Samtidigt som jag förstår vad ni diskuterar så tänker jag att om man återför det till diskussionens början så var väl den "är livmoderbärare ett bra alternativ som ord istället för kvinna?".När det gäller specifika andra, ja. Folk får ju hantera sina liv så gott de kan, det är inte mycket vi andra har med det att göra.
Men hela idén om att personer skulle känna sig könlösa pga att de har eller inte har en eller annan kroppsdel, och att detta är något vi av någon sorts feministiskt inkluderande skäl skulle ta organiserad hänsyn till, den idén är jag helt enkelt inte med på.
Eftersom jag, som en del av min feminism, överhuvudtaget inte tror på kön, är problemet med "könlöshet" marginellt ur det perspektivet.
I specifika relationer, däremot, gäller ju att bemöta varandra så att ingen tar illa upp, så långt man kan.
Alltså, hur du eller någon annan gör, är inte min fråga. Min fråga handlar om att feministiskt undersöka föreställningar om att en kvinna utan livmoder skulle uppleva sig könlös. För mig skulle det kunna vara en intressant föreställning, som förtjänar lite analys.
Kn: Och många verkar väl vara överens om att just ordet -livmoderbärare inte är ett ord som adekvat kan ersätta ordet kvinna? Utan att göra att en liten undergrupp plötsligt känner sig utsatta. (samma som snippbärare eller bröstinnehavare eller sliddjur eller vad som, alla saker som man kan råka ha eller inte ha eller som definierar en person extremt mycket utifrån just en viss kroppsdel istället för en annan, typ huvudet.). Känns som att man krumbuktar lite för mycket där och hur man än gör kommer någon att bli etter värre trampad på tår än om man bara kör på kvinna och trampar oss alla på tårna.
Senast ändrad: