Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Hon fyller 9 månader den 10 april så det blir valpklass för hennes del. Lite surt att uställningen inte var några veckor senare så att hon kunde gå som junior.

*kl*
Idag (eller ja igår) fyllde världens finaste Tibban 1 år.
Vi har haft mycket trubbel med att hon vuxit så mycket och stötvis (=att hon tunnat ur snabbt och aldrig riktigt hunnit få upp hullet) Att hon dessutom är kräsen med sitt foder hjälper ju inte direkt till, men nu verkar vi ha hittat ett som funkar! (äntligen!)
Bortse dock gärna ifrån hur smal hon är..
tibban3.jpg

tibban4.jpg

tibban5.jpg

Hon är stor! 53,5 cm i mankhöjd och 15,2 kg trots att hon är så tunn. Hur vanligt är det att tikar blir så här stora?
Flera whippetägare har frågat mig om det är en ung greyhound jag har :D

Grattis Tibban!

Inte är hon så farligt tunn. Det syns dessutom att det är mer massa i form av kropp som hon ska ha, snarare än så mycket mer fett. Min (46 cm) är visserligen inte lika stor som din men hon tog väldigt lång tid på sig att bli färdig i kroppen. Det var inte förrän i vintras, när hon var 16-17 månader som hon började bredda sig över ryggen/länden. Så det kommer med all säkerhet på din också.

Väldigt vacker färg med det blåa huvudet! :) Varifrån kommer hon?

Jäklar - det var stort! Det är ju en vanlig höjd på hanhundar, men även en hanhund är för stor redan över 51 cm. Jag tycker däremot inte att hon ser för tunn ut. Fin tös med ett jättefint ansikte för övrigt :) Jag har inte listat ut var hon kommer ifrån så du får gärna PMa :D

Vilja var jättedålig i magen en dag för någon vecka sen. Hon repade sig snabbt och var bra igen dagen efter. Jag råkade på min veterinär på djuraffären och hon sa att det är mycket bakterier i smältvattnet som är nu så det är mycket möjligt att det kan vara det!

Åh, där sa du något! De drack ju vatten ur en bäck som såg rätt grumlig ut, när mitt medtagna vatten var slut. Ingen av de andra hundarna blev dåliga, men han kanske fick i sig lite extra baciller. Han är helt bra nu, men jag ska ta med mer vatten dit ut nästa gång så de dricker sig otörstiga på det istället.

Min mammas tik är också i den storleken fast hon väger 17 kilo. Och det är inte fett. :angel:
Hon heter Lilith fast hon går under smeknamnet Storith. :D

Min (förvisso jrt men med känslig mage) dricker alltid vatten i pölar osv ute (lite koll har jag, förstås) och jag tror magen blir "härdad" till slut. Jag hade en ponny som var likadan (ja mina djur har fri tillgång på vatten) och hon hade en stålmage till slut!

+ Baddy - Hur gick det idag?

Uuuuselt! Hon fick ett VG. Visserligen slängde domaren som dömde tikarna ut tio juniorer med VG och endast tre av unghundarna fick exc (så Dafne fick gå upp i konkurrensbedömningen trots sitt VG), men kritiken var en kort och koncis käftsmäll: "She is of correct size but lacks elegance and bone". Punkt. :crazy: Så ful är inte min lilla älskade prinsessa!

En annan, fantastiskt fin, tik i unghundsklassen som har flera ck som junior fick "She has an excellent coat, but *käftsmäll*". Det verkar som om domaren hade bestämt sig för att gå hårt fram.

Sedan var Dafne med upp i uppfödargruppen och jag fick mängder av bra tips av uppfödaren hur jag ska göra för att Dafne ska visa sig bättre (hon spänner sig i ryggen och blir alldeles krum). Det kändes jättebra och redan i uppfödargruppen så stod hon mycket bättre och mer avslappnat.

Vilken tråkig kritik:( Ful är hon veeeeerkligen inte!

kl
Hampus har också varit på utställning idag. Han inledde årets utställningssäsong med ett CHAMPIONAT!:love::banana: BIM blev han!

Lillräkan Donnie går det sämre för..:( Han har varit på besök hos veterinären för andra gången denna månaden med sitt öra.
Han är sydd i örat efter att de tagit en biopsi, så nu väntar vi på svar från proverna och hoppas att det är något lättbehandlat.
dsc01336_196512453.jpg

jag fick feber kvällen innan och kände mig inte bättre på morgonen så jag kom faktiskt aldrig iväg. Verkligen jättetrist för jag hade sett fram emot det. Men, men det kommer fler gånger.

Glömde skriva de positiva sakerna som har hänt i helgen. I söndags sprang Dafne sitt första licenslopp och det gjorde hon med bravur. Nästa träning hoppas jag att hon kan ta de två sista loppen och få sin licens. Min duktiga lilla prinsessa, hon har sprungit klockrent sedan hon såg en trasa för första gången! :love:

Sedan lite mer rapporter från i lördags. Eftersom Gaia inte är över 4 månader så fick inte hon följa med in på utställningen. Istället fick umgås med sin kullbror som hon inte träffat på 4 veckor (de var så söta ihop att jag totalsmälte). Efter utställningen var slut så blev både Gaia och hennes bror fotograferade av ägaren till deras pappa.

Söt-Gaia 14,5 veckor
GaiaVilsta2012-03-31.jpg

KL

En liten hälsning från oss; allt går bra och prinsessan blir snart 1 år. Tänk vad tiden går fort!

pic_196686300.jpg

Min Poppy är 53 hög! Dock är hon inte smal, just nu väger hon 18 kilo, borde gå ner ett, men det är inte så lätt då hon åkte på livmoderinfl och fick kastreras.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare