Fenomenet dumpstring.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Jag har i perioder varit intresserad av att dupstra, men det har inte blivit av än. Tror alla större affärer i området har lås och staket…

Min bror däremot hittade ett riktigt fynd när universitetet byggde om några salar. De hade en stor container till allt som skulle slängas så min bror med klasskompisar gick dit och kollade i pauserna. Med sig hem den dagen hade han en whiteboard storlek stor, först på tåget och sen 10 min promenad hem då den inte fick plats i bilen ;)
Jag dumpstrar ju inte bara livsmedel utan har blivit känd som den folk och företag ringer när nåt ska bort snabbt, ofta vet jag någon som vill ha nåt jag blir erbjuden men inte behöver (kontaktnätet är stort) men strax före jul fick jag ett samtal från en numera nedlagd firma att ta hand om flera rullar glasfibermatta och en polyesterspruta som bara den har ett inköpsvärde på en halv miljon, den ser lite trist ut bara men fungerar. Vissa saker får ett andra liv genom mig och andra sparas för framtida planer.

Jag kollade där första gången jag hörde talas om det, men det var ju mest chips, godis, läsk och rengöringsmedel...
Det är mycket av den varan men som sagt, utbudet varierar väldigt. Jag köper extrema mängder krossade tomater, bönor och flingor/müsli t.ex. ibland har man tur och hittar soltorkade tomater och kronärtskocka i olja. Olivolja och liknande köper vi också därifrån. Kryddor ibland. Man får hålla lite koll.

Det är mycket av den varan men som sagt, utbudet varierar väldigt. Jag köper extrema mängder krossade tomater, bönor och flingor/müsli t.ex. ibland har man tur och hittar soltorkade tomater och kronärtskocka i olja. Olivolja och liknande köper vi också därifrån. Kryddor ibland. Man får hålla lite koll.
Jag handlade av dom innan jag började dumpstra men sen behövdes det inte, allt du räknade upp hittar jag ibland mycket av.

Fö. blev det potatisgratäng, knakerstekt bacon och massor med coctailtomater till middag idag :d och givetvis gratis,,,,,,,,,som vanligt. :up:

Jag handlade av dom innan jag började dumpstra men sen behövdes det inte, allt du räknade upp hittar jag ibland mycket av.

Fö. blev det potatisgratäng, knakerstekt bacon och massor med coctailtomater till middag idag :d och givetvis gratis,,,,,,,,,som vanligt. :up:
Jag är lite för bekväm för att själv gå och leta i containern. Jag känner väl också lite att om tillräckligt många hittar matsmart gör det säkert också skillnad. Att butiker fattar att folk gärna köper produkter som passerat bäst före t.ex.

På mitt jobb försöker vi fynda så mycket som möjligt men ibland slänger vi för att det kostar mer i tid än vad vi tjänar på det när det fyndas. Sorgligt men sant.

Tippar på att du jobbar på Ikea, det är typ bara där man kastar fullt fungerande saker för att det blivit ett litet hål i kartongen och för att man anser sig inte tjäna tillräckligt på att rea ut det. Helt sjukt, det borde skänkas bort till välgörenhet.

Jag är lite för bekväm för att själv gå och leta i containern. Jag känner väl också lite att om tillräckligt många hittar matsmart gör det säkert också skillnad. Att butiker fattar att folk gärna köper produkter som passerat bäst före t.ex.
Jag spenderar c:a 1,5 timma varannan vecka ungefär på "shoppingrundan" samt att jag har faktiskt inte råd att låta bli så för egen del är det rent egoistiskt, jag har tänkt tillräckligt mycket på andra så nu till första mars bestämde jag mig för att BARA tänka på mig själv och dom allra närmsta vännerna.

Jag spenderar c:a 1,5 timma varannan vecka ungefär på "shoppingrundan" samt att jag har faktiskt inte råd att låta bli så för egen del är det rent egoistiskt, jag har tänkt tillräckligt mycket på andra så nu till första mars bestämde jag mig för att BARA tänka på mig själv och dom allra närmsta vännerna.
Det är ju inte så farligt ändå. Kanske kommer att prova det någon gång men inte i närtid. Det skulle bli ett sånt projekt iom att jag inte får köra bil och jag skulle gissa att man får åka en liten bit härifrån för att hitta en olåst container. Dra med hela familjen är inte ett alternativ medan kidsen är i förskoleålder :p

"Får inte köra bil", vadårå, bara kör, är den inte allt för nergången och har minst 3 hjul så är det bara att köra, körkort eller inte, ingen lär iallafall bry sig. :p

Jag kikade runt mina mataffärer idag när jag handlade och såg INGA containers någonstans, inte bakom, inte på sidan, inte framför affären. Skulle varit intressant att veta och planerat ett litet raid :p

Kanske min affär är så duktig att inget slängs :idea:

Är det Lidl har dom vanliga tunnor bakom vid lastkajen, Hemköp brukar ha ett sopskjul ihopbyggt med lastkajen som oftast är olåst eller uppbrutet, dom bryr sig inte längre utan har accepterat vår subkultur iom. att ingen skräpar ner. Fö. finns både lyse och kamerabevakning på ett ställe där jag är ibland så där är man säker på att bli upptäckt. :banana:

raccoon-in-trash.jpg

Är det Lidl har dom vanliga tunnor bakom vid lastkajen, Hemköp brukar ha ett sopskjul ihopbyggt med lastkajen som oftast är olåst eller uppbrutet, dom bryr sig inte längre utan har accepterat vår subkultur iom. att ingen skräpar ner. Fö. finns både lyse och kamerabevakning på ett ställe där jag är ibland så där är man säker på att bli upptäckt. :banana:

raccoon-in-trash.jpg
Vad söt du är. :love:

Tippar på att du jobbar på Ikea, det är typ bara där man kastar fullt fungerande saker för att det blivit ett litet hål i kartongen och för att man anser sig inte tjäna tillräckligt på att rea ut det. Helt sjukt, det borde skänkas bort till välgörenhet.
Ikea säljer väl varor där det gått hål i kartongen på Fyndavdelningen? Där brukar det finnas mycket sånt.
När jag jobbade på stormarknad fick personalen köpa skadade varor till lägre priser.

Ja hur har vi det här, finns det några "dumpstrare" här eller känner ni några? Jag blev intresserad av att det finns dom som törs "handla gratis sen affärerna stängt" i soptunnorna och att det verkar vara vanligt förekommande.

Inte alls fel utan tvärt om, istället för att felfri mat hamnar på tippen bara för att brödet är daggammalt och det störtlöjliga bäst-före råkat gå ut eller kommer att gå ut imorgon.

Jag har själv haft grisar ett par år och då var det 3 grisar och 5 familjer som levde väldigt gott på det jag hämtade i bara 3 butiker. en gång hämtade jag en hel pall cornflakes och frostflakes bara för att kartongerna var stukade och ris,,,,,, ja var ett par påsar trasiga så slängdes hela kartongen.

*kl*

Jag har en sådan enorm fobi för baciller ihop med ett makalöst kontrollbehov så jag skulle själv aldrig klara av det, har inte något behov heller så tanken har aldrig slagit mig.
Däremot kan jag tycka att det är onödigt att okej mat slängs och kan ju tycka att mataffärer borde ha en "fräsch" kontainer just för detta ändamål om man såg till att inte skräpa ner efter sig givetvis.

Hade jag fått veta att jag blev bjuden på roadkill eller kontainermat hade jag fått den sjukaste panik ni kan tänka er så säg till innan, tack! :D

Ikea säljer väl varor där det gått hål i kartongen på Fyndavdelningen? Där brukar det finnas mycket sånt.
När jag jobbade på stormarknad fick personalen köpa skadade varor till lägre priser.

Det är en bråkdel som hamnar där. Det mesta slängs. Sen skiljer det sig såklart mellan husen men det mesta slängs. Vansinnigt. Förut fick personal förtur till skadat gods/fynd men det togs bort då vissa helt enkelt såg ut det de ville ha, pajade kartongen och BA "fynd! Jag tar den!".

Hade jag fått veta att jag blev bjuden på roadkill eller kontainermat hade jag fått den sjukaste panik ni kan tänka er så säg till innan, tack! :D
Då bör du inte stå bakom mig på pizzerian, sist sa jag "jag skulle vilja veta vad det är i pizzan" och svaret kom blixtsnabbt "det vill du INTE"! :rofl:

Det är en bråkdel som hamnar där. Det mesta slängs. Sen skiljer det sig såklart mellan husen men det mesta slängs. Vansinnigt. Förut fick personal förtur till skadat gods/fynd men det togs bort då vissa helt enkelt såg ut det de ville ha, pajade kartongen och BA "fynd! Jag tar den!".
Visst är det vansinnigt, en kompis till mig fick en språjlans ny svindyr säng av ett möbelvaruhus, enda felet var att det saknades 4 skruvar i paketet och då skulle sängen kastas enligt moderbolaget. Fyra sketna skruvar värda 20 spänn,,,,,,,,vansinne på hög nivå. :banghead: :banghead:

Fast jag har varit med om värre, staten köpte in bestick som lagrades en massa år och sen gick till skrot och nu snackar vi bestick till 5ggr sveriges befolkning. Järnspisar i parti och minut gick direkt till smältverket och det var inte 1000 st vi snackar om utan ofantliga mängder. :banghead:

Intressant, jag har liksom bara räknat med att det som är trasigt hamnar i fynd eftersom möjligheten finns men jag har ju ingen aning om hur mycket som faktiskt går sönder ...

Så jäkla illa det där med att paja kartonger för att få köpa det billigt! En bekant från Borås berättade att det går likadant till på stora postorderföretag.

Jag tyckte inte heller matsmart innehöll så mkt som jag ville ha. Jag handlar ffa ekologiskt och där var ju utbudet skralt. Synd.

Efter ett uppehåll på ca 35 år funderar jag nu på att ta upp min dumpstringskarriär igen...! Men då inte främst för min egen del utan för mina hönors! Har länge tänkt fråga på vårt lokala ICA om jag kan få/få köpa utrangerade grönsaker för att ge hönsen nu på vintern när de inte kan äta grönt ute. Och när jag här om dagen såg en av de anställda stå och sortera ut från grönsaksavdelningen (bl a massor av askar med cocktailtomater) passade jag på att fråga. Fick svaret att de mycket riktigt slänger allt som utrangeras. Men det visade sig att de nyligen hade fått samma fråga av en annan hönsägare och när de kollade upp saken visade det sig att det skulle strida mot deras regler både att skänka bort och att sälja billigt... :-( Jag känner verkligen att det är ett ENORMT slöseri vilket får mig att överväga att "ta ett återfall"... Men när det gäller grönsaker skulle jag ju egentligen behöva veta NÄR de kastar dem så att jag kunde vara där innan de blir förstörda av kylan nu på vintern...

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka