Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd
Nu har jag inte läst igenom alla svar (ska göra dte när jag har tid) men jag undrar, har transporten god ventialtion?
Min äldsta hingst är en klippa att lasta och köra.
Han kan tom springa på transporten om man vill, han står som ett tänt ljus och han är Mycket tålmodig.
För att ge ett exempel på hur stadig han är, första lastningen jag gjorde var en akutflyttning mitt i vintern. Mellanväggen hade fryst fast och kunde inte flyttas vid lastning. Jag tyckte "synd" om hästen och hade täcke på honom.
Han går på, tvärstannar när han är halvvägs inne i själva transporten och tittar förvånat bakåt, han har fastnat med bukgjorden i mellanväggen, han testar backa för jaha ber matte mig komma bakåt kanske? Han lossnar inte, så han går frammåt, och när han inte kommer någonstans så stannar han och tittar fördersamt på mig... Ursäkta... kan du ta loss mig? Allt hände på ett par sekunder, han hade likagärna kunnat få panik men nej...
Denna häst strå som sagt som en klippa, lugnt, stadigt, rör sig inte ens. Jag tror han sover när han åker transport.
En gång har han fått ren panik i transporten, det var när den som stängde transporten bakom oss inte hade lämnat överluckan på yttersta hålet så det kom in luft. Det vart tokvarmt och han fick panik av värmen.
Du skriver att transport är liten och att hästen svettas, men att han när ni lånade en annan transport som var stor och rymlig skötte sig väl. Han blir dessutom lugn så fort du öppnar dörren fram = luft kommer in.
Jag tipsar följande:
1) Se till att allt är klart när ni ska åka, så hästen inte behöver stå och jaga upp sig när transporten står still. Det rä att be om problem. Mocka, betala, plocka undan allt mm innan du lastar.
2) Se till att ni har ordentligt med lufttillförsel/ventilation i transporten. Se till att lämna övre luckan lite på glänt. Går itne det, fixa det. Hästen måste ha ny luft in i transporten.
3) Låna en ny stpr transport med bra lufttilförsel igen och kolla om han står lika bra i den som sist ni lånade en transport.