Fenomenet dumpstring.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
A

avslutat medlemskap

Ja hur har vi det här, finns det några "dumpstrare" här eller känner ni några? Jag blev intresserad av att det finns dom som törs "handla gratis sen affärerna stängt" i soptunnorna och att det verkar vara vanligt förekommande.

Inte alls fel utan tvärt om, istället för att felfri mat hamnar på tippen bara för att brödet är daggammalt och det störtlöjliga bäst-före råkat gå ut eller kommer att gå ut imorgon.

Jag har själv haft grisar ett par år och då var det 3 grisar och 5 familjer som levde väldigt gott på det jag hämtade i bara 3 butiker. en gång hämtade jag en hel pall cornflakes och frostflakes bara för att kartongerna var stukade och ris,,,,,, ja var ett par påsar trasiga så slängdes hela kartongen.

Fd containerdykare här :-). Kan inte längre hålla på pga flytt från storstan till glesbygd (eller ja, kan kan jag väl men känns skevt att ta bilen 6 mil enkel väg mitt i natten för det).

Men det var en härlig "hobby" och inspirerade verkligen till kreativ matlagning och att man utvecklade ett visst kunnande om hållbarhet och lagringsmetoder/konserveringsmetoder. Vi dumpstrade mest grönsaker, mejerier och frukt och köpte torrvaror och kryddor.

Jag kunde leva på härliga grönsaker istället för bara nudlar och linser.

Det är faktiskt inte straffbart så länge ingen åverkan görs, man gör sig skyldig till nedskräpning och man inte tar sig in på inhängnat låst område som då hamnar under avdelningen inbrott,,,,,,,,faktiskt. Låser man upp en sopbehållare och låser efter sig så är inte heller det olagligt, det finns det en gammal prejudicerande dom om. Fiffigt va?

Det inte många vet är att "matavfallet" inte längre ägs av butiken när det väl ligger i kontainern utan av kommunen som driver soptippen och eftersom ju denna mindre mängd avfall bara har ett ringa värde så kostar det mera för kommunen att köra en rättegång än det ger, så är det ingen åverkan, inget intrång-inbrott eller nedskräpning så, tja, utgången av ev. en polisanmälan säger sig ju själv och detta vet polisen så bra så.

Jag har dumpstrat en del. Dels för eget bruk, men också gett bort till hemlösa, vilket varit enormt uppskattat.
Tyvärr sitter det lås på containrarna i mitt samhälle så det blir inte så mycket längre.

Bästa dumpstringen var utanför Delicato-fabriken. :d

Det är ju fel på det sättet att det är olagligt och att butiker förlorar intäkter på det.

Det är mer fel att butikerna slänger mat som INTE gått ut, för att dom får in nya leveranser.

Bröd och mejerier är sånt som slängs trots att det inte gått ut. Fruktansvärt resursslöseri.

Och frukt/grönsaker som blivit "ful" eller "fulare än den nya leveransen".... det är hjärtskärande, upprörande, gråtframkallande att hoppa ner i en container full med ätbara grönsaker som det inte är något fel på, och veta att den bara ska slängas... man kan ju inte äta upp allt själv.

I det lilla samhället där jag bor idag så dumpstrar jag som sagt inte längre, men där skänker butiken gladeligen bort frukt och grönt om man ber om det till sina husdjur. Och dom är jätteduktiga på att rea ut varor som håller på att gå ut, och att inte beställa in mer färskvaror än vad dom gör av med.

Ja butikerna betalar per kg, helt riktigt. Jag funderar allvarligt på att smyga in till köpcentret nån halvtimme efter stängningsdags och proviantera. Kan matkontot näst intill nollas så desto fortare får jag ihop byggpengarna till nya huset.

Jag tycker syftet är bra, jag hatar när mat slängs. Eller andra användbara saker.
Men jag skulle aldrig kunna du ostar själv. Tycker det känns ofräscht att rota i en soptunna. Var med en vän som hoppade ner i en soptunna en gång men jag klarar inte av att göra det själv och följde aldrig med igen. :p

Man ska definitivt ha oömma kläder på sig om det är en "bland-container" :P...

Jag gillar att Willys sopsorterar i vissa städer, dom kör då ren frukt- och gröntcontainer! Då blir det inte alls lika äckligt, speciellt inte om det inte är särskilt varmt ute. Mycket som slängs är ju väl förpackat och bor man ex i Göteborg där det är många "gäng" som dumpstrar så är innehållet oftast fräscht. Det hinner inte bli mosat eller gå sönder innan någon är där och plockar. I Mölndal var det ibland kö till containern :D...

En köttcontainer i sommarvärme däremot... *minns med fasa en container i Frankrike som jag öppnade och den innehåll hönsfötter*

Nej jag menade att personerna som tar maten gratis antagligen hade köpt mat annars.

Nope, i vårt fall (vi som i ett kollektiv) så hade vi bara haft en sämre kosthållning. Vi hade levt på linser och nudlar enbart istället. I vissa perioder var dumpstringen dålig och då åt vi extremt billig och ovarierad mat istället.

Jag gissar att många av de som dumpstrar inte har några andra alternativ, rota i containrar eller gå hungriga. :down:
Där har du fel, dumpstrare finns inom alla samhällsklasser enligt butiksägare och andra som vet. Det är människor som, precis som Astronaut skriver, tycker det är bedrövligt att fullt användbar mat går till spillo.

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka