Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

ok :) vad ska man titta efter? hur tror du han blir i vinklar mm? rastypisk?

planen är att ha kul :) att ställa en del, spåra, och träna på rundbanan och LC :)
Har ju tre whippet hanar som är med på de mesta så han får hänga med :)

Oj, det är sådant jag kan skriva på tok för mycket om, och jag tänker inte uttala mig om vad jag tror att han blir som vuxen eftersom jag inte sett varken honom eller föräldrarna annat än på bild :)

Men, när jag kollar efter saluki så vill jag ha en saluki utan överdrifter. En hund med bra front där det inte blir att överarmen "går rakt ner i marken" eftersom det ger dålig stötdämpning. Sedan vill jag inte se salukis med sluttande ryggar. Det är något som whipparna nog ska ha, men som är absolut orastypiskt på saluki. Sedan vill jag inte heller se kraftigt vinklade knäleder eller bakben som är så överdimensionerat långa att frambenen ser korta ut. Även det med hänsyn till funktionen som jakthund. Huvuden bryr jag mig inte så mycket om så länge de har bred skalle och rejäl käke och halsen blir ofta bra bara skuldran är bra.

Här tex är en av de vackraste salukis jag lärt känna. Hennes enda egentliga brist var väl hennes raka mellanhänder.
67875_1336730819.jpg

Här är en annan tik jag gillar mycket, med bättre mellanhänder.
30554_1323623771.jpg

Sedan SKA ju salukin variera i typ också och vad man absolut ska akta sig för är att döma en hund efter bara en enda bild.
Som exempel på hur en hund kan variera på bilder kan man ta en hund som jag såg på en utställning i december.
Såhär såg hon ut när hon stod av sig själv:
16206_1323686091.jpg

Och här står hon uppställd till höger:
45899_1323623773.jpg

Själv ser jag helst hundarna när de ställer sig av sig själva, just för att många håller på och drar i dem och "manipulerar" genom att ställa upp dem på så olika sätt, men alla gillar olika och när jag väljer hund från uppfödare så går jag lika mycket på hur uppfödarna väljer att själva framhäva sina hundar som hur hundarna faktiskt är konstruerade. Mycket för att jag helst köper en hund från en uppfödare som har liknande syn på rasen som jag har, det känns som om det är störst chans att bli nöjd med sitt köp om man gör det :)

saluki är helt nytt för mig så alla tips mottages tacksamt :)
ska se om jag kan lyckas få in någon bild :)

lyckades inte lägga upp den här? men la den på min profil ist :)

I helgen tog jag och Cashmir tåget ner till Malmö, för jag har min lägenhet kvar där som jag hyr ut i andra hand. Så nu var det dags igen och jag bestämde mig för att åka ett par dagar innan nya hyresgästens inflytt för att ha tid att åka och besöka den berömda Hundstranden i Malmö som jag hört så mycket om :D
(Är nog även där Melli alltid tog så fina strandbilder!)

Måste säga att både jag och Cashmir fick oss en chock när vi kom dit...ja jag har då aldrig sett något liknande! Det var alltså en stor strand plus en stoor gräsplan där det den dagen var säkert uppemot 60-70 hundar som alla sprang lösa medan ägarna låg på stranden/gräset och solade eller hade picknick!!
Cashmir visste inte vad han skulle ta sig till..massa hundar sprang plötsligt fram till oss och skulle leka med honom, men jag vågade inte släppa honom eftersom jag framförallt inte är van vid att ha honom lös bland sånt "kaos"..så han ylade och skällde och drog och betedde sig som en galning i kopplet när vi gick runt där.. Så tills sist frågade några mig varför jag inte släpper honom..och sa att jag skulle göra det. Så det vågade jag göra till sist.... Och i det ögonblicket insåg jag att Cashmir hade kommit till hundparadiset :D Har aldrig sett honom så lycklig, eller någon annan hund för den delen heller!! Han som hatat vatten/bad innan la gasen i botten och "rejcade" rakt ut i vattnet och skulle jaga alla hundar i både vatten och på stranden. Han gjorde riktiga glädjeskutt i vattnet och betedde sig som en riktig pajas! Folk fick sig ett gott skratt, och många frågade om det var första gången vi var där..det syntes sa dom :p

Hur som helst, jag är så glad över att vi åkte dit och resan blev med allt annat väldigt lyckad!

På vägen hem i tåget stiger det på en dam med en Italiensk vinthund. Självklart måste Cash hälsa på honom, dom blev vänner snabbt och skulle så klart busa på tåget :p Dessutom hade dom likadana halsband! :D
Jag blev jätteglad över att träffa dom, då jag ju bestämt att själv skaffa en IG till hösten! Det var kul att träffa på ett modigt och framåt exemplar, som INTE skakade eller var nervös/reserverad (det är den bilden jag fått av IG tidigare =) )

Först ner med framdelen och sen avvakta.. (Cashmirs sätt att sakta närma sig hunden... :p)
201285213632940516258_sbig.jpg

Bus
201285213726284516258_sbig.jpg

Han var ganska stor den här italienaren :)
201285213753175516258_sbig.jpg

Ja visst ja.. en till lite komisk sak jag bara ville dela med mig av :D

Igår när vi stod och väntade på bussen så pratade jag med en tjej som hade hund. Så kommer det fram en man som frågar om Cashmir inte får mat (för att han är så smal)... När han går säger tjejen: "men så smal är han ju ändå inte.. finns ju värre, typ vinthundar" :rofl:
Så antingen är hon ganska dålig på raser, eller så är Cash jävligt fet (eftersom hon inte trodde han var en vinthund alltså:p)

Grattis till en saluki :bump: det är världens bästa hundar. Hoppas att ni kommer trivas ihop :D

Nu var det ju jättelänge sen jag uppdaterade er här. Men nu har jag haft Karim i 3 månader, och jag trivs mer och mer med honom för varje dag som går. Han fungerar helt perfekt med min pudel och passar bra in i vår familj. Min hundallergiska pojkvän tål honom bra, och han är allt vad jag vill ha i en saluki. Helt enkelt den perfekta första salukin :)

bus med kompisar
DSC_181511112.jpg

springa
DSC_24101111.jpg

mer bus
DSC_24781111.jpg

står
DSC_20721111.jpg

står lite mer
DSC_25201111.jpg

hoppar i skogen
DSC_22001111.jpg

porträtt
552859_10150876167295779_1894038290_n.jpg

DSC_25321111.jpg

PS! För er som inte är så uppdaterade om oss så är Karim Wahidahs äldre helbror

Senast ändrad:

Gud vad fin han är, ser så busig men ändå värdig ut. Den andra salukin på bilden, är det en Mazra'e Gangall hund? Han liknar min äldsta tiks halvsyskon en del tycker jag.

Misiaczek: Jag är så glad att se att Cashmir har blivit så bra. Kul att han vågade sig ned i vattnet, min lilla VÄGRAR!

RC: Lite kul med dina exempelbilder, den ena är ju helsyskon med min prickiga demon (Flora) och den andra halv med vår vuxna. Nästan varje dag förvånas jag över skillnaden i exteriör på de två. Innan Flora kom in i våra liv kunde jag inte se den milsvida skillnaden lika tydligt, men nu! Flora har för övrigt blivit en riktig skönhet, så vacker i kroppen att jag ibland tappar andan, du måste se henne! ;)

RC: Lite kul med dina exempelbilder, den ena är ju helsyskon med min prickiga demon (Flora) och den andra halv med vår vuxna. Nästan varje dag förvånas jag över skillnaden i exteriör på de två. Innan Flora kom in i våra liv kunde jag inte se den milsvida skillnaden lika tydligt, men nu! Flora har för övrigt blivit en riktig skönhet, så vacker i kroppen att jag ibland tappar andan, du måste se henne! ;)

Du får se till att ha vägarna förbi oss någon dag då ;) Jag träffar er gärna igen och vill jättegärna se Flora nu! Du råkar inte ha någon ny helkroppsbild på henne?

Och jo, den andra hunden på Netteds bild är från Mazra'e Gangall (tar mig friheten att svara åt henne :angel:).

Ska inte lägga mig i eran diskussion.. :p
Men reagerade igen på denna hunden till höger...helt ofattbart att dom får se så schäfer-lika ut i bakkroppen... :crazy:

Tja, just där belönades det dessutom med ett CK ;) (Hunden till vänster fick "bara" exellent då)

Gud vad fin han är, ser så busig men ändå värdig ut. Den andra salukin på bilden, är det en Mazra'e Gangall hund? Han liknar min äldsta tiks halvsyskon en del tycker jag.

Japp, som tidigare sagt så stämmer det bra :D Närmare bestämt så är det Phoenix Arizona!

Och ja, tack så jättemycket! Han har verkligen värdigheten men med glimten i ögat hela tiden :)

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat