Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
--------------------------------------------------------------------------------
Du, islandshästgymnasiet som håller till där jag rider - de bekräftar ALLA de där fördomarna! Hästarna rusar runt runt i galoppen, ligger ner i kurvorna och det sprutar grus efter sargen. Det verkar som att de måste rida så fort de går för att de ska hålla galoppen. Fatta galopp gör man genom att rycka dem ur balans från snabbaste trav eller tölt. De kan inte trava rent och de böjer runt hästarna på en 5 m stor volt så de biter sig själv i svansen i nån passaktig tölt eller vad det ska vara för gångart i 20 min. Jag blir verkligen inte imponerad. Och jag håller med. Att rida i samma ridhus som 5 islandekipage är förenat med döden
Wången eller Linköping?
Jag kan inte annat än hålla med. tyvärr=(
Jag har själv en islandshäst en rider vanlig klassisk dressyr med min fast hon kan tölta och jag tävlar då och då i tölt.
Men så tänkte jag att jag skulle åka iväg på en kurs för att få komma ut lite och åkte till en gård som har islandshästar och ridskola och kurser mm.
Höll på och tappa hakan bokstavligen när jag fick se hur man både red och hanterade hästarna där.
Man tog in hästarna borstade av de värsta sadlade på blöt häst och red dessa svettiga(minusgrader ute) och band upp dessa mot stolpar och borstade snabbt av dom och gav en tuss hö och där fick de stå tills de skulle ridas igen. Som var ca 3 timmar(!)
Ridningen var som du sa flack och helt okontrollerad och allt gick i 320, ingen häst kunde trava utan nästan alla töltade och det spelade ingen roll vad ryttarna gjorde för att försötka få vissa av hästarna att trava eller galoppera de töltade bara snabbare.
Ridläraren lärde ut att luta sig frammåt och släppa tyglarna och rida lätt så skulle de börja trava men de var bara ett rejs runt ridhuset och inge mer.
2500 som kursen kostade kändes inte alls värd och jag lärde inte mig ett smack.
Dock var de trevligt sällskap och på kvällen hade vi trevligt så jag fick se de så=)
Men fördomarna mot hur ridskolor har de vart ju inte bättre för min del iallafall. Och hoppas innerligt att inte privatryttarna rider sina hästar likadant.. själv är jag ensam islandshästägare i mitt stall som är et stort dressyrstall med storhästar!