&current=film19maj12017.mp4

Ok men du kan prova lägga tex en benpadd dubbelvikt framtill under sadeln så att den lyfts där, och den andra padden som vanligt. Ett alternativ till uppvärmning om hon protesterar är att longera henne inspänd istället för den uppvärmning du gör nu. Då kan du börja jobba direkt du sitter upp. Lycka till! :)

Hästen ser härlig ut! Kul att det går framåt :)

Tack så mycket, Ja hon är underbar att rida, så arbetsglad och possitiv till allt.
Men det är ju en islandshäst så vi har lite trixigt med att få tillallting fint men de går skam den som ger sig. Nu har vi börjar träna för LC program som vi skall tävla i framtiden.Starta längst ner och jobba oss upp=)

Lille Frans är så otroligt fin! Snacka om att det finns kapacitet hos den där lille grabben :love:

*kl*

Debuterade i dressyr idag (L:C), första gången någonsin för mig på en dressyrtävling. Hästen är 10 år, korsning welsh cob/okänd och jag har haft honom i 2 veckor idag. Vi kom 2:a på 71,1 %!:bump: Om jag bara inte hade slarvat med halten i slutet hade vi kanske kommit 1:a.
Jag är mycket nöjd trots flera små missar:

http://www.youtube.com/watch?v=-ZeaZKLSW4k&list=UU3F7TB-h5o1IUt5cBb_1HEA&index=1&feature=plcp

(De första 16 sekunderna finns på filmen tavling 1 men mamma avbröt där för hon inte trodde hon filmade så det blev 2 filmer. )

Det här var kul och vi ska definitivt ge oss ut på banorna mer framöver trots att vi bara har en hoppsadel. :p

*kl*

Debuterade i dressyr idag (L:C), första gången någonsin för mig på en dressyrtävling. Hästen är 10 år, korsning welsh cob/okänd och jag har haft honom i 2 veckor idag. Vi kom 2:a på 71,1 %!:bump: Om jag bara inte hade slarvat med halten i slutet hade vi kanske kommit 1:a.
Jag är mycket nöjd trots flera små missar:

http://www.youtube.com/watch?v=-ZeaZKLSW4k&list=UU3F7TB-h5o1IUt5cBb_1HEA&index=1&feature=plcp

(De första 16 sekunderna finns på filmen tavling 1 men mamma avbröt där för hon inte trodde hon filmade så det blev 2 filmer. )

Det här var kul och vi ska definitivt ge oss ut på banorna mer framöver trots att vi bara har en hoppsadel. :p

Åhhh grattis.. denna film kommer jag titta många gånger på, ska nämnligen också tävla just LC och behöver träna p åvägarna=)

En liten film på oss det är så synd att jag inte har en film på före hur de var för oss då och så att man kan gämföra från idag.
Men för 1 år sedan kunde hon inte galoppera, inte gå i form och hon var väldigt oren i överlag i alla gångarter.

Jag behöver jobba med min sists skänklarna men de blir bättre å bättre skam den som ger sig.

Ja det är en islandshäst för er som inte förstått de=)

Min underbara lilla gulis:love:
http://www.facebook.com/photo.php?v=450941074917434&set=t.684793997&type=3&theater
Denna film är lite mer än 1 månad gammal och hon har idag utvecklats ännumera. Så dags för en till film snart=)

Min sits är hämsk jag lider av att se mig själv rida men denna sadel passar inte mig alls utan den skjuter mig fram i en stolsits och jag får förflytta mig bak hela tiden för att inte sitta på framvalvet vilket resulterar i denna underbara vackra sitsen.:crazy:

Har köpt ny sadel som inkommer om några veckor så jag får hålal ut ett liiitet tag till.

Åhh vad det är roligt att rida just nu när allt går så himlans bra bara njuta
http://s6.photobucket.com/albums/y221/Blobas/?action=view&current=film19maj12017.mp4

Men du, det är väl inte alls konstigt om din sits inte är vad den borde, hästen är ju fem nummer för liten för dig! : P

Men du, det är väl inte alls konstigt om din sits inte är vad den borde, hästen är ju fem nummer för liten för dig! : P

Nja det är ju en islandshäst som sagt;) trivs bra med henne och sitsen har varit spikrak på henne fast inte med denna sadel så de så:p

programmen finns ju på svrfs hemsida?

Varför frågar du mig om programmet finns på deras hemsida? Tyvärr har jag inge svar då jag tillhör ett annat förbund för dagen då jag har islandshäst.

Men kan tänka mig att svenska ridsportsförbundet har program att antingen sälja eller gratis att skriva ut vet inte du får gå in där själv och titta.

Men jag har ett program hemma reda som jag fått, men för min del är det alltid roligt och bra att se när andra rider själva programmet..Vi alla lär ju iolika och jag har lättast att lära mig något program om jag får se andra rida de därför vill jag se och inte läsa:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 706
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama