Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***
Den blir ju inte större att sitta på för det ; )
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL
http://www.youtube.com/watch?v=s9_A5t9R6gk&feature=youtu.be
3 minuter från lördagens pass. Vi körde lite kombinerat dressyr och småskuttande. Hade en rätt dålig sits dag (och så kanske inte skuttandet gynnar min dressyrsits heller), Men Ninya kändes väldigt trevlig på slutet ändå, synd att det brukar ta 30-60 minuter för oss att komma dit
Ok men du kan prova lägga tex en benpadd dubbelvikt framtill under sadeln så att den lyfts där, och den andra padden som vanligt. Ett alternativ till uppvärmning om hon protesterar är att longera henne inspänd istället för den uppvärmning du gör nu. Då kan du börja jobba direkt du sitter upp. Lycka till!
Jag har blivit longerad då och då under nästan hela senaste terminen just därför, tyvärr hjälper det ju inte så mycket (går inte vidare snabbt framåt åtminstone). Det är det jag försöker, men det är ju uppenbarligen väldigt svårt Händerna har jag inte som högsta prioritet eftersom jag vet att jag är rätt mjuk i händerna även om jag har dom lite här och där, jobbar med det också, men tänker inte på det hela tiden.Finns det ingen som kan longera dig så du får ordning på din sits. Du borde SITTA och slappna av i hela kroppen. Samla ihop dina armar och händer och slappna av i dem också.
Bara ett tips.
Vill ge dig lite tips på vägen. Har kikat på nån äldre film där du rider och det ser ut att gå framåt. Det jag vill tipsa dig om är att försöka slappna av i sitsen när du rider. Sitt djupt i sadeln och räta upp dig. Du faller fram. En annat tips är att jobba bort din brutna linje i handleder. Rak linje mellan armbåge och tygel. Som det ser ut nu så böjer du handleden och får en felaktig vinkel. Tänk rak linne mellan armbåge och bett. Nästa tips är att inte tränga med innertygeln när du vill att hästen ska röra sig utåt. Behåll tygeln i vanligt läge och jobba med skänkel och sits istället! Led ev lite med yttertygel istället. Lycka till!
Dels så är paddning under sadel en av de få grejer som inte får ändras i hennes utrustning (möjligtvis om man frågar kanske, men jag vågar tyvärr inte fråga det med grunden att "en person på ett forum skrev att jag borde det"). Sen bör det ju bli som en kant/skarv där benpadden slutar, Ninya är känslig för tryck/feltryck speciellt på ryggen och det känns som en typisk sak som skulle kunna uppröra henne.
Jag behöver ju också hinna komma in i ridningen och bli uppvärmd Men kanske kan börja använda inspänning de ggr jag blir longerad, så det blir lite mer arbete från hennes sida också och inte bara min Och tack igen
Jag har blivit longerad då och då under nästan hela senaste terminen just därför, tyvärr hjälper det ju inte så mycket (går inte vidare snabbt framåt åtminstone). Det är det jag försöker, men det är ju uppenbarligen väldigt svårt Händerna har jag inte som högsta prioritet eftersom jag vet att jag är rätt mjuk i händerna även om jag har dom lite här och där, jobbar med det också, men tänker inte på det hela tiden.
Det jobbiga är att jag känner mig mer avslappnat när jag tippar framåt, känns som att jag följer med bättre och känner ofta inte att jag inte sitter rakt På slutet av passen brukar det kännas som att jag sitter lite bättre, men om det beror på mig, eller bara på att Ninya går bättre då och därmed ofta blir lättare/trevligare att sitta på vet jag inte.
Jobbar på händerna med, precis som du säger att försöka rätta till saker med sits och skänklar istället för händerna (oftast gör jag både och, men det är ju händerna som syns mest). Innerhanden började jag tränga med i samma veva som jag försökte träna bort att jag alltid ledde utåt med yttertygeln och glömda ta in den igen Blev tillsagd att sluta med det och då började jag tränga med innerhanden istället. Det har blivit lite bättre det med senaste månaderna, så om några år kanske mina händer är hyfsat normala...
Tack!
Tack, jag känner att det faktiskt är en del av poängen med att lägga ut bilder/filmer Även om alla tips inte passar för en själv så skadar det ju aldrig att få höra ändå.Alla behöver jobba mer på något och cred till dig som tar konstruktiv kritik till dig och ser det som bra tips!=)
Nu när du skrev att du känner dig mer avslappnad när du tippar framåt kom jag att tänka på en sak. Kanske tips du redan fått men i så fall får du höra det igen.
Träna upp din bålstyrka (både mage o rygg) utöver ridningen!
Det kan mycket väl vara så att det är det som fattas för att du ska kunna räta upp dig på ett bra sätt!