***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Senast ändrad:
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Hahha jag dör, den är ju helgalen, det där kommer bli en hoppeponny :p Mammahäst ser lagomt road ut...

Har den någon jämnårig att stojja med?

Jo tack, Stackars Stella. :D Ärver hon sin mammas hoppförmåga så lär hon bli en hoppeponny. :d

Vi har ett till föl, men tyvärr så har ju Stella skadat sig så dom måste gå själva. Stella tokspringer
om det kommer andra hästar i närheten av ungen och det är inte så bra för en senskada.

Hi hi, Pandabäbis har blivit GALEN :D:love:
Men hjälp va hon har vuxit!! Hon ser dubbelt så stor ut nu!
Stackars Stella, hoppas hon blir bra snart.

Det är väldigt prydligt, men han ger inte allt. Han lurar dig lite och säger 'jo, men jag gör mitt bästa', fast egentligen så ger han bara mellan 40-80 %. Du är för snäll! Se till att han -verkligen- ger dig 100, säger du arbetstrav, då ska han säga 'yes!' och du ska känna drivet framåt, från bakbenen hela vägen till din hand. Driver det inte framåt så får du rida i lite övertempo tills han fattar att 'aha det är framåt som gäller'. (motsatt gäller motsatt problem). Han ska utföra precis vad du ber om, varken mer eller mindre. Ber du om maximal steglängd så är det max som gäller, inte så mycket som han känner för. Samtidigt är du noga som fasen med att berömma när han uppfyller dina (högt ställda) krav och han vill ge dig 100 nästa gång : D Fina är ni!

Ser ut att ha riktigt läcker färg under all ull :p Ser fram emot att se henne se när hon är vuxen!

Tycker den lilla krabaten är så otroligt charmig:love:

Jag tycker det ser ut som en liten reining stjärna det där. Gör ju redan rollbacks, slide stops, byten och har inget problem med att både öka och samla sin galopp ;)

Påminner lite om denna snyggingen: http://www.youtube.com/watch?v=ieL_0zaoEiM&feature=player_detailpage

Jätte söt iaf! Kommer säkert bli minst lika fin som sin mamma!

Senast ändrad:

Lilla monster grädde är ljuvlig! Ska bli så roligt att följa henne!

Gällande nya ponnyn så undrar jag om det är stammen du funderade på och inte färgen på svarta ponnyn?;)

Hon är iaf e Likstahöjdens Komet RP - H Charlie Brown RNF - Pantaco RNF

Tack för feedback, kan inte annat än säga att du har helt rätt. :) Jag har jättesvårt att få till det och inte vara "så snäll" (tränaren uttrycker sig också så:) Problemet är att jag känner att jag själv ofta blir spänd i kroppen så fort jag ska börja kräva mer av honom, vilket självklart resulterar i att pålle oxå blir spänd och då blir det svårt :cry: Nåväl, det händer ändå att vi stundtals får till det (med tränare som tvingar mig rida och sluta åka...:) vilket är en fantastisk känsla!

Hur går det? Kommer ni ut på några tävlingar?

Fast målet är att du ska 'åka' så mycket som möjligt! Om hästen går bra så ska man ju inte åtgärda något (inte inverka aktivt - alltså åka) och visst vill vi att den ska gå bra så mycket som möjligt?

Knepet för att inte bli stressad (eller irriterad) är att kunna rida med 'AV/PÅ'-knapp, kunna växla fort mellan inverkan (på) och avslappning (av). Rida varje sekund för sig.

Om du inte är nöjd så åtgärdar du det. På en gång, inget att vänta med. Tryck 'PÅ'. Går det för långsamt? Kvicka till. Går det för fort? Lugna ner. Är han inte tillräckligt ställd? Ställ igenom. Om du behöver fundera på om du är nöjd eller inte så är svaret 'nej (inte nöjd)' : P

När du är nöjd, så ska du tillbaka till 'AV', det som jag kallar ryttarens halvhalt. Du återgår till utgångsläget. Inga händer, fötter eller tankar på avvägar. Hitta lugn och fokus och sitt mjukt och avslappnat med hand och skänkel i 'normalläge'. I början kan man få rida många meter innan den 'tar' och man blir avslappnad, men ju oftare du tränar på att komma dit desto fortare går det ju, till slut så ska man kunna göra dom på en sekund.

Först när halvhalten tagit så är du klar för att trycka 'på' igen, då är du med och kan inverka som du ska. Och för varje gång som du tar med den lugna känslan in i 'på'-läget, så lär du dig ett sätt att rida aktivt utan att bli stressad. (och för varje gång så kommer den känslan att hålla i sig längre och längre).

---

Terrängvideon var ju jättefin :D

Din gula är ju bara så fin:love:

Men tycker han hoppar som en sådan där "datorspels häst"
Typ som hästarna i arvet från Rosemondhill (eller vad det spelet hette?) :D ur gulligt

ha, ha ja du det går väldigt trögt... fem starter totalt på 3,5 år....:o Men nu var det senast förra helgen och det är dags nästa vecka igen, såååå kanske kommer vi igång nu då?:)

Annars kan man ju göra sån här oxå, nu kommer du få dig ett gott skratt Fio :)
http://www.youtube.com/watch?v=COGdwGCAseY&list=UU2Co8a911e4VAcAsQDGuQRQ&index=6&feature=plcp

Åhh vad roligt det där såg ut :bump:
Alldeles perfekt höjd också :D

Ni är jättefina tillsammans !

Jag förstår precis hur du menar och håller helt med och jag känner att det är den grundtanken jag rider med, iaf teoretiskt :) men det är ju så attans svårt när det ska omsättas i praktiken...Många tack för tipsen!:)

M85 och NotlikeI tack! :bow:

Håller med det ser verkligen roligt ut och helt lagom höjd:D

En sån träning skulle jag också väldigt gärna åkt på med ngn av hästarna sen.

Haha, så går det när man har mycket i huvudet. Självklart var det stammen jag undrade över!

Hon är nog mer än dubbelt så stor! Hon vägde ju bara 22 kg när hon föddes. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 710
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama