Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Philosophia: Ja det är väl bara att hoppas på det. Nu har hon faktiskt gått upp! Väger 17 helt plötsligt och har tjockat till sig lite över baken. Ska se om jag kan få sambon att fota lite någon dag för jag inbillar mig att man redan ser skillnad :D

Melli: jag pm:ar! Och tack för de fina orden :)

Aningsfull: Haha Storith *fniss* Min tibban får bli Giggan (giganten) istället snart tror jag

Almitra: Se där är alltså en till storing. Vad tråkigt med livmoderinflammationen + kastr, känns som en helt ok ursäkt att ha kilona lite på plus ändå.

Uuuuselt! Hon fick ett VG. Visserligen slängde domaren som dömde tikarna ut tio juniorer med VG och endast tre av unghundarna fick exc (så Dafne fick gå upp i konkurrensbedömningen trots sitt VG), men kritiken var en kort och koncis käftsmäll: "She is of correct size but lacks elegance and bone". Punkt. :crazy: Så ful är inte min lilla älskade prinsessa!

Åh, det är sånt som är så tråkigt med utställning! Din lilla Dafne är ju jättefin!!

Uuuuselt! Hon fick ett VG. Visserligen slängde domaren som dömde tikarna ut tio juniorer med VG och endast tre av unghundarna fick exc (så Dafne fick gå upp i konkurrensbedömningen trots sitt VG), men kritiken var en kort och koncis käftsmäll: "She is of correct size but lacks elegance and bone". Punkt. :crazy: Så ful är inte min lilla älskade prinsessa!

:rofl: Förlåt om jag skrattar, jag förstår att det inte var roligt just då. Men vilken usel bedömning. Låter som att domaren hade en riktigt dålig dag. Lite mer konstruktiv kritik vill man ju ändå ha, det kan ju omöjligen bara vara storleken som är korrekt.
Du får spara den där bedömningen och ta fram den och skratta åt den i framtiden. För det känns klart som att det handlar mer om domaren än om hunden i fråga. ;)

KL

Då har årets första LureCoursingprov gått av stapeln i Sjöbo. Provet gick hur bra som helst. Mitt första och även första gången jag var med som funktionär. Verkligen jättekul och ger blodad tand, trots snöstorm på lördagen och pinande vind hela helgen. Men kul var det :D

Khaki ramlade in på en hedervärd 22:aplats av 28 hanar och Cc testade banan medelst licenslopp som blev godkänt. Tyvärr fanns inga fler stödhundar för licenslopp 3 så det väntar vi med.

Jag försökte fotografera emellanåt och här är några foton:

Khakis första lopp
22963_1334062060.jpg

Cc's licenslopp
15402_1334062069.jpg

Valp :love:
51310_1334062075.jpg

Enda varghunden "Lillen" (...)
41361_1334062083.jpg

Khaki är anmäld till Falköping om ett par veckor så vi trimmar formen till dess. Vem ska dit?

Åh, det är sånt som är så tråkigt med utställning! Din lilla Dafne är ju jättefin!!

Visst är det tråkigt, men man får kanske vänja sig vid det om man väljer att ställa ut. Men det känns i hjärtat när en domare skriver sådana saker om ens lilla älskling.

:rofl: Förlåt om jag skrattar, jag förstår att det inte var roligt just då. Men vilken usel bedömning. Låter som att domaren hade en riktigt dålig dag. Lite mer konstruktiv kritik vill man ju ändå ha, det kan ju omöjligen bara vara storleken som är korrekt.
Du får spara den där bedömningen och ta fram den och skratta åt den i framtiden. För det känns klart som att det handlar mer om domaren än om hunden i fråga. ;)

Jag fick förklarat för mig att äldre engelska domare inte kan formulera skriven kritik eftersom de är ovana vid det. Därav den korta kritiken (alla fick det, somliga i mer smickrande ordalag) Men visst var kritiken inte bara dräpande utan också lite dråplig.

Visst är det tråkigt, men man får kanske vänja sig vid det om man väljer att ställa ut. Men det känns i hjärtat när en domare skriver sådana saker om ens lilla älskling.

Jo, visst är det så, och det är också en av anledningarna till varför vi inte ställer ut särskilt ofta.

Senast ändrad:

Jag fick förklarat för mig att äldre engelska domare inte kan formulera skriven kritik eftersom de är ovana vid det. Därav den korta kritiken (alla fick det, somliga i mer smickrande ordalag) Men visst var kritiken inte bara dräpande utan också lite dråplig.

Var inte hon i Vallentuna i höstas också engelsk? Hon skrev ju långa, fina (inte alls partisk ;) ) kritiker. Men det är ju möjligt att de över lag är ovana vid det.

Visserligen, fast hon är ju lite yngre och bor dessutom på Irland (det kanske är den kombinationen som man ska leta efter ;)).

Hon skrev som sagt fantastiskt långa och fina kritiker som hon strösslade med "pretty" och "lovely". Jag är så klart inte heller ett dugg partisk!

Visserligen, fast hon är ju lite yngre och bor dessutom på Irland (det kanske är den kombinationen som man ska leta efter ;)).

Hon skrev som sagt fantastiskt långa och fina kritiker som hon strösslade med "pretty" och "lovely". Jag är så klart inte heller ett dugg partisk!

Ja, jag gillade henne, så hon eller liknande får gärna komma igen ;)
Lovly förekom säkert 6 gånger i Lingons kritik :)

När ställer du nästa gång?

Jag tror nog att det blir tidigast i höst, t.ex. i Enköping om hon har vuxit till sig lite mer då. Uppfödaren berättade att Dafnes mamma var enormt sen och att det kan finnas chans att Dafne kan få lite mer massa.

Tammsvik hade visserligen passat bra, men det är ju LC-prov bara två dagar senare och veckan efter är det ju whippetrace i Nkpg. Dafne skulle nog aldrig förlåta mig om jag valde utställning framför LC eller whippetrace. :D Gaia tänkte jag däremot ställa ut i Tammsvik! Sedan ska jag försöka hitta någon eller några inofficiella valputställningar under vår/sommar och ställa Gaia.

Du då? :)

Kanske på SKK i Norrköping i juni och/eller samma ställe och arrangör i aug. Annars tror jag det blir tidigast i höst. Egentligen är jag rätt sugen på att ställa Tisse, så det kan ju ändra sig ;) Han fick ju så fin kritik sist!

Hur är läget/planen för era LC- och WR-licenser nu då?

kl

Kom på att jag kanske ska presentera mig och hundarna - det var ett tag sedan jag hängde här. Har hela tiden följt tråden och läst men inte skrivit så mkt.

Jag (och min sambo) har i alla fall 2 whippetkillar, Lingon 2½ år och Tisse 1 år. Lingon har licens på WR och LC, nu i vår ska han ta även rundbanelicensen. Tisse har precis börjat träna LC och WR. Första licensen som står på schemat är WR i juni. Båda ställs ut lite sporadiskt. Jag tränar agility med dem, och Lingon har gjort 4 officiella starter hittills. Husse tränar tävlingslydnad med sikte på start med Lingon i vår och ev. Tisse i höst.

Kör lite bilder också, dessa är tagna på LC-träningen i Strångsjö i måndags.

Lingon väntar på sin tur
DSC_0273.JPG

Tisse kan inte stå stilla i närheten av en trasa
DSC_0278.JPG

Lingon
DSC_0351.JPG

DSC_0342.JPG

Tisse
DSC_0394.JPG

DSC_0384.JPG

Kanske jag åker till Nkpg med Gaia också. :)

Om det finns tillräckligt med stödhundar och inget oväntat inträffar så hoppas jag att Dafne kan få springa sina sista två licenslopp för LC nu till helgen. I så fall hade jag att hon skulle springa LC-prov i Norberg och i Tammsvik. Det är nog bara de jag har möjlighet att ta mig till.

WR-licensen hoppas jag att hon kan ta i Norrköping och Södertälje i juni. Men jag stör mig på att det ligger så tätt.

Tisse är väl året nu? Hur ser planen ut för honom i år? Ser förresten att jag just fick svar på det ovan! :D

I så fall hade jag att hon skulle springa LC-prov i Norberg och i Tammsvik. Det är nog bara de jag har möjlighet att ta mig till.

Norberg är Lingon också anmäld till. Tammsvik får vi se, det krockar med SM-veckan på rundbana så beror lite på hur han går på rundbanan och vad det finns för cuper och liknande.

Tisse är väl året nu? Hur ser planen ut för honom i år? Ser förresten att jag just fick svar på det ovan! :D

Hehe, ja... Men lite mer utförligt hoppas vi på WR-licens i Nkpg och Södertälje, men jag hade också tyckt att lite mer tid emellan hade varit bra.

På LC är han klar för att gå med hund så vi ska nog få till 2 licenslopp innan 15 mån så gör vi det sista i juli. Tänkte han ska starta Västras i höst om allt går som planerat.

Vad kul! Då kommer vi att ses lite framöver! :)

*KL*
Några bilder från Gotland tidigare i veckan:

Gaia med bröder
DSC_0021-1.jpg

Gaia, 16 veckor
DSC_0085.jpg

Dafne i förgrunden och Gaia i mitten till vänster
DSC_0096.jpg

Jädra snö att vräka ner. Dafne skulle ju springa sina sista licenslopp idag. :( Nu hinner det inte bli någon mer träning innan anmälningstiden till både Söderhamn och Norberg går ut.

Vi kommer! Lingon är anmäld, det blir hans andra prov (första var i Kode i höstas)..

Fina bilder!

Vad skoj och tack :)

Philosophia - vilken jäkla otur med snö på en så viktig dag. Reglerna är ju hårdare nu med att man inte får anmäla förän de har licensen, på gott och ont...

Cc har missat sina licenslopp p g a en hel hög med anledningar sen i höstas och det blir nog inte prov förän i höst för hans del. Som fint är märker de självla ingen skillnad på prov och träning :D

Jo, det var väldigt oturligt. Blir det träning i närheten nästa helg så har vi dock en teoretisk möjlighet att anmäla till Söderhamn.

Annars är det bara Tammsvik som jag kan åka till under året, övriga prov ligger för långt bort. Tråkigt nog ligger Tammsvik dessutom lite för nära WR-SM tidsmässigt för att jag ska vilja åka på båda (bara tre dagar mellan).

Nåja, det är väl bara att acceptera att saker sällan blir som man vill och att prov bara är värdsliga saker. ;)

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat