Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd
jobbig situation- lider med dig!
de andra gångerna han fått panik, har släpet varit stort och luftigt då??
annars är mitt enda tips att byta. Det kan gör amycket!!!
Hade själv en häst som alltid hade varit lugn att köra, men sen började han spark ai svängade, och sen en gång var vi påväg långväga (fälttävlandskurs) och det var den värsta resan jag varit med om, trodde seriöst han skulle sparka sönder hela släpet (hade då en enaxlad men ralativt stabil men mörk transport). och jag sa när jag kom fram att jag åker inte hem med honom...
detta var många år sen så det fanns liksom inte mellanväggar som var "åt sidan" eller att man kunde ta bort och ha hela bommar osv. Men av en slump så satt far min opch läst ehästtidningar medans jag red och läste om att hästar som sparkar och även börjar sparkar (även om de stått snällt innan) kan behöver mer PLATS! att bredda bakbenen främst.
jag sa att han får 10min på sig.. anars lastar vi av och skickar på lastbil hem.. papap tog bort mellanväggen och hästen rörde sig inte och var kruttorr!!!
Efter dett aklund ejag fortsätta åk amed honom bara han kunde bredda bakbenen och ha utrymme!
Häst två är ett fullblodsto... klaustrofobi och fobi för att sitta fast
åker inte mkt och förr var det en mardröm att lasta/köra henne, men sen vi köpte nya släpet crist champion så gå rhon både in och står lung toch snällt!
och om du vågar åka igen så ksulel jag rekommendera att du sätter kamera i så du int ebehöver springa bak och kolla när han sparkar (då får han ju uppmärksamhet som han antagligen vill och riskerar att han lägger till det som system. samtidigt kanske han behöver lugnas?)
finns även veterinärer som skriver ut lugnande.
ska finnas ngt "hälsokostaktikt" nån lukt man kan spaya i transporten för att "lugna" dem.. pepparmyntsolja?