Jag tycker istället att den smala vänsterinriktade feminismen riskerar att bli en total återvändsgränd (med minimalt stöd) och att en utveckling av feminismen sedd från olika andra (inklusive vänsterperspektivet) politiska utgångspunkter är vägen framåt.
Jag tror till exempel att F! hade varit mer framgångsrika opinionsmässigt och kanske suttit i riksdagen idag om de antagit en mindre tydlig prägel av vänsteraktivism och istället en mer konsekvent prioritering av feminism framför andra utgångspunkter.
Därmed menar jag inte att diskvalificera den inriktningen av feminism, den behövs. Eftersom jag inte heller anser att den mer strikta liberala feminismen svarat på alla frågor eller kommer att kunna svara på alla frågor.
Det var inte menat att dra igång vänster/högerdebatt utan jag ville bara belysa att man kan vara kritisk även när man ser det viktiga bidraget historiskt. Att vara kritisk mot viss feminism idag dissar inte tidigare funktioner.Absolut, jag kommenterade kritik mot feminismen som den var då i jämförelse med dagens. Idag är en annan strid.
Alltså jag tycker fortfarande att min typ av feminism kommer vidare idag och jag är feminist och jag är liberal. Men erkänner att andra ser samhället ur andra vinklar och tycker annorlunda och de kan också vara feminister. Varje samhällsform och religion behöver feminism. Även om jag inte tycker om ett visst sätt att organisera ett samhälle på tycker jag fortfarande att kvinnans ställning är viktig i det (tex glädjas åt de kvinnliga läkarna i gamla sovjet).
(sedan tycker jag kanske liberala värderingar är extra viktiga idag när tryckfrihet angrips och rop på den store ledaren skallar, när man tänker att demokrati duger inte för miljöproblemens lösning.)