Fenomenet dumpstring.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Min butik sköter svinnet så att en väldigt stor del går till bonden i byn. Dessutom har ägaren även öppnat en restaurang/café där all mat så långt som det går är det ifrån butiken med sämst datum. De är också väldigt duktiga på att rea ut med kort datum märkning.
De har väldigt lite svinn och det som är är absolut mest sådant med kross skador :up:
Att de dessutom satsar stort på ekologiskt och kommer att byta ut ICAs "vanliga" kött till närproducerat gör att jag gillar dem ännu mer!

Blev kanske lite OT så svarar på ts fråga också.
Nej jag har aldrig dumpstrat, kommer nog aldrig heller göra det. Däremot förstår jag folk som gör det och tycker det är fruktansvärt onödigt att slänga mat som inte är dålig!

Min butik sköter svinnet så att en väldigt stor del går till bonden i byn. Dessutom har ägaren även öppnat en restaurang/café där all mat så långt som det går är det ifrån butiken med sämst datum. De är också väldigt duktiga på att rea ut med kort datum märkning.
De har väldigt lite svinn och det som är är absolut mest sådant med kross skador :up:
Att de dessutom satsar stort på ekologiskt och kommer att byta ut ICAs "vanliga" kött till närproducerat gör att jag gillar dem ännu mer!

Jag vill också bo där du bor!

Där har du fel, dumpstrare finns inom alla samhällsklasser enligt butiksägare och andra som vet. Det är människor som, precis som Astronaut skriver, tycker det är bedrövligt att fullt användbar mat går till spillo.

Dem flesta jag har träffat på har varit studenter med rika föräldrar som definitivt inte hade problem med ekonomin (det var nog märkligare egentligen att jag med min taskiga ekonomi inte hängde på haha). De andra hade definitivt ett ok betalt jobb.

Men jag rör mig i cirklar med folk som värnar mycket om miljön så vet inte om det är så representativt.

På samma tema.. Jag fick med mig ett bord hem idag.
Mötte en flyttkarl i trappan vid jobbet och kommenterade glatt att det väl var XX som skulle flytta. Han bar på ett snyggt bord och sa att de skulle kastas. Så jag bad honom ställa det vid hissen. Nu är det hemma hos mig. Snygg och praktiskt litet avställningsbord.
jag gillar inte second hand egentligen men detta var så jäkla snyggt och så skulle det till soptippen...

Bra tanten! :up:

Återbruk är mycket viktigare för miljön än återvinning, ju längre en grej är i omlopp som bruksföremål desto bättre. Ni vet "gamla" spisen som jag räddade från tippen och har använt i 3 år, den är nu rekonditionerad och ska få ett nytt hem så småningom. Förra veckan räddade jag en påse potatis som skulle slängas bara för att påsen var sprucken. Jag lovade att den skulle komposteras "nån gång i framtiden" och då garvade dom i affären. :D

Ja hur har vi det här, finns det några "dumpstrare" här eller känner ni några? Jag blev intresserad av att det finns dom som törs "handla gratis sen affärerna stängt" i soptunnorna och att det verkar vara vanligt förekommande.

Inte alls fel utan tvärt om, istället för att felfri mat hamnar på tippen bara för att brödet är daggammalt och det störtlöjliga bäst-före råkat gå ut eller kommer att gå ut imorgon.

Jag har själv haft grisar ett par år och då var det 3 grisar och 5 familjer som levde väldigt gott på det jag hämtade i bara 3 butiker. en gång hämtade jag en hel pall cornflakes och frostflakes bara för att kartongerna var stukade och ris,,,,,, ja var ett par påsar trasiga så slängdes hela kartongen.

Jag har aldrig dumpstrat själv. Däremot har jag svårt för att man kastar saker i onödan och slösar med jordens resurser. Så om inte butikerna har samarbete med organisationer som ser till att det som går att använda görs så är jag glad om någon annan ser till att det inte bara går till spillo.

Jag är mycket positiv till fenomenet dumpstring och äter gärna dumpstrad mat hemma hos vänner! Dock klarar jag inte av det själv pga viss sopskräck.

Jag är mycket positiv till fenomenet dumpstring och äter gärna dumpstrad mat hemma hos vänner! Dock klarar jag inte av det själv pga viss sopskräck.
Jag är ju så "fräck" så tex. med potatispåsen sa jag "eftersom den här kräks och inte går att sälja så förbarmar jag mig över den. Frågor på detta?" :p

I mellandagarna kom en föreståndare i en av butikerna ikapp mig med en korg risgrynsgrötskorvar och när han såg att det var jag så sa han "äh nu har jag burit klart på den här så nu får du fortsätta, korgen kan du låna så länge tills nästa gång du kommer." :laugh:

Tydligen vet folk var jag bor och hur jag lever och vem jag är. :o :eek:

Jag har läst att en del affärer tycker det är ett otyg så de häller ut massa konstiga medel över maten. Så se upp!

Jag har inte dumpstrat, däremot var det julafton när det var dags för grovsopshämtning i stan. Då ställde ju alla ut sånt de ville bli av med på trottoaren och som fattig student gjorde man verkligen fynd. Någon fick med en sängram, någon har släpat med en fotölj, fina krukor och skålar var alltid bra.

När jag flyttade från studentlyan så skulle jag inte ha med min tv. Den ställde jag i korridoren och skrev "varsågod" på en lapp på. Den försvann omgående.

Ingen fara, det gjorde en anställd på Lidl nånstans och det blev polisanmälan och åtal för sånt är förbjudet så nu låter butikerna bli sådana tilltag. Den anställde som påträffas med dylikt får sparken vet jag.

Vår Coop Konsum är jätteduktiga på att rea ut saker som håller på att gå ut. Älskar att hitta gårdagens bullar i påsar med tio stora bullar för 10-15kr. :D
Nu har de även börjat plasta in trasiga kartonger/förpackningar och rear ut sånt väldigt billigt istället för att kasta. :up: Fast sen ja, jag visste inte ens att folk brukar dumpstra innan jag såg den här tråden hehe

Har en bekant som dumpstrar väldigt mycket, gör enorma stor kok och fryser in och delar med sig.
Och då hen är vegan så är det bara grönsaker och frukt som dumpstras i princip = saker som slängs då de blir "dåliga". T ex bruna bananer och avokados. dvs saker som är lite övermogna och perfekta att ha i matagning.
själv så bor jag för långt ifrån en matbutik för att orka köra dit mitt i natten Och rota. Sen så är jag lite löjligt kräsen med utgångsdatum.. dumt.

Drar upp denna tråden istället för att starta ny :)

Finns det några aktiva dumpstrare här?
Och till alla andra :p vad tycker ni om dumpster diving?
Jag har aldrig testat själv men tycker det är jättebra att man tas tillvara på. Dåligt av butiker att inte sälja till kraftigt nedsatt pris med kort bäst före datum eller skänka bort mat som istället kastas. :down: Många fattigpensionärer som skulle vara överlyckliga om de orkade kravla sig i och ur containrar om de hittade så mycket mat som @MacGyver gör.

Drar upp denna tråden istället för att starta ny :)

Finns det några aktiva dumpstrare här?
Och till alla andra :p vad tycker ni om dumpster diving?
Alltså - "dumpster living" är väl ungefär vad husmödrar och människor gjort i alla tider. Med skillnaden att numera går det att gå till affärens container och fynda där?

Att ta vara på mat som riskerar att förfaras och fixa något av den, att ta hand om överflöd och om ratade delar av slakten - det gjorde man av nödvändighet förr och som livsstil nu.

finns det något att kritisera där?:confused:

(själv har jag beställt nöt-tunga från närbeläget slakteri. De vil inte ha något betalt för det är en slaktdetalj de itne får betalt för. Den mals ner tillsammans med andra delar som inte gör att sälja som styckdetaljer.
Hellre att den får bli delikatess hos mig).

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka