***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

http://www.youtube.com/watch?v=S1PS9n0VvDM

Min toffla har ÄNTLIGEN börjat röra på sina raka och stela ben igen.
Hon var iväg på träning och resultatet vi fick hem var inte alls glädjande, hon är nu på träning hos min chef
och nu efter två månader börjar gången komma tillbaka.
Är mestadels ensam i stallet så svårt att få någon film när hon jobbas men här är en innan tömkörningen iaf.

Jag blir lika chockad när jag ser isisar som rör sig som "vanliga" hästar :o

De jag sett åker runt i någon slags trav/tölt i 100km/h och galopp innebär att man rider så fort så hästarna nästan ramlar i svängarna. Att rida samtidigt som dessa är lika med döden.

Och jag blir fortfarande lika chockad varje gång jag ser att den fördomen finns kvar ;)

Visst finns det tyvärr dom som rider sina hästar så som du beskriver, men det är inget fenomen enbart inom islandshästvärlden utan existerar i princip överallt. Det handlar om ryttarens utbildning gentemot hästens utbildning.
Mina hästar rids alltid med mål, samling och eftergift är a och o i träningen samt att få fram en samarbetsvillig häst som rör sig mjukt och smidigt genom kroppen i alla gångarter.
Den här svarta 5 åringen galopperar utan problem på 10m volter och gör både öppna och skänkelvikningar i trav ;)
Mina förra hästar, två femgångare, gick även dom i långsamt tempo i diverse dressyrrörelser och kunde galoppera samlat både på små och stora volter ;)

Är som sagt oftast ensam men ska försöka få fram lite mer filmer framöver :)

Orion_x: Vad kul att du tycker att hon rör sig mycket redan nu, det är ju på väg tillbaka men det tar sin tid.

Du, islandshästgymnasiet som håller till där jag rider - de bekräftar ALLA de där fördomarna! Hästarna rusar runt runt i galoppen, ligger ner i kurvorna och det sprutar grus efter sargen. Det verkar som att de måste rida så fort de går för att de ska hålla galoppen. Fatta galopp gör man genom att rycka dem ur balans från snabbaste trav eller tölt. De kan inte trava rent och de böjer runt hästarna på en 5 m stor volt så de biter sig själv i svansen i nån passaktig tölt eller vad det ska vara för gångart i 20 min. Jag blir verkligen inte imponerad. Och jag håller med. Att rida i samma ridhus som 5 islandekipage är förenat med döden :D

Jag tycker också att nästan alla islandsekipage jag sett lever upp till fördomarna. (Michis är helt klart ett undantag. :d)
Glöm inte bort att dom nästan aldrig galopperar rent heller.

Det är skittrist för Islandshästar är så himlarns fina.

Nä det är oftast en väldigt passig eller töltig galopp. Verkligen jättetrist.

Vad tråkigt att ni får uppleva sån tråkig ridning när det gäller islandshästar .. Riktigt trist att läsa!!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Du, islandshästgymnasiet som håller till där jag rider - de bekräftar ALLA de där fördomarna! Hästarna rusar runt runt i galoppen, ligger ner i kurvorna och det sprutar grus efter sargen. Det verkar som att de måste rida så fort de går för att de ska hålla galoppen. Fatta galopp gör man genom att rycka dem ur balans från snabbaste trav eller tölt. De kan inte trava rent och de böjer runt hästarna på en 5 m stor volt så de biter sig själv i svansen i nån passaktig tölt eller vad det ska vara för gångart i 20 min. Jag blir verkligen inte imponerad. Och jag håller med. Att rida i samma ridhus som 5 islandekipage är förenat med döden

Jag kan inte annat än hålla med. tyvärr=(

Jag har själv en islandshäst en rider vanlig klassisk dressyr med min fast hon kan tölta och jag tävlar då och då i tölt.

Men så tänkte jag att jag skulle åka iväg på en kurs för att få komma ut lite och åkte till en gård som har islandshästar och ridskola och kurser mm.

Höll på och tappa hakan bokstavligen när jag fick se hur man både red och hanterade hästarna där.:crazy:

Man tog in hästarna borstade av de värsta sadlade på blöt häst och red dessa svettiga(minusgrader ute) och band upp dessa mot stolpar och borstade snabbt av dom och gav en tuss hö och där fick de stå tills de skulle ridas igen. Som var ca 3 timmar(!)

Ridningen var som du sa flack och helt okontrollerad och allt gick i 320, ingen häst kunde trava utan nästan alla töltade och det spelade ingen roll vad ryttarna gjorde för att försötka få vissa av hästarna att trava eller galoppera de töltade bara snabbare.
Ridläraren lärde ut att luta sig frammåt och släppa tyglarna och rida lätt så skulle de börja trava men de var bara ett rejs runt ridhuset och inge mer.

2500 som kursen kostade kändes inte alls värd och jag lärde inte mig ett smack.
Dock var de trevligt sällskap och på kvällen hade vi trevligt så jag fick se de så=)

Men fördomarna mot hur ridskolor har de vart ju inte bättre för min del iallafall. Och hoppas innerligt att inte privatryttarna rider sina hästar likadant.. själv är jag ensam islandshästägare i mitt stall som är et stort dressyrstall med storhästar!

Wången eller Linköping?

en annan skola i jämtland ;)

Jag kan inte annat än hålla med. tyvärr=(

Jag har själv en islandshäst en rider vanlig klassisk dressyr med min fast hon kan tölta och jag tävlar då och då i tölt.

Men så tänkte jag att jag skulle åka iväg på en kurs för att få komma ut lite och åkte till en gård som har islandshästar och ridskola och kurser mm.

Höll på och tappa hakan bokstavligen när jag fick se hur man både red och hanterade hästarna där.:crazy:

Man tog in hästarna borstade av de värsta sadlade på blöt häst och red dessa svettiga(minusgrader ute) och band upp dessa mot stolpar och borstade snabbt av dom och gav en tuss hö och där fick de stå tills de skulle ridas igen. Som var ca 3 timmar(!)

Ridningen var som du sa flack och helt okontrollerad och allt gick i 320, ingen häst kunde trava utan nästan alla töltade och det spelade ingen roll vad ryttarna gjorde för att försötka få vissa av hästarna att trava eller galoppera de töltade bara snabbare.
Ridläraren lärde ut att luta sig frammåt och släppa tyglarna och rida lätt så skulle de börja trava men de var bara ett rejs runt ridhuset och inge mer.

2500 som kursen kostade kändes inte alls värd och jag lärde inte mig ett smack.
Dock var de trevligt sällskap och på kvällen hade vi trevligt så jag fick se de så=)

Men fördomarna mot hur ridskolor har de vart ju inte bättre för min del iallafall. Och hoppas innerligt att inte privatryttarna rider sina hästar likadant.. själv är jag ensam islandshästägare i mitt stall som är et stort dressyrstall med storhästar!

Usch.. Tycker det ser så jäkla tråkigt ut! Hos oss är det mest bara eleverna när de rider sina egna hästar som jag ser.. På dagtid när det är skola så är jag aldrig där. Utan det är kvällstid. Jäkla stoj och skrik i ridhuset och bara flams och trams.. Inte lätt att försöka dressyra mitt i det :p Det kan vara jäkla spännande när de trycker sig förbi en i 320 knyck med en dm mellan hästarna och man bli inklämd mellan häst och sarg när det sprutar grus i sargen. Stackars pållen håller ju på krypa ur skinnet :D

Aah, då är jag med!

Jag hade blivit redigt förbannad om nåt sånt hänt när jag tränar mina hästar, usch!!!!!

Det är tyvärr inte fördomar, jag ser det, varje dag i princip.

Sist när jag red i ridhuset så hade jag just stängt dörren och vänt min häst och börjat gå mot mitten av ridhuset, då kom en farande i galopp (världens fart såklart) efter spåret, just bakom min häst så det bara svishade i svansen på honom. Tur han är snäll.

Kan även tillägga att isisfolk är de enda som inte saktar ner när man möter dem ute i skogen, de fortsätter i samma vansinnesfart trots att stigen är 1,5 meter bred och tror att det ska gå att passera...

Nu låter jag ju lite trist, drar alla över samma kant. SJÄLVKLART finns det jättefina isisar och tillhörande jättefina människor, men tyvärr är det de respektlösa fartdårarna som gör att dessa "fördomar" lever vidare.

Vad tråkigt att läsa era upplevelser, har själv aldrig sett den typen av ridning när det gäller "min" ras men det är antagligen för att jag ända sen jag bytte till islandshäst har hållt till på större ställen med träning- och tävlingsinriktning.
Har aldrig haft dom upplevelserna ni berättar här.
Riktigt tråkigt att höra. Hoppas ni säger åt dom när dom far omkring och förstör för andra!!

*kl*
Slänger in film på vår första start sen oktober och femte någonsinn;)..
Vi jobbar på att bli bättre men ser ffa till att ha skoj! Lb1 med 67,9 % och andraplacerad så jag var helnöjd.. Finns ju mer att fila på definitivt men perfekta blir vi aldrig..http://youtu.be/X7QLcR2FYng

Fin häst! Blir lite lång men jag antar att det är tävlingsnerverna som spökar för det såg ju fint ut på en träningsfilm du hade :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 707
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama