***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Den blir ju inte större att sitta på för det ; )

Nä men med en sadel som gör så man kan sitta bra gör det ju allting lite lättare=)
En felanpassad sadel för ryttaren är aldrig bra oavsätt storleken på hästen

Och vet inte riktigt vad du vill komma med din kommantar, du ser sånna där komantarer biter inte på mig att jag är för lång för henne.
För jag har en islandshäst och där rider vuxna på dom och såhär ser det ut inom min ridgren är jag inte för lång.
Men min häst mår prima i leder och senor och i rygg undersökt av ET och veterinär.
Så du är hjärtligt välkommen med trevliga glada kommentarer till mig framöver ist för att aäga taskiga saker som sårar.
Men det var väl de som var meningen?? att såra??

*KL*

Blomman och jag idag!

Känslan idag var inte "miljonkänslan", men det var ett OK pass, varken mer eller mindre. Jag tycker det ser en aning jagat ut fortfarande och jag måste sluta glo så förbaskat på halsen, hur spännande kan det vara liksom :o Det blir något överilat i travlängningarna och bytet är efter bak.

För övrigt behöver jag lära mig sitta ner i trav! Det känns som hela havet stormar och han "släpper inte riktigt ner mig" på ryggen. Vilket såklart gör det hela ännu studsigare. Därav lättridning hela tiden. Några tips?

http://www.youtube.com/watch?v=mojNGI0IS6M&list=UUZmN64gvPuDr_AD-pyXqgvA&index=1&feature=plcp

Min är lite likadan, släpper inte ned en på ryggen och så rör han sig mycket över ryggen i traven. Jag har fått öva en hel del på att sitta med i rörelserna och inte börja sitta "emot" dem. Flera ridpass har jag bara "suttit och åkt" för att få in känslan. Kräver ett följsamt bäcken och en mjuk rygg, så fick ta fram pilatesbollen och öva hemma också.

Jösses vilken vacker film, musiken gör ju att man nästan sitter och bölar haha. Sååå vacker häst du har tycker du rider så sjukt bra man ser att han har stora rörelser och sånna brukar va svåra å sitta på.

Det var ingen fråga, det var en kommentar eftersom ni ansåg att ni behövde hämta ritade ridvägsprogram från stallbacken för att lära er program. Svrfs hemsida har alla program och det är bara att ladda ner : )

Finns det ingen som kan longera dig så du får ordning på din sits. Du borde SITTA och slappna av i hela kroppen. Samla ihop dina armar och händer och slappna av i dem också.

Bara ett tips.

*KL

http://www.youtube.com/watch?v=s9_A5t9R6gk&feature=youtu.be

3 minuter från lördagens pass. Vi körde lite kombinerat dressyr och småskuttande. Hade en rätt dålig sits dag (och så kanske inte skuttandet gynnar min dressyrsits heller), Men Ninya kändes väldigt trevlig på slutet ändå, synd att det brukar ta 30-60 minuter för oss att komma dit :cool:

Vill ge dig lite tips på vägen. Har kikat på nån äldre film där du rider och det ser ut att gå framåt. Det jag vill tipsa dig om är att försöka slappna av i sitsen när du rider. Sitt djupt i sadeln och räta upp dig. Du faller fram. En annat tips är att jobba bort din brutna linje i handleder. Rak linje mellan armbåge och tygel. Som det ser ut nu så böjer du handleden och får en felaktig vinkel. Tänk rak linne mellan armbåge och bett. Nästa tips är att inte tränga med innertygeln när du vill att hästen ska röra sig utåt. Behåll tygeln i vanligt läge och jobba med skänkel och sits istället! Led ev lite med yttertygel istället. Lycka till!

Snigeleffekt och Vaggvisa; vilka underbara hästar:)! ( Har precis sålt vår gula och har planer på ett litet welsh cob sto:angel: ). Har inte hunnit kika så mycket på andra, brått t jobbet snart, hrmm..

Nåja, det krävs pilot också och jag är långtifrån så duktig som ni!

Här kommer bild på min som äntligen kommit hem från fodervärd och en kass film men jag har visionen att traggla mig igenom en la1:a så tänkte öva lite på vissa moment.
Mellangångarterna är inte så mycket att göra åt..Galopparbete tror jag vi fixar men hur får jag till ryggningen bättre? Hur är det tänkt att man rider halvt igenom/förvända?

Sen har vi mycket mer att jobba med ändå och eftersom tant inte kunde programmet i sin helhet så;)! Gilla min lilla 12-åriga dotter, he, he..
33102168.jpg

http://youtu.be/VZwx-bYAlh8

Ok men du kan prova lägga tex en benpadd dubbelvikt framtill under sadeln så att den lyfts där, och den andra padden som vanligt. Ett alternativ till uppvärmning om hon protesterar är att longera henne inspänd istället för den uppvärmning du gör nu. Då kan du börja jobba direkt du sitter upp. Lycka till! :)

Dels så är paddning under sadel en av de få grejer som inte får ändras i hennes utrustning (möjligtvis om man frågar kanske, men jag vågar tyvärr inte fråga det med grunden att "en person på ett forum skrev att jag borde det"). Sen bör det ju bli som en kant/skarv där benpadden slutar, Ninya är känslig för tryck/feltryck speciellt på ryggen och det känns som en typisk sak som skulle kunna uppröra henne.

Jag behöver ju också hinna komma in i ridningen och bli uppvärmd :D Men kanske kan börja använda inspänning de ggr jag blir longerad, så det blir lite mer arbete från hennes sida också och inte bara min ;) Och tack igen :)

Finns det ingen som kan longera dig så du får ordning på din sits. Du borde SITTA och slappna av i hela kroppen. Samla ihop dina armar och händer och slappna av i dem också.

Bara ett tips.
Jag har blivit longerad då och då under nästan hela senaste terminen just därför, tyvärr hjälper det ju inte så mycket (går inte vidare snabbt framåt åtminstone). Det är det jag försöker, men det är ju uppenbarligen väldigt svårt :crazy: Händerna har jag inte som högsta prioritet eftersom jag vet att jag är rätt mjuk i händerna även om jag har dom lite här och där, jobbar med det också, men tänker inte på det hela tiden.

Vill ge dig lite tips på vägen. Har kikat på nån äldre film där du rider och det ser ut att gå framåt. Det jag vill tipsa dig om är att försöka slappna av i sitsen när du rider. Sitt djupt i sadeln och räta upp dig. Du faller fram. En annat tips är att jobba bort din brutna linje i handleder. Rak linje mellan armbåge och tygel. Som det ser ut nu så böjer du handleden och får en felaktig vinkel. Tänk rak linne mellan armbåge och bett. Nästa tips är att inte tränga med innertygeln när du vill att hästen ska röra sig utåt. Behåll tygeln i vanligt läge och jobba med skänkel och sits istället! Led ev lite med yttertygel istället. Lycka till!

Det jobbiga är att jag känner mig mer avslappnat när jag tippar framåt, känns som att jag följer med bättre och känner ofta inte att jag inte sitter rakt :crazy: På slutet av passen brukar det kännas som att jag sitter lite bättre, men om det beror på mig, eller bara på att Ninya går bättre då och därmed ofta blir lättare/trevligare att sitta på vet jag inte.

Jobbar på händerna med, precis som du säger att försöka rätta till saker med sits och skänklar istället för händerna (oftast gör jag både och, men det är ju händerna som syns mest). Innerhanden började jag tränga med i samma veva som jag försökte träna bort att jag alltid ledde utåt med yttertygeln och glömda ta in den igen :o Blev tillsagd att sluta med det och då började jag tränga med innerhanden istället. Det har blivit lite bättre det med senaste månaderna, så om några år kanske mina händer är hyfsat normala... :devil:

Tack!

En grej du kan prova som iaf hjälper till att få ihop händerna är att man tar en kort pinne på ca 25 cm (man kan prova med ett spö oxå men det sticker ju ut onödigt mkt) sen fattar man tyglarna som vanligt, sätter händerna på lagom avstånd från varandra och håller sedan pinnen mellan pekfingrarna och tummarna (man lägger den alltså ovanpå båda pekfingrarna och sen håller den på plats med tummarna) Nyttigt och ganska avslöjande! :)

Dels så är paddning under sadel en av de få grejer som inte får ändras i hennes utrustning (möjligtvis om man frågar kanske, men jag vågar tyvärr inte fråga det med grunden att "en person på ett forum skrev att jag borde det"). Sen bör det ju bli som en kant/skarv där benpadden slutar, Ninya är känslig för tryck/feltryck speciellt på ryggen och det känns som en typisk sak som skulle kunna uppröra henne.

Jag behöver ju också hinna komma in i ridningen och bli uppvärmd :D Men kanske kan börja använda inspänning de ggr jag blir longerad, så det blir lite mer arbete från hennes sida också och inte bara min ;) Och tack igen :)

Jag har blivit longerad då och då under nästan hela senaste terminen just därför, tyvärr hjälper det ju inte så mycket (går inte vidare snabbt framåt åtminstone). Det är det jag försöker, men det är ju uppenbarligen väldigt svårt :crazy: Händerna har jag inte som högsta prioritet eftersom jag vet att jag är rätt mjuk i händerna även om jag har dom lite här och där, jobbar med det också, men tänker inte på det hela tiden.

Det jobbiga är att jag känner mig mer avslappnat när jag tippar framåt, känns som att jag följer med bättre och känner ofta inte att jag inte sitter rakt :crazy: På slutet av passen brukar det kännas som att jag sitter lite bättre, men om det beror på mig, eller bara på att Ninya går bättre då och därmed ofta blir lättare/trevligare att sitta på vet jag inte.

Jobbar på händerna med, precis som du säger att försöka rätta till saker med sits och skänklar istället för händerna (oftast gör jag både och, men det är ju händerna som syns mest). Innerhanden började jag tränga med i samma veva som jag försökte träna bort att jag alltid ledde utåt med yttertygeln och glömda ta in den igen :o Blev tillsagd att sluta med det och då började jag tränga med innerhanden istället. Det har blivit lite bättre det med senaste månaderna, så om några år kanske mina händer är hyfsat normala... :devil:

Tack!

Alla behöver jobba mer på något och cred till dig som tar konstruktiv kritik till dig och ser det som bra tips!=)

Nu när du skrev att du känner dig mer avslappnad när du tippar framåt kom jag att tänka på en sak. Kanske tips du redan fått men i så fall får du höra det igen. ;)

Träna upp din bålstyrka (både mage o rygg) utöver ridningen!
Det kan mycket väl vara så att det är det som fattas för att du ska kunna räta upp dig på ett bra sätt! :)

Alla behöver jobba mer på något och cred till dig som tar konstruktiv kritik till dig och ser det som bra tips!=)
Tack, jag känner att det faktiskt är en del av poängen med att lägga ut bilder/filmer :D Även om alla tips inte passar för en själv så skadar det ju aldrig att få höra ändå.

Nu när du skrev att du känner dig mer avslappnad när du tippar framåt kom jag att tänka på en sak. Kanske tips du redan fått men i så fall får du höra det igen. ;)

Träna upp din bålstyrka (både mage o rygg) utöver ridningen!
Det kan mycket väl vara så att det är det som fattas för att du ska kunna räta upp dig på ett bra sätt! :)

Jag har faktiskt börjat gymma (bara en gång i veckan iofs, men iaf) sedan två månader tillbaka och mage/rygg hör till de saker jag tränar varje gång. Så oavsett om det är det som saknas eller inte så jobbar jag på den biten :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 706
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama